menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verbena hastata vaste plant of niet

Ga naar meest recente reactie

mar_cas

Mar_cas

Van de zomer heb ik drie verbena hastata plantjes in mijn tuin gezet, maar omdat ik niet helemaal tevreden was met de plaatsing heb ik ze gisteren verplant naar een andere hoek van de tuin. Omdat ik me afvroeg of deze plant gesnoeid moet worden heb ik internet een beetje afgestruind naar informatie over deze plant. Wat schetst mijn verbazing; op enkele sites wordt aangegeven dat dit een eenjarige plant is (ik dacht nl dat het een vaste plant betrof). Ook las ik ergens dat het een vaste plant is die zich in ons klimaat als eenjarige gedraagt en zich vermeerderd via zaad. Als het idd zo is dat de plant in stand blijft door zichzelf uit te zaaien, vraag ik me af of dat u wel gaat gebeuren, aangezien ik ze verplant heb. Kan iemand zijn licht hier eens over laten schijnen, want ben zelf het spoor een beetje bijster

En dan had ik stiekem ook nog twee andere vraagjes: Ik lees overal dat scherp zand rond je planten slakkenvraat kan voorkomen. Nou heb ik nog een zak brekerzand/voegenzand liggen en ik vroeg me af of dat geschikt is. Het is nl redelijk grof zand.

En vraag twee (of eigenlijk drie dus: ), ik heb van de zomer een boom-model abutilon in de volle grond gezet en ben zo ontzettend gecharmeerd van deze plant (hij bloeit nog steeds!) dat ik hem heel graag zou willen overwinteren. Nou beschik ik zelf slechts over een schuurtje zonder ramen en heb ik ook binnen geen ruimte om de plant neer te zetten. Zou het voldoende zijn om een beschermhoes om de plant te zetten (bij een hopelijk niet te strenge winter) of kan ik hem het best in een pot in de schuur laten overwinteren, ondaks het gebrek aan licht?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
maandag 18 oktober 2010 - 15:27
Juelz

Juelz

Volgens vreeken is de verbana hastata 'blue' een winterharde vaste plant ik verwacht dat hetzelfde geld voor die van jou, maar mocht hij het niet overleven dan heb ik eventueel nog wel wat zaad ervan te ruil.
maandag 18 oktober 2010 - 19:28
Rita1960

Rita1960

ondanks het gebrek aan licht doet mijn aubutilon het hier al drie jaar..
rooien en opslaan zou ik zo zeggen.. de plant verliest zowiezo zijn blad in de winter.

groetjes en succes,

Rita
maandag 18 oktober 2010 - 20:32
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Planten laten zich niet strikt onderbrengen in vast en niet vast. Verbena is een kortlevende vaste plant die zich soms rijkelijk uizaait.
maandag 18 oktober 2010 - 23:18
mar_cas

Mar_cas

Hmmm, nouja, dan zal ik wat die Verbena betreft maar een houding aannemen van "we zullen wel zien" Ben benieuwd, ik heb deze zomer wel genoten van die mooie, paarse bloemaren (en de bijtjes trouwens ook) dus hoop dat ie volgend jaar weer van de partij is.

Mijn Abutilon zal ik van de week dan maar eens even uitgraven en in de schuur zetten. Gelukkig kieren de planken aan een kant behoorlijk, dus dan krijgt ie toch een beetje licht.

Iedereen in elk geval heel erg bedankt voor de wijze raad en @Juelz, hartstikke bedankt voor het aanbieden van zaad te ruil! Zo zie je maar weer, vriendelijkheid is de wereld nog niet uit.
dinsdag 19 oktober 2010 - 00:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon