menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe snoei en verzorg ik deze rozen

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

We hebben vorig jaar een huis gekocht, vooraan stonden 6 rozenstruiken.
Na wat opzoekwerk en bevraging blijkt het om Rosa queen Elizabeth, Acapella en All that jazz te gaan. Zijn dat doorbloeiende rozen? Moet ik die uitgebloeide knoppen afknippen?En alleen dan de knoppen of ook een deel steel? Vormen die bottels op het laatst?
Alvast bedankt,
Vicky
vrijdag 23 juli 2010 - 11:21
braze

Braze

Hoi vicky .

volgens het rozenboek ,van Roger Phillips Matin Rix .
is Rosa x Queen Elizabeth, een van de weinige rose rozen .
die er te vinden zijn ,in de FLORIBUNDA groep .

Rosa acapella / al that jazz, moeten meer recente rozen, zijn want in mijn
boek ,kom ik ze niet tegen .

uitgebloeide knoppen, worden er vaak af gedraaid , met de hand zo hebben ze
het mij ooit geleerd , het schijnt beter te zijn voor de roos, ik zelf ben geen
echtte rozen liefhebber , in mijn werk , ben ik maar al te blij, als een ander
tussen de rozen moet schoffelen, en plukken , dat laatste is echt een ramp
ook met handschoenen .

als je de de rozen ,gewoon laat gaan, komen er misschien botteltjes aan ,
maar dat is geen groots spektakel , het zijn immers geen Bottel rozen .
deze hebben weer geen mooi bloemen spektakel te bieden , tja het is
het een ,of het ander bij rozen .
mooie bloemen ,zijn garantie op een lekkere geur , en daar zijn kwekers
al eeuwen mee bezig mooie bloem heerlijke geur , samen ineen roos .

wat er wel klopt, is dat de zaad vorming zetting, als laatste geschied .
maar je zult er, geen Queen Elizabeth, mee kunnen kweken ,want deze
is door middel van kruising / oculeren, etc op de wereld gekomen

wel zal de stam ouder ,van deze roos , te voorschijn kunnen komen .
maar dat weet ik , niet met zekerheid .

Gr

cuno alexander .
vrijdag 23 juli 2010 - 22:50
u857287

U857287

hallo

all that jazz is een klimroos, bij ons heeft ze het niet goed gedaan en was na 1 jaar reeds dood, nochtans zou het een stevige soort zijn, we hebben ze in het Genker plantencentrum gekocht

lieve
vrijdag 23 juli 2010 - 23:17
molleke32

Molleke32

Dank je wel Alexander en Lieve voor jullie antwoord.
Oei die laatste is dan toch geen All that jazz want het is geen klimroos hier
Dan heb je ook geen succes gehad ermee Lieve..Normaal verkopen ze in het Genker plantencentrum wel goeie planten, maar ja als het een slechte soort is..

Groetjes Vicky
zaterdag 24 juli 2010 - 08:18
u857287

U857287

hallo molleke

ik wil bij deze ook zeker niks slechts over het genker plantencentrum zeggen, want we halen praktisch al onze planten daar, doch bij deze roos heeft misschien op een slechte plaats gestaan

groetjes

lieve
zondag 25 juli 2010 - 15:26
Polplastron

Polplastron

Hoi,

Al deze rozen zijn bij mijn weten doorbloeiers.

Je kan dus best in de loop van het seizoen de uitgebloeide bloemen verwijderen. Dat kan zoals Cuno Alexander al aangeeft door de bloemen vast te pakken en af te breken. Dit vergt enige oefening, maar gaat sneller dan met de snoeischaar. Beter of slechter is het niet in principe voor de roos.

Als een tak helemaal is uitgebloeid, kan je hem best een stukje terugknippen zodat de struik terug een mooie vorm krijgt. Er zijn hele theorieën over het terugknippen tot een blad met vijf of drie blaadjes, maar zelf ben ik meer bezorgd over een mooie struikvorm.

In de loop van de tweede grote bloei vanaf eind juli, laat ik zelf bij heel wat rozen de uitgebloeide bloemen staan. Vele vormen bottels. Sommige zijn echt niet de moeite waard, maar andere leveren toch nog een leuk zicht in de winter. Natuurlijk is dat niet zo spectaculair als bij de "echte" bottelrozen, maar toch.
(Overigens zijn er heel wat bottelrozen die wel degelijk prachtige bloemen hebben: o.a. de gallicarozen en ook sommige mosrozen)

In het voorjaar snoei je de rozen dan terug in vorm. Meer snoei levert noch meer bloemen noch grotere bloemen. Die stelling is ondertussen wetenschappelijk achterhaald. Het belangrijkste is dat je rozenstruik terug een mooie vorm krijgt.

Bij veel lager blijvende rozen, snoei ik dan ook sterk terug om kaal worden onderaan te voorkomen. Bij hogere (vaak oudere) variëteiten snoei ik enkel de uitstekende takken terug, of snoei ik het geheel ongeveer een derde terug.

Groeten,

Pol

P.S.: Om onkruid te vermijden onder rozen, kan je ook een bodembedekker eronder planten. Dit geeft ook het voordeel dat de roos minder vatbaar is voor allerlei ziekten. Traditionele tuiniers gruwen nog altijd van dit idee, maar verschillende rozenliefhebbers over heel de wereld hebben er ondertussen al goede ervaringen mee.
zondag 25 juli 2010 - 16:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon