menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ex-kinderen van Batdah....

Ga naar meest recente reactie

Rita1960

Rita1960

Hoi Batdah....



zondag 26 september 2010 - 18:11
Mandy

Mandy


Wat een fantastische kleuren allemaal.......
zondag 26 september 2010 - 21:08
Peppody

Peppody

oh, wat mooi zeg! Vooral foto 1 en 3, heel apart.
zondag 26 september 2010 - 21:54
Matabish

Matabish

Ware droombloemen!!
En ik die zo van dahlia's hou en ze niet kan houden... ik smelt als ik zulke beauties zie!
zondag 26 september 2010 - 22:58
Matabish

Matabish

Zó vriendelijk van je,

maar ik had een drietal soorten van uit m'n kindertijd, rode en witte pomponnekes, roos gevlamde en oranje met rood spindahlia's,
waar ik echt alles voor gedaan heb om die te kunnen behouden totdat het te moeilijk voor me werd om ze steeds uit te graven en weer te planten.
Ik heb ze dan wat dieper laten planten om ter plaatse te overwinteren.
Dat ging twee jaar goed, tot die verrekte harde winters van de laatste jaren!
Nu ben ik ze allemaal kwijt!
Nu geniet ik met veel plezier van jullie foto's maar ik heb absoluut geen plaats meer om de knollen over te houden!
Ik wist al wel dat ik bij je terecht kon voor die prachtbloemen hoor, maar het gaat echt niet meer!
Toch héél erg [afbeelding verwijderd niet-https], ik vind het hartstikke aardig van je!

Warme groetjes,
Matabish.

zondag 26 september 2010 - 23:48
rialle

Rialle

Rita wat een schitterende Dahlia's zeg! Batdah je hebt wel prachtige (ex)kinderen hoor!!

Ik heb met Dahlia's hetzelfde probleem als jou Matabish. Ik krijg nooit van die prachtige planten vol bloemen. Ik heb althans al heel wat knollen in en uit de grond gehaald door de jaren heen, maar het wordt eigenlijk nooit iets.
Geen idee wat ik fout doe of waar het aan ligt! Ze blijven altijd heel ieletjes en met moeite 2-3 bloemen erin.

Groetjes Rialle
maandag 27 september 2010 - 08:08
Rita1960

Rita1960

Wel Batdah.. wat ik er van vind??

GEWELDIG MOOI

en voor wat betreft de kleuren heb je gelijk.. man, ik ben allang blij dat ik ze er redelijk scherp op krijg.

en wil je deze nog een naam geven?
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes,
Rita
maandag 27 september 2010 - 08:23
rialle

Rialle

Oh Rita, gewoon prachtig! En wat een knoppen.....zoveel.....kan ik alleen maar van dromen!
De foto's heb je heel mooi gemaakt hoor, zelfs het spinneweb op deze laatste foto is scherp!

Groetjes Rialle
maandag 27 september 2010 - 08:34
Mandy

Mandy



VUUR IN DE TUIN

Dat is goed gezegd, kan me dat voorstellen als ik die kleurenpracht van Rita zie....

Ik heb afgelopen week een stuk tuin schoongemaakt, vlakbij de vijver, een hele zwik grassen die zich erg verspreiden en die ik trouwens oerlelijk vind, eruit gespit-- mensen-mensen- wat een kluiten zaten daar aan!! -- en ik ga er ook eens over denken om die prachtbloemen aan te schaffen, zal een mooie kleurhoek gaan worden, denk ik......

Hoe bewaar je die wortels in de winter het beste????




maandag 27 september 2010 - 08:39
Mandy

Mandy


Wat is trouwens de beste grond voor dahlia's???

Kan ik op mijn zandige bodem een flinke laag van zo'n 20 cm compost ( van mijn enorme berg) aanbrengen?

maandag 27 september 2010 - 08:44
Rita1960

Rita1960

Hoi Mandy,

mijn dahlia's staan voor een gedeelte gewoon in zandgrond en een gedeelte staat in een soort van veen/zandgrond. Bij erge droogte krijgen ze wel eens een beetje water. Voor de rest doe ik er niet zoveel aan.
en compost lijkt mij nooit verkeerd..

groetjes,

Rita
maandag 27 september 2010 - 08:59
Mandy

Mandy


En dan haal je ze voor de vorst ( het was hier vannacht maar amper 5 graden- het gaat koud worden ) uit de grond en dan....... naar binnen.... maar rol je ze in oude kranten of bewaar je ze in kistjes met zand????

maandag 27 september 2010 - 09:11
Rita1960

Rita1960

Ik haal ze pas binnen na de eerste nachtvorsten..
snoeien ,rooien, knollen laten drogen op een winderige plaats, en als ze droog zijn dwz dat het zand e.d. van de knol te verwijderen is dan pas gaan ze in de kisten welke hier gevuld zijn met stro.(turfmolm wil ook) koel en donker bewaren.




maandag 27 september 2010 - 09:43
verbena46

Verbena46

Rita , wat een kleurenweelde! super mooi!

gr verbena
maandag 27 september 2010 - 10:26
Mandy

Mandy


Bedankt Rita
Ik heb het genoteerd in mijn tuinboekje ( kan het allemaal niet onthouden anders, ga oud worden )


Ik mag hopen dat ze het bij mij zo mooi zullen gaan doen als bij jou

maandag 27 september 2010 - 10:48
Rita1960

Rita1960

thanx Batdah,

'k was echt op het verkeerde been gezet doordat je schreef dat Le Baron zwart met rose rand is...
dat zwarte zit dus in het hart van de bloem en verkleurd dan naar het roze..

en als ik tijd heb en jij mij ook op tijd uit mijn winterslaap haalt , ga ik het echt proberen dat stekken van de dahlia's. maar ja, ik werk nog fulltime, daarnaast manlief, honden,katten,paarden, kippen, geiten en niet te vergeten de gewone tuin en de moestuin.. soms wordt het echt proppen in die 24 uur van een dag

maandag 27 september 2010 - 11:52
Matabish

Matabish

Wat een pracht aan vormen en kleuren...zucht!!!

De "Dahlia' is voor mij de koningin van alle bloemen!

De enorme variëteit aan vormen en kleuren, de makkelijke verzorging, de lange en overvloedige bloei, de eindeloos te plukken boeketten (hoe meer je plukt hoe meer ze bloemt) en dan de makkelijke manier om zèlf nieuwe variaties te kweken.
Dàt doet géén roos haar na!
Ik hou van alle bloemen maar de 'Dahlia' is mijn absolute favoriete!!!

maandag 27 september 2010 - 14:27
Mandy

Mandy


Er is zeker een heel verschil in Dahlia's of je ze bij bv Aldi ( aanbieding deze week) of bij Intr..tuin of bij een kweker koopt..... neeem ik aan....
maandag 27 september 2010 - 14:35
Matabish

Matabish

Nee hoor Mandy... je moet er alleen op letten dat de knollen goed vol en vast zijn.
De grootte heeft ook weinig belang, die groeien wel aan.
Aldi heeft in 't algemeen goede waar, wat betreft de planten!
Als jij er de plaats voor hebt moet je het zeker wagen. Het zijn droombloemen!

maandag 27 september 2010 - 14:42
Mandy

Mandy


Ik heb zojuist een stukje van 12 X 3 meter schoongemaakt en weet eigenlijk nog niet helemaal zeker wat ik er zal gaan planten.....

Het is dan in de winter wel helemaal kaal dat stuk..... dus ik weet het nog niet echt.....

maandag 27 september 2010 - 14:49
Vlinderr

Vlinderr

@Rita: 't kost echt niet veel tijd, Dahlia's stekken. Net als jij verveel ik me ook nooit. Zaaien en verspenen is meer werk. Ik heb meegedaan m.b.v. de topic van Batdah. Erg leuk en een mooi resultaat. Mijn Dahlia knoppen zijn aan het "springen". Binnenkort toon ik de resultaten.
maandag 27 september 2010 - 15:20
Gehenna

Gehenna

Wat een mooie bloemen! Heb er eigenlijk nooit op gelet dat er verschillende vormen en kleuren zijn want ik gruwel als ik ze zie.

Vroeger bij mijn grootmoeder stonden dahlia's in de tuin. Elke keer als we bij haar waren moest ik ze gaan afsnijden om aan ons mama te geven.
EEN RAMP! In die bloemen zat het vol met oorwormen. Diep in die bloemblaadjes weggestopt dat ik ze niet eens zag tot ze eruit kropen en op mijn hand zaten. Die vieze beesten met tangen op hun lijf.
Dan stonden ze op tafel en zag je ineens zo'n gruwel uit de bloemen kruipen. Brrr ...
Ik had zelfs nachtmerries van die beesten! Komt er nog bij dat meter doodleuk vertelde dat als we met onze voeten bloot sliepen, de oorwormen in ons tenen zouden pitsen.

Zitten die nu overal vol oorwormen of was dat alleen bij meter?
maandag 27 september 2010 - 15:49
Matabish

Matabish

Die oorwormpjes zitten idd véél in de dahlia's, maar als je de bloemen even voorzichtig ergens tegenaan klopt
vallen die er allemaal uit en kan je ze gerust binnen zetten!
Ook zijn die beestjes bijlange niet zo'n verschrikking als hun reputatie doet uitschijnen!
Ze zijn ook héél nuttig als bladluizen-bestrijding!!!
En ze zijn bewonderenswaardig in hun levenswijze.
Ik was er ook niet gek op, totdat ik er eens een docu over zag die me volledig van mening doen veranderen heeft!
Nu heb ik zelfs een kasteel voor hen opgehangen in de tuin in de hoop er véél aan te trekken!
Bye-bye bladluizen!!!

Mandy,
je zou dat stuk ook kunnen laten begroeien met groenblijvende bodembedekkers?
Die groeien het gat van de dahlia-aanplant vanzelf weer dicht en ze bloeien met een heel palet van kleuren
in de zomer en zijn mooi groen in de winter.
maandag 27 september 2010 - 16:06
Mandy

Mandy

Gewoon Pachysandra's aanplanten en dan in het voorjaar daartussen Dahlia's zetten????

Als DAT zou kunnen ben ik weer een stap verder..
Bedankt voor het idee, Matabish
maandag 27 september 2010 - 16:19
moetje1951

Moetje1951

Ben nooit zo'n dahliafan geweest, maar als ik zo die foto's bekijk, ja..... jullie zijn me toch aan het bekeren. Alleen, mijn borders zijn nu al overbevolkt. Als ik er dahlia's tussen zet, gaan die dan niet, op zoek naar licht, veel te hoog opschieten?
Voor omvallen moet ik niet bang zijn, het een houdt wel het ander vast.
dinsdag 28 september 2010 - 10:27
moetje1951

Moetje1951

Tja dat dacht ik al, dus volgend jaar wat minder groente en wat meer Dahlia!
Alhoewel, ik heb er één, knolletje eens van mijn zus gekregen, en elk jaar opnieuw kanjers van bloemen, hij hangt (letterlijk) tussen de takken van mijn Ceanothus. Ik ben verleden jaar vergeten de knol er uit te halen maar hij heeft de winter grandioos overleefd. Alleen jammer dat ie oranje is. Ik stuur vanavond een foto
dinsdag 28 september 2010 - 11:43
moetje1951

Moetje1951

en hier is ie dan, mijn enige exemplaar! Geen idee welke het is??

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 28 september 2010 - 18:15
Rita1960

Rita1960

dank jullie wel voor alle lovende woorden
maar de eer gaat toch naar Batdah, die zijn kinderen ter beschikking heeft gesteld.
Het enige wat ik er aan gedaan heb.. ontvangen, planten, -veel- water geven net na het planten in die droge en zeer warme periode, en de foto's maken

groetjes,

Rita

dinsdag 28 september 2010 - 18:17
Matabish

Matabish

Moetje, da's ook een hele mooie, koester hem maar!
dinsdag 28 september 2010 - 18:22
Mandy

Mandy

Hij is wel heel erg mooi, vooral door die lichte puntjes eraan.....

dinsdag 28 september 2010 - 19:58
Rita1960

Rita1960

Mandy, wordt jij ook een dahlia fan????????

dinsdag 28 september 2010 - 22:30
Mandy

Mandy

Na al die mooie plaatjes ben ik bang van wel......

Ga vrijdag eens neuzen of ik wat moois kan vinden...... die lege plek van zo'n 36 m2 moet ik toch snel gaan opvullen?????? Ik heb geen keus.......
dinsdag 28 september 2010 - 22:34
Gehenna

Gehenna

Van mij hebben de oorwormen ook nestjes gekregen.
Zo hebben de wespen ook een drinkplaatsje. Ik heb een panische angst voor die beesten Voor al wat geel en zwart gestreept is behalve hommels en solitaire bijen.

Toch eens naar de Dahlia collectie gaan kijken hoor. Mooie bloemen!
Mijn interesse is wakker geworden.
dinsdag 28 september 2010 - 22:44
moetje1951

Moetje1951

dank je wel Batdah weer wat wijzer geworden.
donderdag 30 september 2010 - 08:39
Eniavaswen

Eniavaswen

Prachtige dahlia's! Ik begin er zowaar voor warm te lopen.

Dankzij mijn vorige buur had ik een beetje een dahliafobie opgelopen, maar het begint stilaan over te gaan als ik al die prachtige foto's zie.

Groetjes
Karen
donderdag 30 september 2010 - 10:00
Rita1960

Rita1960

Hi Karen,

hoe kun je nu een dahliafobie krijgen?
mooie bloemen en makkelijke planten, even afgezien van het ja of nee rooien in de herfst..en het planten in de lente.

groetjes,
Rita

@Batdah, het nestkuiken laat nog steeds haar pracht niet zien....

donderdag 30 september 2010 - 18:47
Eniavaswen

Eniavaswen

Onze buur had zo'n gigantisch grasveld met aan weerzijden twee hele smalle strookjes vol dahlia's en stokrozen. Op zich niks mis mee, maar het klikte niet zo heel erg met hem, zo iemand die zelf alles mag, maar voor een ander op alles gaat letten, en op den duur begin je die bloemen met hem te associëren.
Gelukkig zijn we daar nu weg en hebben ineens alle ergernissen achtergelaten.

Ik heb zelfs al een plekje in gedachten waar ik volgend jaar dahlia's wil zetten. Ik denk samen met wat mooie siergrassen en verbena ofzo.
vrijdag 1 oktober 2010 - 08:06
Rita1960

Rita1960

Karin, dan kun je straks echt genieten van je eigen dahlia's...

en niet op een smal strookje, mar in een mooie border..

groetjes,

Rita

@Batdah, nestkuiken doet nog steeds niet veel.. ik word ook steeds nieuwsgieriger
maandag 4 oktober 2010 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon