menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helleborus zelf kruisen

ERWIN52

ERWIN52

Beste Helleborus- en plantenliefhebbers,

Zijn er onder jullie liefhebbers, die mij kunnen zeggen hoe ik zelf kruisingen moet doen bij Helleborus ? Wat is daarvoor de meest geschikte tijd ? Wanneer mag ik het zaad oogsten ... en dies meer ?
Oprechte dank voor jullie antwoord, Erwin
dinsdag 12 april 2011 - 08:27
hanninkj

Hanninkj

Je kiest 2 verschillende planten uit. De een wordt vader en de ander moeder. Bij de moeder moet ja alle meeldraden verwijderen juist voordat de bloem opengaat zodat zij niet bestoven wordt door de eigen stuifmeel. Wanneer de bloem volledig open zou zijn, kijk naar de andere bloemen die even ver waren, moet je stuifmeel van de vader nemen met een fijn kwastje. Dit stuifmeel breng je aan op de stamper. Dit moet je een paar keer herhalen op de volgende dagen. Nu doe je een gaasje over de bestoven bloem en verzamel later het zaad. Meteen zaaien in een bakje waar je de naam van de kruising op zet. Het zaad is rijp wanneer het zwart is.
Veel succes!

Ton
dinsdag 12 april 2011 - 09:03
iecee

Iecee

het is al redelijk laat, bij mij zijn demeeste al uitgebloeid denk ik.
je doet een beetje stuifmeel van de ene op de andere bloem
of je zoekt de sterkste plant uit die je wil hebben, dan pluk je een bloem van een andere waarvan je denkt dat het wel een mooi combinatie zalworden met die andere en en met het stuifmeel van die bloem bevrucht je de andere.
maar de natuur doet het zelf ook dus grote kans dat er al een bij of hommel lang is geweest en je voor was.
je kan ook bij andere mensen een bloemetje of stuifmeel gaan halen dan krijg jenog leukere combinaties.
en dan doe je een zakje om de bestoven bloem om de rest van de bijen weg te houden en als het zaad zwart is en de zaaidozen gaan open , oogst je het zaad en zaai je het binnen 14 dagen,
bedek met een dun laagje kiezel zet het buiten op een lichtbeschaduwde plek en na de eerste vorst kiemen ze.
en als ze na drie jaar bloeien heb je mooie nieuwe planten.
dinsdag 12 april 2011 - 09:13
ERWIN52

ERWIN52

Hartelijk dank voor de gegeven antwoorden.
Vriendelijke groeten, Erwin
woensdag 13 april 2011 - 08:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon