menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hibiscus wordt geel rozen laten kopjes hangen te veel of weinig water

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo,

Dit jaar hebt ik drie rozenstruikjes geplant; 2 Sneeuwwitchen en een Gertrude Jekyll alsook 3 hibiscus oiseau bleu.

Ondanks regelmatig water en voeding geven laten de rozenstruikjes hun kopjes hangen. Heb ze ook al behandeld met rosabel (omwille van bladluizen). En ook één hibiscus staat er maar triest bij; de blaadjes slaan geel uit.

Mijn moeder vroeg me of ik niet te veel water geef; zou dat kunnen? Ik geef enkel wanneer de grond echt droog is, zo om de andere dag met dit weer. Ik dacht misschien ook al dat de grond misschien niet goed is, het is hier zware leemgrond (Haspengouw), zelfs onze platanen lijken moeite te hebben met wortelen..

Dus mocht iemand raad weten dan hoor ik het héél graag want elke avond en ochtend spurt ik naar mijn border om te gaan kijken of ze het beter doen maar..

Bedankt!
woensdag 23 juni 2010 - 09:23
cornelia

Cornelia

Zou best kunnen dat ze teveel water hebben, dat de grond veel vocht vasthoud ?
In dat geval de grond wat luchtiger/losser maken (kijk even bij onderwerpen inzake grondverbetering) of minder water geven. Oppervlakte zegt niet alles over droog staan hoor. Vaak als je de toplaag opzij schuift de grond eronder gewoon vochtig is. Moet je eens op een kaal stukje bij droog weer een gaatje graven, dan zie je dat goed.

W.b. de Hibiscus had ik ook dat het blad geel werd, alhoewel struikje er verder prima bij stond. Kreeg ook knoppen etc. Ik heb gelezen dat er mogelijk ijzer te kort is in de grond. Heb vervolgens wat rozenmest door de grond gedaan en nu zijn de nieuwe blaadjes weer gewoon mooi groen. Ik weet niet of de al gele blaadjes nog helemaal weer groen worden maar dacht toch wel een verbetering te zien.

Als ik jou was zou ik toch even controleren of je planten wel zo droog staan als dat je denkt.
woensdag 23 juni 2010 - 12:22
Polplastron

Polplastron

Ik ga hier waarschijnlijk wel weer enige reacties krijgen maar ...
Ik geef mijn rozen in volle grond nooit water. Enkel bij de aanplant worden ze wat aangegoten en daarna moeten ze hun plan trekken. Op die manier worden ze gedwongen om met hun wortels diep genoeg te gaan om water te zoeken wat enkel de gezondheid van de rozen ten goede komt.

Voeding geef ik slechts twee maal per jaar: een keer voor de eerste bloei en een keer na de eerste bloei (ongeveer half juli).

Behandelen tegen bladluis doe ik ook niet meer, maar dat is een ander verhaal.

Groetjes,

Pol
woensdag 23 juni 2010 - 15:03
Nimue007

Nimue007

Bedankt voor jullie reacties.

Nu heb ik de Gertrude Jekyll wel pas aangeplant (containerplant) maar die andere rozen staan al van in het voorjaar. Ben nu gestopt met water geven, heb de hibiscus wel wat rozenmest gegeven en heb overal de grond eens goed geharkt (doe ik regelmatig trouwens). Ben benieuwd wat ze zullen doen
donderdag 24 juni 2010 - 13:58
Polplastron

Polplastron

Rozen moet je tijd geven:

Het eerste jaar denk je aha ...

Het tweede jaar denk je "best mooi"

Pas vanaf het derde of vierde jaar krijg je het wauw-gevoel en laat de roos haar volle schoonheid zien! Eens een roos goed is aangeslagen is het een vrij probleemloze plant (ondanks alle "voodoo"-praatjes errond).

Groetjes,

Pol

P.S.: Geef de grond rond je rozen een mulchlaag van compost: dit bevordert de weerstand van de plant, maar verbeterd ook het bodemklimaat. Zelf werk ik ook nog wel met een onderbeplanting van Geranium of Campanula portenschlagiana ofzo.
vrijdag 25 juni 2010 - 14:03
Nimue007

Nimue007

Hallo Pol, bedankt voor de info en tips!
Momenteel staan de witte rozen achter een "haagje" van salvia's en de roze heeft de geranium Olympos aan haar voeten maar ik kan mijn collectie geraniums idd nog altijd uitbreiden.

Gisteren zag ik onderaan de plant wat gele blaadjes bij één van de Schneewittchen maar het leek of de kopjes toch al steviger stonden dan voordien, blaadjes hingen wel nog naar beneden. De andere Schneewittchen bloeit terug maar, ik durf heb bijna niet vragen, zou het kunnen dat die bloemen plots licht roze schijnen? Of zou mijn plantenboer zich vergist hebben toen hij ze me in het voorjaar heeft aangeleverd?

De Gertrude Jekyll heeft ook terug bloemen, gewoon prachtig!
vrijdag 25 juni 2010 - 14:19
Polplastron

Polplastron

Ik heb "Scheewitchen" zelf niet, maar ik lees hier dat er eigenlijk twee verschillende zijn: de ene van Lambert in 1901 en de andere van Kordes in 1958.

Bij die van Lambert zouden de bloemen cremekleurig moeten opengaan met een zweem roze en daarna verbloeien tot wit.

Die van Kordes zou lange, groenachtige of roze knoppen hebben die opengaan als lichtgevulde zuiverwitte bloemen. De bloemen zouden bij koel weer een zweem roze kunnen hebben. Deze roos wordt ook verkocht onder de naam "Fée des neiges" of "Iceberg"

Dat roze zou dus bij beide planten vrij normaal zijn, maar zoals gezegd: ik heb deze roos zelf niet. Maar welke roos je nu eigenlijk hebt zal je bij de plantenboer moeten nagaan! Waar heb je ze eigenlijk gekocht?

Groetjes,

Pol
vrijdag 25 juni 2010 - 14:59
Nimue007

Nimue007

Dan denk ik dat ik die van Lambert heb...

de witte Rozen komen van bij Vangoidsenhoven, de Gertrude Jekyll van bij Lens.

groetjes
dinsdag 29 juni 2010 - 16:55
Polplastron

Polplastron

Marjoleine, gelieve ook even mijn postje te lezen.
dinsdag 29 juni 2010 - 19:35
Polplastron

Polplastron

Haha, 't ging er mij alleen maar over dat jij bezig was over "DE Schneewitchen" ... Die bestaat dus niet!

Climbing Iceberg is wel degelijk van Kordes!

Or would a rose with another name not smell so sweet ???
dinsdag 29 juni 2010 - 23:04
Polplastron

Polplastron

Dat boek heb ik hier ook ergens liggen denk ik!
Er zijn trouwens wel meer rozen met dezelfde naam. Bij moderne rozen kan je daarom best de handelsnaam ook even vermelden bijvoorbeeld: Poulsc008 of zo.
woensdag 30 juni 2010 - 13:18
cornelia

Cornelia

Even tussen de rozen door maar mijn Hibiscus is dus weer helemaal groen, ook de blaadjes die eerst gelig werden. Dus wat rozenmest doet ook daar weer wonderen.
donderdag 22 juli 2010 - 22:12
Nimue007

Nimue007

Bedankt voor de tip! Ik heb gisteren wat voeding voor clematis gegeven (ik heb geen clematissen meer maar ik heb gelezen dat dit ook goed is voor rozen dus misschien ook voor hibiscus?
vrijdag 23 juli 2010 - 08:16
braze

Braze

Hoi Nimue

dat Hibiscus knop afval heeft , is algemeen bekend en aanvaart .
alleen in hun eigen biotoop , schijnen ze er geen last ,van te hebben .
ik heb vele soorten Hibiscus, gezien met allemaal de zelfde kwaal ,
of ik nu in ,Griekenland /Turkije / Grand canaria / Tenerife kwam .
ook het vergelen van het blad , komt vaker voor , dan gewild is .
maar je laat hem liever , in zijn sop ie gaar koken niet te veel aan doen
ze zijn immers echt beren sterk , en kunnen best zonder jouw zorg .

bij ons in Ridderkerk ,staan er heel veel Hibiscuseen , als solitair
aangeplant, in de gemeente borders , die krijgen zelden of nooit
water, alleen als het weer dagen lang , een tropische gang heeft
worden ,de planten borders nat gespoten , en anders is het gewoon
ieder voor zich, en God voor ons allen .

dus ophouden, met troetelleen dat is het besten
geld ook voor de, andere planten .

wat je wel kunt doen is in het begin jaar , van het Biologische /organische meststofgeven, dat kan wel, maar op klei is dat bijna niet nodig .

cuno alexander .
ik geef zelf een keer in de week water als het droog weer is kleigrond
houd als geen anderegrond vocht vast en ook al ziet het droog uit aan
de boven kant toch is de grond nooit helemaal uitgedroogd
vrijdag 23 juli 2010 - 23:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon