menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is mijn stamroos dood

Ga naar meest recente reactie

kers

Kers

Na de vorst van vorig jaar (2009/2010) is mijn stamroos niet meer uitgelopen. Afgelopen zomer kwamen er wel steeds wilde scheuten uit de grond, dus het leek me dat er toch enig leven in zit. Daarom heb ik de roos nog laten staan, hem regelmatig bemest en de echt dode takjes er af gehaald.
Kan iemand vertellen wat ik er aan kan doen om de roos alsog uit te laten lopen? Of is het normaal dat er wel wilde scheuten uit de grond komen en dat de stamroos verder dood is? Kan ik hem nog redden? Of moet ik hem definitief weggooien. Ook nu is er nog geen leven te zien.
De foto is van de stamroos zoals deze er vanochtend uit zag.

Bloemen & Planten

dinsdag 15 februari 2011 - 10:31
Polplastron

Polplastron

Sorry Lein, maar ik ga je toch even tegenspreken: stamrozen moeten niet persé beschermd worden tegen de vorst. Er gaan volgens mij meer rozen kapot aan foute bescherming daan aan de vorst.

Hier staat er eentje al jaren in een pot zonder enige bescherming, maar ... die wordt wel pas in het late voorjaar (eind maart!) gesnoeid. De roos op de foto is volgens mij voor de winter gesnoeid geweest. Wilde uitlopers moet je ook altijd meteen weghalen.

Indien je een nieuwe roos wil zetten, kan je volgende truc gebruiken: graaf een kartonnen doos met potgrond in op die plaats en plant daar de nieuwe roos in. Tegen dat het karton vergaan is, is de grond terug ziektevrij! Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik kreeg de tip van Peter Beales himself! (=een gerespecteerd rozenkweker!)

Groeten,

Pol
dinsdag 15 februari 2011 - 18:12
kers

Kers

Ik heb de roos nooit beschermd in de winter. Dit is 10 jaar lang goed gegaan, tot nu dus.
Overigens, deze roos is ook altijd volgens het boekje in maart gesnoeid en niet voor de winter.
woensdag 16 februari 2011 - 06:39
molleke32

Molleke32

Ik heb hier stamroos Abigail staan en die wordt ook nooit afgedekt in de winter. En die doet het prima. Is nu al volop aan het uitlopen. Met snoeien wacht ik ook tot maart

Groetjes Vicky
woensdag 16 februari 2011 - 07:39
Polplastron

Polplastron

Misschien heb je gewoon pech gehad met de stamroos. Koop rozen altijd bij een goed kwekerij en koop ook liefst rozen die een naam hebben. Rozen van de bekende kwekers staan meestal bekend om hun kwaliteit (al zijn er ook wel heel wat mindere variëteiten hoor!). Bij naamloze rozen koop je eigenlijk een kat in de zak en weet je niet wat je gaat krijgen.

Stamrozen snoei je best niet te ver terug. Veel hangt ook af van het type roos dat op de stam geënt werd, maar als basis houd ik meestal takken van ongeveer 20 cm aan om de vorm te bewaren.

Groeten,

Pol
woensdag 16 februari 2011 - 13:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon