menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe maken julie slakkenvallen tegen slakken

Ga naar meest recente reactie

renate67

Renate67

HELPP
Hoe maken jullie slakkenvallen die werken??
Wat gebruik je als potje? hoe ver graaf je dat in?
welk bier gaat erin? hoe veel of tot hoe hoog?
moet dat regelmatig ververst worden? of alleen aangevuld bij verdamping?
Hoe veel slakkenvallen moet je plaatsen? op welke afstand van elkaar?
Heel veel vragen dus. Ik heb het vorig jaar geprobeerd en voor mijn gevoel alleen vliegen en een spitsmuisje geangen, terwijl hier toch serieus slakken zitten (dit jaar nog meer dan vorig jaar) en ze vreten mijn lupine serieus aan en ook een aantal zaailingen. en ik heb hier ook een brugmasia en hosta´s staan die boven komen.
Renate
zaterdag 23 april 2011 - 05:18
LauraK

LauraK

Hallo Renate,

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat zowel niet ingegraven grote(re) schotels met
bier als kleine, ingegraven bakjes met bier werken tegen slakken. Ik heb ooit eens
ergens gelezen dat donker bier beter werkt tegen slakken (zal wel sterker ruiken), dus
dat gebruik ik ervoor. Wel is het zaak het bier te verversen zodra er eenmaal dode
slakken in zitten, anders komen er geen slakken meer op af; de geur zal dan niet zo
aantrekkelijk voor ze zijn. En als je de vallen 's avonds plaatst, geeft dat ook het beste
resultaat, want 's nachts zijn de slakken het meest actief.

Wat ik zelf momenteel doe, is kleine bakjes (zonder scherpe randen!) ingraven direct
bij de planten die aangegeten worden, zodat de slakken niet ver hoeven te zoeken.
Vooral naaktslakken vang je op die manier, en dat zijn nu juist de grootste veelvraten.

Groeten van Laura.
zaterdag 23 april 2011 - 07:56
ERWIN52

ERWIN52

Beste,

Of het nu blond of bruin bier is MAAKT NIET UIT op voorwaarde dat het ZOET BIER is. Ook milieu-vriendelijke middelen zoals ESCAR-GO helpen ook maar mogen niet al te veel beregend worden anders gaat de werking achteruit.
Groeten, Erwin
zaterdag 23 april 2011 - 08:33
renate67

Renate67

Alvast bedankt voor de tips.
Wat zijn dan kleine bakjes is koffiebekertjes goed of moet ik meer aan boterkuipjes denken qua formaat?
Renate
zaterdag 23 april 2011 - 09:39
Gehenna

Gehenna

Bekertjes, ingraven tot +/- 1 cm boven de grond.
zaterdag 23 april 2011 - 13:21
Gehenna

Gehenna

Wel bij de buren leggen, want op weg naar uw fles vreten ze op wat ze tegenkomen
zaterdag 23 april 2011 - 19:21
moetje1951

Moetje1951

Goei truc Parodias, die probeer ik uit. En zoet bier of niet, bruin of blond, maakt niet uit. Ik heb nog gehoord dat je ook bakkersgist kunt oplossen in wat water en in de val gieten.
Ik heb sinds een paar dagen gewone halve literpetflessen in twee gesneden, kuitje gemaakt met zo'n bollenplanter, past er precies in. Ingegraven tot de scherpe rand van de fles iets lager zi dan de aarde. Bier erin tot ongeveer half de fles. Wel idd elke dag vers bier erin. Ik plaats gewoon een val bij elke plant waar ze verzot op zijn. Ik neem niet een bepaalde afstand ertussen in acht.
En ik vind toch elke dag een paar exemplaren!
Ik heb ook de indruk dat er dit jaar veel meer naaktslakken zijn.
zaterdag 23 april 2011 - 20:51
Vlinderr

Vlinderr

Wanneer je een rabarberplant hebt, kun je bladeren afplukken en deze bladeren op/of bij planten leggen die favoriet zijn bij slakken. De slakken gaan onderop het blad zitten. 's Ochtends kun je de slakken zo van de bladeren plukken en over de schutting gooien.
zaterdag 23 april 2011 - 22:00
Wannus

Wannus

Hallo
Twee jaar geleden mijn Hosta's bijna helemaal opgevreten door de slakken .
Verleden jaar eierschalen rond de planten gelegd , en de planten zijn gans
de zomer zeer mooi gebleven . Nu probeer ik ook eens koffiedik of
senseo bultjes openmaken . Het zou ook helpen en is trouwens goed voor de grond. De slakken kruipen er niet graag over omwille van de poedervorm.
mvg
zondag 24 april 2011 - 10:54
renate67

Renate67

Bedankt voor alle adviezen, ik ga er morgen mee aan de slag.
Vandaag gewerkt en daarna na het watergeven van alle planten in potten en zaailingen en pas verspeende plantjes te moe om er vandaag nog iets aan te doen, ik heb al wel koffieprut rond mijn meest geteisterde lupine gestrooid.
Renate
maandag 25 april 2011 - 00:09
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Ik gebruik altijd koffie. Niet gezet maar als poeder. Ze zijn verzot op cafeine dus geen cafeinevrije koffie. Maar dat is voor hun gif. ik heb er nu geen meer.
dinsdag 26 april 2011 - 14:27
moetje1951

Moetje1951

@Parodias: welke korrels met welk lokaas gebruik je?
dinsdag 26 april 2011 - 18:39
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

als je koffieprut gebruikt is de cafeine weg. Strooi koffiepoeder i.p.v. prut. Anders helpt het niet.
dinsdag 26 april 2011 - 21:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon