menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia

Ga naar meest recente reactie

moetje1951

Moetje1951

En hier zijn ze dan de eerste belletjes!
Ze staan buiten van deze morgen, nu maar bidden tot de weergoden dat het niet teveel waait.

Moetje
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

zaterdag 15 mei 2010 - 13:56
kerstkind

Kerstkind

Wow Moetje,
die zien er bijzonder goed en groot uit.
Heb jij die in een verwarmde kas gehad????
De mijne zijn nog een stuk kleiner hoor en nog geen knoppen
te zien

succes ermee,
groetjes José
zaterdag 15 mei 2010 - 21:13
tiffany

Tiffany

wouuuu anne dat is top ik had ze ook gisteren buitengezet er was geen wind,maar toen 3uurtjes later keek had een zijn bovenste top naar beneden hangen heb deze toen gouw weer in de garage gezet werdt daar niet blij van.

Ook heb ik hoop over de zaadjes van de brugmansia sanguinea van de vijf zijn er nu twee uitgekomen
hoe is het met jou zaadjes vraagje hoe lang moeten ze in dit bakje blijven waaneer moeten ze apart?????

jou foto"s zijn weer fijn om te bekijken op naar de volgende ik zal een foto maken van de mijne (stuk minder hoor)

succes en groetjes van mij
zondag 16 mei 2010 - 09:05
brammeke

Brammeke

De mijne staat op terras en krijgt blaadjes ma nog geen bloemen heb geen kas
De jouwe is prachtig
zondag 16 mei 2010 - 12:28
moetje1951

Moetje1951

Ik heb geen verwarmde kas, enkel een veranda, niet zo'n luxegeval, gewoon met plastieken platen overdekt. Het kan wel heel warm worden tot 50 graden in de zomer. Het is ook het eerste jaar dat mijn Brugmansia's zo lang binnen blijven, voornamelijk door de noorderwind die we hier een maand gehad hebben.
Ik moet wel zeggen dat het de eerste keer is dat ik zo'n mooie planten heb, en zonder gaten in de bladeren (koffiepruttip van Tuinfairy)
Tiffany, ik heb Datura gezaaid, geen Brugmansia. Ik ga deze namiddag met de fiets naar een kweker hier in de buurt, op zoek naar Brugmansia Sanguinea.
Het is een oud ventje dat voor zijn hobby en als aanvulling voor zijn pensioentje Hosta, Daglelie en Brugmansia kweekt.
Hij verkoopt ze aan eeen zacht prijsje.
Ik maak foto's en laat iets weten.
Groetjes
Moetje
zondag 16 mei 2010 - 13:19
moetje1951

Moetje1951

Sorry ben er niet geraakt, de foto's volgen zeker!
maandag 17 mei 2010 - 09:35
tiffany

Tiffany

Waarom sorry heb ik ook wel eens.

Mijn foto wil ook maar niet op het forum,blijf het proberen.
Op jou foto"s zijn de planten al vol met blad en begin van
de bloemen,heb nog maar weinig blad dus ik durf ze nog
niet naar buiten te doen

groetjes
woensdag 19 mei 2010 - 15:10
moetje1951

Moetje1951

Dat is zeker zo Vital en Tiffany

Bij de eerste storm op zee schiet er van mijn grote bladeren niet veel meer over. Maar de planten zijn inderdaad ijzersterk en het is ook het eerste jaar dat ik zulke planten heb, heel lang binnen gebleven wegens de koude noorderwind. Andere jaren gaan ze soms begin april al buiten en dan zijn ze ook nog kaal.
Elke dag water en twee keer in de week voeding Tiffany en het komt goed.
Lieve groetjes
Anne
woensdag 19 mei 2010 - 19:28
moetje1951

Moetje1951

Dat is zeker zo Vital en Tiffany

Bij de eerste storm op zee schiet er van mijn grote bladeren niet veel meer over. Maar de planten zijn inderdaad ijzersterk en het is ook het eerste jaar dat ik zulke planten heb, heel lang binnen gebleven wegens de koude noorderwind. Andere jaren gaan ze soms begin april al buiten en dan zijn ze ook nog kaal.
Elke dag water en twee keer in de week voeding Tiffany en het komt goed.
Lieve groetjes
Anne
woensdag 19 mei 2010 - 19:28
charelke

Charelke

Bij één van mijn brugm. zitten witte vliegjes ,ik denk meeldauw,heb eens verneveld met waterspuit onder en op het blad maar nu blijft er en kleverig glanzend laagje achter. Kan ik misschien met tabak of koffiedik-afgietsel te vernevelen daar vanaf geraken???? Help!
Charelke
donderdag 20 mei 2010 - 20:27
moetje1951

Moetje1951

er bestaan duizend en een huishoudtips ivm de bestrijding van luis en vlieg. Mijn voorkeur gaat nog altijd naar de ouderwetse bruine (of groene) zeep die je oplost in water. een deel zeep op negen delen water. Kost practisch niets en..helpt het niet, dan schaadt het niet. Wel regelmatig herhalen. heb nu zo mijn kamperfoelie behandelt en die is na twee dagen weer volledig zuiver. Maar dat waren luizen.
Eens proberen op een deel van de plant, Charelke?
Tegen schimmels als meeldauw en dergelijke helpt dat niet.
vrijdag 21 mei 2010 - 14:26
tiffany

Tiffany

hoi anne u had toch ook zaadjes geplant hoe is het daar mee je weet ik had er ook vijf geplant kijk vorig berichtje van de vijf zijn er vier uit gekomen.
De eerste doet het super heb nu vier bladjes,maar die andere 3 de bladjes willen maar niet uit dat bruine velletje komen.Is daar een oplossing voor.
Als ik het zo bekijk gaat het zo niet de goede kant op.

groetjes
vrijdag 21 mei 2010 - 19:02
moetje1951

Moetje1951

Hallo Tiffany,

ben blij iets van je te horen. Het zijn toch Brugmansia's die je gezaaid hebt?
Voor die kleine zaadjes is het een heel karwei om van tussen dat velletje te geraken, maar ze komen er wel hoor.
Ik had Datura gezaaid het heeft eerst zes weken geduurd voor ze opkwamen en er zijn er nu nog een paar waarvan het zaadje er nog aaan vast zit. Er zit maar een ding op en dat is wachten.
Vier op de vijf is een heel hoed resultaat, ik heb dat nog nooit gekund en ik probeer het ook niet meer. Ik stek dan liever.
Vandaag heb ik een speciaaltje gezaaid, geen brugmansia dit keer maar een exotische.
Ik voeg een foto bij (van internet hoor)
Nog tien maand werken en dan ga ik op pensioen vandaar dat ik nu al speciale begin te zaaien. Ik kan niet wachten natuurlijk. Weer dat geduld hé.
Liefs
Anne
ps dit weekend ga ik op zoek naar mijn sanguinea.
Ik stuur foto's hoor.Daag!

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 21 mei 2010 - 19:18
moetje1951

Moetje1951

Tiffany

Hoe gaat het met jouw Brugmansia's? staan ze nu buiten?
vrijdag 21 mei 2010 - 19:23
tiffany

Tiffany

Hallo anne

Ik ben elke dag wel even op het forum,ben je al op div site"s tegengekomen.

Met mijn brugmansia"s gaat het wel oke ik heb je buiten staan had daar een foto van gemaakt maar ik krijg hem niet geplaatst

Ik zet ze sävonds nog wel in de garage.

Ben benieuwd naar je bevindingen van de brug-sanguinea

vrijdag 21 mei 2010 - 19:34
tiffany

Tiffany

Hoi TuinFairy

Natuurlijk houd ik daar rekening mee.Ik vond deze brugmansia zo mooi en toen werden die zaadjes mij aangeboden dus proberen te zaaien.Ik vond het al top dat er vier van de vijf opgekomen zijn.
Nu maar eens kijken hoe dat allemaal verder gaat met de bloei.
Doe mijn best en als er iets is vraag ik het op het forum.

groetjes
zondag 23 mei 2010 - 19:45
moetje1951

Moetje1951

Hallo Tiffany,

Ben net terug van de bloemenmarkt in Veurne. Begonia, surfinia, pelargonium en dergelijke zo veel je maar wil pffffff, maar Brugmansia ho vergeet het maar. Ik geef het echter niet op. Heb wel een heel mooie poederkwast op de kop kunnen tikken. Ben daar ook heel blij mee.
Groetjes
Anne
maandag 24 mei 2010 - 11:53
tiffany

Tiffany

Hallo Vital1

Ben ook een verse fan van de brugmansia maak ik ook een kans bij je stekken.

Welke zijn het?????

groetjes
maandag 24 mei 2010 - 18:23
tiffany

Tiffany

Hoi Anne

Ja je ziet van alles verse plantjes maar onze brugjes zitten er nog niet bij.
Ben wel meteen op google gaan kijken naar je poederkwast had er nog nooit van gehoord.
Welke kleur heb je ik zag een rode en een witte,komt er maar een kwast aan.
Vind hem er apart.

maandag 24 mei 2010 - 18:31
tiffany

Tiffany

Dat zou best kunnen dat we mekaar al op het forum gemailt hebben.
Heb even op google gekeken naar je stekken ze zijn topie

Maar net wat je al zegt niet te toen met tnt-post

JAMMER

Maar wie weet ik houd ze in gedachten

maandag 24 mei 2010 - 19:57
moetje1951

Moetje1951

Hallo Vital

Ik zoek me te pletter naar Brugmansia Sanguinea. Nergens te vinden. Heb vandaag een adresje gekregen dat mogelijkheden biedt. Morgen efkens er naar toe. Jij hebt wel veel soorten. Momenteel heb ik vier verschillende, ik zou wel willen er meer hebben, maar in de winter moeten bij mij rond de zeventig potten binnen in de veranda, zodoende....
Vandaag aan de kust een heel strakke wind. Daar houden ze niet van. Je krijgt er echte brandschade van aan de randen van de bladeren.
Groetjes
Moetje
dinsdag 25 mei 2010 - 20:05
moetje1951

Moetje1951

Hoi Tiffany,

Het is een witte poederkwast. Het is een kamerplant en ik ben er tot over mijn oren verliefd op!!!!!! Zou ook nog een rode willen.
Anne
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 25 mei 2010 - 20:12
tiffany

Tiffany

Ja daar moet je eens op kijken anne,heb ook gekeken zo veel soorten en kleuren.
Ik zag zoveel kon er gewoon geen keuze maken hihihihi je snapt het wel he.
Maar de Sanquinea staat er niet tussen.

Hoe is het de kelken van je brugjes gaan ze al open kan je ze al ruiken.

groetjes
donderdag 27 mei 2010 - 13:30
moetje1951

Moetje1951

Nee hoor Tiffany, ze zijn nog lang niet open. Ik heb nu ook minibelletjes aan die gevlekte. Ze zijn gegroeid, we hebben hier een paar warme dagen gehad en daarna een hele dag regen, gisteren, en ze hebben er precies deugd van gehad.
Tuinfairy: nog altijd geen slakken en dus ook geen gaten!
Ik stuur foto's!
En nee bij Gommer ook geen Sanguinea, alhoewel het voor mij ook wat te ver is om die te halen.
Ik vind hem wel. Deaanhouder wint
Lgroetjes
donderdag 27 mei 2010 - 18:05
tiffany

Tiffany

Maar anne ik heb nu toch 4 babytjes als ze het blijven doen ben jij de eerste die ik er schenk


donderdag 27 mei 2010 - 19:30
moetje1951

Moetje1951

Tiffany,

Wat lief van je. Aan mijn gevlekte zijn er massa's belletjes en je gelooft het niet : ze zijn gestreept, kijk maar:
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ben zooooo benieuwd naar de bloemen, ik kan niet wachten.
Groetjes uit Vlaanderen
Anne
donderdag 27 mei 2010 - 19:46
moetje1951

Moetje1951

Hallo Ernestine,

Brugmansia houdt niet van de felle middagzon, kans op verbranding van de bladeren, de mijne hebben zon in de voormiddag en in de late namiddag opnieuw. Elke dag krijgen ze een volle gieter water,10 liter, en twee keer in de week voeding. Normaal is een keer voeding in de week voldoende maar ik geef ze twee keer de helft van de voeding.
Verder moet je er niks mee doen. Als ze gele bladeren krijgen wil dat zeggen dat ze meer voeding nodig hebben.
Het is de eerste keer dat ik zo'n mooie planten heb, ze hebben dit jaar veel langer binnen gestaan door het koude weer dan anders.
Oppassen voor slakken: Tuinfairy bezorgde mij een tip die prachtig werkt. koffieprut op de aarde strooien. Het werkt geweldig.
Veel succes.
Moetje
vrijdag 28 mei 2010 - 08:36
tiffany

Tiffany

Jeetje anne

Ik wordt een beetje jaloers op je wat zit het er goed uit en het is ook zo spannend met die gestreepte belletje van je wat voor kleur eruit gaat komen.
Welke kleur denk je zelf ik gok op wit hihihihi

Hoe is het eigenlijk met jou zaadjes zijn ze al lekker gegroeid?????
Krijg mijn foto"s er niet op dan kon je mijne ook zien

vrijdag 28 mei 2010 - 09:20
moetje1951

Moetje1951

Vital:
Ik zou het niet weten welke varieteit het is. Ik heb er een gehad die doodgegaan is en ik zou zo graag weer dezelfde vinden. Tot nu toe heb ik in mijn streek nog niks gevonden. Ik stuur een foto van het internet en vanavond stuur ik er een van mijn oude plant.
Heb nog eens gekeken op de site van Gommer maar hij staat er ook niet bij en voor mij is dat te ver.
Jij bent van Oost Vlaanderen. Geen adressen van kwekerijen in jouw buurt. Dat zou eventueel nog te doen zijn.
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 28 mei 2010 - 10:24
tiffany

Tiffany

Jeetje dames heb ook even op de site gekeken wat MOOI en die kleuren echt topie

Ik zou het doen dit zij al planten met een leeftijd daar kunnen mijn baby"s nog niet tegenop en ze hebben ook volopig geen bloemen.

vrijdag 28 mei 2010 - 13:15
moetje1951

Moetje1951

Komt wel, Tiffany, geduld.
Vital: ik heb nog een adresje dat ik nog niet geprobeerd heb. Eerst daar nog eens gaan. Heel vriendelijk aanbod, dank je wel.
ik laat iets weten.
Grtjes
Moetje
vrijdag 28 mei 2010 - 13:55
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo Moetje,

Ik heb een sanguinea. Ik denk dat als je een stekje in een envelop doet, deze het best overleeft via de post. En ze wegen niet zoveel. Zou ik met je kunnen ruilen voor de bontbladige brugmansia die je op de foto hebt? Het stekje hoeft maar een paar centimeter te zijn om te groeien en kan best een paar dagen zonder water.
Hij hangt dan wel even slap maar komt meestal toch weer op.

Groetjes Bloemenkoningin
vrijdag 28 mei 2010 - 22:52
moetje1951

Moetje1951

Ja Marianne,
Had het ook zo gedacht, van dat vochtig houden. Duurt dat echt een week?
Ga vandaag met mijn koffieprut naar mijn Ipomoea's. V'rdorie die slakken!
Moetje

Bloemenkoningin, met alle plezier hoor. Ik heb meer dan voldoende stekmateriaal.
Maar..ik dacht zo dat het nu toch niet het ideale moment is? Ik neem altijd half verhoute stekken en dat zijn ze nu nog niet.
Laat iets weten?
Groetjes
Moetje.
Je zou me wel dolblij maken met een sanguineaaatje.
zaterdag 29 mei 2010 - 10:37
tiffany

Tiffany

Hoi Vital

Weet je al welke je bestellen bij Kircher-Abel ben wel nieuwschierig vast een rode

mvg
zaterdag 29 mei 2010 - 10:44
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hoi Moetje,

Ik gebruik nooit stekken die verhout zijn. Bij mij doen zelf de kleinste groene
stukjes wortelen. Ik wil best wat op de post doen voor je. Ik pak een kleine zijscheut eraf. Die wortelen al. Ik hoor het wel als je ze op de post wil doen en ontvangen.

Groetjes Bloemenkoningin
zaterdag 29 mei 2010 - 13:10
moetje1951

Moetje1951

Ok volgende week dan maar. Stuur je een pb tje met de gegevens?
Ik geef je dan ook mijn adres.
Normaal gebruik ik middenstekken, heb je ook liever een zijscheut? Nu kan ik moeilijk middenscheuten afdoen, wel in hetr najaar zoveel jullie maar willen, Tiffany en Tuinfairy natuurlijk ook. Er stond nog iemand op mijn lijstje, maar dat ligt op kantoor. Maandag eens kijken!
En laat je ze dan wortelen in water? of onmiddelijk in stekgrond?
Groetjes uit een zonnig maar winderig Vlaanderen.
Moetje
zaterdag 29 mei 2010 - 13:24
crazysandra007

Crazysandra007

hallo sorry dat ik er mij kom tussen wringen maar ik heb ook 4 brugmansia's en ik ben er verliefd op ik zou eigenlijkwel eens willen weten hoeveel soorten er zijn ik heb 3 soorten maar ik zou niet weten hoe ze noemen,ik heb ene met wit op de bladeren maar ik weet nog niet welk kleur van bloemen hij is een nieuwe aanwinst,ik heb er 2 met witte bloemen en dan heb ik nog ene met gekartelde bladeren waarvan ik ook de kleur nog niet weet het zijn scheuten die ik gekregen heb en die man wist niet of het gele of een roze scheut was,die tip met koffie prut moet ik daar nog iets mee doen of mag het rechtstreeks na het koffie zetten en het te laten afkoelen bij de plant gelegd worden?
maandag 31 mei 2010 - 19:29
moetje1951

Moetje1951

Hoi Sandra,

Altijd blij met nieuwe reacties! De koffieprut laat ik afkoelen en leg ik dan bovenop de aarde. Deze tip heb ik van Tuinfairy gekregen en hij is GOUD waard. Ik doe elke dag mijn toertje in de tuin en zodra ik ergens een gaatje zie in een blad krijgt die plant een flinke dosis prut. En van de katten heb ik ook geen last meer, die houden daar ook niet van.
Als je veel soorten Brugmansia wilt zien moet je eens surfen naar Gommer. Het is om er van te kwijlen!
Grtjes
Moetje
maandag 31 mei 2010 - 19:58
moetje1951

Moetje1951

Tiffany,

Hoe is het met jouw Brugjes?? Kun je al een foto tonen? Ben benieuwd. De mijne hebben een beetje schade opgelopen van de Noorderwind. Gelukkig niet erg. Het is hier barkoud. Twaalf graden vandaag. Jammer hé
Groetjes
Moetje
Lein: Bakpoeder tegen meeldauw? Vernevel je dat mengsel dan op je planten?
maandag 31 mei 2010 - 20:02
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Er zijn een heleboel soorten van de brugmansia. Teveel om op te noemen. Maar die zijn moeilijker te houden. Er zijn veel mensen die naar Duitsland gaan om daar aparte soorten te halen. Kwekerij Gommer heeft veel andere soorten.

Bloemenkoningin
maandag 31 mei 2010 - 21:36
crazysandra007

Crazysandra007

oke bedankt mijn koffieprut is vanaf nu goud waard en naar die site ga ik ook eens kijken alvast bedankt en nu ga ik koffie zetten!!!
maandag 31 mei 2010 - 22:13
tiffany

Tiffany

He Moetje

Hier ben ik weer,was een beetje down
Twee van de vier baby"s zijn niet meer.

Had de andere in het weekend binnen gezet het was zo heftig hier veel regen en hagel maar de wind was nog het sloopends.
Nu staan ze weer buiten lekker met z"n alle onder een parasol ze groeien fijn.

IK krijg de foto"s niet op het forum weet niet wat ik fout doe,helaas kan ik je nog niks laten zien.Des te meer geniet ik van jou foto"s

dinsdag 1 juni 2010 - 20:52
moetje1951

Moetje1951

Hei Tiff,

niet meer down zijn hé, de andere twee zullen het dan misschien dubbel zo goed doen.
Ja die wind, daar moet je me niets over vertellen. Moordend voor de bladeren van de Brugjes.
We hebben ZOMER nodig en die komt maar niet.
In het weekend stuur ik je weer wat foto's om je wat op te monteren en met de stekjes in het najaar zal het wel lukken.
Heb een systeem uitgedokterd om ze te versturen.
Groetjes en kop op!
Moetje
woensdag 2 juni 2010 - 18:48
tiffany

Tiffany

Ben maar aan het wieden geslagen moet ook gebeuren WAT een werk is dat toch elk jaar weer,maar als je klaar bent geniet je er toch wel weer van.Alleen het onkruid is sneller dan ik

Ben benieuwd wat je uitgedokterd heb om ze te gaan versturen,en ik verheug me
op je foto"s zijn er al bellen open gegaan

Ja die zon is wel lekker voor ons maar voor onze brugbladjes veel minder daarom heb er een parasol bij staan.

En misschien spreken we iets af of zo met een lekker

donderdag 3 juni 2010 - 19:36
moetje1951

Moetje1951

Ja Tiffany, Vital heeft gelijk, ze houden wel van de zon. De bellen zijn nog lang niet open, maar ze groeien vlug. Aan mijn gevlekte krioelt het van de belletjes. Ben benieuwd naar de bloemen maar het zal nog wel een tijdje duren.
En Vital: al besteld bij Gommer?? Ik vind de "Katrien Bonte" zo mooi. Ik geloof warempel dat mijn roze er zo een is?
Sylvain: hoe is het met jouw planten? Al een tijdje niks meer van je gehoord?
Groetjes allemaal
Anne
donderdag 3 juni 2010 - 20:06
tiffany

Tiffany

He brugm-vriendinnen ik doe het wel goed hoor ze staan ondanks de parasol in het zonnetje als de zon te wordt (verbranding van het blad)draai ik de parasol iets
dat is alles.
Ze zien er goed uit vanmorgen was het weer tijd voor hun biefstukje.

Genieten jullie ook van het weertje

vrijdag 4 juni 2010 - 13:24
tiffany

Tiffany

hallo daar,

hoor niks meer,is het bij jullie ook zo verregent
Te HETE zon is niet oke voor het blad maar nu?????
Al die regen is dat ook niet TE inverband met rot van
de wortelkluid

donderdag 10 juni 2010 - 07:34
charelke

Charelke

Ook hier is alles toch weer inorde gekomen,dat wit plakkerig gedoe is er van af van de bladeren ,enkel enkele bladeren kregen bezoek van een gulzig etertje maar ik heb het ontdekt ,het was een 1cm lang en grijsgroen wormpje. Nog geen bloemknoppen-bellen te bespeuren.
groetjes
Charelke
donderdag 10 juni 2010 - 09:58
tiffany

Tiffany

hoi kom net uit Oss was bij H.Schuurmans jeetje wat een ass aan planten heeft hij.
Heb leuke stekjes gekregen
Kennen jullie hem hij was ook vaak op dit forum
Jammer dat nog niet alles in bloei stond.

donderdag 10 juni 2010 - 16:00
tiffany

Tiffany

Ik krijg de foto"s niet oop het forum sorry
Maar het zijn vier brugjes een gele eensanquinea de andere 2 weet ik nog niet van kleur.
Impatiens
Begoniafuchemoides
Pemeskia saganosa
Tibousima
Solandra maxima deze heb ik gevonden op google erg mooi.

donderdag 10 juni 2010 - 16:30
tiffany

Tiffany

Kijk ik ben heel blij en trots op wat ik heb staan als aan alles bloemen komen ben ik zo trots dat ben jij als ik dat mag zeggen toch ook.

Ik heb er nu acht waarvan 4 groot waar bloemen aan gaan komen hoop ik en 4 kleinjes.

Vertel ik denk dat je er meer hebt.hihihihihi

Heb er nog 1 op mijn lijstje staan de Vulcanicola
donderdag 10 juni 2010 - 16:59
tiffany

Tiffany

ja dat ziet er goed uit ik heb ook zo"n maatje van bakker

succes
donderdag 10 juni 2010 - 17:18
moetje1951

Moetje1951

Hallo

Dit zijn prachtige gezonde planten Ik heb de indruk dat jullie ze op stam kweken? Dit doe ik niet. Ik heb ze liever lekker bossig.(zoals eigenlijk al mijn planten, ik zie niet zo graag een kale stam)Ieder zijn smaak, hoewel ik ze toch ook heel mooi vind met eenjarigen eronder. Zoals je kunt vaststellen, je ziet van mij de pot bijna niet meer.
Ik trek hoogstens enkele grote bladeren eraf om de bloemen beter te kunnen zien.
Zo zien ze er momenteel uit, vlug tussen de vlagen door wat foto's genomen. De bladeren hebben wel schade opgelopen door de wind.
De schutting erachter is 1 meter 80 hoog, dit om jullie een idee te geven van de hoogte, maar ja mijn planten zijn dan ook, uitgenomen de bonte, rond de twintig jaar oud.
Tiffany: is het je nog niet gelukt om foto's te plaatsen? Ik ben benieuwd. Ik stuur je binnenkort een pbtje.
Groetjes
Anne
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 10 juni 2010 - 19:27
moetje1951

Moetje1951

Zal je zeker niet vergeten hoor! Ik heb al een lijstje met liefhebbers. En de koffieprut werkt nog altijd zoals je kunt zien. Geen slakje en geen gaatje te bespeuren.
Moetje
donderdag 10 juni 2010 - 19:34
moetje1951

Moetje1951

Nog eens hallo iedereen. Ik heb nu pas het topic aandachtig doorgenomen. Heb me eerst laten verleiden door de mooie foto's en de rest niet gelezen.
Tuinfairy, wat jammer nou . Zoals Vital ook zegt: alles laten staan tenzij je op stam wilt. En,... zelfs als het regent, altijd water geven. Ik geef de mijne soms water met een paraplu boven mijn hoofd. Mijn man verklaart me gek.
Tiffany, ik hou me ook kandidaat voor wat stekjes van jou. Heb gelezen dat je er van Henk gekregen hebt. Dat zal topkwaliteit zijn als je zijn foto's bekijkt.
Groetjes uit een druipend Vlaanderen. Bah!
Moetje
donderdag 10 juni 2010 - 20:12
brammeke

Brammeke

Is dit een tekort aan voeding (zie foto)?
Groetjes
Bram
vrijdag 11 juni 2010 - 11:06
brammeke

Brammeke

Is dit een tekort aan voeding (zie foto)?
Groetjes
Bram [afbeelding verwijderd niet-https][/URL'/>
vrijdag 11 juni 2010 - 11:09
moetje1951

Moetje1951

Gele bladeren wijzen practisch altijd op voedseltekort. Niet scheutig zijn, Brammeke, het zijn veelvraten. Ik geef ze twee keer in de week. Beter twee keer een halve dosis dan een keer de volle laag.
Wanneer ze eens water tekort hebben gehad en de bladeren hebben zo helemaal slap gehangen, dan kan het gebeuren dat ze ook wat geel blad krijgen.
Groetjes
Anne
vrijdag 11 juni 2010 - 13:39
tiffany

Tiffany

He vrienden er was hier zoveel wind en er is er 1omgevallen de jonge punt is er afgebroken nu,zal ik hem eerst in het water zetten zodat er worteltjes aan komen.
Of kan die meteen in de aarde planten.
vrijdag 11 juni 2010 - 15:17
tiffany

Tiffany

Jeetje Fital wat mooi allemaal zie je wel dat jij er meer hebt dan ik.
Het is jammer dat jij en Anne zover bij mij weg wonen ik had zeker
langs gekomen.
Maar wie weet in het najaar misschien dan ga ik ook iets afspreken
met Anne.
Heb genoten van je foto"s.

vrijdag 11 juni 2010 - 15:22
moetje1951

Moetje1951

En hier zijn ze dan , de eerste bloemen

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 juni 2010 - 14:48
moetje1951

Moetje1951

Lein,

Ik denk dat je wat meer voeding mag geven aan de jouwe, en misschien een wat grotere pot.Als je de plant met de volledige kluit uit de potten krijgt lukt dat best. Foto's op de topic : de brugmansiastekken van Rita.
Zoals Batdah zegt: het zijn grote eters. Ik geef ze twee keer in de week een oplossing van roze korrels, toch zolang ze groeien.
Maar ik denk toch niet dat je planten ziek zijn. Gele bladeren heb ik ook zo nu en dan en die trek ik er gewoon af.
ook veel wind gehad? Daar kunnen de bladeren echt niet tegen.

Groetjes
Anne
vrijdag 25 juni 2010 - 15:31
tiffany

Tiffany

He topie hoor,

Ik heb ook zo"n korte stek met een tros gele erin hangt jammergenoeg aan 1 kant kwam vandaag witte datura"s tegen vond ik wel leuk zo tussen de brugjes.

zaterdag 26 juni 2010 - 14:55
moetje1951

Moetje1951

Ze zijn PRACHTIG Marianne! Deze heb ik nog niet. (Hint) Worden die nog witter of behouden ze die zachtgele tint?
En al is de plant nog niet erg groot, dapper is ze wel!
Groetjes en doe zo voort
Moetje
zaterdag 26 juni 2010 - 16:49
moetje1951

Moetje1951

Ja; raar maar waar ik heb een roze die nu open is (zie foto) en ik ging er een eed op gedaan hebben dat het gele waren Mijn bonte heeft massa's bloemen die beginnen open te gaan en je zou ook denken dat het gele zullen zijn.
stuur vanavond eens een fotootje
zaterdag 26 juni 2010 - 17:21
moetje1951

Moetje1951

En hier zoals beloofd een foto van mijn bonte B. De knoppen zijn ook geel, ben benieuwd of ze geel blijven? Dit is een plant die ik gekregen heb van het personeel van de beplantingsdienst van stad Veurne, en die mannen zeiden me dat het roze bloemen zijn. Ben benieuwd.
Moetje

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 26 juni 2010 - 20:31
tiffany

Tiffany

He Anne dat worden mooie bloemen ik had toen gegokt op witte weet je nog.
Maar het maakt toch niet uit als ze in volle bloei staan is het een lust voor het oog maar ook s"avonds voor je neus.

Heb je de sanquinea brug al binnengekregen?????

zondag 27 juni 2010 - 10:01
moetje1951

Moetje1951

Hoi Karen,

verjaardag goed gevierd?
Ik denk dat het toch roze worden? Stuur wel een foto als ze open zijn. Maar zoals je zegt, de kleur speelt niet echt een rol, als ze maar mooi zijn.
Ben sedert gisteren de trotse bezitster van een Sanguineaatje. Al hoewel er is een stekje van Bloemenkoningin dat het goed doet? binnenkort heb ik er zelfs twee!
Warme groetjes vanuit een zonnig Vlaanderen
Anne
zondag 27 juni 2010 - 11:19
brammeke

Brammeke

Wat een warmte,
Jullie hebben wel geluk. Op mijn Brugmansia zijn er enkel nog maar bladeren. Sommige worden geel of bruin door de zon.
Elke dag flink water geven en mest en dan maar hopen op de bloemen!!!
Bram
zondag 27 juni 2010 - 12:30
tiffany

Tiffany

Hallo lien het zijn net kleine groene banaantjes en waar der 1 is komen er gouw meer,ben elke dag aan het kijke en aan het tellen er komen er steeds meer.
Maar dat duurt het nog best een tijdje hoor voor ze groot zijn.moetje is ook al lang aan het wachten tot haar mooie gestreepte open gaan.
Maar het is de moete waard.

SUCCES
zondag 27 juni 2010 - 13:00
moetje1951

Moetje1951

vervolgverhaal van mijn bonte B.:

In de knop zijn ze geel (zie foto hierboven)
gisteren de eerste dag open toen waren ze wit
[afbeelding verwijderd niet-https]

en vandaag zijn ze roze!
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
Moetje
maandag 28 juni 2010 - 18:55
tiffany

Tiffany

Jeetje Anne de brugm weet gewoon niet welke kleur jij het mooiste vind
het is net of ze niet kan kiesen,geel wit rose het maakt mij niet uit ik vind haar
GEWELDIG
IK hoop dat je er lang van mag genieten ik doe het zeker je heb er ook lang op moeten wachten.
Bij mij gaat het ook redelijk allemaal kleine belltjes.

Pssssst kijk nu nog meer uit naar najaar
maandag 28 juni 2010 - 20:23
tiffany

Tiffany

Ja dat zit er super uit ERG MOOI ik begin nog maar niet aan dubbele.

Maar als je ze zo ziet WORD ik ook blij van jou foto"s

En wat die koffieprut betreft dat moet ieder voor zich weten ik doe ook aan koffieprut

woensdag 30 juni 2010 - 16:13
moetje1951

Moetje1951

Ja, hier in Vlaanderen zeggen wij: "ieder zijn meug"
Marianne,

mag ik in het najaar een stekje van je, ik vind die dubbele zo mooi, mijne zijn allemaal enkele.

Warme groetjes van de Noordzeekust.
Anne
woensdag 30 juni 2010 - 17:59
condor86

Condor86

zo mooi ik ben wel een beetje jaloerrs hoor
Van de week bij de bloemist een zien staan voor 4 euro kom morgen weer terug van vakantie ga vrijdag meteen kijken of ze hem nog hebben.
Wil er zo graag een hebben
Begrijp ik goed uit deze topic dat ik veel water en 2 keer per week voeding moet geven om hem mooi te houden moet geven????

Gr Evelyn
woensdag 30 juni 2010 - 19:34
moetje1951

Moetje1951

Zo is dat, Evelyn, dit heb je heel goed begrepen en.........laat die niet staan, voor 4 euro is werkelijk een koopje, bij ons betaal je al gauw 10 à 12 euro
Groetjes
Anne
woensdag 30 juni 2010 - 19:44
condor86

Condor86

ik hoop ook echt dat ze er nog staan stonden er 3 heel zielig in een hoekje. Maar durfde e niet mee te nemen omdat ik een weekje op vakantie ben en degene die mijn tuin bijhoud niet echt gevoel ervoor heeft . Dus ga morgen als ik thuiskom meteen de tuin in en alles even vertroetelen, vrijdagochtend naar de bloemist. Als ze er nog zijn plaats ik een foto.

Gr Evelyn
woensdag 30 juni 2010 - 19:52
moetje1951

Moetje1951

Yep, dank je wel Marianne
donderdag 1 juli 2010 - 08:03
moetje1951

Moetje1951

Deze vind ik nu echt wel de moeite waard om even te laten zien. Alleen jammer dat de bladeren zo geleden hebben onder de wind.
Ben er best wel trots op.
Moetje

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 1 juli 2010 - 19:26
moetje1951

Moetje1951

Ja Lein, van het moment dat je de bloem als het ware uit het kelkje ziet schuiven tot ze helemaal open is kan dat wel een weekje duren. Het hangt een beetje af van de temperatuur, maar die zit nu wel goed.
Vakantie paar daagjes uitstellen?
Ik hoop voor jou dat je ze toch nog ziet voor je vertrekt.
Prettige vakantie toch
Moetje
donderdag 1 juli 2010 - 19:39
moetje1951

Moetje1951

Ja hoor! zolang duurt het nu ook weer niet. Stuur je nog een fotootje?
Anne
donderdag 1 juli 2010 - 19:44
tiffany

Tiffany

He brugm-fans ik ga weer proberen een paar foto"s te plaatsen[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]

denk dat het nu gelukt is
vrijdag 2 juli 2010 - 14:06
tiffany

Tiffany

Nou Anne ik heb het gadaan zoals je het mij hebt gemaild maar hellaas is niet gelukt ik zie 4 x staan
vrijdag 2 juli 2010 - 14:08
charelke

Charelke

Ocharme ,ik zie hier bij mij nu één gele bloem en aan de achterkant zie ik toch weer enkele kleintjes die moeite gaan doen... eindelijk

Bloemen & Planten

vrijdag 2 juli 2010 - 14:59
charelke

Charelke

achterkant

Bloemen & Planten

vrijdag 2 juli 2010 - 15:01
moetje1951

Moetje1951

mooie gezonde sterke planten , Charelke! De bloemen komen nog wel!
Karen, vraag eens hulp aan Jeannette dat is een specialist. Je vordert toch, der staat toch al ierts op? Blijven proberen
Anne
vrijdag 2 juli 2010 - 15:54
moetje1951

Moetje1951

Marjolein en Karen

Ik zie ze niet, de foto's. Jammer hé Karen!
Die rode, is dat je Sanguinea?
Ben zo benieuwd, verdorie
Anne
vrijdag 2 juli 2010 - 16:02
moetje1951

Moetje1951

Lukt hier niet. Misschien op mijn pc thuis??
vrijdag 2 juli 2010 - 16:13
tiffany

Tiffany

Erg he ik wil ook eens laten zien op het forum ja anne dat is mijn grote trots
Die gele het zijn wel 4o bloemen
Bij mij lukt het ook niet met de rechterknop jammer hoor


vrijdag 2 juli 2010 - 16:25
tiffany

Tiffany

ik ga het gewoon zo proberen en mischien dat het dan lukt
ik stuur nu een link en mischien lukt het dan..!

http://img689.imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img689/5342/dsc00095uy.jpg

http://img706.imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img706/3458/dsc00096we.jpg

http://img689.imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img689/6185/dsc00099yh.jpg

http://img28.imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img28/2582/dsc00100bj.jpg

http://img28.imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img28/8568/dsc00103ej.jpg

hoop dat jullie het zien want ben er erg trots op
groetjes karin
vrijdag 2 juli 2010 - 16:51
tiffany

Tiffany

PS
Link Kopieren
En dan plakken bij
adresbalk
Groetjes karin
vrijdag 2 juli 2010 - 16:52
moetje1951

Moetje1951

WOW WOW WOW Karin,

Wat zijn die mooi!!!!!!!!!!!!!!!!!
En jij maar denken dat je er niks van bakte! Prachtig gewoon. En die fotos dat begint ook al te lukken. Door de links te kopieren zie je ze ook!
Mijn Sanguineaatje heeft een piepklein groen banaantje, dus er komt nog wat van, en het stekje blijft dapper groeien.
Bewaar je er eentje voor me in het najaar?
Snikhete groetjes
Anne
vrijdag 2 juli 2010 - 17:36
tiffany

Tiffany

Ja ik ben zeker trots daarom wou ik het ook delen met jullie nog bedankt voor het mee denken tuinfairy.
Hoe gaan ze bij jou in groningen ook SUPER denk ik
zaterdag 3 juli 2010 - 08:20
tiffany

Tiffany

Maar Anne dat staat toch al vast op een staat jou naam.
Hoop dat hij het nog een x gaat doen,Henk zij dat de Sanquinea vaker in het jaar in bloei staan ben benieuwd.
Hoe gaat het met je poederdoos.

zaterdag 3 juli 2010 - 08:26
condor86

Condor86

helaas de brugmansia was weg wat ik al dacht. Nu mijn zoektocht maar voortzetten

Evelyn
zaterdag 3 juli 2010 - 13:19
tiffany

Tiffany

Hallo Evelyn

Is er geen tuincentrum in de buurt ben laatst bij overvecht geweest daar waren ze.
Helaas niet voor zo weinig als waar u ze voor had gespot.
Hoop dat je wat vind succes
zaterdag 3 juli 2010 - 14:58
condor86

Condor86

Hoi Tiffany,

Zijn hier genoeg tuincentrums maar heb ze er eigenlijk nooit gezien.
Overvecht is 20 min rijden van mijn huis dus denk dat ik wel even ga kijken.
Bedankt

Evelyn
zaterdag 3 juli 2010 - 22:27
brammeke

Brammeke

Hoi iedereen,
Mijn plant staat vol met bladeren, maar de bloemen blijven uit. Ik mest iedere week en ik probeer hem iedere dag water te geven.
Wat kan ik nog meer doen?
zondag 4 juli 2010 - 10:02
tiffany

Tiffany

Hoi Brammeke

Ik heb er ook nog een die geen aanmaak van bloemen heeft voor de rest is het de mooiste plant die ik heb geduld word vast beloond.Ik had ondanks de koffieprut een invasie van grote slakken met huis en zonder huis,was om 2uur s"nachts nog maar een ronde gaan doen.20 had ik er om die tijd en een schade wat je meteen hebt brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

zondag 4 juli 2010 - 10:11
Vlinderr

Vlinderr

Ook mijn Brugmansia heeft veel blad en nog geen bloemen. Om mij heen zie ik allemaal Brugmansia's in bloei staan. Geduld....
zaterdag 10 juli 2010 - 19:01
brammeke

Brammeke

Hij heeft al grote kinoppen dus ik denk dat het snel gaat.
Bij mij ook plots 2 grote knoppen. Dus tegen die snelheid hoop ik dat mijn plant in bloei staat. Ik verlang al naar de bedwelmende zoete geur op mijn terras.
Groeten
Bram
zondag 11 juli 2010 - 11:57
moetje1951

Moetje1951

Lein, ik help het je hopen en Brammeke, zie je wel geduld loont!
Nu ga ik vlug Campanulazaad verzamelen, want volgens de weerman is de storm en de regen moregen voor de Belgische kust.
En nu allen voor de buis????
Succes
Moetje
zondag 11 juli 2010 - 20:15
brammeke

Brammeke

Dank je,
Ik heb gisteren zaden van de Delphinium blauw geoogst.
maandag 12 juli 2010 - 20:04
alloo

Alloo

Dit is een foto van verleden jaar ,toen had hij al een beetje vorst gehad

Bloemen & Planten

maandag 12 juli 2010 - 20:35
moetje1951

Moetje1951

Ja wadde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar die staat toch in de volle grond? Om zo breed uit te deinen.
Wat een droom! Ik ben jaloers
Gr.
Moetje
dinsdag 13 juli 2010 - 09:18
alloo

Alloo

Inderdaad ,deze stond in de vollen grond,heb hem ook moedwillig laten bevriezen ,was toch te groot en zwaar voor binnen te zetten,had wel eerst een paar scheuten genomen eer ik hem liet bevriezen.

groetjes Fons
dinsdag 13 juli 2010 - 11:43
moetje1951

Moetje1951

Hallo Fons,

En is ie dan in één seizoen zo groot geworden, enkel en alleen doordat ie in de volle grond stond??
Jammer hé dat je dan op zo'n manier van zo'n beauty afscheid moet nemen, maar die kan inderdaad nergens meer binnen!

Moetje
dinsdag 13 juli 2010 - 13:37
alloo

Alloo

Voor ik ze in de volle grond zetten was de plant toch een 150 cm hoog ,elke 2 à 3 dagen goed wat mest, elke nacht drupte er continu water op de wortels ,en zeer belangrijk , verlede jaar was het een lange zomer.


groetjes Fons
dinsdag 13 juli 2010 - 16:48
brammeke

Brammeke

Amaaaaaaaaai,
Wat een boom. Hoe doe je dat in de winter?
Ik ben jaloers echt waar.
Een grote pluim op je hoed hoor. Deze foto had je er eerder moeten opzetten.
Groeten
Bram
dinsdag 13 juli 2010 - 20:44
Amourath

Amourath

Prachtige Brugmansia's hier!

Iemand enig idee waar je die bonte vorm kan kopen? (Regio West-Vlaanderen liefst)
Ik heb een dubbelbloemige witte (die nu begint te bloeien) en heb al altijd een zwak gehad voor bonte planten.

Bedankt voor mogelijke tips!
woensdag 14 juli 2010 - 14:52
moetje1951

Moetje1951

Regio West-Vlaanderen! Waar ergens? ik woon in Veurne en die bonte staat bij mij. Je mag gerust stekjes hebben hoor!
Groeten
Anne
woensdag 14 juli 2010 - 15:00
tiffany

Tiffany

Hoi Anne,

Niet alle bonte weggeven hoor hihihihi
Hoe gaat ie daar in veurne met de brugjes,als ik hier s avonds op slakkenjacht ga dan wordt ik bedwelmd door de heerlijke geur van de kelken.GENIETEN

Heb nu ook een paar Datura"s die ruiken ook niet slecht,nou zitten daar van die zaadbollen in weet jij hoe of wat moet ik ze er al af nemen.
Moeten ze dan nog drogen.

maandag 19 juli 2010 - 13:48
Vlinderr

Vlinderr

Mijn Brugmansia heeft nog steeds geen bloemen, zelfs nog geen belletjes. Wel veel blad. Wat wil je ook. Ik vertroetel 'm met dagelijks liters water en regelmatig wat lekkers (mest). Is er nog hoop?
maandag 19 juli 2010 - 14:27
tiffany

Tiffany

Hallo Vlinderr,

Heb er hier ook nog een staan van 2jaar waar nog geen kleine kelkjes in zijn gekomen snap het ook niet want het is echt een stevige boom.
En hij is het mooist van alle die ik heb dus daar geniet ik ook van.
En wie weet komt er nog geduld is een moeilijke taak
Dus je bent niet alleen heb je er niet meer.


maandag 19 juli 2010 - 15:06
tiffany

Tiffany

Hallo Vlinderr,

Heb er hier ook nog een staan van 2jaar waar nog geen kleine kelkjes in zijn gekomen snap het ook niet want het is echt een stevige boom.
En hij is het mooist van alle die ik heb dus daar geniet ik ook van.
En wie weet komt er nog geduld is een moeilijke taak
Dus je bent niet alleen heb je er niet meer.


maandag 19 juli 2010 - 15:06
moetje1951

Moetje1951

Vlinderr: misschien moet je nu overschakelen op speciale bloeimest? Eens navraag soen in een speciaalzaak? Ik geef nu Compo

Tiffany: geen nood hoor, ik heb stekmateriaal voor minstens 50 stekken. Nijn bonte is nu 1,5 meter hoog.
Heb jij aal zaaddozen in je Datura. Mijne moeten nu nog beginnen bloeien maar het ziet er goed uit.

Groetjes
Anne
maandag 19 juli 2010 - 16:17
Vlinderr

Vlinderr

Moetje1951: ik geef kuipplantenmest van Asef, lijkt mij wel de juiste mest. Op de verpakking staat zelfs een Brugmansia.
maandag 19 juli 2010 - 16:30
tiffany

Tiffany

Hoi Vital 1,

Ik weet helaas niet welke brugmansia het is heb hem gekocht via marktplaats.
Het eenege wat ik er van weet is dat hij 2jaar oud is en dat er een gele bloem
aan komt als hij bloem gaat krijgen netuurlijk.
Heb er nog een ook 2 jaar met een roze bloem deze doet het super.

Zit er dan nog een verschil in de soort kwa groei????

maandag 19 juli 2010 - 18:28
tiffany

Tiffany

Bedankt Tuinfairy,

Voor de inf over de Datura,weer wat geleerd.
Denk dat ik de zelfde heb als jij,een witte,heb
een paars met wit gezien volgent jaar
maar eens kijken.

He Anne ik weet dat je ook aan mij denk moest
even een grapje maken.Jij kan nog gaan genieten
van jou datura"s van mij zijn al weer uitgebloeid.
Maar ze waren ook om van te genieten.
maandag 19 juli 2010 - 18:36
moetje1951

Moetje1951

Ja Vlinderr inderdaad, dan weet ik het ook niet meer. Weet Vital geen raad?

Tiffany mijn Datura's zouden dubbele gele moeten zijn. Ik stuur wel een foto!
Mijn Sanguineaatje heeft twee grote bellen. Nof efkes geduld.
Anne
maandag 19 juli 2010 - 19:39
Vlinderr

Vlinderr

Ik wacht geduldig af......
dinsdag 20 juli 2010 - 11:48
moetje1951

Moetje1951

Ja Lein, ben blij voor jou! Dit wordt een beauty en ook mooie gezonde groene bladeren.
Nu met een gerust hart op vacantie!
Groetjes
Moetje
woensdag 21 juli 2010 - 12:43
tiffany

Tiffany

goede avond lein

kom net van buiten,het was nog een fijne temperatuur en er zijn wel een stuk of 7 brugmansiakelken open gegaan.
Vanmiddag waren ze nog wit nu zijn ze rose als je dan buiten komt die geur heerlijk kan er geen genoeg van krijgen.
Ik lees dat je met vakantie gaat en dat je de eerste openingen van de kelken gaat missen,maar er zijn volgens mij nog veel meer kelken die nog niet volgroeid zijn.
En als je dan terug komt van vakantie wordt gij net zo verslingerd als mij en anne en tuinfairy enz enz
Veel plezier met de vakantie,als je weer terug bent heb je nog vakantie met een heerllijke geur

woensdag 21 juli 2010 - 23:25
tiffany

Tiffany

Hoi Vital 1

Had deze en de bergkonigin+mon amoure besteld bij gommer niks meer over gehoord.
Ik geniet nu al zo van de geuren van de brugjes.
Maar ze zijn zeker te groot om opgestuurd te worden??????
donderdag 22 juli 2010 - 13:00
brammeke

Brammeke

Ik heb een roze met wit. Wanneer snij ik best stekken? Mogen dit groene delen zijn?
Misschien kunnen we onderling ruilen?
donderdag 22 juli 2010 - 15:06
moetje1951

Moetje1951

Hallo iedereen,

Ik vind nog altijd dat ik het beste resultaat boek met half verhoutte middenstekken. Ik neem redelijk grote stekken en die steek ik dan zo diep mogelijk in de stekaarde, dus in een redelijk grote pot. Vervolgens de aarde heel goed aanduwen. Ik zorg er wel voor dat ze zeker niet uitdrogen, dus ook in de winter water geven. En de verzendingsmethode van Tuinfairy werkt heel goed, heb het ook al gedaan en Bloemenkoningin heeft er mij ook op die manier gestuurd. Die van mij waren een dag eerder op bestemming dan die van Bloemenkoningin. Dus zoveel verschil is er niet.

Anne
donderdag 22 juli 2010 - 21:00
tiffany

Tiffany

Hoi HOi allemaal,

Wat vind ik het top dat jullie zo mee denken over het versturen van een stekje van Vital 1 naar oostzaan.
Hoop dat er nog 1 overblijft die dan de reis met de post overleeft naar oostzaan.
Ik wacht af wie weet

Tja en anders tot het najaar wachten wat dan gaat komen gaat vast goed komen toch anne.

Hoe gaat het met je datura"s bij mij komt er een tweede bloei,en de sanquinea???anne heb je al meer kelken.

Bij mij komen er steeds meer kelken in de brugjes die nog geen kelken aangemaakt hadden.
Ik GENIET elke dag weer

donderdag 22 juli 2010 - 21:16
moetje1951

Moetje1951

Hallo Tiffany,

Met de stekjes van Vital komt het wel goed, hij laat ze al wortelen. Mijn Brugmansia's zijn voor het ogenblik de blikvangers in mijn tuin, ze staan mooi. Ik zal eens wat foto's sturen. Niet veel tijd gehad de laatste tijd, de zorg voor mijn twee kleinkindjes gehad gedurende een volle week; zodoende, je hebt er je handen aan vol, eentje van vijf en eentje van 2,5!
De Sanguinea heeft drie dikke bellen, maar ze zijn nog niet open.
De daturas doen hun best, de eerste bloem is bijna open. Ben best trots! Ik zorg zeker voor zaadjes voor je, dubbele gele heb jij niet, wel een paarse als ik mij goed herinner? Daar zou ik ook wel wat zaadjes van willen. Ruilen hé
Nu nog een vraagje voor Vital: Het lukt mij dus niet om stekjes in water te laten wortelen. Hoe moet het juist Vital? gebruik je stekpoeder? De mijne staan daar eerst een week of drie niks te doen en opeens zijn ze dan rot?
Groetjes
Anne
zaterdag 24 juli 2010 - 18:01
moetje1951

Moetje1951

Ok dank je wel Vital, ik zie dat jouw stekken veel dieper in het water zitten dan de mijne, toch nog eens proberen, al was het maar om erin te slagen ze zo te laten wortelen. Deze methode pas ik soms toe met de fuchsia's en met passiflora en clematis gaat het zo ook .
Mijn winterharde Fuchsias zijn eindelijk open.
Anne
zaterdag 24 juli 2010 - 18:53
crazysandra007

Crazysandra007

hallo ik ben ook een brugmansia liefhebber en ik heb er nu 5 die het heel goed doen maar... ik heb er ene gekregen van iemand die totaal geen groene vingers heeft maar het is een soort die ik niet ken het is een donkergroen blad die donzig aan voelt maar hij is als een dutske bij mij gekomen en ik heb hem al redelijk goed gekregen nu zie ik wel dat er hele kleine zwarte beestjes opzitten een beetje zoals kleine spinnetjes en veel eitjes op de bladeren hij staat niet bij mijn anderen om te voorkomen dat die ook ziek worden en dan heb ik er nog een probleem mee er komen veel bloemknoppen aan maar als die zo ongeveer 2 cm groot zijn worde ze bruin en vallen ze af ik geef alle dagen water en 1 maal per week voeding maar mss heeft die andere verzorging nodig.wie kan me tips geven want ik wil diene duts houden want naar het schijnt zijn het knalrode bloemen die over gaan naar geel!!!
zondag 25 juli 2010 - 18:13
crazysandra007

Crazysandra007

sorry ik heb dat al een paar keer geprobeerd maar dat lukt niet!!ik kan alleen vertellen hoe hij eruit ziet het blad is iets donkerder dan een gewone witte brugmansia maar het blad voelt aan als fluweel de bloem zou geel moeten starten uit de knop en dan overgaan naar knalrood,groetjes
maandag 26 juli 2010 - 18:07
Goldy

Goldy

Wat een mooie brugmansia's zie ik hier op jullie foto's!
Ik kreeg er 2 dit voorjaar van een vriendin en zette ze in de tuin, maar die groeien hard en zijn dus eigenlijk niet geschikt om in de winter buiten te laten staan. Hier een foto van de 2, niet echt een goeie plaats voor ze, wat doe ik best? In een pot zetten? Wanneer? Waar zet je ze dan best in de winter, in de garage? Gaan ze eigenlijk nog bloeien dit jaar( waren kleine stekjes enkele maandjes terug). Wat een vragen hè hihihi [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 5 augustus 2010 - 11:56
moetje1951

Moetje1951

Is best wel een goede plaats voor ze. Zo te zien licht genoeg en toch wat zon?Je hebt wat last van slakken, dacht ik? Koffieprut strooien, is heel effectief.
In het najaar uitgraven en in een pot, insnoeien en koud, licht en droog laten overwinteren. Met koud bedoel ik ongeveer 5 graden. Met droog, eenmaal in de week een beetje water, vanaf Februari weer volop water en voeding. Na 15 Mei terug naar buiten, evntueel weer in de volle grond. Ik laat ze in pot, ze worden me wat te groot!
Welkom hier bij ons Goldy, je kunt hier heel wat opsteken!

Crazysandra, dat zal een sanguinea zijn zoals op mijn avatar denk ik. Dat zijn grotere zorgenkindjes dan de gewone Brugmansia's en ze bloeien ook heel wat later. Een gewone Brug kan je bijna niet overwateren, maar deze wel.

Moetje
donderdag 5 augustus 2010 - 13:24
Goldy

Goldy

Moetje, je tip tegen de slakken heb ik hier al gelezen voor ik me registreerde, dus ik doe er al enkele dagen elke ochtend de koffieprut bij, ben benieuwd of t hier dan ook helpt, want die gaatjes in de bladeren, da's toch iets minder. Hoe ver snoei je de brugmansia in zodra je ze voor de winter binnenzet?
donderdag 5 augustus 2010 - 23:26
moetje1951

Moetje1951

Goldy,

Ik snoei altijd in tot juist boven de eerste vertakking, dus ik laat één vork per stam.
vrijdag 6 augustus 2010 - 08:24
Goldy

Goldy

Bedankt voor de tip!!!
vrijdag 6 augustus 2010 - 12:35
printemps

Printemps

Stekken/vermeerderen door marcoteren gaat ook zeer goed,ook nog met een groene scheut
Ikzelf heb het gedaan met een scheut onderaan in de pot

Plastiek potje genomen,langs 1 kant doorgesneden,onderaan gat knippen de dikte van de stam,met een mes de stam wat inkerven,rond de stam het potje doen,potje wat dicht maken met een ijerdraad,vullen met grond,na paar dagen water geven,na een 3 tal weken potje vol met wortels,lossnijden,laten drogen en oppotten

De mijne staat nog niet in bloei(enkel nog kleine knopjes) en ik weet ook niet welke kleur het gaat zijn
wegens vorig jaar laat gekocht in de afslag
Ik ben benieuwd

mvg
vrijdag 6 augustus 2010 - 16:36
tiffany

Tiffany

Fijn dat jeweer terug bent had je gemist op het forum.
Maar hetgaat goed komen hoor,wel bloemen geen blad
heb ik ook gehad.Maar je weet nog steeds niet welke
kleur bloem je hebt wat spannend.Heb er hier ook nog
drie waar wel knopjes in zijn maar waar ik de kleur ook
nog niet van weet en wat voor bloem.
Houd ons op de hoogte.

vrijdag 6 augustus 2010 - 19:44
moetje1951

Moetje1951

Hoi Lein,

Blij dat je terug bent, net als Karin heb ik je gemist. Jammer hé, niet iedereen heeft groene vingers, verzorg hem maar goed, lekker veel drinken en eten en het komt wel goed.
Dan krijg je net als Karin in het najaar een stekje van deze.
Anne

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ben er apetrots op!
vrijdag 6 augustus 2010 - 20:40
moetje1951

Moetje1951

Ze zien er heel goed uit, Ernestine.
Ze houden van zon, maar toch niet te veel, veel water en zeker eenmaal in de week voeding. Maakt niet uit welke, ze lusten alles.
Origineel je laatste in zijn vuilnisemmer! Vind ik mooi
Anne
zaterdag 7 augustus 2010 - 09:26
crazysandra007

Crazysandra007

ik denk het ook dat het zo ene is zoals je avatar,ik geef hem elke dag even veel water dan mijn andere brugmansia's,en tot hiertoe heb ik het gevoel dat hij er aan het doorkomen is hoeveel water raad jij dan aan want ik geef elke dag toch zo'n 4liter water per plant hoor,en voeding mag hij 2x per week voeding hebben?vriendelijke groetjes en bedankt
maandag 9 augustus 2010 - 10:15
tiffany

Tiffany

HIHIHIHI

Houd je nog wel wat over Moetje
Jij krijgt ook weer teruggestuurd hoor,
zo blijft het leuk en spannend


HE lein,

weet je de kleur al of is dat nog een
verrassing.
Duurt dat lang he heb er ook nog drie
elke dag kijk ik ze zowat uit hun coconnetje.

maandag 9 augustus 2010 - 15:44
moetje1951

Moetje1951

Jaaaaa die rode van mij heeft precies succes? Zal hem maar veel voeding geven dat ie nog wat groeit!
Moetje
maandag 9 augustus 2010 - 17:31
moetje1951

Moetje1951

ernestine, ik heb roze en witte voor je!
Moetje
woensdag 11 augustus 2010 - 09:05
tiffany

Tiffany

Goedenmorgen moetje,

Je vertelde laatst dat die zaadbollen van de datura"s eerst bruin moeten worden en al ze dan openbarsten dan de zaadjes verzamellen.Vanmorgen bij het water geven van de brugjes zag ik dat zo"n zaadbol al open gegaan is en al wat van het nieuwe zaad eruitgeworpen had,de bol is nog groen.Moet ik ze nu maar laten drogen die zaadjes of zijn ze nu gewoon nog niet rijp.
vrijdag 13 augustus 2010 - 09:24
moetje1951

Moetje1951

De bol eraf doen en gewoon binnen ergens verder laten rijpen en drogen, Tiffany.
Als je ze eraan laat is het zaad opeens weg. Ik denk niet dat ze al volledig rijp zijn, maar ze rijpen binnen verder ik heb helemaal nog geen zaadbollen.
vrijdag 13 augustus 2010 - 11:03
tiffany

Tiffany

Ja ik had de bol binnen gelegd maar al het zaad viel eruit alles ligt nu in een bakje om verder te rijpen.
Hoop dat de andere er nog aan blijven?????
Nou ik heb er genoeg aan dus geen nood,komt er toch nog genoeg jou kant op.
Hoe is het met de stekjes al wat worteltjes,hier nog niet dus dan kunnen ze ook nog niet naar veurne hihihi
vrijdag 13 augustus 2010 - 13:09
moetje1951

Moetje1951

nee nog geen worteltjes te zien, zo vlug gaat dat niet. Ik stek ze liever in aarde maar dat wordt lastig om te versturen hé. Daarom dat ik eerst eens probeer op water.
En datura zaadmet een bol zaad kom je al een heel stuk hé.
vrijdag 13 augustus 2010 - 13:31
tiffany

Tiffany

A ja dan kan ik veel mensen blij maken toch,ik heb het wel al een x zo gedaan en toen kwamen er echt snel worteltjes aan.Dat is een leuke stekje nu,mag ie volgend jaar mee naar buiten.Ja ik moe ook even kijken hoe ik die jonge sanqunea naar jou ga sturen ze zit nu al in een vrij groot potje.Maar daar kom ik wel uit.

vrijdag 13 augustus 2010 - 13:41
tiffany

Tiffany

Goedenmorgen lein,

Hoe is het met je brugjes heb je al genoten van ze welke kleur is het geworden ben benieuwd.

Bij mij zijn de gele brugjes voor de 2x in bloei en ze reuken heerlijk,de rose komen ook weer.


dinsdag 17 augustus 2010 - 09:54
Goldy

Goldy

In één van mijn brugmansia's zitten nu 7 knoppen, ben zo benieuwd, want kreeg ze dit voorjaar als hele kleine stekjes en weet echt niet welke kleur.
dinsdag 17 augustus 2010 - 13:52
tiffany

Tiffany

Hallo Goldy,

Leuk dat je op dit forum bent gekomen,en het is zeker spannendals je die belletjes eraan ziet hangen.Wat lein ook al zei je kan ze er wel uit kijken.Helaas groeien de belletje langzaam,maar als ze er een maal uit zijn brrrrrrr genieten.
Ik wens je veel succes en plezier op dit verslavende en iets hebberige forum.

dinsdag 17 augustus 2010 - 14:30
tiffany

Tiffany

Hoi TuinFairy,

Ach wat is hebberig,als je tuin groot genoeg is en je heb er plek voor dan kan je er niet genoeg hebben.En als we onder mekaar delen hoeft het ook niet duur te worden.Ik weet wel dat de trampolien een andere plaats gaat krijgen hihihihi.
Hoe gaat jou Acnistus Lochroma(Australis)heb je al bloempjes
dinsdag 17 augustus 2010 - 15:33
moetje1951

Moetje1951

Hallo allemaal,

Zaterdag en zondag vliegende storm boven de Noordzee. 100 km per uur: resultaat: een regelrechte ramp!!!! Al mijn Brugjes lagen plat uitgenomen de witte. Ik heb ze maar plat gelaten tot deze namiddag en ze zien er welverfomfaaid uit en veel bladeren eraf maar ze hebben toch stand gehouden. Alleen de witte die rechtop gebleven is heeft nog het meeste afgezien. Bladeren verbrand van de wind.
Mijn begonia's zijn ook naar de vaantjes en zo nog het een en ander. Jammer hé. Ben benieuwd of ik ook nog een tweede bloei krijg aan de Brugjes. Belletjes genoeg!
Spijtige groetjes van Moetje
dinsdag 17 augustus 2010 - 16:06
moetje1951

Moetje1951

Lein,

Ja komt wel nog goed hoor! De zomer is nog niet voorbij hé. Alhoewel, ik vertrek 4 september op vacantie en ik hou nu al, net als jij, mijn hart vast. Een buurvrouw komt de planten verzorgen, maar of ze groene vingers heeft??????
Mijn Tibouchina bloeit nog niet maar krijgt van die rare oranjerode bladeren?
Ik neem een pak omslagen mee naar het zuiden van Frankrijk, op zaadjesjacht!
gr.
Anne
dinsdag 17 augustus 2010 - 17:22
tiffany

Tiffany

O jee,

Moetje gaat met vakantie dan ga ik je nu al missen.
Maar ik ben net als lein wel benieuwd wat je meeneemt
aan zaad.Ben ook aan het verzamelen maar begin net
dus ik zie veel en het mislukt ook nog wel eens.Die storm
was zeker vandaag hier heb de hele dag met tegels lopen
schouwen.Moetje ik spreek je op com oke.
dinsdag 17 augustus 2010 - 18:47
moetje1951

Moetje1951

Lein en Tiffany

heb pb tje gestuurd.
Moetje
dinsdag 17 augustus 2010 - 19:08
moetje1951

Moetje1951

allemaal dank voor het medeleven, belletjes waren er nog aan en ik breng alles mee wat ik te pakken kan krijgen, kan ik lekker delen!
woensdag 18 augustus 2010 - 14:17
shani

Shani

hallo,

ben helemaal nieuw hierop, en per toeval op deze site gekomen. en ik ben blijven hangen ik vind het een prettige site en veel nuttige tips van anderen.

is Exogarden geen optie voor de Brugmansia sanguinea zaden? want ik wil ze zelf ook daar binnenkort gaan bestellen.

gr-tjes
donderdag 19 augustus 2010 - 14:16
tiffany

Tiffany

Hallootjes Shani,

Welkom op dit fijne forum,je heb zeker wat te lezen zo over ons.We zijn net een grote familie erg gezellig ook.Heb je al brugjes in je bezit.
Ja bij Exogarden kan je ze kopen,ik heb ze van een kennis gekregen en die had ze daar ook gekocht.In okt ga ik zeker heen en dan ga ik vast niet met lege handen naar huis.Maar ja dat heb je vast wel gelezen de brugjes zijn net een fijn verslaving je heb er nooit genoeg(ietjes hebberig)hihihihihi
Nou welkom en we horen vast veel van je

donderdag 19 augustus 2010 - 15:49
shani

Shani

dankje Tiffany en Tuinfairy,

ik heb idd heel wat afgelezen met een glimlach op mijn gezicht, echt geweldig. ik heb zelf nog geen Brugjes maar ben van plan te kopen bij Exogarden, maar wilde eerst weten of het betrouwbaar adres is. die hebben volgens mij 5 verschillende soorten. ik ben een tuinliefhebben maar heb zelf een kleine tuintje en ben nu pas bezig met het echte werk hahahha ik heb al wat rozen in de kweek en ben nu heel wat zaden aan het bestellen om te kweken. ik zal zeker wat foto's plaatsen van mijn gekweekte stekjes.

erg gezellig om erbij te mogen zijn.

ps; ik woon in de stad en daar heb ik zo weinig opties (tuincentras, ik ga voornamelijk bij praxis)

veel liefs
shani
donderdag 19 augustus 2010 - 17:10
moetje1951

Moetje1951

OOOOOOOOOOh Lein, heb je nu ook pech? He wat jammer, als de knoppen al een beetje open waren kun je je top in een vaas zetten en de bloemknoppen zullen nog open gaan, heb je er toch nog wat genieten van.
Ik ga voor volgend jaar op zoek naar van die halve tonnen, zo gaan ze minder vlug omwaaien.
Alhoewel met de storm van verleden week was er een niet omgewaaid, de rest wel, en deze die recht gebleven is is nog meest van al beschadigd. De rest had ik gewoon laten liggen, was toch niet te doen.
En nu krijgen ze allemaal gele bladeren?
Ik ben zoooooo benieuwd welke kleur ze hebben, stuur een foto!
Even off: je had zaadjes gevraagd van mijn gele pelargonium! Is een stek ook goed? geen zaadjes te bespeuren!
Hallo Shani, welkom hier op het forum! Hoe meer zielen hoe meer vreugd!(Vlaams gezegde)
donderdag 19 augustus 2010 - 18:30
tiffany

Tiffany

Jeetje lien,

Eindelijk weten we de kleur bij mij is er ook een aan het open gaan waar ik de kleur nog niet van weet ik kijk hem er zowat uit.Maar het gaat toch niet sneller
Die afgebroken scheut of punt gewoon in een kopie water zeten heb ik ook gedaan en nu staat ie in een potje is een mooi stekje geworden.Weg gooien kan altijd nog.
Het was voor mij ook de eerste x maar het is gelukt,dus nu jij hihihi.

Anne ik had ook grotere potten gedaan en tegels erop gelegd maar toch won de wind het van mij.Gele bladeren heb ik ook gewoon eraf halen.

donderdag 19 augustus 2010 - 19:15
moetje1951

Moetje1951

de geur komt vanavond, moet je eens je reukorgaan erin steken!!!!!
heerlijk
Potverdorie, bij mij lukt dat dus NIET stekken in water doen wortelen.
donderdag 19 augustus 2010 - 19:17
shani

Shani

hahahah dat is zo mooi gezegd. ik ben mijn vriend elke dag lief aan het aankijken of hij mij ook wat centjes wil toeschuiven omdat het een dure hobbie gaat worden
donderdag 19 augustus 2010 - 20:10
moetje1951

Moetje1951

Lein,

Ze zijn Mooi! en hier heb je dan zo lang op gewacht. Die mirabilis is ook heel apart, met spikkeltjes. Ik ben sedert maandag al bezig met het verzamelen van zaadjes, vooral witte! Je moet ze echt in het oog houden, die zaadjes, eens ze bloeien gaat het heel vlug, gelukkig zie je ze heel goed zitten!
Shani, zo duur hoeft het echt niet te worden, je ziet wij doen niet anders dan ruilen, zaaien en stekken en zo kost het niets, alleen wat tijd maar dat doen we dan ook wel weer graag!
donderdag 19 augustus 2010 - 20:34
shani

Shani

het is op het moment 1;38 ik ben toch maar uit bed gestapt om de zaden te bestellen kan niet meer slapen van het denken.
vrijdag 20 augustus 2010 - 01:39
tiffany

Tiffany

Wouiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

He Iein die zien er topie uit dat was de moeite wel waard om op te wachten toch.
Ik ga straks naar de supermarkt en ga aan zo"n pakje thee ruiken ben
benieuwd.

Tuinfairy kon je het weer niet laten,wat een leuke emoticons heb je.


He nachtbestelster Shani die fijne ziekte wordt steeds erger hoor.Heb je geen tuincentrum in de buurt,was er deze week en toen waren de brugjes met 40%korting dan heb je al ies waar misschien nog knopjes in zijn,want net wat tuinfairy
zegt zaadjes is leuk maar duurt wel lang voordat je wat heb.

vrijdag 20 augustus 2010 - 13:28
shani

Shani

ik kan niet anders er is zo weinig in rotterdam en ik heb geen auto.
vrijdag 20 augustus 2010 - 14:03
tiffany

Tiffany

Dat is knap ... geen goede vriendin of family enz die met jou daar even heen kunnen gaan.Moetje had ook besteld bij een bloemenzaakje volgens mij die zijn er toch wel in rotterdam.

Jeetje Iein dat had ik al bekeken waar u woonde misschien kom ik een x kijken naar je brugmansia Ik ben naar tuincenrum overvecht geweest,ze waren wel erg groot hier 1,70 hoog met de pot meegerekend .Dus in mijn auto geen plaats maar dat is per tuincentrum toch verschillend dus wie weet.

vrijdag 20 augustus 2010 - 14:26
moetje1951

Moetje1951

Ja hoor Shani, gewoon bestellen in de bloemenzaak, een paar weken geduld en je hebt em! En ik woon in een serieus boerengat. Rotterdam is een wereldstad daar tegenover.
En Tiffany en Lein, ik kijk wel eens op Wikipedia wat er zoal bij jullie te beleven valt en ik had al in de mot dat jullie verre buren zijn? Oostzaan en Velserbroek allebei in Noord Holland
Karin, ik ga morgen naar die bewuste bloemenzaak, eens informeren naar de Acnistus, wat is die mooi!
Anne
vrijdag 20 augustus 2010 - 20:26
tiffany

Tiffany

Hoi hoi Anne,

Nou ik ben benieuwd,volgens mij gaat het alleen met zaad,dus ik heb geduld tot oktber ben druk met de brugjes eentje is wel 2meter hoog en de bellen gaan open licht geel zijn ze ben gisteren tussen de brugmansia"s gaan staan om er een foto van te maken.Werd niks de lucht was te vel dus geen mooie foto"s.Nou maandag ga ik die voor jou versturen hoelang gaan ze erover doen.Nou ik hoor het wel over die super mooie Acnistus.



Fijn weekend wordt mooi weer
zaterdag 21 augustus 2010 - 09:59
tiffany

Tiffany

Nou Anne,

Dat is nog eens een mooi aanbod,dichterbij kan het haast niet.Vooral de acnistus blauw.
zaterdag 21 augustus 2010 - 14:56
tiffany

Tiffany

Tja Iein,

Dat is een bitter pil wij zijn maar met z"n tweetjes hier in noord-holland
En de mensen met grote tuinen en veel brugjes zijn in belgie.

Maar geef je adres maar in een ph tje berichtje.Heb nog niet zoveel zaad maar een stekje van jou witte tegen een geel of roze van mij moet toch goed komen.
Ben je nog naar een tuincentrum geweest voor die 40%korting brugjes????????

zaterdag 21 augustus 2010 - 15:58
tiffany

Tiffany

He brug-vriendinnen,

Doe rustig aan houd het gezellig,zo onder elkaar ruilen daar komen we toch ook een heel eind mee.En soms moet je het er op wagen met opsturen ik ga het nu met Anne proberen en als dat goed gaat.Wie weet ga ik het dan ook met Tuinfairy proberen hihihihihi ik blijf positief denken hoor.
zaterdag 21 augustus 2010 - 17:28
tiffany

Tiffany

Tja Vital1,


Daar kan ik niet over beslissen,het wordt voor mij ook de eerste x dat ik zoiets ga ondernemen.Ik weet niet hoe anne daar over denkt,heb haar nog niet gehoort vandaag op het forum

zaterdag 21 augustus 2010 - 18:14
moetje1951

Moetje1951

Ja Lein, net zoals Marianne zegt. Gaat heel goed! Ik heb er zo eentje verstuurd naar Bloemenkoningin. Heeft er drie dagen over gedaan.Ik heb al zaden gestuurd naar Ernestine, de donderdagnamiddag op de post gedaan en de zaterdag aangekomen. Dat moeten ze toch kunnen overleven in wat nat keukenpapier.
Bij ons komt geen postbode op zaterdag. Dus als jullie willen versturen naar België best maandag versturen, anders loop je nog het risico dat er een weekend tussen zit. En de sticker heet ?????? Ik weet het ook niet meer maar ik heb er liggen op kantoor, dan gaat het inderdaad wat sneller!
Ik laat het nog weten.
Lein, kun je nog een stkje missen van je passie? Die is zo mooi! gewoon kopstekjes nemen en juist onder een bladknop afsnijden.
Vital, Wat zeggen ze: Wie gaat er nou naar Belgie?
En ons Vlaanderen is toch zo mooi! Zottegem is niet ver van Ronse? Ik maak er wel een dagje Gent van!
Karin, ben de hele dag het onkruid te lijf gegaan en ben nu stikkapot. Ja, niet zo piep meer hé, vandaar.
De acnistus is heel goed te verkrijgen, zelfs als volwassen plant, maar is nu helaas niet meer leverbaar. Ten vroegste voorjaar 2011. Ja het seizoen ervoor is nu voorbij.
Wat een epistel! Lieve groetjes aan allemaal uit mijn prachtig Vlaanderen.
zaterdag 21 augustus 2010 - 19:45
moetje1951

Moetje1951

Lein,

Vandaag tijdens het onkruid terkken een massa zaailingetjes van de rode Helleborus gevonden. Doe ik er eentje bij de Brugjes?
Anne
zaterdag 21 augustus 2010 - 19:54
moetje1951

Moetje1951

Al goed, ik vraag niks meer, doe ze er gewoon bij. Wordt nog een verrassing.
zaterdag 21 augustus 2010 - 20:07
shani

Shani

Vital1 ik heb ze ook besteld ik ben echt benieuwd en erg spannend, ik moet ze alleen nog binnen krijgen. dus ik wacht rust
zaterdag 21 augustus 2010 - 20:23
shani

Shani

ik heb een tijdje gegoogled en ik vond toch wel plaatjes waar de Brug in volle grond staat. dus het kan wel? of toch niet?
zaterdag 21 augustus 2010 - 20:29
Stefan70

Stefan70

Ook last van insomnia Marianne ?

Groetjes

Stefan
zondag 22 augustus 2010 - 01:29
Stefan70

Stefan70

Jaja....het weer ......ik heb dat ook ....komaan , er scheelt iets ?
zondag 22 augustus 2010 - 01:48
shani

Shani

tuinfairy: je ik heb ze bij Exogarden besteld en ik heb nog een mooie zaad van Cantua Buxifolia bij een andere site besteld. zooo ik kan wel meepraten met het wakker liggen en je koppie vol zit met tuinideeen. daar heb ik ook last van en me vakantie is bijna voorbij dus ik moet het nu wel wat kalmpjes aan gaan doen

Vital1: dat is een hoop werk om ze telkens uit de grond te halen, en wat wordt er bedoelt met: bladeren bedje? moet je dat op de plant: dus boven de grond maken? hahahah ja ik google veel
zondag 22 augustus 2010 - 10:43
tiffany

Tiffany

Hoi Marianne,

Vorig jaar kreeg ik ook licht groene en gele bladeren aan de brugjes.
Ik heb toen contact gezocht met gommer die ken je wel toch,en die zei ook dat ik bloedmeel moest proberen daar had hij goede ervaring mee.Maar ik kreeg aleen
maar schimmel op mijn aarde en de bladeren daar kwam ook geen verbetering in.
Toen ben ik twee x per week bitterzout gaan geven nou blijven de blader mooi donker groen.Kijk nu loopt het jaar een beetje af en heb ik ook een beetje last van
af en toe een geel blad maar volgens mij komt dat ook door die harde wind die je nu hebt.succes
zondag 22 augustus 2010 - 16:52
tiffany

Tiffany

Ach weet je ik dacht dat mijn man het ook niet zo zag zitten met al die brugjes,maar deze week met die storm dacht ik nu gaan ze allemaal kapot ik had ze gisteren maar in de garage gezet.Nou vanmorgen heeft mijn manneke een mooi hek werk gemaakt.En daar kon ik ze aan vast maken.Dus diep van binnen genieten ze er ook wel van.Oja weet je wat ie nog zei er komen er vast nog wel meer bij en dan maak ik nog wel zo"n hekwerkjeGOED HE
zondag 22 augustus 2010 - 19:40
tiffany

Tiffany

Ach weet je ik dacht dat mijn man het ook niet zo zag zitten met al die brugjes,maar deze week met die storm dacht ik nu gaan ze allemaal kapot ik had ze gisteren maar in de garage gezet.Nou vanmorgen heeft mijn manneke een mooi hek werk gemaakt.En daar kon ik ze aan vast maken.Dus diep van binnen genieten ze er ook wel van.Oja weet je wat ie nog zei er komen er vast nog wel meer bij en dan maak ik nog wel zo"n hekwerkjeGOED HE
zondag 22 augustus 2010 - 19:41
tiffany

Tiffany

Ach weet je ik dacht dat mijn man het ook niet zo zag zitten met al die brugjes,maar deze week met die storm dacht ik nu gaan ze allemaal kapot ik had ze gisteren maar in de garage gezet.Nou vanmorgen heeft mijn manneke een mooi hek werk gemaakt.En daar kon ik ze aan vast maken.Dus diep van binnen genieten ze er ook wel van.Oja weet je wat ie nog zei er komen er vast nog wel meer bij en dan maak ik nog wel zo"n hekwerkjeGOED HE
zondag 22 augustus 2010 - 19:41
tiffany

Tiffany

Ach weet je ik dacht dat mijn man het ook niet zo zag zitten met al die brugjes,maar deze week met die storm dacht ik nu gaan ze allemaal kapot ik had ze gisteren maar in de garage gezet.Nou vanmorgen heeft mijn manneke een mooi hek werk gemaakt.En daar kon ik ze aan vast maken.Dus diep van binnen genieten ze er ook wel van.Oja weet je wat ie nog zei er komen er vast nog wel meer bij en dan maak ik nog wel zo"n hekwerkjeGOED HE
zondag 22 augustus 2010 - 19:41
moetje1951

Moetje1951

Het geel worden van de bladeren kun je vanaf nu niet echt meer tegenhouden. Het is een eerste begin van het aftakelingsproces voor de winter. En het slechte weer doet er natuurlijk ook geen goed aan. Bloedmeel geef ik niet zo veel, een keer per maand. Van bitterzout had ik nog nooit gehoord, maar nu Marianne zegt magnesiumsulfaat dan weet ik wel wat het is.
En is dat dan ook om het geel worden van de bladeren tegen te gaan?
maandag 23 augustus 2010 - 09:16
moetje1951

Moetje1951

Vital,

Ik stuur tussenstekken, vers afgesneden. Het lukt mij nooit om stekken op water te bewortelen. Neem jij kopstekken om ze te laten wortelen of tussenstekken?
maandag 23 augustus 2010 - 09:38
moetje1951

Moetje1951

Oei mijn stekken zijn veel kleiner en staan niet zo diep in het water. Nu je het zegt ze staan ook niet echt licht. Eens herbeginnen. Niet dat ik zo verlegen zit om stekken, ik steek de mijne altijd onmiddellijk in aarde, en dat lukt altijd, maar ik wil dit gewoon kunnen.
Dank voor de goede raad.
maandag 23 augustus 2010 - 10:23
moetje1951

Moetje1951

Oei oei AL het snoeimateriaal???????????? als we dat allemaal gaan versturen gaan we failliet aan portkosten! Het meeste gaat van mij toch op de composthoop,
Ik heb momenteel niet zoveel soorten, een beetje beperkt want in het voorjaar gaat mijn geliefde veranda tegen de grond en ze zullen buiten moeten in maart(als dat maar goed afloopt), dus...Ik krijg er wel een nieuwe voor in de plaats.
Ik heb nu de gele geurbom, weet ook de naam niet, een Candida enkel wit dus, de bonte katrien (geschooid van de groendienst van het gemeentebestuur) en een Bouvarie, tenminste dat denk ik, gekocht op een rommelmarkt.
Mijn laatste aanwinst is een Vulcanicola. Deze had ik gekocht voor een Sanguinea maar dat is het dus niet. Helaas veel moeilijker te stekken maar ik probeer het toch.
Anne
maandag 23 augustus 2010 - 11:11
tiffany

Tiffany

Hoi Anne,

Ondanks dat je geen stekjes meer wil dat lees ik net heb ik er toch drie opgestuurd per tnt met die sticker waar ik van heb gelezen op dit forum

Als ze aankomen mail je het dan ben benieuwd hoe lang ze er over doen met die sticker.

EN ik hoop dat je niet alles op de compost hoop gooit en mij een stekje van de bonte en de Vulcanicola wil opsturen

en wat zaadjes zitten ook in de envelop
maandag 23 augustus 2010 - 11:45
tiffany

Tiffany

Ik heb het ook met kop-en tussenstekken gedaan eerst drie weekjes in een pot bij het raam laten staan en nu opgestuurd van oostzaan naar veurne en limburg.De tnt kosten vielen erg mee ongeveer 4euro en met die sticker erop dus afwachten nu.
maandag 23 augustus 2010 - 12:39
moetje1951

Moetje1951

Vital, dat is heel vriendelijk. Ik kom in het najaar zeker eens af naar Zottegem. Ik laat je tijdig iets weten en als er iets is wat jij wilt zeg je het maar. Ik heb een minicollectie Fuschias maar weet van geen enkele de naam, het zijn er allemaal uit stekjes die ik ook gekregen heb.
Karin, wat ben ik blij met de stekjes. Ik heb helemaal niet gezegd dat ik geen stekjes meer wilde, die kunnen in de keuken overwinteren. Het zijn de hele grote en zware potten die ik nu een beetje beperk maar ik heb toch nog plaats genoeg hoor. Desnoods in de garage, heb het al gezegd aan Manlief, hij wil persé een nieuwe veranda, ik niet! Was best tevreden met de oude, het zal afwachten worden als alles even goed zal overwinteren in de nieuwe. Een troost: ze wordt wat groter, dus meer plaats........!
En ja je leest het goed, mijn Sanguineaatje is dus geen sanguineaatje maar een
vulcanicola. Toevallig deze morgen ontdekt op een site yasha.gerits prachtig en leerrijk. Naar google: intypen witte brugmansia, de site staat helemaal bovenaan.
Ik wacht vol spanning op de postbode. Deze week stuur ik die van jou op!
maandag 23 augustus 2010 - 13:55
moetje1951

Moetje1951

Mooi Lein, Wat een intens en stralend wit is dit.
het verstandigste is inderdaad laten liggen, heb ik nu ook ondervonden. Hier ook al weer storm, maar nu uit een andere windrichting. Beter voor de Brugjes, nu waaien mijn pelargoniums eraf! grrrrrrr!
maandag 23 augustus 2010 - 14:27
moetje1951

Moetje1951

Jammer hé, hier niet beter, alles was nu juist een beetje hersteld van verleden week.
maandag 23 augustus 2010 - 15:51
moetje1951

Moetje1951

Ja hé, vind hem ook mooi, had dit al raar gevonden een sanguinea die helemaal rood is. Ik laat hem wel nog een beetje groeien voor ik de stekken eraf doe. Volgens die site is het nogal moeilijk stekken, proberen maar.
En die verzendkosten, och ik krijg toch ook van jou!
maandag 23 augustus 2010 - 16:08
moetje1951

Moetje1951

leuk zeg! die onbekende mag bij mij ook eens langskomen!
maandag 23 augustus 2010 - 19:08
printemps

Printemps

@ Moetje

Probeer eens met "marcoteren" te vermeerderen
Bij lukte het deze zomer al prima en staat nu al appart opgepot
(heb heb hierboven al ergens beschreven)

mvg
Ik heb maar 1 soort van brugje waarvan ik nog steeds de kleur nog niet weet , vorig jaar laat in afslag gekocht
maandag 23 augustus 2010 - 21:16
miema

Miema

[afbeelding verwijderd niet-https]
Hier wordt de dubbele witte heel snel bruin,wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Het is geen mooi gezicht zo,ik haal ze er dan ook snel uit.
Groetjes,
Miema
maandag 23 augustus 2010 - 21:20
printemps

Printemps

Hey Miema

Misschien van de regen ??
Bij andere bloemen is dat meestal de oorzaak

Als de mijne een andere kleur is willlen we dan een stek ruilen ?? (ze zijn nog niet open nu)

mvg
maandag 23 augustus 2010 - 21:23
fastmario

Fastmario

ik zie hier heel interesante soorten tussen
katrin bonte herken ik en cordata rot
die laatste is wel moeilijk te houden en te stekken
daarom dat tussen mijn meer dan 100 soorten zo geen bij staat
maandag 23 augustus 2010 - 21:30
miema

Miema

Printemps,

Ook bij droog weer heeft het dit verschijnsel.
Ik kan je wel een stek bezorgen als hij gesnoeid wordt.
Ik heb de enkele rose,de enkele gele,en de dubbele witte.

Groetjes Miema
maandag 23 augustus 2010 - 21:39
fastmario

Fastmario

ik heb hier wel wat betere soorten staan
een hele mooie is angels cloud als je een witte wil
maandag 23 augustus 2010 - 21:41
moetje1951

Moetje1951

Meer dan 100 soorten? Wat moet dat bij jou dan mooi zijn en lekker ruiken!
dinsdag 24 augustus 2010 - 09:32
moetje1951

Moetje1951

Mario, heb even gegoogled op Cordata en ik vind een cordata oranje, is dat dan dezelfde als de Sanguinea? En de Cordata Rot is dat dan de Vulcanicola?
dinsdag 24 augustus 2010 - 09:41
moetje1951

Moetje1951

Jammer hé Lein, hier ook nog altijd storm. Mijn man heeft mijn Brugjes gisteren binnen gezet terwijl ik op kantoor was. Gelukkig maar!
dinsdag 24 augustus 2010 - 11:37
printemps

Printemps

Weet iemand waarom Miema haar witte bloemen bruin worden ???

Zie hierboven even
Dank U

mvg
dinsdag 24 augustus 2010 - 12:41
tiffany

Tiffany

Hoi Leinen Anne,

Wat worden we moe he van al die wind en wat het allemaal stuk maakt hoppeloos is het .het is net of de wind vind dat we lang genoeg van onze brugjes hebben mogen genieten.Kon je niet alle drie de topjes in het water doen
Heb ook even op die site gekeken anne dat is zeker de sanquine wel leuk want zijn naam wordt steeds mooier.
dinsdag 24 augustus 2010 - 14:15
moetje1951

Moetje1951

Wat vind ik dat leuk en gezellig. Vlamingen zijn veel stugger en lang niet zo sociaal!
dinsdag 24 augustus 2010 - 20:06
Vlinderr

Vlinderr

Tuinfairy: heel herkenbaar. Af en toe hangt er, wanneer ik thuis kom, een plastic tasje aan de deur met een stekje of plant, een krop sla of courgette, laarsjes voor mijn kinderen enz. enz. Geen afzender. Soms kom je er maanden later achter wie de gulle gever was. Vaak ook niet.
dinsdag 24 augustus 2010 - 20:31
moetje1951

Moetje1951

ik vertrek 4/9 op vacantie. Mag ik iedereen die mij stekjes beloofd heeft vragen om te wachten tot eind september aub? anders liggen ze toch maar te verkommeren in de postbus, zou zonde zijn!
Gr.
Moetje
vrijdag 27 augustus 2010 - 08:53
fastmario

Fastmario

vital aan welke bondbladige had je gedacht?
en welke bondbladige soorten heb je nog?
vrijdag 27 augustus 2010 - 13:42
printemps

Printemps

@ Fastmario

Ik heb de Bonte Katrien en de Maya. Kan iemand mij helpen aan een stek van een andere bontbladige brugmansia? In ruil kan ik je een stek van een van mijn bontbladige of andere brugmansias geven.


mvg
vrijdag 27 augustus 2010 - 14:34
moetje1951

Moetje1951

Heb net even gegoogled onder bontbladige brugmansias
Ben jij dit Fastmario?

www.mariosbrugmansias.com http://
vrijdag 27 augustus 2010 - 14:39
moetje1951

Moetje1951

Hoe doe jij dat Lein, ben hier nu al een hele tijd aan het sukkelen om die link aanklikbaar te maken?
Zal wel dat de link het niet doet.
Man man man wat moet ik nog veel leren!

http.//www.mariosbrugmansias.com http://www.mariosbrugmansias.com
Haha gelukt!
vrijdag 27 augustus 2010 - 14:49
fastmario
vrijdag 27 augustus 2010 - 15:33
fastmario

Fastmario

het beste komt pas in september in mij naar boven
vrijdag 27 augustus 2010 - 16:22
printemps

Printemps

Inderdaad,er is hier op dit forum een hele topic over geweest

mvg

vrijdag 27 augustus 2010 - 17:22
moetje1951

Moetje1951

Ik zit nog niet zo gek lang op dit forum, dus ik moet Mario nog leren kennen en zijn Brugjes ook, wat ik er al van gezien heb: WAW!
Moetje
vrijdag 27 augustus 2010 - 18:13
tiffany

Tiffany

Ben er ook pas op van 2010 heb wel veel gelezen en gezien van mario erg mooi en leerzaam voor ons beginners hihihi ook wel eens een pb"tje gestuurd
vrijdag 27 augustus 2010 - 19:40
shani

Shani

brugjes freak,

eindelijk heb ik de zaden binnen. ik wil alleen nog even wachten met zaaien tot het wat kouder wordt, ik denk eind okt. en dan kan het in een kas met 25-30 gr.

moetje: ik wacht ook genietse van je vakantie.
zaterdag 28 augustus 2010 - 19:33
moetje1951

Moetje1951

Vital: mooie site. Ben geïnteresserd. Moet je eerst betalen voor je een account kunt aanmaken?
Is het zo dat jouw Brugjes ook zo uitbundig bloeien nu? De mijne hangen vol met bellen, veel meer dan deze zomer??? Tegen dat ik terug kom van vacantie zijn ze uitgebloeid denk ik, pech!

Dank voor de tip: het is mij voor het eerst gelukt er eentje te laten wortelen in water. Ik heb de smaak te pakken .
Moetje
donderdag 2 september 2010 - 18:20
moetje1951

Moetje1951

Wat ik nu ook zojuist vastgesteld heb is dat er zoveel nieuwe scheuten rechtstreeks uit de grond groeien. Dit heb ik vroeger nog nooit gehad. Laat ik ze of gebruiken om nieuwe planten van te kweken?
Nog een vraagje, wanneer stop jij met voeding geven?
donderdag 2 september 2010 - 19:17
moetje1951

Moetje1951

Ik denk dat die scheuten al wortels hebben. Heb er eentje uitgepeuterd en die had mooie worteltjes. Onmiddellijk in een pot geplant.
Na mijn vacantie schrijf ik me in, Vital. Heb er 5 dollar voor over, dat is voor een maand. Moet je dan nog bijbetalen?
Lein, ben blij dat de jouwe het zo goed doet. Ze hebben afgezien van het slechte wer, maar ze zijn sterk hé!
donderdag 2 september 2010 - 20:33
fastmario

Fastmario

betaal in eens 20 dollar
dan ben je een jaar op u gemak
donderdag 2 september 2010 - 22:39
fastmario

Fastmario

via paypall doe ik dat
eens informeren bij je bank
donderdag 2 september 2010 - 23:22
blieblib

Blieblib

hallo Ik had ook graag wat info.Ben via deze forum aan deze bloemenpracht begonnen en het is goed gelukt.Heb er een met witte en een met roze bloemen.Nu is mijn vraag kan ik er nu nog stekjes van halen?Hoe maak ik hem tegen de vorstperiode klaar voor de winter?
zondag 12 september 2010 - 17:13
printemps

Printemps

Meestal worden gesnoeid net voor ze binnen gezet worden
De meeste mensen met Brugmansia's hebben niet zoveel plaats om al die takken er aan te laten en dan ruilen de meeste mensen die stekken

mvg
dinsdag 14 september 2010 - 15:09
blieblib

Blieblib

printemps...Bedankt voor de reactie.Maar deze die ik heb zijn niet zo bijzonder .Ik hoop volgend jaar een paar stekjes te krijgen.
woensdag 15 september 2010 - 16:46
Rita1960

Rita1960

brugjes laten overwinteren? hier in de stal met maximum temp van zo'n 5-7 graden C, maar meestal iets minder. wel een beetje licht maar niet te veel..
het werkt hier wel. Er staat hier al meer op forum over het laten overwinteren van de B's. dus even de zoekfucntie gebruiken. en FastMario heeft vorig jaar in een aparte topic een zeer goede beschrijving gegeven van het stekken van de B's en de voeding..
toen nog niet in volle bloei en mocht u denken wat zien de bladeren van de hosta eruit.. u heeft gelijk ikheb 2 hondjes die deze plek verkiezen om hun territorium uit te zetten
groetjes,

Rita

hierbij mijn gele..
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 15 september 2010 - 19:02
Gehenna

Gehenna

Hoi,

Ben dit forum toevallig tegengekomen bij het zoeken naar brugmansia.

2 van mij zien er niet uit. Een gele en een roos/witte. Geen blad meer, aangevreten door koffiedik lovende slakken en enkele uitgebloemde bloemen die verwelkten zodra ze uit kun omhulsel kwamen.
Hebben tijdens ons verlof weinig water gekregen, geen meststof en staan in de volle zon. Hebben vorige jaar ook in volle zon gestaan en ik had geen problemen.
De andere staat iets in de schaduw, een éénjarige lichtgele (de stek komt van een gezaaide) en heeft enorm veel bloemen maar de blaren zijn nu in sneltempo aan het afvallen en aangevreten door slakken die over het koffiedik kruipen. Zelfs de lavendel en tijm zitten vol slakken.
Misschien is het Aldi merk niet goed, zijn bruggies allergisch aan tomatenplanten in de buurt of zijn de slakken niet echt normaal De 3 aangrenzende tuinen zijn esthetisch ingericht met vooral paardebloem en vuilniszakken.

Vraag is in feite: kan ik van die 2 sukkelaars stekken nemen die tot een gezonde plant uitgroeien?


donderdag 23 september 2010 - 20:18
moetje1951

Moetje1951

Ja hoor, Aldi Brugjes zijn even goed als alle andere, mits de nodige verzorging. Maar nu is het herfst en het is normaal dat ze niet meer zo mooi zijn als in het voorjaar.
Als jou slakken van koffiedik houden kun je misschien eens proberen met wat wij, Vlamingen, Rijnzand noemen. Dit is een tip die ik pas gehoord heb, ook nog niet uitgeprobeerd. Maar ik heb niet echt last van slakken, wel van iets dat van de bladeren een kantwerkje maakt?
Voor je begint te stekken de voeding afbouwen, ik stek pas eind oktober, of zelfs nog later als het niet vriest.
Veel succes
vrijdag 24 september 2010 - 08:57
moetje1951

Moetje1951

Hoi Lein,

Ja de verzorging van mijn Brugjes was ook niet je dat, maar ze leven nog. Mooie vacantie gehad, dat wel.
1 keer per week voeding is nu wel genoeg, langzaam bouw ik af, en dan krijg je bijna onmiddellijk gele bladeren! Precies of je Brugje zegt: "ik heb honger!"
Ik ben zo stilaan zaden aan het verzamelen, en de stekjes komen ook nog wel.
Wat ik kan missen gaat jouw richting uit, ik weet ondertussen dat je met alles blij bent.
Groetjes
Anne
vrijdag 24 september 2010 - 10:27
shani

Shani

hallo mensen.

langetijd niet geweest, hier een kleine up-date van de brugjes stekjes wat ik van moetje had ontvangen

ze doet het prima hihihih en ik zie nieuwe bladjes op 2 van de stekken, die andere 2 willen nog niet echt vlotten ik weet ook niet waarom

binnen kort even een foto plaatsen, nu schaam ik me nog
zaterdag 25 september 2010 - 13:17
Rita1960

Rita1960

Marianne,
als al die stekken van Moetje aanslaan.. 1'tje over?

en geef nog even door welke je niet hebt....

ik heb gestekt de witte enkele, de witte dubbele ( die heb je al volgens mij ) de enkele roze en de enkele gele..

kan ik ze meteen mee nemen met de "rest van de bestelling"
Moetje, ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt

groetjes,
Rita ( die zich net een schooier voelt )
vrijdag 22 oktober 2010 - 00:27
moetje1951

Moetje1951

Rita: Alleen door schooien wordt je rijk! en waarom zou ik jou iets kwalijk nemen?
Ik zoek nog eens op welke soorten ik gestuurd heb, zoals je waarschijnlijk wel al weet, ik ben heel slecht in het onthouden van namen van mijn planten!
Ik heb maar twee soorten planten: deze die ik graag zie en deze waar ik niet van hou!!
Ik vind dat ruilen en de komst van de postbode afwachten zoooooooo leuk. Zelfs aan het maken en het verturen van een pakje beleef ik veel plezier!
groetjes
Moetje
vrijdag 22 oktober 2010 - 10:39
tiffany

Tiffany

TJA dat is waar als je niks waagt gebeurt er ook niks dus schooien maar he brugmansia collega"s jullie hebben het over een dubbel wit?????
Ik heb allen nog maar enkele geel wit rose durf het bijn niet te vragen

Mvg Karin
vrijdag 22 oktober 2010 - 11:12
moetje1951

Moetje1951

Karin,

heb een pbtje gestuurd.
vrijdag 22 oktober 2010 - 11:37
tiffany

Tiffany

Hoi Iein heb je ook je collektie groter kunnen maken door te schooien

rose en wit en geel heb je vast al en van anne de bonte ik heb nog wel een sanquinea maar die schijnt niet makelijk te zijn bij anne heeft ie het niet gered
vrijdag 22 oktober 2010 - 13:39
moetje1951

Moetje1951

Tuurlijk dadde, laten bloeien en genieten zo lang het nog kan. Tineke ik probeer Fuchsias te stekken voor jou, heb er al drie van deze zomer.
dinsdag 26 oktober 2010 - 09:05
moetje1951

Moetje1951

De kust heeft nadelen, veel wind en zo maar we zijn in de winter toch gezegend met dat warme zeewater! Veel schade Tineke? en is dit de Bonte Katrien op jouw avatar?
En Lein, moet je deze week niet meer naar de fitness ,op en neer met de Oleander!
dinsdag 26 oktober 2010 - 14:27
Gehenna

Gehenna

Heb nog 2 grote potten buitenstaan. Heb geen plaats binnen

dinsdag 26 oktober 2010 - 23:03
Vlinderr

Vlinderr

Hoe gaat het met jullie overwinterende Brugmansia's?
Gisteren ontdekte ik (blad)luizen op mijn planten. Ik ben begonnen met de bladeren te sproeien met een mengsel van water, groene zeep en spiritus.
Kan ik de bladeren het best verwijderen?
Richten de luizen ook schade aan in de grond aan de wortels?
Hoe voorkom je luizen op overwinterende planten?
zaterdag 8 januari 2011 - 00:33
Gehenna

Gehenna

Hier doen ze het redelijk goed. Af en toe water. Geen bladluizen, geen schimmels. Hopelijk blijft het ook zo. Wel kleine vliegjes in de potgrond
Mijn lavendel- en pelargoniumstekjes daarentegen zijn morsdood. De Abutillon heeft niks van blad meer. Misschien krijgt hij nog nieuwe scheuten, afwachten.
zaterdag 8 januari 2011 - 10:23
moetje1951

Moetje1951

Bij mij net hetzelfde, in mijn veranda is het ook nog nooit kouder geweest dan een graad of twee maar met de strenge vorst toch ook één nacht onder nul gegaan. Nefast voor de stekken die ik van Tineke kreeg. En ik was er zo blij mee. Ik heb er maar drie meer over. Na de vorst heb ik mijn stekken naar de logeerkamer verhuisd, helaas te laat. Na een paar weken werden ze helemaal zacht en zijn ze nu naar de Bruggenhemel. Ik ben al blij dat ik ze niet allemaal kwijt ben; Mijn grote planten hebben er gelukkig geen last van gehad.
Verder heb ik van bladluis weing last, alleen met de Fuschias moet ik opletten maar dat is ieder jaar zo!
zaterdag 8 januari 2011 - 18:17
cetinel

Cetinel

is het normaal dat de brugmansia stekken al aan de groei gaan??
ze staan bij mij licht en koel....
maar de pottten waarin ze staan(bovenkant doorsnee plusminus 12 cm)zijn al tot vanonder gevuld met wortels en de bladeren zijn bij sommigen al bijna 15 cm groot....
ik geef ze enkel water als ze droog zijn,en dan ook niet veel...
als die aan de groei gaan hebben ze toch niet genoeg voedsel,en als je al voedsel toedient worden ze dan niet iel en slap??
de moederplant zit boven op zolder maar ook koel en licht en die had ik gesnoeid en alle bladeren afgedaan,maar ook die krijgt weer blad??
gelukkig vooralsnog geen ongedierte....
maandag 10 januari 2011 - 13:24
Rita1960

Rita1960

ja, da's normaal.. mijn brugstekken die ik zo'n 7 weken geleden heb opgepot groeien ook.. wel langzaam maar toch.. staan wel in het licht en met max 15 graden.
Ik houd ze wel vochtig, laat ze niet uitdrogen.Heb ze wel iets grotere potten staan.(doorsnee 15 cm)
De grote planten staan allemaal in de stal en daar heeft het ook bijna gevroren.. maar daar kunnen ze wel tegen..( ze zijn vorstbestendig tot -5 )
en ook hier gelukkig nog geen ongedierte.. ook niet in de fuchsiastekken die ook bij de jonge bruggen staan in dezelfde ruimte.

en mijn aubutilons.. ook in de stal.. geen blad meer maar da's ieder jaar zo.( te weinig licht op dit moment) net zoals ook de plumbago's (mannentrouw/loodplant) de tibouchina's en de lantana's geen blad meer hebben.. daarnaast komt er nu.. net als in eerdere jaren een mooie roze schimmel glans op.. ook daar maak ik mij geen zorgen over.. in het voorjaar ( laat het maar snel komen ) met een zachte handveger erover en schimmel weg.. en daar gaan ze weer.....

De enige planten die niet door deze schimmel bezet worden zijn de cassia's... ra ra hoe kan dit??

maandag 10 januari 2011 - 18:58
cetinel

Cetinel

zeker immuun

als ze al aan de groei gaan,moeten ze dan ook al bemest worden af en toe?
dinsdag 11 januari 2011 - 06:58
moetje1951

Moetje1951

@tuinfairy,

Ik heb gewortelde stekken van de Katrin die al in aarde staan. Maar, hoe stuur ik ze dan op? Misschien toch best nieuwe stekken nemen als ze uitlopen? Deze wortelen heel goed.
Moetje
dinsdag 11 januari 2011 - 11:44
Gehenna

Gehenna

Rotvliegjes dus. De larven vreten de worteltjes aan.
Geraak daar maar vanaf! Die zaten in een phalaneopsis die ik vrolijk tussen de brugjes gezet heb en de stekken van andere planten erbij. De stekken zijn kapot, de vliegjes zitten in elke brugjes-pot ...
Maar allé zeg, alle grond verwijderen, wortels afspoelen, verse onbesmette grond gebruiken, potten ontsmetten, weet ik veel maar dat is dus veel werk op komst dit weekend. Geen insecticiden in ieder geval.
In hoogste nood kan ik altijd de scheuten stekken en opnieuw beginnen
Ik denk dat dat makkelijker zal zijn.
donderdag 13 januari 2011 - 11:44
moetje1951

Moetje1951

Tip die ik ook onlangs van iemand kreeg : verse aarde eerst 5 minuten volle bak in de microgolf, stinkt wel maar alles wat vliegjes, larven, schimmels en bacteriën kan produceren is eraan voor de moeite.
Gehenna, hoop dat je er wat aan hebt.
De nieuwe scheuten wortelen en stekken heel gemakkelijk.
Succes
Moetje
donderdag 13 januari 2011 - 14:18
Gehenna

Gehenna

Bedankt moetje. Dat makkelijk wortelen geeft wel een beetje moed.
Er staan namelijk zo'n 24 potten met brugjes en bruggen die meer dan dubbel zoveel scheuten hebben.
Ik ga opnieuw stekken want heb daarnet een inspectie gedaan en er zijn er een paar die hun blaadjes laten vallen. Daar zitten ook het meeste vliegjes in. De kleur staat me ook niet aan, ze worden bleker lijkt me.
Jammer voor de lange stammen, die wou ik in volle grond zetten met eronder wat lage grassen of kruiptijm maar het zullen allemaal stamloze brugjes worden deze zomer.
Ach ja, al doende leert men hé.

PS: vis in de microgolf stinkt harder
donderdag 13 januari 2011 - 19:38
Sarah

Sarah

Haaiiii allemaal,

Ik heb ook stekken opgepot maar waar zetten jullie ze neer. Warm, koel, licht hoe licht. Temperatuur overdag, s'nachts? (ongeveer hè )
Ik heb in het verleden ook wel gestekt maar ik weet niet meer hoe ik het gedaan heb.

Thanks
Sarah
vrijdag 14 januari 2011 - 10:13
cetinel

Cetinel

bij mij staan de stekken aan het raam op de overloop boven en in het buro,allebei redelijk koel zonder echt koud te zijn.
de moederplant staat boven op zolder aan het raam,die staat dus nog een stukje frisser,wel staan ze allemaal redelijk licht.
vrijdag 14 januari 2011 - 12:45
moetje1951

Moetje1951

Ja, beter koel dan te warm. ongeveer 5 graden volstaat. Licht is wel belangrijk.
Jammer dat ik de moederplanten niet meer naar de zolder krijg (te zwaar) daar heb ik namelijk nog heeeeeeel veel plaats. Sommigen van mijn planten raken toch nog in de logeerkamer. Ook licht maar geen verwarming voor het ogenblik. Als het te koud wordt : een elektrisch vuurtje voor de gezaaide Bruggen.
vrijdag 14 januari 2011 - 14:14
miema

Miema

Moetje,

De stekken die je opgestuurd hebt zijn ook gaan hemelen,ze werden helemaal slap
vind het wel erg, was er zo blij mee.

Groetjes,
Miema
vrijdag 14 januari 2011 - 21:18
linkin711

Linkin711

Met hemelen bedoel je dan gaan Fileren??

kun je ze niet terugknippen in het voorjaaar,zodat er dan nieuwe MOOIE scheuten komen??of niet?

Alle nu niet dat veel ken van brugjes ...

Maar wie weet?
vrijdag 14 januari 2011 - 21:57
Sarah

Sarah

bedankt Cetinel en Moetje,

Bij mij staan ze op zolder, veel licht en koel.Een dag in de week is het daar warmer want dan hangt mijn was daar te drogen . Moeder planten staan in de slaap kamer ook veel licht en koel. Alles begint al een beetje uit te lopen, zowel de stekken als de moeder planten. Gelukkig nog niets gaan hemelen dit jaar.

gr.Sarah
zaterdag 15 januari 2011 - 09:57
linkin711

Linkin711

Ow jammer , de mijne leven nog ...

Blijkbaar MAG je er niet te veel van kennen anders gaan ze "hemelen"

Echt,ik ken er nul de botten van en ze doen het !!ze blijven leven!!

Ik hoop dat ik ze in de zomer kan buiten zetten!!

Jens
zaterdag 15 januari 2011 - 15:44
linkin711

Linkin711

Ik heb die van mij gekregen EIND november...dus ik zou echt niet weten welke ik heb!Ik ben al blij dat ik ze laat leven
zaterdag 15 januari 2011 - 15:57
linkin711

Linkin711

Het zijn stekjes van Juli ...aan het naamplaatje te lezen 6-6-2010

ik doe men best Hoe warm moeten ze nu eigenlijk best staan??
zaterdag 15 januari 2011 - 16:05
linkin711

Linkin711

Ah!! dan zal ik ze eens wat warmer zetten,Staan op ONG 16°C
En watergift ??niet te veel,Maar ook niet te weinig??

Dus MAW het is de bedoeling DAT ze NU groeien??


zaterdag 15 januari 2011 - 16:08
linkin711

Linkin711

Dat is het juist hé...licht is in deze wat schaars ..dus als ik ze koeler zet gaan zen niet groeien ??

Ik zou niet willen dat ze lange sprieten gaan maken,ik kan zelf geen licht bijgeven...
zaterdag 15 januari 2011 - 16:42
Rita1960

Rita1960

Bij mij staan er nog bruggen op water, wel wortels maar nog niet genoeg om op te potten. Staan op de vensterbank op het noorden in de keuken bij zo'n 20 graden.

De bruggen die omstreeks begin december zijn opgepot staan nu licht en vrij koel.
zodat de groei een beetje geremd wordt. bij mij krijgen ze pas in maart hun eerste meststof.

groetjes,
Rita
zaterdag 15 januari 2011 - 17:27
moetje1951

Moetje1951

Bij mij zoals bij Rita, licht en koel. Ik hou ze zo want veel stekken heb ik nu niet nodig van de "gewone" soorten.
Ze krijgen nu wel iets meer water maar nog geen voeding.
@Rita: lukt het met de Bonte Katrin?
Moetje
maandag 17 januari 2011 - 11:40
Rita1960

Rita1960

Hoi Moetje,

Na een wel zeer aarzelende start zal ik wel of zal ik niet... heb ik haar maar even geholpen, door een stukje van de onderkant of te snijden.. en dat heeft geholpen. Er zitten nu wortels aan en er is nog meer ontwikkeling gaande.. Je hebt mij een stek toegezonden die drie takjes had. Op twee van deze takken staan nu kleine blaadjes en op de watergrens komen ook blaadjes te voorschijn..en ja... 2kleurig!

Dus, het ziet er erg goed uit tot zover

groetjes,
Rita
maandag 17 januari 2011 - 18:12
Andy_N

Andy_N

Hallo iedereen zonet gans deze topic gelezen
en als bruggenzot moet mijn eerste post hier zijn, kan niet anders
blij van te zien dat zoveel mensen toch tijdens de winter proberen te stekken
al mijn pogingen zijn ook mislukt maar ik geef de moed niet op, in het voorjaar probeer ik het opnieuw en opnieuw en opnieuw tot ik het onder de knie heb
woensdag 19 januari 2011 - 20:04
Andy_N

Andy_N

Eigenlijk heb ik nog niet erg veel van betekenis voor de echte verzamelaar
ooit heel lang geleden had ik een brugmansia lichtgeel van kleur en die rook naar vanille
dan na 20 jaar niets meer van tuin te hebben gehad opnieuw begonnen met mijn zoektocht naar die ene brug en met het gedacht van 't is een gele dat ik moet hebben, toen nog niet wetende dat er zoveel verschillende soorten waren, er één op de kop kunnen tikken, groot was mijn verbazing dat wanneer de bloemen opengingen er daar een heel andere geur uitkwam dus internet geraadpleegd en tot mijn verbazing 'wat een aanbod' en mijn brugmania was begonnen nu een half jaar later heb ik er een stuk of 9 in mijn bezit en dat beloven er in de nabije toekomst veel meer te worden, dankzij Tineke, Moetje en de 30tal zaailingen die ik op mijn zolderkamer grootbreng
woensdag 19 januari 2011 - 22:06
Andy_N

Andy_N

ok foto's dus
ik heb een Madame bovarie en een katrin bonte deze hebben nog niet gebloeid dus heb ik daar geen foto's van maar zodra ik er heb plaats ik ze zeker
dan heb ik ook nog een witte, wit/gele, roze en een gele waar ik de naam niet van weet en die ook nog niet in bloei hebben gestaan
maar met deze is het in Augustus 2010 allemaal terug begonnen
mijn Gele NOID#1

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

kort daarop schafte ik mij de volgende 2 aan

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

en dit is de toekomst, mijn zaailingen
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 19 januari 2011 - 22:34
cetinel

Cetinel

ik had zo een enkele rode,(allee echt rood rood is die niet hoor)die heb ik gestekt,maar zijn eigenlijk al redelijk grote planten geworden....is mischien beetje moeilijk opsturen zo ik zal es kijken of ik van de moederplant een stek kan afhalen voor je...(had die serieus gesnoeid,es zien of er wat te halen valt)
ik had zaad van de paarse datura en die heb ik paar dagen geleden gezaaid en ik zie dat die al begint te kiemen


de mijne is er een van den dezen:
[afbeelding verwijderd niet-https]

foto is niet van mijn eigen plant,maar van het internet.
vrijdag 21 januari 2011 - 16:23
Andy_N

Andy_N

ik zal ook blijven en blijven oefenen op mijn stekken nemen dus zal ik waarschijnlijk nadat ik familie en vrienden bevoorraad heb wel met het één en ander overblijven die ik dan gerust met jullie wil ruilen en delen
vrijdag 21 januari 2011 - 19:12
cetinel

Cetinel

waarom?? (grapjee!) heb ze al beantwoord
zaterdag 22 januari 2011 - 08:42
moetje1951

Moetje1951

Hey Andy,

Blij te zien dat je je toch bij ons aangesloten hebt. Je zult het niet beklagen. Zoals je ziet allemaal heel vriendelijke en behulpzame forummers.
Wat doen jouw zaailingen het goed! Ben jaloers.
Moetje

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 22 januari 2011 - 19:10
Andy_N

Andy_N

Hey Moetje, ja weet je alle hulp en info is welkom dus kon ik ook hier niet wegblijven
dank voor de mooie woordjes over mijn zaailingen en je weet je hebt de eerste keuze
om te kiezen welke zaailingen je wil
zaterdag 22 januari 2011 - 19:43
Andy_N

Andy_N

aangezien moetje bij mij in de buurt woont ga ik ze zelfs leveren
en zaailingen kan ik niet opsturen maar als ik ooit begin te stekken horen jullie het wel

en de bloei hangt een beetje af van de soort ik ben vroeg begonnen met zaaien zodat ik met een beetje geluk dit jaar van sommige bloemen zal zien, voor andere kan het dan 2 a 3 jaar duren vooraleer de eerste bloem komt ik weet het is lang maar we zijn dan ook wel bezig met redelijk mooie kruisbestuivingen
zaterdag 22 januari 2011 - 19:56
cetinel

Cetinel

mijn brugstekjes groeien de pot uit,ik moet ze gaan verpotten(ze zitten nu in potten met een doorsnee van 15 cm en 20 cm hoog,de worteltjes kmen allemaal vanonder de pot...
of kan ik gewoon wat eruit groeit afknippen en voorlopig nog in dezelfde pot houden?
donderdag 3 februari 2011 - 07:19
cetinel
donderdag 3 februari 2011 - 10:25
cetinel

Cetinel

anders blijft ge maar kopen....
donderdag 3 februari 2011 - 13:08
moetje1951

Moetje1951

Ik zou ze toch ook maar een paar nieuwe schoenen geven. Misschien op de groei kopen? Ik bedoel, nu mogen ze in een pot die groot genoeg is voor het hele seizoen.
Cetinel, ben jij verhuisd of verwar ik jou met iemand anders?
donderdag 3 februari 2011 - 16:50
cetinel

Cetinel

als ik ze in grote potten zet heb ik geen plaats meer
ik ben 2 jaar geleden verhuisd.
donderdag 3 februari 2011 - 18:49
tiffany

Tiffany

Hallo allemaal,

Bij mij staan ze ook nog in de kleine potjes dus nog niet verpot.Maar nu zag ik aan een van de stekken 2bellen hangen.
Kan ik die eraan laten of vergt dit teveel van de stek
zaterdag 5 februari 2011 - 08:23
tiffany

Tiffany

Bedankt voor de reactie TinekedV

Heb de brugm-stek fijn vertroeteld grootere huisvesting en fijne mestvoeding.Hij staat nu van het te genieten.

zondag 6 februari 2011 - 12:28
Gehenna

Gehenna

Mijn geredde brugjes zijn nu zo hard aan het 'sprieten' dat ik het ni meer weet ze.
Ze staan koel en heel licht, een groot raam op het noorden en schieten bleek de hoogte in. Zuiden is te warm, dat is de badkamer.
Niet allemaal hoor, de meesten. Er zijn er zelfs bij die slap hangen van bleekte. Heb dan maar meststof gegeven met als resultaat: Ze schieten nog sneller en bleker de lucht in.
woensdag 9 februari 2011 - 10:35
moetje1951

Moetje1951

@Marianne,

Ze zijn hier graag!!! Alleen de stekken die alleen maar van die witte broes hadden, hebben het eventjes moeilijk gehad, maar he t komt goed. Ik laat jou Katrintje nog wat groeien, zodat het wat beter tegen het transport bestand is, maar het komt eraan!
@ Gehenna:Wat dat bleke blad betreft, dit heb ik verleden jaar ook gehad maar ze worden vanzelf groen eens er meer (zon)licht is.
donderdag 10 februari 2011 - 19:29
Gehenna

Gehenna

Ze krijgen geen meststof. Die ik in goedkope grond gezet heb doen het goed, de anderen zijn op weg naar het plafond
De oudere planten zijn goed, de stekken schieten de lucht in. Veel licht, overdag 15-17° en net vochtige grond.
Ons moeder haar stekken waren tegen eind februari lange witte sprieten, maar die stonden 5 maand in een donkere kelder en dat kwam ook altijd goed
donderdag 10 februari 2011 - 22:23
Sarah

Sarah

Hallo Brugfans,

Mijn brugstekken staan al enige tijd in potten van 13 cm. Ze staan er mooi bij goed in blad, niet te hoog geworden.
Wanneer kan ik ze overpotten in grotere potten en hoe groot moeten die dan zijn.

Groetjes Sarah
vrijdag 18 maart 2011 - 11:28
cetinel

Cetinel

er is beetje nachtvorst op komst...en heb mijn grote al naar beneden gezeuld en buiten gezet...dat word weer naar binnen sleuren(naar boven doe ik ie meer hoor!!)
vrijdag 18 maart 2011 - 11:33
cetinel

Cetinel

de moederplant zat op zolder en die heb ik een dag of drie geleden naar beneden gehaald...
maar die ga ik dus niet weer 2 trappen omhoog sleuren,
binnen heb ik niet echt plaats waar die kan staan,de vensters zijn allen bezet en tis te warm,word dus de hal bij nachtvorst en overdag de buitenkant ervan,net voor de deur...
vrijdag 18 maart 2011 - 11:49
Sarah

Sarah

@Tineke,

Ik heb net even gekeken en ja hoor er komen al worteltjes onder uit de potten.
Ze staan in langwerkende potgrond.
De planten blijven in potten staan.
Bij mij gaan ze meestal niet vroeg naar buiten, ik heb nogal een winderige tuin.
Zeker niet voor half mei en soms pas juni.
Als ik ze te snel naar buiten doe dan krijgen ze een opdonder van de wind en dat vind ik zonde.

groetjes Sarah

vrijdag 18 maart 2011 - 12:05
Sarah

Sarah

Bij mij worden ze vaak helemaal kaal en dan duurt het erg lang voor er weer blad, laat staan bloem aankomt.
Helaas heb ik geen ruimte om ze in te graven, ik doe ze tegenwoordig wel op een plek zetten waar het minder waait, bij elkaar. Tot ze echt goed gewend zij aan de buitenlucht (ik heb daar 1 geschikte plek voor) en dan verhuizen ze naar hun definitive plaats. Hopen dat het dit jaar niet zo erg waait, het is meestal als er koude wind is.
zaterdag 19 maart 2011 - 10:10
cetinel

Cetinel

ik graaf ze tegenwoordig ook in,anders moet je veel kunst en vliegwerk doen opdat ze niet tegen de grond kwakken en vaak doen ze dat bij hevige wind toch nog ,met alle gevolgen van dien.
heb er net eentje van de aldi meegebracht...op het pake: een witte"datura" zal wel zoals gewoonlijk een gele brugmansia zijn dus...
zaterdag 19 maart 2011 - 11:32
Rita1960

Rita1960

ach Cetinel..
'k heb al van de'n A... een dubbele witte, een enkele witte en een gele enkele gescoord... en geen datura's maar de echte Bruggen..

duss......... succes....

zaterdag 19 maart 2011 - 19:42
cetinel

Cetinel

het is ook een brugje hoor,er staat datura op de verpakking,maar dat is elk jaar zo....
mijn zelfgezaaide daturakes moeten verspeend worden trouwens...
zaterdag 19 maart 2011 - 19:51
Rita1960

Rita1960

ja, hier staat er ook op ..datura....

maaar what's in a name

zaterdag 19 maart 2011 - 20:54
renate67

Renate67

Geachte brugmansia-kenners
Even een paar (voor jullie waarschijnlijk erg domme) vragen:
Hebben brugmansias okmvan die plakkerige bladeren net als de datura?
De datura heeft van die enge levensgevaarlijke zaden die alle kanten opspringen, hoe is dat met de brugmansia? en kan je de zaaddozen anders evt verwijderen voor die opengaan of is dat geen doen?
Ik vind ze (eigenlijk zowel brugmansias als datura´s) zo mooi.
Maar ik heb er geen omdat ze zo giftig zijn en in ieder geval bij de datura het gif zo bereikbaar is bij een terrasplant.
Mijn kinderen zullen niet bewust plantenonderdelen opeten, maar wat bij naar bladeren pakken of er tegenaan lopen en daarna handen in ogen of mond.
En ik heb een kind dat op de grond liggend speelt (en dat gaat niet over met 1 of 2 jaar wachten) dus dan zijn die schietzaden van de datura veel te eng.
Renate
zaterdag 19 maart 2011 - 22:34
cetinel

Cetinel

domme vragen bestaan niet.............
ik heb nog nooit zaad gehad bij mijn brugmansia's,bovendien hebben brugjes bij mijn weten zo geen "bolsters" die openschieten,maar peulen??maar die komen er dus zelden aan(waarschijnlijk omdat ik de verslenste bloemen weghaal)
ik wist niet dat datura's plakkerige bladeren hebben? bruggen hebben dat in ieder geval niet.
ik heb dit jaar voor het eerst datura gezaaid(ook omdat ik ze zo mooi vind) maar ik ga die in vollegrond planten(de brugjes ook trouwens,in verband met het omvallen)
ik heb hier ook een kind dat overal rollebolt(15 jaar) en ook die zal er niet "uitgroeien" maar zoals gezegd zit ik niet met de datura op terras.
ik denk dat als je een datura in pot zet en de uitgebloeide bloemen gewoon afknipt met stukje steel mee dat je dan geen zaad zult hebben...
met een blad aan te raken zul je ook niet vergiftigd worden hoor,je moet er al van eten of zo,zolang er geen sap echt in je lijf terechtkomt kan het geen kwaad....
zaterdag 19 maart 2011 - 22:56
renate67

Renate67

Als brugmansias niet plakken en geen zaden rondslingeren ga ik die toch eens proberen denk ik. Jammer dat de aldi ze in nederland niet heeft nu.
(Datura zal je toch een keer in het zaad moeten laten komen anders heb je het jaar daarna er geen meer)
Renate
zondag 20 maart 2011 - 00:05
cetinel

Cetinel

als je zaad wil kan je een of twee bolsters laten staan en er een zakje(koffiefilter of iets van tule of zo)) rond doen zodat de zaden niet rondgeslingerd worden maar opgevangen in het zakje...
mischien komen ze nog naar de aldi.
zondag 20 maart 2011 - 10:27
moetje1951

Moetje1951

Met Moetje nog altijd goed, nog in het gips voor nog een dag of tien. Als alles goed gaat op 30 Maart eruit. Ik kan gelukkig nog redelijk veel doen met de rechterhand, ik kan het natuurlijk niet laten. Die gips ziet er niet uit! Heb er gisteren met een breinaald de aarde uit zitten peuteren.
Zodra alles terug een beetje normaal is komt de Bonte Katrin jou richting uit. Ik had een klein plantje, maar nu een joekel van een stek die al lekker geworteld is!
Groetjes
Anne
zondag 20 maart 2011 - 13:31
moetje1951

Moetje1951

Heerlijk zijn ze toch hé als je ze zo bezig ziet. Mijn herder is een paar jaar geleden gestorven. Ze was zestien en ik heb er nu nog altijd verdriet over!
zondag 20 maart 2011 - 16:56
Gehenna

Gehenna

Vanmorgen de brugjes onder de douche afgespoeld.
Witte vlieg ontdekt op de jongste stekken
maandag 21 maart 2011 - 10:08
Gehenna

Gehenna

Als ze buitenstaan spoel ik ze af met de tuinslang. Indien nodig besproei ik met groen zeep (verdund uiteraard) en dan is't direct veel minder met witte vlieg en bladluizen.
Maar als ze binnen staan ... dan is't andere koek.
Ze schieten nu wel goed op. Hopelijk blijft het zo en vallen ze niet slap zoals al mijn zaailingen (tomaten en pepers, dada)
Vorige week eerste meststof gegeven, de bladeren worden donkerder. Ze krijgen ook meer water. Alle dagen roefel ik de grond wat op. Blijkbaar minder last van rouwvarenmug. Er zitten er zo veel niet meer.
Er staan ook pottekes water met balsamico azijn tussen. Blijkbaar nemen ze daar graag een bad in want daar lagen alle dagen een stuk of 5 verzopen vliegskes in
Nu is dat minder, amper 1 of 2 per potje azijnwater.
maandag 21 maart 2011 - 11:05
tantelies

Tantelies

Ik hou ook zo van trompetplanten. Ik vint ze heel mooi.
donderdag 24 maart 2011 - 13:28
moetje1951

Moetje1951

Welkom op het forum Tantelies! Nog een West-Vlaming, goed zo!
donderdag 24 maart 2011 - 18:05
moetje1951

Moetje1951

Wat zal het in jouw huiskamer lekker ruiken! Is het een nieuwe stek die al bloeit of een oudere plant?
donderdag 24 maart 2011 - 19:04
cetinel

Cetinel

das snel,ik heb mijn planten overdag buiten staan om af te harden,maar zelfs bij de grote nog niks te zien van knop,laat staan al een bloem
wel heb ik vandaag mijn gezaaide daturakes verspeend en in een individueel potteke gezet en zag dat daar bij 2 plantjes wel al een knopje te zien was
donderdag 24 maart 2011 - 19:07
tantelies

Tantelies

Ik kan niet wachten tot ik hem heb. Mijn brugmansia.
maandag 28 maart 2011 - 17:41
Vlinderr

Vlinderr

Vorig jaar heb ik een Brugmansia opkweekt uit zaad. De plant heeft vorig jaar niet gebloeid. Ik wilde de plant in de schuur laten overwinteren. Op een gegeven moment daalde de temperatuur in de schuur nogal. Uit voorzorg heb ik de plant toen naar een minder koude plek verhuisd. Blijkbaar was dit wat te laat. De plant stierf gedeeltelijk af. Uit de grond zijn nieuwe planten opgekomen.
Kan ik dit jaar wel bloemen verwachten van deze jongen planten of moet ik nog een jaar wachten? Wie heeft hier ook ervaring mee?
woensdag 30 maart 2011 - 17:50
tantelies

Tantelies

Ik heb er geen idee van ben zelf nog maar binnener.
woensdag 30 maart 2011 - 19:16
Gehenna

Gehenna

Er komen daar zeker bloemen aan
zaterdag 2 april 2011 - 11:15
Vlinderr

Vlinderr

Tineke: Ik dacht; ik gooi het hier eerst even " in de groep". Ervaren Brugmansia kwekers hier hebben vast ook wel eens meegemaakt dat de plant te koud overwinterd is.

Gehanne: Waarom kan ik, volgens jou, bloemen verwachten? Heb je dezelfde ervaring?

Ik denk nl dat ik eerst weer op de Y moet wachten. Vorige jaar, in het eerste groei-jaar, had de plant al een mooie Y gevormd. Uit een topic bij BGI begrijp ik dat je Y-vorming kunt stimuleren door nieuw blaadjes te verwijderen.
zaterdag 2 april 2011 - 12:58
Gehenna

Gehenna

Met zaaien heb ik geen ervaring maar stekken die een hele winter in een donkere kelder gestaan hebben hebben ook altijd in bloei gestaan.

zaterdag 2 april 2011 - 14:52
moetje1951

Moetje1951

Bij sommige van mijn stekken heb ik gemerkt dat ze gewoon vanuit de aande beginnen uit te lopen en die kale Y begint stilaan te verdorren. Eerste keer dat ik dit voorheb?
zaterdag 2 april 2011 - 19:36
moetje1951

Moetje1951

OK Tineke, bedankt. Dan maak ik er eentje op stam van. Die heb ik nog niet, en met wat kleine plantjes rond de stam..........Ik zie het al voor me.
zondag 3 april 2011 - 18:10
Sarah

Sarah

Staan allemaal nog binnen, zowel de oude als de jonkies.
zaterdag 9 april 2011 - 19:13
marero

Marero

mijn brugje staat overdag nu buiten in de schaduw en blijft het goed doen, is wel nog klein, zo een 20 cm schat ik
zaterdag 9 april 2011 - 21:16
renate67

Renate67

Hoera kleine brugmansia bij A.di gekocht. Voor zeer klein prijsje, ook klein plantje. Helaas bij uit verpakking halen aantal bladeren eraf.
Ik ben benieuwd, hoop dat goed gaat groeien.
Renate
zaterdag 9 april 2011 - 22:14
cetinel

Cetinel

dat gaat vlot hoor,heb er hier ook eentje uit de aldi,bij het uit de verpakking halen zag die er miezerig uit,heb hem gelijk in een groter potteke bij het raam gezet en na 2 dagen zag ie er al stuk beter uit,nu staat hij alweer een weekje op de vensterbank buiten...dat komt wel goed!
zaterdag 9 april 2011 - 22:39
renate67

Renate67

Dank voor de bemoedigende woorden.
Ik zal eens kijken wanneer ik hem ook kan verplanten, (morgen waarschijnlijk niet zijn met pad in voortuin bezig.
Renate
zaterdag 9 april 2011 - 23:44
Gehenna

Gehenna

Ik heb er 10 verbannen naar de compost. Stonden in de weg en hadden echt hele kromme stengels. Zo kronkelend ... ze hingen schots en scheef.
donderdag 14 april 2011 - 13:46
Vlinderr

Vlinderr

Ik heb ook een paar stekken alvast buiten gezet. De bladeren hebben een wat zilverachtige glans gegekregen. Herkennen jullie dit?
zaterdag 16 april 2011 - 17:36
moetje1951

Moetje1951

Met Moetje alles goed, uit het gips sedert twee weken en de kracht in mijn hand komt stilletjes aan terug. Mijn Bruggen doen het goed, zeer goed zelfs in mijn kweekserre. Vandaag heb ik enkele zaailingen een grotere pot gegeven.
Vandaag heeft mijn man een van de daders van d gaten in mijn bladeren betrapt. Hij kwam binnen met een baby huisjesslak! Waarschijnlijk zitten er nog.Ondanks slakkenkorrels, koffieprut enz. Hier en daar is een flinke hap uit de rand maar het meeste zijn de blaadjes aan de toppen doorbeten. Tineke, ik zei het al , precies Brugs kant. Dat is balen. Morgen eens heel vroeg opstaan en op slakkenjacht.
Vandaag Ook de begoniaatjes uitgeplant. Ze zijn prachtig. Alleen met mijn zaailingen wil het nog niet echt vlotten. Datura, Lathyrus, Lupines enz. Het duurt leng, maar ik heb wel weer eens geen geduld.
zaterdag 16 april 2011 - 19:17
moetje1951

Moetje1951


17 naaktslakken en drie huisjesslakken gevangen verdorie. Ben deze morgen om vijf uur opgestaan en heb ze betrapt in volle eetfestijn!! Mijn wraak was zoet. Heb ze allemaal in een emmer gekieperd en drie kilometer verder met mijn fiets ze in de gracht gaan uitzetten; Nu nog ergens een egeltje in de aanbieding vinden. Het is hier nochtans een paradijsje voor ze maar ik heb ze nog nooit gehad.
Nu een paar dagen uitslapen en dan opnieuw.
Is het bij jullie ook zo'n zalig weer?
nu vlug weer naar buiten
Moetje
zondag 17 april 2011 - 14:36
moetje1951

Moetje1951

@Lein, NPK 4-4-4 betekent dat det de samenstelling evenveel nitraat als fosfor als kalium bevat?
Je plantjes mogen gezien worden, zijn die uit stekken of gezaaid?
Tineke wat is dan 20-20-20?
En begrijp ik het dan goed dat jullie geen vloeibare voeding gebruiken of toch?
Ik vind het doseren van vloeibaar veel gemakkelijker! Ik heb een heel handige drukfles, enkel knijpen op de fles tot het dopje bovenaan vol is. Je weet algauw hoeveel dopjes je nodig hebt op een gieter van 10 liter! Ik zal deze zomer nogal mogen zeulen met de gieter, dat is dan weer het nadeel van vloeibaar!
zondag 17 april 2011 - 18:07
moetje1951

Moetje1951

Toevallig heb ik er nu ook gekocht in de Aldi. Als je de samenstelling bekijkt is de plantenvoeding van de Aldi minder krachtiger dan de duurdere merken, maar dan geven we misschien een tikkeltje meer?
Als de Bruggen niet voldoende voeding krijgen zeggen ze het wel, dan worden de bladeren geel!
En nu efkens off topic; mijn keiki bloeit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Hele kleine bloemetjes maar ze zijn er! Ik wist zelfs niet meer welk kleur ze hadden, zo lang heeft het geduurd.
zondag 17 april 2011 - 18:33
Rita1960

Rita1960

voor de voeding van de brugjes gebruik ik de vloeibare vorm van de Ald...
ik houd mij wel aan de dosering anders krijg je kans op wortelverbranding..
dan maar 2x in de week wat voeding door het water..
en de stekken doen het hier prima
de oude bruggen geven weer blad en diegenen die ik niet verpot hebben krijgen nu de helft van de voorgestelde dosoring aan voeding.
vandaag ook nog een 8 tal nieuwe stekken opgepot en een stuk of 10 verpot..
en deze krijgen de eerste 8 weken geen voeding toegediend.

over de vraag NPK 4-4-4 of 20-20-20:
als je 4-4-4 gebruikt ben je 5 x zoveel nodig om dezelfde hoeveelheid meststoffen in 1 liter te krijgen..

groetjes,
Rita

@off topic Marianne, je fuchsia's lopen uit. Al opgepot? niet te warm wegzetten anders worden ze slierterig.. en als je schaduwplekken hebt, kun je ze daar afharden, en nog wel toppen voor mooie bossige planten..
en de mooie toppen, die kun je weer stekken





zondag 17 april 2011 - 19:20
Vlinderr

Vlinderr

Over de vloeibare meststof van de Aldi: Voorheen was het een transparante groen-achtig spul. Vorige week opende ik een fles, die ik dit jaar heb gekocht en schrok van het bruine stinkspul. Ik dacht even dat iemand een grap met me uit wilde halen en een fles met oude olie had gevuld.
Het lijkt wel gier.
zondag 17 april 2011 - 19:42
moetje1951

Moetje1951

@Rita: Ok dat is duidelijk, logisch ook. Maar hoe weet je of je 4-4-4 hebt dan wel 20-20-20? Staat dit op de verpakking? Ik, Vlaming, had daar nu nog nooit van gehoord!

@Vlinder: bij mij is het toch een transparant groenachtig spul hoor! En ook dit jaar gekocht. Als je zeker bent dat ze geen grap met je uithaalden, misschien eens vragen in den Aldi?
Nog eens off topic: de eerste Lathyrusplantjes zijn er, en dit na een week!
zondag 17 april 2011 - 19:52
moetje1951

Moetje1951

Ja lap, heb ik zeker de overschot van verleden jaar gekocht? Mijn is echt groen. Een fles toch, heb er tien gekocht. Zal de rest ook eens checken
zondag 17 april 2011 - 20:02
Vlinderr

Vlinderr

Lein: wat ben ik blij dat jij ook ketjap-gier-bemestingspul hebt. Ik zou al aan mijzelf gaan twijfelen. Als de minstens evengoed is, is het mij wel best.
zondag 17 april 2011 - 20:19
Rita1960

Rita1960

ik heb ook beide.. en ze voldoen alle twee
mij om het even hoe het er uit ziet.. je weet gewoon dat je geen schoon water hebt maar "bemest"water en da's ook wel handig


zondag 17 april 2011 - 20:38
Gehenna

Gehenna

Hier zijn de brugs. Ik zie dat echt niet zitten om die buiten te zetten en 's avonds terug binnen.
Er staan er nog een 10-tal op de grond. Maar ik ga ze wel draaien want ze groeien naar de venster.

Bloemen & Planten

maandag 18 april 2011 - 14:43
Gehenna

Gehenna

Vlaams Brabant. Vilvoorde, mooi warm weer
Hele dag zon, voor de bamboe is er schaduw tot een uur of 4.
Allé, ik zal er nog een paar naar beneden dragen. Ik kan ze ook in de voortuin zetten, zon tot een uur of 9 en dan vanaf 17u.
maandag 18 april 2011 - 15:06
moetje1951

Moetje1951

Mooie collectie Gehenna! De mijne staan ook nog niet buiten, wel in de tuinserre.
Ik heb mijn vloeibare meststof van den Aldi gecheckt: 3 flessen groen spul en de rest is ook bruin, en stinken dat dat spul doet. Ja als het voor de plantjes maar goed is.
Ik heb waarschijnlijk een restje van verleden jaar. De groene bewaar ik voor mijn kamerplanten.
En wat de nachtvorst betreft: de volle maan van April is voorbij, dus nu alleen nog wat oppassen voor deze van begin Mei, en dan zijn de Ijsheiligen er.
Volle maan is altijd de gevaarlijkste periode om nachtvorst te hebben!
Wat hebben we een zalig weer. Ideaal om met pensioen te gaan!!!
maandag 18 april 2011 - 15:14
Gehenna

Gehenna

Ja inderdaad ideaal om met pensioen te gaan maar daar gaat de staat niet mee akkoord. Ik moet nog 25 jaar werken tot mijn 65ste
Er staan er al 6 buiten ... de kleinsten hou ik nog binnen en de stekstokken ook. Dat zijn die grote scheve waar ik stekken van neem. De laatste stekken zijn pas een week in pot geplant.
maandag 18 april 2011 - 15:22
Gehenna

Gehenna

Ja voorlopig zo ongeveer tot 65. Voorlopig. Maar ja, zonder regering ... kunnen toch niks veranderen
Der hangt 1 brug slap die buitenstond.
maandag 18 april 2011 - 23:08
moetje1951

Moetje1951

Oei Gehenna, geen geluk. Ik ben er nu pas 60 geworden en nu op mijn pensioen.
Ik was ambtenaar. Misschien maakt dit het verschil. Alhoewel, er bestaat toch ook zoiets als brugpensioen? Ik geniet met volle teugen! Profiteren nu het kan, je weet nooit wat er gebeurt!
Deze morgen een reuzenaaktslak ontdekt in een pot met een stek die nog altijd binnen in huis staat!!!
Waarschijnlijk zullen er eitjes in de potaarde gezeten hebben?
dinsdag 19 april 2011 - 13:29
Gehenna

Gehenna

Jah, ambtenaren ... mijn stiefvader ook ... ministerie financiën, de ergsten ... postzegels copiëren ... zeveren op een ander zijn buro ... Allé het komt er op neer dat ik daar 4X geweest ben en hij die 4X geen enkele keer aan't werken was en dat we hem 1X nergens vonden en meneer bleek op post van de portier te zitten die efkes naar de coiffeur was of zo en den ene doet dat voor den andere ...
En zagen toen er geen madame Arabelle meer rondkwam met de koffie!!! Die serie 'de collega's' is niet echt overdreven, inclusief aanhouderij, dat was de voorganger van 'Het leven zoals het is ...'

Maar ik wou gewoon zeggen dat de 'slaphangende' brugmans buiten vandaag recht staan
dinsdag 19 april 2011 - 21:52
Vlinderr

Vlinderr

Moetje: Ik wil je niet bangpraten maar eh....... Ik heb enkele jaren geleden eens een huis opgeruimd van iemand die was overleden. We hadden alle meubels weggehaald. 's Ochtends zagen we iedere keer zilverachtige strepen op de vloerbedekking. Bleek dat er 's nachts naaktslakken door het huis zwierven. Onvoorstelbaar dat die trage beesten zoveel meters afleggen. Ze komen door de kleinste kieren en gaten de kamer binnen en verstoppen zich overdag weer.... achter een plint, in een kier..... 's Avonds, wanneer wij op de bank hangen, loeren ze door kiertjes en wachten totdat wij onze hielen lichten... en dan is het weer feest voor deze glibberbeesten. Ze lijken sloom en traag. Schijn bedriegt. Maar... is dit niet vaak het geval?

groet van een semi-ambtenaar
woensdag 20 april 2011 - 08:20
Gehenna

Gehenna

Zo was het in mijn keuken ook. Vieze slijmsporen over de muren en vloer en kasten ... Een mini spleetje is genoeg voor die dingen.
woensdag 20 april 2011 - 17:05
moetje1951

Moetje1951

Denk dat het toch maar eentje was hoor. Die zat zich tegoed te doen aan een van mijn Brugstekken Een slijmspoor in de bloempot, maar anders nergens op de vloer of zo. Ik woon hier al bijna 40 jaar en heb nog nooit spôren in huis gevonden.
Maar dit jaar is het toch wel heel erg in de tuin! Ik heb nu valletjes geplaatst: kleine petflessen in twee gesneden, ingegraven en bier erin. Ze houden van gist. Deze morgen zaten er in totaal zeven verzopen slakken in.
En Gehenna: blijkbaar heb je iets tegen ambtenaren? Vooral deze van Financiën??
Ik kan je verzekeren dat ik mijn hele carriere toch wel gewerkt heb hoor! Je mag ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, efkes off topic.
woensdag 20 april 2011 - 21:10
Rita1960

Rita1960

HI, dan heeft Gehenna ook een hekel aan mij ook ambtenaar en ik kan je verzekeren, ik werk me een slag in de rondte om alles gedaan te krijgen

zowel op het werk als thuis.. en ja, ook bij mij moet de vloer weer eens gedaan worden maar ja.. moes- en siertuin en de kuipplanten gaan nu even voor..
anders straks geen bloem te zien...




woensdag 20 april 2011 - 21:33
moetje1951

Moetje1951

zo is dat Rita, maar we hebben nu eenmal die reputatie hé
donderdag 21 april 2011 - 08:01
Gehenna

Gehenna

Ja se, kan er ook niet aan doen dat ik altijd op het 'juiste' moment binnenkwam
Maar troost u, de mannen van de RTT hun reputatie was toch nog iets erger

Een brug vraagje: Ik heb een paar planten in de schaduw gezet en de bladeren worden nogal heel bleek en hangen nu allemaal van hun stokje. Ze krijgen al een paar weken meer water en hebben ook al meststof gekregen.
Iemand een idee waarom ze de geest geven? Kan dat van de warmte zijn?
donderdag 21 april 2011 - 15:29
moetje1951

Moetje1951

Alle zaailingen zijn nu in een grotere pot. Ik heb nog geen mest gegeven, welke elke dag wat water. Ik veronderstel dat ik nog een paar weken mag wachten om de zaailingen wat mest te geven?
De oude Bruggen krijgen wel al de helft van hun zomerse portie.
De stek uit CR groeit als een speer! Als die dit jaar niet nog bloeit begrijp ik er niets meer van.
Alles staat prachtig groen, ik geniet!
Alleen wordt het moeilijk om voldoende schaduw te vinden! De zon is werkelijk te fel nu voor die tere plantjes. Heb er toch al een paar met witte vlekjes op de bladeren, gelukkig op tijd gezien.
En wat de slakken betreft: ik kan het iedereen aanraden: biervallen! Kost je elke dag een pint of twee, maar het werkt. Morgen zet ik er wat bij de hosta's.
donderdag 21 april 2011 - 19:37
Gehenna

Gehenna

Niet te veel water, staan iets vochtiger dan in de winter en hebben ochottekes 1/10de van de zomerse hoeveelheid meststof gekregen. De anderen hebben niks, zijn schoon groen.
Waarschijnlijk toch te veel zon. Die weerspiegelt in de ramen (licht spiegelend glas en vergeten open te kantelen). Die van hiernaast zei dat. Van een uur of 10 tot een uur of 13 is heel de voorkant van ons tuinhuis 'verlicht'. Ze dacht dat we een spot laten branden hadden. En waar staan de brugjes? Er pal voor. Het scherpste licht gaat van linksonder naar rechtsboven en hoe staan de brugjes? Van laag naar hoog ...

Ja maar moetje, ze zeggen nu al dat ik alcoholist ben, als ik dan echt 2 pinten per dag ga kopen
donderdag 21 april 2011 - 23:43
moetje1951

Moetje1951

zo is dat Tineke, maar wat een beloning als ze in de zomer zo heerlijk geuren!

@Gehenna, zeg gewoon in de winkel dat het voor je slakken is! Je zult ze zien opkijken! Niks van aantrekken van wat ZE zeggen!
vrijdag 22 april 2011 - 13:11
Gehenna

Gehenna

Heb een slachtoffer die pintjes gaat kopen
Heb wel guinness staan maar 't is doodzonde om dat aan de slakken te geven
vrijdag 22 april 2011 - 14:13
moetje1951

Moetje1951

'k wil je wel geloven!!!!!!! Ik zou deze ook zelf opdrinken hoor!
vrijdag 22 april 2011 - 19:12
cetinel

Cetinel

ik ga mijn brugjes morgen toch in vollegrond zetten hoor,heb toch een tekort aan nog grotere potten(ze staan nu in potten van 25 hoog en 20 breed en tis een en al wortel)en potgrond,dus maar gelijk de grond in....
vrijdag 22 april 2011 - 20:11
Gehenna

Gehenna

Goed idee Tineke! Zo zal ik het ook doen. Dat is handiger dan de hele plant uit z'n pot halen, de wortels inkorten en dan in een kleinere pot laten overwinteren.

Goeie tip !
zaterdag 23 april 2011 - 10:10
moetje1951

Moetje1951

Tineke, ze staan er PRACHTIG bij. En ik die dacht dat jij geen allium had. Het is bij jullie toch een stukje warmer dan hier aan de kust; Bij mij nog geen bloemen!
zaterdag 23 april 2011 - 15:01
Gehenna

Gehenna

Oh ja direct! Maar ik zit hier al met zoveel brugs dat er echt niks meer bij kan
zaterdag 23 april 2011 - 19:57
Rita1960

Rita1960



even proberen.. of de foto nu links gezet wordt

werkt dus niet imageslak

[afbeelding verwijderd niet-https]

wel met photobucket!
zaterdag 23 april 2011 - 21:32
Rita1960

Rita1960

photobucket.com
aanmelden = gratis
foto vanuit eigen pc opzoeken
upload , onder de foto staan een aantal links.. gebruik "direct link" copieren en plakken in het bericht. In het bericht waar nu de url staat nog even [img.] ervoor en [/img.] erachter zetten en bericht plaatsen (alleen zonder de punten erin!)

zondag 24 april 2011 - 07:24
Gehenna

Gehenna

Gratis dit, gratis dat ...
En dan een trage pc vol spyware
zondag 24 april 2011 - 10:01
Rita1960
maandag 25 april 2011 - 07:38
moetje1951

Moetje1951

oeps, mijne beweegt ook niet!

Bloemen & Planten

maandag 25 april 2011 - 07:59
Sarah

Sarah

Foto van mijn stekken....

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 april 2011 - 12:10
Sarah

Sarah

Twinflower White en Twinflower Pink hoop ik. De moeder planten hebben tot nu toe niet echt gebloeid. Steeds weer problemen met de wind gehad.
Hopelijk dat het dit jaar beter gaat. Ik doe het heel rustig aan, er komen nu pas bladeren aan en staan buiten op een beschutte plaats. Misschien dat het nu wel goed komt.


woensdag 27 april 2011 - 13:32
moetje1951

Moetje1951

Deze staan idd lekker beschut. Hier hebben we weer een snijdende noorderwind, ik hou mijn hart vast voor mijn zaailingen. Hier is de wind altijd het grootste probleem.
woensdag 27 april 2011 - 13:43
tiffany

Tiffany

Hoi Hoi,

Ik heb vorig jaar die besteld bij bakker wit en geel,maar geen bloemen eraan gekregen.Wel de winter overleefd dus nieuwe kans????.(de Twinflower)

Heb een vraagje als de stekken uit de aarde komen hoe stek ik die,moet het net als anders in water en dan laten wortelen.En zo ook met een stek die aan de stam
groeit eraf snijden en in water laten wortelen????.

woensdag 27 april 2011 - 15:38
tiffany

Tiffany

Tineke Bedankt voor de informatie ik denk dat ik ze er maar aanlaat als ze het goed blijven doen.Aan het eind van bloeijaar kan ik ze eraf halen en in het water doen voor de worteltjes.Had van Anne Katrien Bonte gekregen en bij mij kwamen de worteltjes er snel aan ze staan nu buiten van de zon te genieten
Wat een mooie naam Charles Grimaldi zou er graag een van je overnemen tegen betaaling natuurlijk,maar ze zijn vast te groot voor tnt-post????

Ene bij bakker bestel ik niks meer is een grote teleurstelling


woensdag 27 april 2011 - 18:56
Rita1960

Rita1960

ah, Tineke,

beter mee verlegen als om verlegen zeggen wij hier..

en te veel stekken.. geef ze weg doe ik ook. In de hoop meer Brug-fan's te krijgen.




woensdag 27 april 2011 - 19:02
Gehenna

Gehenna

Gisteren kom ik een huis voorbij waar een bord stond 'brugmansia stekken te koop' Ik ga eens kijken en wat blijkt ... 15€ voor een stekje met 4 blaadjes aan. GOE ZOT!
Verklaring van meneer (want ik hou me van de domme, mooie plant maar ken er niet veel van ...) Een grote plant betaal je in de winkel toch tussen de 25 en 50€, als je ze vind want ze zijn zeldzaam en dus moeilijk te krijgen.
Maw: Weer de zoveelste bevestiging dat de mensen hier dikke vette loosers zijn en op elke manier een ander willen oplichten door gewichtig te doen.

Heb veel zin om voor mijn deur 20 brugjes te zetten (met veel blad) 'gratis mee te nemen' 't Is maar 2 straten verder dus zal da peeke wel ontploffen als hij zijn krant gaat kopen en hier voorbij komt.
donderdag 28 april 2011 - 07:33
tiffany

Tiffany

Oke Tineke,ik heb vorig jaar twee gele gekocht in Oss deze ruiken heerlijk maar bij deze helaas geen naam dus geef ik ze die mooie naam

En Lien hier bij dirkvan den broek kost een stek 1,49
Ach en ik geef ze gratis natuurlijk niet aan iedereen.

donderdag 28 april 2011 - 12:08
Sarah

Sarah

@Tineke,

Deze zijn inderdaad bij Bakker vandaan. Ik krijg er wel knoppen in hoor maar die komen niet uit. Kan ook wel aan mij of mijn tuin liggen.Ik heb ook nog ander Brugmansia's die ik ergens ander gekocht heb maar daar heb ik dezelfde problemen mee als deze. Alleen als ik er een koop die al in bloei staat (zo'n 'dure' van tuincentrum) dan heb ik er geen last van. Nu dit jaar maar een beetje beter begeleiden dan zal het misschien wel lukken.
Overigens heb ik nooit problemen met de produkten van Bakker en zeker niet met bollen en knollen.
Afwachten maar........
donderdag 28 april 2011 - 13:11
Gehenna

Gehenna

Schooien? Wat is dat voor iets? Daar heb ik nog nooit van gehoord!

Ik heb een 'vreemde' brug. Alle stekken hebben dezelfde bladkleur als de moederplant, lichtgroen. Nu zit daar 1 stek tussen met donkergroen blad?! Het kan gewoon geen andere soort zijn. Onmogelijk. Tenzij er een 18-jarig geval een andere stek tussen mijn stekken gezet heeft en dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Ik ben benieuwd naar de verdere groei en bloei.
donderdag 28 april 2011 - 14:31
Gehenna
donderdag 28 april 2011 - 21:27
Gehenna

Gehenna

Er zal iets verwisseld zijn dan want de originele plant komt van één en dezelfde tak.
Dan zal er iemand toch een andere 'eend' tussengezet hebben. Benieuwd ...
vrijdag 29 april 2011 - 07:50
moetje1951

Moetje1951

Wat een prachtige plant, en ik ben jaloers van die gave bladeren. De mijne worden altijd opgevreten, ik weet niet door wat. Zijn dit zaaddozen van verleden jaar dan?
vrijdag 29 april 2011 - 13:04
tiffany

Tiffany

Super hoor en zo groot zijn ze al,heb nog nooit van die zaaddozen aan een brugmansia gezien.Wel bij de datura.Ze hebben de zelfde vorm als het begin
van de bloem net banaantjes.


vrijdag 29 april 2011 - 13:55
renate67

Renate67

Ik geloof dat jullie me met dit topic besmet hebben.
Paar weken geleden, goedkoop mijn eerste minibrugje gekocht die al lekker groeit.
Vandaag bij lidl wezen kijken, eigenlijk zag het restje wat er nog stond er niet uit meeste bladeren zijn afgevallen alleen bovenaan nog enkele miniblaadjes.
Maar ik kon ze toch niet laten staan en roze en gele gekocht (als klopt), ik ben benieuwd of ik er nog wat van kan maken.
Renate
vrijdag 29 april 2011 - 14:29
renate67

Renate67

Gelukkig maar (dat hoopte ik al) want van 1 is bij omvallen in auto ook het laatste piepkleine blaadje nog afgevallen.
Renate
vrijdag 29 april 2011 - 15:31
Rita1960

Rita1960

Je moet maar zo denken... geen blad meer.. wortels wel in orde.. dan komt het allemaal goed!

vrijdag 29 april 2011 - 18:26
Sarah

Sarah

@TuinFairy,

Hihi, ja het is altijd maar afwachten. Ik denk dat je een brugmansia toch het beste in bloei kan kopen, dan weet je zeker dat je de goeie krijgt. Maar die kostgen dan weer zoveel.
Ik ga gewoon afwachten wat er allemaal uit komt en hoe, ik moet me maar laten verrassen. De stekken zien er allemaal goed uit, ben echt benieuwd.

gr Sarah
dinsdag 3 mei 2011 - 13:48
tantelies

Tantelies

Ik ben waarscheinlijk te laat maar probeer het toch je weet nooit dat het lukt. Ik ben op zoek naar een stekje van een hangen brugmansia. Wie kan en wil mij helpen.
dinsdag 3 mei 2011 - 18:00
tantelies

Tantelies

Ja die bedoel ik. of zaatjes is ook goed. daar kan je mij ook blij mee maaken. Wie wil mij helpen?
dinsdag 3 mei 2011 - 18:57
tantelies

Tantelies

Als je stekjes hebt mach ik er eentje hebben? Alles mensen die stekjes of zaad hebben Laat maar wetten . Ik ben er naar op zoek.
dinsdag 3 mei 2011 - 19:41
renate67

Renate67

Hallo tante Lies
Volgens de belgische folder hebben ze bij jullie deze week vanaf 2-5 bij de Lidl vaste planten in de aanbieding onder andere wat ze datura noemen (maar brugmansia´s zijn) kleine plantjes voor 2 euro.
(was vorige week in nederland ik heb er toen 2 gekocht)
Renate
woensdag 4 mei 2011 - 02:12
tantelies

Tantelies

Dankje.
woensdag 4 mei 2011 - 08:15
Gehenna

Gehenna

Totally off topic want ik ben geen PB'er: Tantelies een vraagje over beestjes. Vorig jaar hebben we precies kleine eekhoorntjes gezien in de buurt van het VOC (aan de bushalte richting Middelkerke)
Maar die beestjes waren zo snel dat ik het niet goed gezien heb en ik vraag het me nog steeds af. Net ratten met een dikke pluimstaart.
Kan dat? Kunnen dat kleine eekhoorntjes geweest zijn?
Ik had die nog nooit gezien en ik ben nogal dikwijls in de duinen als ik aan zee ben. (oeps, dat mag niet zeker?)

Ps: jammer dat ons moeder net vertrokken is en ik dit niet eerder gelezen heb. Ze had een paar brugmansia's kunnen afzetten in het VOC
woensdag 4 mei 2011 - 09:05
tantelies

Tantelies

Maak je geen zorgen meer het probleem is opgelost. Vandaag in de lidel geweest en wat stond daar een brugmansia. vlug meegenomen. Ik hoop dat hij het nu goed doet.
woensdag 4 mei 2011 - 12:10
cetinel

Cetinel

er beginnen bloemknoppen te komen in mijn stekjes(nu zo een dikke dertig cm hoog)
woensdag 4 mei 2011 - 14:27
tantelies

Tantelies

Kennen jullie de brugmansiatuin ik kwam deze site toevalig tegen. www.brugmansiatuin.nl het ziet er intersant uit.
woensdag 4 mei 2011 - 16:43
tantelies

Tantelies

Gisteren botste ik op foto,s van het snoeien van een brugmansia hier op dit forum.Het waren foto,s van fatmario. Hij had ze stap voor stap gefotografeert heel duidekijk. Vandaag wil ik ze terug vinden maar niet meer te vinden jammer. Als er iemand die foto,s trug vind wil je ze daan doorsturen of de link waar ik ze kan vinden.
woensdag 4 mei 2011 - 17:27
tantelies

Tantelies

nu we toch over zaaien bezig zijn Hoe lang kanik zaad van een brugmansia bewaren en waar bewaar ik die best en hoe?
woensdag 4 mei 2011 - 18:27
Gehenna

Gehenna

Awel hé, hier in de lidl just niks de ballen! (of zei hij dat zomaar om ervan af te zijn?) Morgen ons moeder naar de Papaverstraat sturen zi, als ik het niet vergeet
woensdag 4 mei 2011 - 21:23
tantelies

Tantelies

Bij ons in tielt waren er. Weet jij hoe lang je zaden kan bewaren?
woensdag 4 mei 2011 - 21:52
tantelies

Tantelies

Ik bedoel deze met gangende bloemen dat zijn toch de brugmansia of heb ik het verkeert?
donderdag 5 mei 2011 - 08:52
Gehenna

Gehenna

Neen, 't is juist. Dat zijn Brugmansia's.
Enneu ... niks te papaverstraten in middelkerke 'k Mag 't weer op mijn buketette schrijven.
donderdag 5 mei 2011 - 09:08
tiffany

Tiffany

Hoi hoi Gehenna,

Is daar geen dirk van den broek in de beurt,hier zijn ze nog voor f1,49?????
donderdag 5 mei 2011 - 09:28
Gehenna

Gehenna

Hey Tiffany, heb net telefoon gehad "ik ben uw brugmansia's gaan halen"
Ne roze/witte en ene zalmroos (gele heb ik er genoeg staan)

Ik weet een dirk van den broek in roosendaal. Is dat dezelfde? Want morgen moeten we toch naar AH (en niet in belgië met de kleine parking)
donderdag 5 mei 2011 - 10:02
tantelies

Tantelies

Wie kan mij helpen aan een paar zaden een stuk of 2 meer heb ik niet noodig van de yellow trompet of de twinflower pink. Als ik de zaden krijg waneer moet ik ze planten?
donderdag 5 mei 2011 - 10:11
Gehenna
donderdag 5 mei 2011 - 10:43
tantelies

Tantelies

Hoe dat dat weet dank je.
donderdag 5 mei 2011 - 11:07
tantelies

Tantelies

Van de zaden.
donderdag 5 mei 2011 - 13:20
tiffany

Tiffany

Ben voor de nodige biefstuk weggeweest maar 15-15-15
of 20-20-20
Mag niet meer verkocht worden,wat kan ik nu het beste
geven aan de brugjes?????

donderdag 5 mei 2011 - 13:22
tantelies

Tantelies

Mijn tante heeft ook een brugmansia en zie zechtdaar congolees tegen. omdat die plant van congo komt.
donderdag 5 mei 2011 - 17:52
tantelies

Tantelies

Een leuke en istersante sita over brugmansia,s www.brugmansia.us
zaterdag 7 mei 2011 - 17:47
moetje1951

Moetje1951

Zo is dat Tineke! Neen, dubbel geel- oranje wordt deze zeker niet, maar is toch mooi hoor! Ik hou wel van dat fel roze. Ik heb ondertussen ook al bloemen, eentje aan mijn onbekende witte, maar die is altijd eerst en twee aan de Katrin. Heerlijk!
dinsdag 31 mei 2011 - 14:10
moetje1951

Moetje1951

Gelukzak! Wat geef je ze dan? Toch geen speed?
dinsdag 31 mei 2011 - 14:17
moetje1951

Moetje1951

heerlijk!
dinsdag 31 mei 2011 - 14:22
moetje1951

Moetje1951

Kun je ze echt teveel water geven? Ik heb aan een plant ook last van gele bladeren.
dinsdag 31 mei 2011 - 14:48
Andy_N

Andy_N

Hier is de eerste bloem ook een feit
Madame bouvarie
woensdag 1 juni 2011 - 20:16
Andy_N
woensdag 1 juni 2011 - 20:18
Andy_N

Andy_N

eerst 50 berichten halen vooraleer ik links kan posten

Bloemen & Planten

woensdag 1 juni 2011 - 20:20
Vlinderr

Vlinderr

Mooie bloemen, goede foto
Ik ben jaloers...
woensdag 1 juni 2011 - 20:26
renate67

Renate67

Oh wat mooi en wat fijn om te zien dat zo´n kleine plant al bloemen kan krijgen.
Ik heb hier 3 nog kleintjes staan dit jaar gekocht en ik hoop ook op bloemen dit jaar (dan kan ik tenminste zien welke kleuren het echt zijn )
Renate
donderdag 2 juni 2011 - 08:15
moetje1951

Moetje1951

Chic Andy! Mooie sterke gezonde plant. Madame Bovarie heeft twee bloemen!!!!!
donderdag 2 juni 2011 - 12:04
moetje1951

Moetje1951

Ik heb nochtans nogal wat moeite gehad om de stekken van de Bonte Katrin te doen wortelen, eerst in de aarde, deden niks, daarna er terug uit en in een emmer water voor, schrik niet, twee maanden, en dan uiteindelijk wortels! De andere soorten gingen heel wat gemakkelijker. Raar maar waar.
Mijn planten doen het enorm goed dit jaar. Door de verbouwingen zijn ze verbannen naar het uiterste einde van de tuin waar ze geen last hebben van de wind. Alleen jammer dat ik ze nu minder vaak zie en ruik, maar eens de nieuwe veranda klaar, mogen ze terug vooraan.Ze zijn ondertussen ongeveer een meter zestig hoog, dus dat belooft.
Ik ben blij te horen dat ze het goed doen, die van jouw staan ook heel prachtig, maar nog geen belletjes. Met een nieuwe stek duurt het wat langer natuurlijk.
Mijn Bruggen zijn ondertussen halve bomen van ongeveer vijf jaar oud. Die bloeien dan veel vroeger.
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
Oei foto's op hun zij. Hoe kan dat? had ze toch linksom gedraaid? Sorry

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 2 juni 2011 - 12:41
moetje1951

Moetje1951

ik denk volgend jaar weer een supermooie en heerlijk geurende tuin!!!!
donderdag 2 juni 2011 - 14:44
Rita1960

Rita1960

Hé Moetje,

even een up-date van jouw stek van de Bonte Katrien...

was goed geworteld... mooie - redelijk- grote bladeren eraan..
één keer ,te snel naar achteraf bleek, bemest..
alle bladeren eraf

Ze herpakt zich nu weer en er komen nieuwe bladeren aan!

Dus dat gaat helemaal goed komen

groetjes,
Rita

PS: en de Voodoo, die jij als avatar hebt.. lijkt niet op die van mij...
hier is 't ie tegen donker paars/zwart aan..






donderdag 2 juni 2011 - 19:39
tiffany

Tiffany

He He,

Wat een gedoe om op het forum te komen moest me weer opnieuw inloggen
tja en toen wist ik me inlog-woord niet meer.

Jeetje wat een mooie brugjes zie ik en alle planten zo mooi in het blad.Hier is alle blad kapot gewaaid ik doe me best met mest en bitterzout hoop dat het een paar dagen rustig is kwa wind.

Hoi Anne jou planten zien er ook top uit en wat ben je allemaal aan het doen in de tuin jou stekjes van de bonte Katrien doen het erg goed ze staan tussen de oudere-brugjes dus de bladeren zijn mooi gebleven.De laatste aanwinsten die je me gestuurd heb staan er mooi bij ze zijn gegroeid
ben er erg blij mee.
vrijdag 3 juni 2011 - 14:38
moetje1951

Moetje1951

karin,

ben blij dat ze het goed doen! wist wel dat je er blij mee zou zijn. Ze hebben de reis naar Oostzaan goed overleefd.we zijn aan het verbouwen, nieuwe veranda en terrasje
groetjes
anne
vrijdag 3 juni 2011 - 19:02
tiffany

Tiffany

Jeetje Tinekedv,

Ze zien er topie uit ben blij voor je,ik heb nog maar hele kleine banaantjes aan de planten hangen die van je eerste foto heb ik ook dat beloofd wat als die bloemen gaat krijgen dan ben ik dus vaak buiten om van de geur te genieten.
Was het maar zover
Hier wordt het steeds donkerder afwachten maar kan het toch niet tegen houden.Succes verder
vrijdag 10 juni 2011 - 14:15
Vlinderr

Vlinderr

Tineke: prachtige bloemen. Wat moet dat heerlijk zijn om ze nu al te kunnen bewonderen. Is de koude brug een stek of is dit een eerste resultaat uit zaad?
vrijdag 10 juni 2011 - 14:20
moetje1951

Moetje1951

Mooi zo Tineke, prachtig resultaat. Ben ook benieuwd naar je eerste "koude" bloem.
vrijdag 10 juni 2011 - 15:31
renate67

Renate67

Stomme vraag misschien maar wat is er KOUD aan een koude bruggen.
Renate
vrijdag 10 juni 2011 - 16:41
Vlinderr

Vlinderr

Renate zie: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&page=1&tid=40072
Brugmansia's van de koudegroep (oa Sanguinea) doen het vrij goed in ons en andere wat minder warme landen.

Tineke: Mijn terras ziet er deze zomer wel erg groen en bladerig uit. Volgend jaar is het (hoop ik) een zee van bloemen.
vrijdag 10 juni 2011 - 20:54
renate67

Renate67

dank vlinder
Kunnen Brugmansia's uit de koude groep in onze streken buiten overwinteren
Renate
vrijdag 10 juni 2011 - 21:09
tantelies

Tantelies

Tineke
De plant op de laatste foto, heb ik ook. Welke soort is dat? ik heb hem gekoch in de lidl er stond datura op maar als ik die van jou zie is dat waarscheijlijk de zelfde ik zie het aan het blad.
vrijdag 10 juni 2011 - 21:29
tantelies

Tantelies

Maar het blad is het zelfde.
zondag 12 juni 2011 - 09:42
bakbeest

Bakbeest

Ik heb ook een brug van de L***,en het blad daarvan is echt niet dezelfde als de amethyst,hij is veel ronder.
Trouwens een prachtige kleur brug is dat.Misschien ooit....Moet ik eerst wat meer ruimte hebben.
zondag 12 juni 2011 - 10:28
renate67

Renate67

mijn 2 brugjes van de L*** hebben ook een totaal ander blad
Renate
maandag 13 juni 2011 - 08:54
tantelies

Tantelies

Dat vind ik een goed iedee maar hoe dat kan jammer genoeg niet.
maandag 13 juni 2011 - 20:08
tiffany

Tiffany

Hoi Tineke,

Wat een mooi bericht heb je weer geplaatst,ik zou vorige jaar bij ook een grote brugfan een stek kopen van de Grand Marier dat is helaas niet door gegaan.Als ik dan u bericht lees baal ik natuurlijk als een .Maar nu heeft u het over groene scheuten ik ben niet dom maar vertel hoe kan dan van twee verschillende dat een G-M worden.U bent met stekjes en zaaden veel verder dan ik maar ik leer op dit forum.Heb een Mobisu-stek hij doet het redelijk en er zitten twee banaantjes in maar ik vind het toch een moeilijke brug.Heb hem een beetje in de schaduw gezet bij de sanquinea
heeft u wat tips voor mij want ik vind deze twee toch super.

dinsdag 14 juni 2011 - 12:55
Marian s

Marian s

Wie weet welke mest het beste voor mijn brugmansia is en waar ik het kan kopen zal jullie dankbaar zijn ik woon wel in Groningen
zondag 17 februari 2019 - 13:28
moetje1951

Moetje1951

mijn ervaring: het maakt een Brugmansia niet uit welke voeding ze krijgt, als het maar veel en dikwijls is. Het zijn echte veelvraten die twee keer in de week een flinke dosis aankunnen. Ik heb eens opgeruimd i mijn tuinhuis en alle kliekjes meststoffen bij elkaar gegoten. Ze hebben het geweldig gedaan! Toch vind ik de befaamde roze korrels nog altijd het beste...

Bloemen & Planten

maandag 18 februari 2019 - 09:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon