menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag over wilde tak Rosa New Dawn

Ga naar meest recente reactie

Arthur

Arthur

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb enkele vragen over de New Dawn klimroos. In april dit jaar heb ik er twee naast elkaar geplant. Omstreeks vorige maand kwam er plots uit de rechterplant een tak omhoog schieten (niet uit de grond). Deze is zeer snel groeiend en heeft een combinatie van zeven en vijfblad. De jonge scheut kwam rood op, maar is ondertussen naar lichtgroen gekleurd. Ik ben sterk aan het twijfelen of dit nu een wilde tak is of niet. Hieronder een aantal foto's. Hopelijk kan iemand mij van raad voorzien.

Het gaat om de middelste tak:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Verder vertoond een gedeelte van het blad van de plant allemaal stippels.
Is dit rozen roest? En deze takjes helemaal wegknippen is het beste?

Bovenkant blad:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Onderkant blad:

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 23 augustus 2010 - 01:32
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Veel rozen zijn geent op een wilde onderstam, omdat hun eigen onderstam te zwak is. Een wilde scheut is een tak die van onder het entpunt komt en dat is hier niet het geval. Dit is een krachtig groeiende tak (boven het entpunt) waaraan je veel bloemen kunt verwachten. Er zit wat roest en sterroetdauw op. Die blaadjes zou ik weg halen. Wij spuiten hier met Korect, dat is een biologisch middel waar silicium in zit. Daardoor wordt het blad harder en kunnen ziektes minder makkelijk binnen dringen.
maandag 23 augustus 2010 - 06:57
Adrienne

Adrienne

Ooooh zijn ik een kieke Martje toch, ik moet nog veel bij leren se.
Ik heb verdorie altijd de takken waar meer of minder dan 5 blaadjes aan waren weg gesnoeid.
Man, man het is normaal dat ik zo geen mooie rozen kan krijgen pfff.
Ik snoei te veel weg oeps !!!
maandag 23 augustus 2010 - 08:15
Polplastron

Polplastron

Haha! Gewoon altijd vergelijken met de takken van de rest van de plant. Als het er hetzelfde uitziet, is het gewoon goed. Elke tak heeft blaadjes met meer of minder deelblaadjes.

Tegen die roest kan je eventueel behandelen, maar waarschijnlijk komt het volgend jaar weer terug. Hier in mijn tuin komt het enkel voor op mijn "Cuisse de Nymphe". De andere rozen hebben er totaal geen last van.

Je kan eventueel wat patentkali bijgeven. Dit verstevigt de celstructuur van de blaadjes en de stengels waardoor schimmels en andere ziekten minder vat krijgen.

Behandelen met dat biologisch middel dat hierboven werd voorgesteld, zal ook wel geen kwaad kunnen. Mijd in elk geval al die chemische rommel want als je chemie nodig hebt om bloemen te kweken, kan je beter plastic bloemen nemen hé!

Groeten,

Pol
maandag 23 augustus 2010 - 08:32
lentemode

Lentemode

Adrienne, we hovenieren om te leren, niet ?
Waar is de tijd dat ik de bruingeworden toppen uit de oleanders sneed ???

En dat groene klimrek gaat beslist te klein worden voor tweemaal New Dawn, Arthur !
[afbeelding verwijderd niet-https]
We houden van forummers die met de deur in huis vallen MET een fotootje !

Groetjes,
Mia
maandag 23 augustus 2010 - 09:32
Adrienne

Adrienne

Pol ik geef altijd de planten wat patentkali bij hi,hi
Tja dat heb je als ge met een boerke getrouwd zijt he.
Dat wordt in een container geleverd voor op de weien dus .... dat beetje mist hij niet.
Net als kalk, dat koop ik ook niet in chique dozen als het voor de wei goed is zal het voor mijn tuin ook wel oke zijn.

Tja en bij leren doen we toch altijd maar weer hé.

maandag 23 augustus 2010 - 10:08
Polplastron

Polplastron

Nog een opmerking. Er werd hierboven gesuggereerd om de aangetaste blaadjes weg te halen. Naar mijn bescheiden mening is dat echter niet alleen zinloos, maar verzwakt het de plant meer dan dat de ziekte het doet. Je ontneemt immers de plant van een aantal mogelijkheden om aan energie te komen.

De ziekte heeft zich in dit stadium al verspreid, dus is wegnemen weinig zinvol.

Wetenschappelijk onderzoek heeft overigens uitgewezen dat ziektes als roest en sterroetdauw sterven wanneer het blad valt. Afgevallen blad wegnemen is dus ook achterhaald. De sporen zitten op dat moment al lang in de grond, in de lucht, ...

Een goede standplaats, evenwichtige bemesting en resistente rassen kopen zijn de beste "bestrijdingsmiddelen".

Voeg ook maar eens een goede laag compost toe. Dit verbeterd de weerstand van de plant aanzienlijk en verbeterd het bodemleven. Een onderbeplanting met een laagblijvende plant (bv. een tuingeranium) zorgt voor een fysische barriere tussen de bodem en de plant. Naar mijn ervaring worden (hogere) rozen met een onderbeplanting minder snel door ziekten e.a. aangetast. Bovendien houdt deze onderbeplanting ook de bodem weer vochtig wat gunstig is voor de plant. Natuurlijk mag de bodembedekker de roos niet verstikken door er helemaal in te groeien!

Groeten,

Pol
maandag 23 augustus 2010 - 12:05
lentemode

Lentemode

Ja, Pol, dat is gouden raad hierboven !

Pest is wel dat geraniums ook wel van het goede bodemleven houden en aangezien rozen wel eens mest nodig hebben, profiteren deze graag mee.
Het gevolg laat zich raden: uitdeinende geraniums-in-goeden-doen en dat juist bij rozen die toch zo graag de alleenheerschappij hebben over hun toegewezen stukje tuin.
maandag 23 augustus 2010 - 13:21
Adrienne

Adrienne

Oeiiii sorry Arhur, waar zijn mijn manieren
Van harte welkom op ons leerrijke forum hé

Je ziet ik ben al van bij het begin op t' forum aanwezig
en leer toch nog alle dagen bij.
dat beloofd veel goeds hé
maandag 23 augustus 2010 - 13:53
Arthur

Arthur

Dank voor het hartelijke welkom en de goede adviezen.

Ben blij dat ik de tak heb laten zitten, wou deze vorige maand al weghalen... Heb de New Dawn gekozen omdat deze tegen een muur staat met maar 4-4½ uur ochtendzon. Deze zou ook goed ziekte-resistent zijn, maar heeft nu al meeldauw en roest gehad, even afwachten maar. Ligt misschien ook aan de standplaats.

Korect is hier niet direct voorhanden. Ik wou Vital van Ecostyle gaan proberen. Kan dit nu ook nog, of is dit meer iets om in het voorjaar mee te starten? En zijn daar goede ervaringen mee?

Ze zijn in april dit jaar geplant. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er bij rozen het eerste jaar/jaren na aanplant beter niet gesnoeid kan worden? Is dat juist?

Het groene plantenrek kan inderdaad wel eens te klein gaan worden... Nu gaat het nog wel. Eén plant leek me zo weinig in 't begin (vrij brede muur). Onder nog een fotootje van hoe 't er bij stond met bloemen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 25 augustus 2010 - 02:44
Adrienne

Adrienne

Waauw Arthur dat is al vree chique !!!
Je plantenrek ach daar kan je altijd nog iets anders tegen brengen hé.
Ik werk hier altijd met oude beton netten hi,hi en dat lukt super.
woensdag 25 augustus 2010 - 08:01
Polplastron

Polplastron

Het gevolg laat zich raden: uitdeinende geraniums-in-goeden-doen en dat juist bij rozen die toch zo graag de alleenheerschappij hebben over hun toegewezen stukje tuin.

De tijd dat rozen de alleenheerscahppij moesten hebben en enkel gezelschap kregen van droge grond is definitief voorbij. Dit idee stamt nog uit oude tradities en had meer met estethische overwegingen te maken dan met gezondheidsredenen.

In de natuur is de bodem zelden onbedekt. Rozen zijn pioniersplanten die groeien tussen andere planten en die het loodje leggen vanaf het moment deze andere planten hen verstikken. Dat betekent: helemaal rondom de roos en dus niet alleen wat begroeing rond de wortels.

Onderbeplanting is een nieuw idee dat de laatste jaren meer en meer aan populariteit wint. De onderbeplanting profiteert inderdaad mee van de bemesting van de roos, maar zorgt tegelijk voor een ideaal bodemklimaat voor diezelfde roos. De voordelen wegen op tegen de (te verwaarlozen) nadelen.

Hier wordt al een aantal jaren zo getuinierd. Waar de onderbeplanting al goed aangeslagen is, zijn de resultaten zichtbaar.

Groeten,

Pol
woensdag 25 augustus 2010 - 13:45
printemps

Printemps

Vital van Ecostyle of Topplant van BSI(deze is goedkoper) is eigenlijk een preventief middel
Het zal wel helpen de nieuwgroei te beschermen
Wel een goed maskertje gebruiken want je krijgt er een vreselijke kriebelhoest van (ikke toch)

mvg
woensdag 25 augustus 2010 - 14:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon