menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien clematis en lonicera

Ga naar meest recente reactie

ALFIrE

ALFIrE

hallo,

ik ben zopas es gaan kijken naar de clematissen en lonicera die ik vorig jaar aanplantte.

ik lees dat men clematis best snoeit in maart, maar ik zie dat er nu al overal nieuwe knopjes komen!

bij vroegbloeiende (leven op oud hout) enkel dode takken wegnemen? ze zien er allemaal dood uit... of bedoelt men diegene zonder nieuwe knopjes.

laatbloeiende snoeien tot 1m boven de grond?

bij 2 planten zie ik nog totaal niks... de 2 wintergroene dragen nog blad, maar zien er nu niet echt super uit...

is dit ook van tel bij planten die vorig jaar geplant werden, of wacht men beter met snoeien in eender welke vorm.

Mag Lonicera gesnoeid worden? Heb Hall's prolific en goldflame.

dank u!

tom
zondag 6 maart 2011 - 17:56
minouke

Minouke

ik snoei de Lonicera bijna nooit en als het echt moet pas na de bloei.

Clematis mag je nu snoeien zo een 20 à 30 cm van de grond boven een paar goede knoppen.
alles hangt wel af welke clematis je staan hebt.
Want de lentebloeiers moet je nu niet snoeien, een beetje fatsoeneren na de bloei mag wel.
En sommige lijken wel dood maar hebben dan plots kleine knopjes tussen de oksels of scheutjes onderaan de plant.

Welke clematis heb je staan?
zondag 6 maart 2011 - 18:08
ALFIrE

ALFIrE

vlug es gaan kijken welke ik staan heb:

polish spirit
miss bateman
early sensation
mrs N thomson
jules correvon
westerplatte
cartmanii joe
the president
madame le coultre
etoille de violette
daniel deronda

als ik het goed begrijp mag ik snoeien, ook al hebben ze nu nieuwe knoppen op de oude takken?
zondag 6 maart 2011 - 18:27
hanninkj

Hanninkj

Op deze site is heel gemakkelijk te zien wanneer je moet snoeien:
http://www.clematis.hull.ac.uk
Ook voor informatie over Clematissen.

In mijn lezingen over Clematissen geef ik altijd aan dat je moet snoeien om een plant mooi te houden en als je dan een keer verkeerd snoeit dam heb je een jaar geen bloemen. Zelf ben ik niet zo precies in snoeien want vaak krijg ik onbekende zeldzame Clematissen uit het wild en daar staat echt niet bij wanneer ze gesnoeid moeten worden.
zondag 6 maart 2011 - 19:03
minouke

Minouke

polish spirit : snoeigroep 3
miss bateman : snoeigroep 2
early sensation : snoei 1, vorstgevoelig (2 maal geprobeert telkens bevroren)
mrs N thomson : snoeigr 2
jules correvon: snoei 3
westerplatte : snoeigroep 3
cartmanii joe : zeer vorstgevoelig, snoei 1
the president: , snoei 2
madame le coultre: snoeigroep 2
etoille de violette: snoeigroep 3
daniel deronda : snoei 2

snoeigroep 1 : niet nodig, kan desnoods na de bloei wat gefatsoeneerd worden
snoeigroep 2: lichte snoei, maar niet echt nodig bv uitdunnen of op 50 à 100cm inkorten
snoeigroep 3: sterke snoei, in maart op 20/30 cm
zondag 6 maart 2011 - 19:29
cetinel

Cetinel

maar ik heb es ergens gelezen dat clematissen die je in een boom wilt laten groeien juist niet moet snoeien??
maandag 7 maart 2011 - 08:02
minouke

Minouke

Cetinel, ik heb dat ook gelezen in een tuinboek over clematissen.
zo veel ik me nog herinner moest je ofwel montana's nemen voor hoge bomen.
Andere Clematissen die je sterk moet snoeien tot de grond kon je een stengel laten zitten en de rest snoeien.

Hanninkj zal dat misschien beter kunnen uitleggen.
maandag 7 maart 2011 - 08:39
hanninkj

Hanninkj

Ik heb diverse Clematissen in een boom of struik groeien. Voor kleinere bomen voldoen viticella's en grootbloemigen erg goed. Zelf heb ik een C. 'Jackmanii' in een hogere prunus. Je hebt dan een bloeiende prunus in het voorjaar en daarna de bloeiende 'Jackmanii'. Bij de grootbloemigen moet je dan niet snoeien omdat ze dan niet voldoende groeien maar wel regelmatig bijsnoeien zodat het geen wilde boel wordt.
De meeste montana's worden te groot en je moet goed op het kaartje kijken hoe groot hij wordt. Er zijn nu montana's die maar 3-4 meter worden maar deze moeten dan wel regelmatig worden gesnoeid.

Ton

Bloemen & Planten

maandag 7 maart 2011 - 09:19
hanninkj

Hanninkj

Ik heb juist in mijn gouden regen een Clematis akeboides. In het voorjaar de gele bloemen van de gouden regen en in het najaar de gele bloemen van de akeboides.
Ik snoei deze akeboides wel tot 30 cm terug anders wordt hij te massaal.
Ook een combinatie met een texensis cultivar kan zeer goed.
Hier de combinatie.

Ton

Bloemen & Planten

maandag 7 maart 2011 - 11:34
ALFIrE

ALFIrE

dank voor de vele nuttige antwoorden!

vanavond snoeien en gazon bekalken!
dinsdag 8 maart 2011 - 12:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon