menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlias voortrekken buiten

Ga naar meest recente reactie

marre02

Marre02

Hallo,

Vaak hoor ik dat mensen dahlia's voortrekken in de onverwarmde serre of binnenshuis rond maart.

Is het bevoorbeeld niet beter zoals nu in april dahlia's buiten in potten voor te trekken?

De planten zullen misschien niet zo snel groeien maar ze zullen toch steviger zijn en men hoeft ze toch niet af te harden?

Bij kans op vorst worden ze natuurlijk naar binnen gehaald.

Met vriendelijke groeten,
Marre
zondag 3 april 2011 - 11:53
Rita1960

Rita1960

Dat is ook een manier.. maar je krijgt er niet het voordeel mee zoals bij het "warmer" optrekken.
en het is een hoop werk.. oppotten en in de gaten houden en dan nog eens verpotten of in de volle grond zetten..

dan volgens mij beter direct in de volle grond en bloempotten/emmers bij de hand houden als er toch nog een nachtvorst komt.

groetjes,
Rita
zondag 3 april 2011 - 17:17
marre02

Marre02

Ik heb er ook wat binnen voorgetrokken maar ik heb een probleempje.

Ze staan bij mij wat koeler en wel in licht. Maar geen zon omdat het venster aan de noordkant is.

Ik dacht aan hetzelfde principe als bij zaailingen. Wat koeler en niet te warm zodat ze stevig worden.

Maar ik vind dat de stengels wat slap zijn en toch wat de hoogte uitschieten. Dus mijn redenering is als je dahlia's voortrekt in pot binnenshuis, liefst redelijk warm en toch ook zon dat er op schijnt?

Is dat dan de beste plaats voor dahlia's in huis, veel warmte en zon?
zondag 3 april 2011 - 17:38
Rita1960

Rita1960

Als ik al dahlia's voortrek doe ik dat totdat ze net boven komen piepen..
daarna gaan ze rechtstreeks - bij mij- de volle grond in.. ( met de emmers e.d. onder handbereik)

zondag 3 april 2011 - 17:54
marre02

Marre02

Rond welke periode doe jij dit dan Rita?
zondag 3 april 2011 - 18:05
marre02

Marre02

Hallo lein, ik ga er morgen nog wat kopen en ook buitenzetten in pot denk ik.

Wanneer heb je dan zo ongeveer eerste bloei?

zondag 3 april 2011 - 18:23
marre02

Marre02

Ok, bedankt voor de antwoorden

Greetz
zondag 3 april 2011 - 18:32
Jonas8500

Jonas8500

De conclusie is dus, best binnen voortrekken in warmte en zonlicht?

Iemand nog nieuwe ervaringen sindsdien?
Ik wil dit ook wel eens proberen, maar wil zeker zijn dat het geen onnodig risico is.

Kan er iets mislopen met voortrekken?

donderdag 10 januari 2013 - 10:10
molleke32

Molleke32

Jonas.. ik lees mee naar de antwoorden... ik zou dat ook wel is willen proberen dmv ze voor te trekken.. Iemand tips??
zaterdag 16 februari 2013 - 16:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon