menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke grondbedekker

Ga naar meest recente reactie

marero

Marero

effe een vraagske
[afbeelding verwijderd niet-https]
dit is dus mijn rozenborderke, gevuld met verschillende soorten roze rozen en roze pioenen, en int midden een stamroos int vuurrood en dernaast 2 lavendelkes
nu zou ik daaronder dus een lage grondbedekker willen zetten zoiets als kruipflox, aubretia, campanula, sagina, vinca minor of delosperma, laag bij de grond dus om niet zo veel onkruid meer te moeten uittrekken want de grond zakt precies lager en lager als de jaren vorderen en ik val al genoeg en in de rozen vallen doe pijn, dus nu de vraag is voor welke kleur zou ik gaan, roos gelijk het overgrote deel van de plek of juist rood in combinatie met het rood van de bovenste roos of lila gelijk de lavendel, of gewoon vanalles ondereen of wit??? wat denken julie ervan, wat zou het mooiste staan???
woensdag 23 februari 2011 - 17:12
Polplastron

Polplastron

Onder mijn rozen laat ik persoonlijk graag laagblijvende Geraniumvariëteiten ("Biokovo", "Wargrave Pink", "Inwersens Variety", ...) groeien. Onder hogere rozen kan je ook hogere Geraniums gebruiken zoals "Rozanne" (mooi met oude, roze rozen). Ook Campanula portenschlagiana doet het goed en zou volgens mij erg mooi zijn bij die voorste roosjes.

Bij de pioen kan je ook eens Oreganum vulgare zetten: je hebt dan meteen een keukenkruid bij dat je ook kan knippen tot de gewenste hoogte. Als je het in bloei laat komen, komen er ook massa's kleine bloemetjes aan waar bijen graag op af komen.

Ik zou niet gaan voor slechts één bodembegroeier: dat maakt het naar mijn mening eerder saai. Grijsbladige planten zou ik ook niet gebruiken omdat de kleur van je pad ook al zo licht is en de stenen aan de rand ook al grijs zijn. Contrasterende kleuren en tinten werken naar mijn mening verfrissend als je ze af en toe maar wat tempert met een zachtere combinatie.

Persoonlijk vind ik Vinca niet zo'n handige bodembedekker tussen andere planten omdat die de neiging heeft zich ertussen te weven. Aubrieta groeide bij mij niet echt dicht, maar misschien stond hij gewoon verkeerd.

Smaken verschillen echter dus zal jij uiteindelijk de keuze moeten maken. Je hebt in elk geval al een paar prachtige rozen staan!

Groeten,

Pol
woensdag 23 februari 2011 - 18:38
marero

Marero

bedankt pol, maar worden die geraniums niet te hoog want degenen die ik heb staan worden best wel hoog, en de origanum die heb ik staan ergens anders maar eens die in gang schiet is het een hoge bos die altijd uiteen valt, dus niet geschikt, kwil het graag zo laag mogelijk houden dacht ik om goed het verschil te zien tussen de grondbedekker en de rozen en pioenen daarboven, anders wordt het een ineengeweven boel en ik weet niet hoe dat gaat staan
woensdag 23 februari 2011 - 18:54
Polplastron

Polplastron

bedankt pol, maar worden die geraniums niet te hoog want degenen die ik heb staan worden best wel hoog, en de origanum die heb ik staan ergens anders maar eens die in gang schiet is het een hoge bos die altijd uiteen valt, dus niet geschikt, kwil het graag zo laag mogelijk houden dacht ik om goed het verschil te zien tussen de grondbedekker en de rozen en pioenen daarboven, anders wordt het een ineengeweven boel en ik weet niet hoe dat gaat staan

Tuingeraniums zijn er in bijna alle kleuren en maten. Er zijn er die wel een meter hoog kunnen worden en er zijn er die amper 15 cm hoog worden zoals bijvoorbeeld "Ballerina". "Wargrave Pink", "Ingwersens Variety" en nog enkele andere zijn zeer geschikt om bijvoorbeeld tussen en onder niet te klein blijvende rozen en andere planten te zetten.

Oreganum kan je snoeien om hem klein te houden: 't is een klein werkje, maar het is alvast minder intensief dan onkruid wieden hoor!

De "ineengeweven" boel zoals jij dat noemt is helemaal mijn stijl: het oogt heel natuurlijk en het komt overigens de planten ten goede. De rozen krijgen minder snel last van sterroetdauw en meeldauw en ook luizen worden sneller weggevangen door natuurlijke vijanden. Het druist wel compleet in tegen vroegere opvattingen, maar ook in de tuinwereld is er evolutie hé!
woensdag 23 februari 2011 - 20:56
marero

Marero

hmm..ge hebt een punt, inderdaad pol zo had ik het nog niet bekeken, dacht alleen dat het teveel van het goede ging zijn
ik ben op die site van algera eens gaan kijken, der zijn inderdaad zoveel verschillende soorten en er zijn er best lage en vooral heel mooi bij
begin erover te denken van dus toch een mix te gebruiken van heel lage en minder lage geraniums en daartussen dan enkele lage floxen enzo
woensdag 23 februari 2011 - 21:23
cetinel

Cetinel

is juist heel mooi,rood met wit de turkse vlag is rood met wit
donderdag 24 februari 2011 - 08:24
marero

Marero

jaja, lol maar we zijn hier geen vlaggen aant planten hé cetinelleke
batdah; dus gij denkt dat de pioenen nie op hun plaats staan tussen hetgeen ik wil krijgen,.....mmm...zou juist kunnen zijn, ik heb nogal dikwijls de verkeerde maatlat vast als ik aant planten ben, maar tis dan ook moeilijk te geloven dat die paar takskes pioen ooit een grote bos gaan worden hé
dus...nu mijn gedacht, zeg het gerust ast verkeerd is, nu laat ik het staan zoals het staat want de pioenen lopen al uit, en als ik bodembedekkers zet gaat toch heel dat spel verre van bedekt zijn in 1 seizoen hé, dan na de zomer de pioenen eruit halen met zoveel mogelijk grond en ze allemaal in heel grote potten zetten zoals ik met mijn nieuwe juist heb gedaan bij gebrek aan plaats, de vrijgekomen plaatsjes daar vind ik heus nog wel materiaal voor en voor suggesties kan ik hier komen hé, dan kan ik die potten kwijt overal en ergens warar er die moment plaats genoeg is, van mijn paadjes is int volle seizoen toch nieveel te bekennen zenne, en die plaats links van de rozen waar hier nog gras staat wordt een open plaats met dolomiet en een zithoek met pergola dus daar kan ik er ook wel een paar kwijt, dan rest alleen nog een overwinteringsplaats voor die pioenen ?? kunnen die buiten blijven beschut en desnoods onder vlies?
donderdag 24 februari 2011 - 09:01
marero

Marero

batdah; die pot is wel eentje van 30 hoog en 35 doorsnee zenne en voor de andere heb ik nog groter potten staan, ik heb nu al wel met veel verschuiven voor 2 pioenen plaats gevonden dat ze alleen staan maar de rest das nog nie opgelost
de bodembedekkers zijn zijn verschillende geraniums geworden met hoogten gaande van 10 cm hoog tot 40
en dan nog een paar kruipende dingskes, kan niet direct op de naam komen
donderdag 24 februari 2011 - 19:31
renate67

Renate67

Ik heb hier een stukje heel lage begroeiing met een combinatie van kruipphlox, kruiptijm en engels raaigras en er staa lage irisjes en blauwe druifjes tussen voor de vroege bloei.
renate
vrijdag 25 februari 2011 - 00:15
marero

Marero

damn dat gaan dan serieuze verplaatsingswerken worden, en mijne rug doe al zooo zeer in elk geval bedankt voor de uitleg batdah, kzal mijn best doen en het resultaat deze zomer laten zien
vrijdag 25 februari 2011 - 10:31
cetinel

Cetinel

ah,ge gaat ze verplaatsen naar sint niklaas ??
vrijdag 25 februari 2011 - 10:38
marero

Marero

heuh....zoooover kannekik die nie drage zenne...lol, der is er al ene verhuisd, staat nu een lupineke voor in de plaats, wilde gij geen roze lupine cetinelleke?, vers van de kweek
vrijdag 25 februari 2011 - 15:47
cetinel

Cetinel

een lupine,wilde mij dood of wa(das toch giftig)lol ik zal m maar niet opeten dan,kunde meebrengen als ge de (niet giftige )banaan komt halen
is dat een vaste plant?
vrijdag 25 februari 2011 - 16:22
marero

Marero

jamaar ge moet da nie opeten héé das voor de schoon in de hof dat ge dat zet zenne nie om op te eten
vrijdag 25 februari 2011 - 17:10
marero

Marero

das ne vaste plant
vrijdag 25 februari 2011 - 20:02
marero

Marero

oops foto vergete[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 februari 2011 - 20:08
cetinel

Cetinel

mooi zeg,dat zou schoon staan van voor,mooi wat anders tussen de papavers...
zaterdag 26 februari 2011 - 13:46
marero

Marero

hoeveel moete der hebbe, kan der 3 missen en tzijn mijn zaailingskes van verleden zomer dus die gaan nu volle gaas geven zenne
zaterdag 26 februari 2011 - 17:58
cetinel

Cetinel

als ge der drie kunt missen wil ik ze alledrie wel astniegeeft? een ruil voor de musa en de kanarie??
zaterdag 26 februari 2011 - 19:12
marero

Marero

yep das nen deal[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 26 februari 2011 - 22:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon