menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel

Ga naar meest recente reactie

compulo

Compulo

Hallo,

mijn lavendel is reeds een 12 jaren oud, maar onderaan erg houterig geworden ( enekel nog bloei bovenaan ) . Mag men dergelijke lavendel nu nog volledig kort ( 10 cm ) terugsnoeien ?


MVG :
zaterdag 16 december 2006 - 16:53
Kikki

Kikki

Nee, niet doen, lavendel mag je nooit tot op het hout terugsnoeien, alleen de groene topjes eruit, na de bloei!!!
zaterdag 16 december 2006 - 17:08
martine

Martine

hallo,

alleen de groene topjes eruit is volgens mij niet voldoende, omdat de plant dan alleen bovenaan opnieuw uitschiet, zodat je na verloop van tijd zeker verhoutting onderaan krijgt.

als je op de home page van tuinadvies kijkt, in de lijst links "planten" aanklikt en dan naar onderaan gaat kijken, vind je een onderwerp Lavendel; hierin staat uitgebreid beschreven hoe je je lavendel best verzorgt. de zomersnoei en dan in het voorjaar opnieuw, maar anders.
ik heb onze lavendel een 5-tal jaren geleden gepland, en steeds volgens deze uitleg verzorgd, hij ziet er prachtig uit, zonder verhouttingen onderaan;
als je planten echt helemaal verhout zijn onderaan, kan je ze eventueel proberen om wat dieper te planten, of anders, herbeginnen met stekken die je neemt;
veel succes ermee!
Martine
zaterdag 16 december 2006 - 18:26
Angelo

Angelo

ik staat een lavendel die heel oud is, is nog van oma haar mama, maar nooit gesnoeid hé, dus ik heb hem toen een paar jaar terug gesnoeid op 10cm van de grond, ik had alleen nog maar houtige takken over, en het jaar derop zag je nog niet meer dat hij zo drastisch gesnoeid is geweest, dus het is heel goed mogelijk!
en ja hoor hij bloeite weer heel mooi!

succes
zaterdag 16 december 2006 - 19:09
kurt

Kurt

Angelo,

Dat noem ik dan snoeien op grootmoeders wijze

Is het een gewone lavendel (Lavandula officinalis) of gaat het om een vlinderlavendel (Lavandula stoechas).

In elk geval als de planten heel oud zijn en lang niet gesnoeid werden dan zijn de onderste takken volledig verhout en daarop zitten er heel weinig of zelfs geen slapende ogen. Dat zijn knopjes die pas zullen uitlopen en nieuwe takjes worden als het echt nodig is.

Dus als je die oude planten snoeit tot in de oude hout... dan heb je meestal heel slechte resultaten.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de oude lavendel met zijn kale takken te verwijderen en er volgend voorjaar eens nieuwe jonge planten te zetten. Dan zit je terug voor vele jaren met mooie frisse en rijk bloeiende lavendels (als je ze snoeit zoals Martine).

Mvg,
Kurt
zaterdag 16 december 2006 - 22:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon