menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Agapanthus

Ga naar meest recente reactie

Mamaatje

Mamaatje

Ik heb enkele agapanthussen in potten staan, die nu al serieus uit de kluiten, dus uit de potten, gegroeid zijn. Mag ik die planten splitsen? En zo ja, hoe en wanneer doe ik dat best?
Ik heb ook al dikwijls gelezen dat die planten graag in (te) kleine potten staan, hoe zit dat?
Kan iemand mij goede raad geven? Met dit mooie weer jeuken mijn handen om weer in de tuin aan de slag te gaan!
woensdag 9 maart 2011 - 21:59
marero

Marero

ik heb ook een agapanthus in pot staan, al 3 jaar en nog nooit heeft hij gebloemd,wat doe ik verkeerd???
woensdag 9 maart 2011 - 22:11
daucus

Daucus

Dat een agapanthus in een kleine pot wil is een fabeltje. Ze dijen flink uit en daardoor heb je al gauw dat een pot te klein is. Ik verpot elk jaar en geef potgrond met wat klei erdoor. Ik pak gewoon de spade en verdeel de kluit in meestal drie stukken. Ik probeer het meestal na de bloei te doen, dan kunnen ze in het voorjaar goed van start.Veel water en in de zon.
Marero, mest je wel regelmatig? In de zomer doe ik zo eens per maand wat koemest in een gieter en laat dat een paar uur staan. Daar giet ik de planten mee.
donderdag 10 maart 2011 - 04:25
zourky

Zourky

[afbeelding verwijderd niet-https]
Aganpantus komen bij mij nooit meer in een pot ,ze groeien veel beter in volle grond,deze week heb ik de beschermlaag (noppenfolie)er af gedaan en ze stonden al een vijf cm boven.Mensen die nu geen tuin hebben maar wl een agapantus willen zetten hem het best in een heel grote pot,de plan ontwikkeld veel en dikke wortels.Dit is nu een foto van drie jaar geleden,en zal nu in de zomer eens een nemen voor hier op het forum
groetjes Richard
donderdag 10 maart 2011 - 07:28
Gehenna

Gehenna

Bij mijn grootvader stonden ze in een grote pot. Jaar later in 2 potten, dan in 3 potten, dan is hij beginnen uit te delen
donderdag 10 maart 2011 - 08:55
an

An

hoi zourky,dat ziet er goed uit,
agapanthus overleeft vaak toch de winter niet in de volle grond (vorst/sneeuw).
En hoe doet jij dat s'winters,want dan ga ik hem ook in de volle grond zetten,
graag wat tips ,want hij loopt uit in de schuur nu.(kan hij al buiten staan met dit weer)
gr an
donderdag 10 maart 2011 - 09:01
lentemode

Lentemode

Amaj Richard, dat lonkt nu naar mij, zie !
Zo'n mooie Afrikaanse lelies in de volle grond... En nog wel witte ook !

Hier koester ik ze ook al zeker twintig jaarrrrr, maarrrrrrrrrr ben die zware potten (ondanks een pirrewitje) ook meer dan beu.

Niet dat het veel gedoe is om de potten te verplaatsen, maar heb al behoorlijk wat schade geleden met mooie Toscaanse potten die zomaar eventjes in twee gespleten werden door al dat wortelgeweld !
Er staan er weeral een paar te wachten met een lelijke scheur...
Ik durf ze eigenlijk niet aan de volle grond toevertrouwen, bangerik die ik ben...
Ik kijk zeker uit naar je pracht van deze zomer !

Groetjes,
Mia
donderdag 10 maart 2011 - 09:59
cee

Cee

Je hebt twee soorten agapanthussen, de wintergroene en de niet wintergroene waarvan het blad afsterft.
Ik heb ze allebei staan en heb ze allebei in een onverwarmde schuur (>0°) gezet als test, de een stierf boven de grond af en de ander bleef mooi groen. De wintergroene moet je dus binnenhalen en deze die in de winter z'n blad verliest kan je in volle grond zetten en wat beschermen met een mulchlaag en/of noppenfolie.
donderdag 10 maart 2011 - 10:37
jumperke

Jumperke

Je moet ze in de winter een beetje laten afzien. Ik wil zeggen; plaats ze niet te warm en geef ze niet teveel water. Rond april begin je terug vaker water te geven en begin je met mest te geven (aldanniet vloeibaar). Je zal zien dat van dan af de bloemstengels rap zullen komen! Wij hebben de blauwe staan en deze hebben ondertussen al een mooie groep gevormd en die bloeien jaarlijks extreem goed. 's Winters gaan ze naar de serre waar de kuipplanten overwinterd worden en nemen ze genoegen met een plaatsje onder de tafels.

jerko
donderdag 10 maart 2011 - 11:22
zourky

Zourky

Als ze op TV de eerste nachtvorst aankondigen,dan snijd ik al de bladeren af tot tegen de grond,dan wat droge bladeren,of wat turf,en drie lagen noppen folie,wat stenen aan de zijkanten zodat alles goed blijft liggen,na de winter zoals nu alles er af,komt er nog vorst ook al is het lichte nachtvorst,dek ik alles terug af tot s'anderendaags,vorst weg noppenfolie weg.Het kan nog vriezen tot begin Mei en zolang het vriest dek ik het terug af.In volle grond zijn de planten veel steviger ik vind het de moeite om dit te doen.
groetjes Richard
donderdag 10 maart 2011 - 11:45
marero

Marero

mmm ...het zou aan het mesten kunnen liggen, soms vergeet ik dat nogal eens, alleen de planten in volle grond daar heb ik een mestplan voor gemaakt en dat volg ik nauwkeurig
donderdag 10 maart 2011 - 12:18
an

An

dan heb ik dus een wintervaste de mijne verliest al zijn bladeren en daar zien dan niks meer van alles sterft af.dan ga ik hem ook in de grond plaatsen.in mei
gr an
donderdag 10 maart 2011 - 13:35
Polplastron

Polplastron

Dat van die twee soorten Agapanthus klopt niet helemaal: beide kunnen hun blad behouden als de temperatuur 's winters hoog genoeg blijft, al zal je dat bij sommige variëteiten misschien wat sneller zien.

Wat als A.africanus verkocht wordt is overigens volgens veel botanici eigenlijk A.praecox. Meestal kopen wij echter kweekvormen of hybriden.

Wat voor de tuinier belangrijk is, is dat sommige variëteiten beter tegen kou kunnen dan anderen, maar dat ze allemaal een hekel hebben aan veel vocht tijdens koudere periodes.

Mijn raadgeving is altijd: bij twijfel kan je best een deel binnen overwinteren en een deel in volle grond zetten. Je zou aangenaam verrast kunnen zijn.

Of de plant in jouw tuin winterhard zal zijn hangt af van grondsoort, doorlaatbaarheid van de bodem, minimumtemperatuur in de winter, beschutting door o.a. muren en hagen, ... Wat in de ene tuin winterhard is, hoeft dat in een andere tuin niet te zijn. Afdekken met bladafval zal in elk geval kunnen helpen. Sneeuw doet eigenlijk geen schade gezien het ook mee isoleert.

Wil je planten als Agapanthus 's winters binnen laten overwinteren dan doe je dat inderdaad best zoals Jumperke het uitlegde.

Groeten,

Pol
donderdag 10 maart 2011 - 14:16
cee

Cee

hopelijk komt er ook tweekleurige, "wit-beblauwde" en een "blauw-bewitte", uit LOL!

Zit hier een verdoken club brugge supporter?
donderdag 10 maart 2011 - 14:35
cee

Cee

OK,

Ik val door de mand als niet in voetbal geïnteresseerde, en ben daar trots op!

buffalo suporter dan?
Misschien ben je zelf van bommerskonten in Gent afkomstig??
donderdag 10 maart 2011 - 14:52
Polplastron

Polplastron

Wat heb ik? bladverliezende of bladsparende soorten ?

Vroeger beweerde men wel eens dat je aan de breedte van het blad kon zien of de plant winterhard was of niet. Tegenwoordig wordt dit door de meeste literatuur tegengesproken. Persoonlijk zou ik gewoon eens een paar plantjes in de tuin proberen op een beschutte plek. Dan weet je meteen het antwoord!
donderdag 10 maart 2011 - 15:21
Mamaatje

Mamaatje

Amaai, lectuur genoeg i.v.m. agapanthussen. Ik zal het allemaal eens goed bestuderen en al jullie goede raad ter harte nemen. Vanmorgen heb ik de zaadjes van vorig jaar geplant. Ik ben benieuwd. Hopelijks heb ik volgende jaar ook een mooie collectie en kan ik een deel in de border laten overwinteren.
donderdag 10 maart 2011 - 15:54
zourky

Zourky

De agapantus die wij hebben,komen van een bloemenmarkt in Madeira zo een tiental jaar geleden,al planten uitgedeeld aan onze buren ook zij hadden ze in volle grond geplant,maar niet afgedekt in de winter,natuurlijk komen ze dan niet terug.
groetjes Richard
donderdag 10 maart 2011 - 16:05
zourky

Zourky

Nog lol cactussen had ik er ook mee gebracht het is te zeggen één blad 25 cm hoog en 14 breed,die groeide zoals ze in nl zeggen zoals kool,stonden in een afgezaagde plastiek ton,en na enkele jaren heb ik ze met opzet laten bevriezen,ik was ze beu al dat gesleur in de winter,de kelder in,je kon er niet aankomen of dagen daarna voelde je nog stekels



donderdag 10 maart 2011 - 16:26
Polplastron

Polplastron

Citaat:
Persoonlijk zou ik gewoon eens een paar plantjes in de tuin proberen op een beschutte plek. Dan weet je meteen het antwoord!


zie hoger
uitsluitsel van zodra er iets (niet) groeit!


Herhaling is de beste leermeester hé! Noem het gerust beroepsmisvorming!
donderdag 10 maart 2011 - 16:36
daucus

Daucus

Ik heb een paar jaar agapanthussen in de tuin gehad en met een goed winterdek ging dat goed. Maar ik vind het zo'n vreemde snuiter tussen de vaste planten. Ik kon er niet goed goede buren voor vinden en ze werden belaagd door slakken. Nu staan ze weer in potten en eigenlijk vind ik dat het mooist, zo'n statige plant in een mooie pot op een speciale plek
donderdag 10 maart 2011 - 17:20
Rita1960

Rita1960

@ Willy,

Ik ben benieuwd wat mijn aga's gaan doen ..

Na mijn zaaiexperimenten heb ik er veel ... heel veel ! te veel! ik heb een deel vrij uitgeplant verleden jaar en ze overwinterd onder een dikke laag compost, 4 lagen noppenfolie en een oude badkuip er overheen haha .. de bladeren die in de compost zitten zijn schijnbaar ongeschonden, wat er bovenuit stak is bevroren. Voorlopige groei? niets te zien ..

De rest staat in (grote!) potten ... overwinterd in de garage (matig warm) met af en toe een daguitstap naar buiten als de condities het toelieten .. moeten dus dit jaar dringend verpot worden .. waar moet ik ermee naartoe

nu, ik wil ze wel hoor als jij er te veel van hebt vooral een witte

groetjes,
Rita

donderdag 10 maart 2011 - 19:16
Mandy

Mandy

Zonder twijfel: LIEFHEBBERS genoeg

Hier nog een..... zeker de witte......
donderdag 10 maart 2011 - 19:58
Kiptaro

Kiptaro

Ik denk dat ik dit jaar ook de gok maar neem, heb 2 exemplaren en ben het zeulen met die zware potten ook een keer beu ( zeker een 30/40 kuipplanten met stenen potten)
Goed afdekken en een gescheurde plant binnen laten overwinteren voor de zekerheid, moet goed komen
donderdag 10 maart 2011 - 20:54
jamssen

Jamssen

Ik neem geen enkel risico meer, bij mij gaan ze in de winter naar binnen, dan maar met die grote potten zeulen hoor.
Dat heb ik er wel voor over.
Een jaar of 3 geleden had ik een grote metselkuip vol met een prachtige breedbladerige witte Agapanthus tot we hem 1 winter te groot en te zwaar vonden
om hem naar de zolder te slepen en hem in de garage (te donker en te koud) zette, gevolg een metdelkuip vol potgrond en geen agapanthus meer terug te vinden.
Nee, ik zet ze wel weer op zolder en sleep me wel een ongeluk die ene keer in het jaar, dat heb ik er wel voor over.

De 4 soorten die ik nu heb, zijn van zolder gehaald van de week en hebben alle vier al een paar groeipuntjes en staan nu in de serre bij te komen van het zolderavontuur.
Begin mei mogen ze naar buiten en wer mooie bloemetjes produceren.

groetjes mlouise
zaterdag 12 maart 2011 - 13:54
an

An

mijne staan buiten nu ,was ze vergeten binnen te halen (2 dagen nu )maar ze doen het prima mocht het te koud worden dan sleep ik ze voor die nacht naar binnen,
maar zo wordt ie misschien iets sterker want het blad was zo licht door te weinig licht,
wat opgekomen was,
hier is het +7 graden geloof wel iets warmer dus (buiten)moet kunnen dacht ik.en het vriest niet (snachts)
zaterdag 12 maart 2011 - 14:12
an

An

bij mij staan ze voor een bankje ,
maar ik kan ze wel naar de tuin verzetten,dan staan ze onder een tafel,en net wat je
als het vriest weer naar binnen,
zaterdag 12 maart 2011 - 15:06
Kiptaro

Kiptaro

Iemand in dit topic zei dat er geen verschil is tussen blad houdende en bladverliezende ?

Ik heb 3x Agapanthus, 2 die hun blad in het najaar bruin lieten worden, en vervolgens naar binnen zijn gegaan, de ander is de hele zomer+winter groen, met iets dunnere bladeren, de 2 met afgevallen bladeren lopen nu weer uit, die ander is nog steeds mooi groen.

Ik heb 1 Agapanthus in de sere laten staan, de gehele winter, dus ook toen het 12 graden vroor (onverwarmd, dus hij zal ongeveer -8 hebben gehad)
Hij was 2 cm uitgelopen en die uitlopers waren dood gevroren, maar tijdens de vorst liep hij verder uit en nu is hij 6 cm boven de grond uit met een klein dor puntje (wat bevroren was)
Hij heeft dus -8 graden overleeft in een pot zonder enige bescherming, lijkt mij dus ook dat een Agapanthus niet zozeer veel last heeft van lichte vorst, maar wel kapot gaat van natte grond + vorst, want die van mij stond helemaal droog.

zaterdag 12 maart 2011 - 15:27
hillie

Hillie

nou als iemand een stek voor me heeft,blauw en wit
zeer welkom
zaterdag 21 april 2012 - 15:17
zourky

Zourky

Hillie voor een stek is het wel wat ver,die moet je zeker in Holland ook vinden.
Ik heb twee weken geleden de onze terug vrij gemaakt dus de bescherming voor de winter verwijderd,en heb daarstraks gezien dat er klein groen puntjes naar boven komen,ondanks de strenge winter zij ze niet bevroren,nu was ik wel wat bang omdat het zo hard gevroren heeft.ze staan nu al vier jaar op de zelfde plaats ( foto hier boven )

groetjes Richard
zaterdag 21 april 2012 - 16:16
lentemode

Lentemode

Da's geluk hebben, hé, na zo'n winter !

Met zorg afgedekt dus ....
Fijn wekkend !

Mia
zaterdag 21 april 2012 - 18:52
Mamaatje

Mamaatje

Ik heb vorig jaar agapanthussen gezaaid en nu heb ik een hele bak vol kleintjes. Ze doen het goed, ik hoop na de zomer al stevige plantjes te hebben. De "moederpot" is heeft wel de geest gegeven. Te vroeg buiten, nat geregend en dan wat vorst erop, dat was fataal vrees ik. Gelukkig heb ik nog wat afgespliste planten waarvan ik deze zomer zal kunnen genieten.
zaterdag 21 april 2012 - 19:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon