menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pelargoniums snoeien

Ga naar meest recente reactie

moetje1951

Moetje1951

Ik heb hier geleerd dat Pelargoniums snoeien bij het binnenhalen in het najaar niet goed is. Het schijnt de planten teveel uit te putten. Nu heb ik voor het eerst die raad opgevolgd. Mijn planten zijn blijven groeien en bloeien enorm niettegenstaande ze de hele winter in de kou gestaan hebben.
Mag of moet ik ze nu alsnog snoeien voor ik er verse potaarde aan geef?
donderdag 17 februari 2011 - 15:51
daucus

Daucus

Je kunt je geraniums nu wel snoeien en voorzien van verse potgrond, maar heb je wel een plek waar ze goed aan de groei kunnen komen? Belangrijk is dat ze veel licht krijgen, maar niet te warm. Een slaapkamerrraam bv. Maar je schrijft dat ze gegroeid zijn en bloeien, dus ik neem aan dat het wel een goede plek is
donderdag 17 februari 2011 - 16:10
moetje1951

Moetje1951

Ze staan in een koude kas, heel veel licht en niet te warm, zo rond tien graden 's nachts en 15 overdag. Ik heb ze eigenlijk altijd al gesnoeid bij het binnen halen met goed resultaat.
Ik weet nu eigenlijk niet goed hoe ik er moet aan beginnen. Ze zijn heel kompact en bossig, helemaal niet opgeschoten of iel. Moet dit snoeien eigenlijk nog?
donderdag 17 februari 2011 - 17:46
daucus

Daucus

Als ze in de winter wat gegroeid zijn, kun je ze beter toch wat terugsnoeien. De nieuwe scheuten zijn dan beter bestand tegen het fellere licht. Blad wat in de winter is aangemaakt zal snel verbranden in de steeds fellere zon. Kortom, snoeien en verse grond en in de kas verder kweken maar wel met veel frisse lucht en bij zacht weer, 15 graden en meer, lekker buiten zetten. Succes!
donderdag 17 februari 2011 - 18:40
moetje1951

Moetje1951

Zo is dat. Ze worden niet veel groter dan ze nu al zijn.Het zijn heel sterke vaste scheuten. Als ik zou willen kon ik ze zo stekken. Ze hebben dan ook absoluut geen gebrek aan licht. Zo zien ze er nu uit:


[afbeelding verwijderd niet-https]
En als ik me goed herinner heb jij? Batdah mij die raad gegeven verleden jaar.
Denk dat ze dit jaar nu toch wel een serieuze voorsprong zullen hebben,
donderdag 17 februari 2011 - 19:28
moetje1951

Moetje1951

yep Batdah, ik blijf eraf. Dank je wel.
donderdag 17 februari 2011 - 19:33
daucus

Daucus

Goh, wat een warme reactie. Ik reageer vanuit mijn eigen ervaring, verder niet. Mijn geraniums zien er na een winter altijd wat bleekjes uit. En als ik ze snoei zie je duidelijk dat de nieuwe groei stukken beter is. Om nou direct te te reageren"wat een onzin". Moet dat zo?
donderdag 17 februari 2011 - 19:51
daucus

Daucus

Wat makkelijk! IK kan er niks aan doen............ Er zijn verschillende ervaringen op allerlei tuingebieden en niet alleen jouw waarheid, hou daar eens rekening mee!!
donderdag 17 februari 2011 - 23:01
Matabish

Matabish

Daucus,

je hoeft niet meteen zo scherp te reageren, dat doen wij hier niet!!
Batdah zegt het recht voor z'n raap, maar hij heeft dan ook een enorme ervaring met deze planten.
Ieder mag hier raad vragen en ieder deelt graag zijn ervaringen met de anderen,
maar we houden het leuk en beleefd!

Jij hebt ervaring met planten die te donker gestaan hebben en Moetje's planten hebben op een ideale plaats overwinterd.
Dus elk van jullie moet z'n planten verschillend behandelen na de winter!

Groetjes,
Matabish.

vrijdag 18 februari 2011 - 01:50
daucus

Daucus

Blijkbaar mogen oudgedienden wel recht voor zijn raap, maar nieuwkomers moeten beleefd blijven. Trek het je niet aan, gewoon overheen lezen, elk vogeltje zingt zoals..........enz. Het wordt hier dus welgedaan, scherp reageren. Tja, ik ben ook niet op mijn mondje gevallen. Wen er maar aan zou ik zeggen............... Maar ik ben ook best aardig hoor
vrijdag 18 februari 2011 - 05:16
Vlinderr

Vlinderr

Ik wil het even opnemen voor Daucus. Batdah: zo hoeft het toch niet, het kan ook anders. Het kwam op mij ook beledigend over.

Moetje: wat ziet er bij jou 'zomers uit met die bloeiende Pelargoniums!
vrijdag 18 februari 2011 - 07:34
moetje1951

Moetje1951

Ja he Vlinderr, ik heb er nochtans niks speciaals mee gedaan, gewoon gerust gelaten. Alleen zo nu en dan de bruine blaadjes er van tussen gehaald. Ze hebben zelfs geen water gekregen deze winter maar ze stonden dus wel heel nat toen ik ze binnen haalde.
vrijdag 18 februari 2011 - 09:42
an

An

ik heb de mijne vergeten binnen te zetten die zijn dood.
maar wat zien de jouwe er goed uit super,lekker kleurig
vrijdag 18 februari 2011 - 09:57
Juelz

Juelz

Wat betreft de reactie van batah, ik snap best dat niet iedereen het prettig vindt.
maar persoonlijk hou ik er wel van om dingen zonder omwegen te horen zodat het gewoon duidelijk is, en in principe is het zo dat batah nou eenmaal zo reageert.
en als mensen dat niet bevalt dat kan best hoor, maar reageer er dan gewoon niet op.
we zullen toch met z'n alle doormoeten op het forum en ik zou niemand graag zien vertrekken hier.
en zekers niet mensen waarvan ik weet dat ze veel ervaring hebben met dingen.

zaterdag 19 februari 2011 - 10:57
moetje1951

Moetje1951

Toen ik de topic begon hoopte ik stiekem op een reactie van Batdah omdat hij er heel veel van weet. Hij zegt ongezouten zijn mening, maar dan weet je tenminste wat je er aan hebt. En ach, het is allemaal niet kwaad bedoeld zeker?
zaterdag 19 februari 2011 - 17:58
daucus

Daucus

Ik verbaas mij een beetje over hoe sommigen omgaan met mensen, die op wat voor manier dan ook hun mening op een botte of ongezouten enz.... manier geven. Het is niet nodig. Als je wat zegt, kan ik me voorstellen dat je later denkt, het had anders gekund. Maar als je schrijft heb je nog heel veel tijd om na te denken voordat je ook werkelijk je antwoord geeft.
Iemand die veel weet over planten heeft niet automatisch meer rechten, vind ik. Iedereen verdient evenveel respect. We hebben allemaal onze eigen ervaringen en die willen we delen. Dat is leuk en je kunt er je voordeel mee doen. Er boven staan is niet mijn manier. Verder wil ik het hier bij laten.
Daucus
zaterdag 19 februari 2011 - 20:54
Rita1960

Rita1960

Moetje,
je pelargoniums staan er prima voor!

die van mij wat minder vanwege ietwat te donker, maar die komen er ook wel...

groetjes,

Rita

enb Off topic.. de arum italicum komt boven piepen!
en wat - eigenlijk- nog mooier is: dankzij jou heb ik nu sneeuwklokjes in de tuin...
die zaten tussen de bolletjes van de Arum i....

THANX!
zaterdag 19 februari 2011 - 22:43
moetje1951

Moetje1951

Ja Rita dat zou best kunnen. De Arum komt uit een hoek die vol staat met: Sneeuwklokjes, speenkruid, boshyacinthjes, vinca. Als je er nog wilt, je zegt het maar.
En ietwat iele scheuten van de Pelargoniums eraf, hier komt de raad van Daucus van pas, en dan komt het zeker goed.
Ben er best trots op , al heb ik er niets aan gedaan. Jij gaf me samen met Batdah verleden jaar de raad ze niet te snoeien, en zie hier het resultaat....
zondag 20 februari 2011 - 09:21
Rita1960

Rita1960

Moetje,

Ja ik wil

zondag 20 februari 2011 - 11:38
moetje1951

Moetje1951

Ok als ze uitgebloeid zijn stuur ik er wat op, speenkruid en hyacintjes ook?
zondag 20 februari 2011 - 11:57
Rita1960

Rita1960

Graag
zondag 20 februari 2011 - 12:10
Opuntia

Opuntia

Compleet onzin.....zwakke scheuten ontstaan alleen bij te donker overwinterde planten

Veel liefhebbers hebben geen kas, maar b.v. een ergens in huis een vensterbank waar de planten bij te weinig licht en te veel warmte gaan uitgroeien.
Die scheuten zijn lang en zwak en kunnen dus beter weggesnoeid worden volgens daucus.
Hier is batdah het dus ook mee eens, maar vergeet even dat niet iedereen een kas heeft en vind het snoeien van daucus onzin.
Veel tuinders snoeien natuurlijk niet maar gebruiken, ondanks ideale groeiomstandigheden, wel remstoffen om compacte planten te krijgen.
zondag 20 februari 2011 - 13:45
daucus

Daucus

Batdah,
Laat ik nou een echte flikker zijn en het toch goed menen
zaterdag 19 maart 2011 - 02:09
daucus

Daucus

Is al goed, moest erg lachen om het antwoord ........en welterusten
zaterdag 19 maart 2011 - 02:23
Juelz

Juelz

Zo zien we het graag.
zaterdag 19 maart 2011 - 11:55
Vlinderr
zaterdag 19 maart 2011 - 20:15
daucus

Daucus

Kom je niet helemaal uit je woorden? Zeg het toch maar vlinder, wat heb je op je lever.
zondag 20 maart 2011 - 00:06
Vlinderr

Vlinderr

Ik bedoel: "Pffffft, dat probleem is ook weer uit de wereld".
zondag 20 maart 2011 - 00:10
daucus

Daucus

Wat weer een wijsheid aan het prille begin van de zondag
zondag 20 maart 2011 - 00:21
daucus

Daucus

Even filosoferen. Als er geen problemen waren, zou dit forum dan bestaan???
zondag 20 maart 2011 - 00:27
moetje1951

Moetje1951

dank voor de raad Batdah, maar ze staan nu al voor det derde jaar op rij in dezelfde aarde. Zal er toch eens iets moeten aan doen zeker?
Overdag staan ze al buiten. Ze zijn nog nooit zo mooi geweest!
zondag 20 maart 2011 - 09:17
moetje1951

Moetje1951

Het verpotten is met deze vandaag gebeurd. Nu blijven ze weer een tijdje binnen. Ik heb ze met dit goede weer elke dag buiten op de vensterbank gezet. Elke avond rond vijf uur terug binnen. Ik heb in de veranda last gehad van luis. Vandaar... naar buiten en weg luis.
Ben benieuwd naar die terugslag? Vroeger heb ik daar weinig van gemerkt maar ze werden dan ook altijd gesnoeid.
Ik veronderstel dat ik ze nu wel goed water moet geven?
dinsdag 22 maart 2011 - 19:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon