menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke klimplant met veel bloemen

Ga naar meest recente reactie

svendw

Svendw

zoals de titel al verraad zit ik met een vraag :

ik wil een muur van 4m op 4m laten beklimmen door een mooie klimplant , eventueel met een kleine hulp door iets tegen de muur te zetten als hulp voor de plant .

mijn eerste gedacht was "Wisteria" of "Blauwe regen" maar na verder onderzoek kwam ik erop uit dat het :
- heel dure plant is (+- 50€ voor 1 plantje van 30cm)
- giftig voor mijn honden en kinderen
- niet zo heel snel groeit
- en dat er veel mensen zijn die er geen bloemen op krijgen vanwege het stekken e.d

Dus ik zoek dus een klimplant met de volgende eisen:
- veel bloemen en als het kan ook mooie bloemen
- goede klimmer /goede groeier
- het moet betaalbaar blijven
- niet giftig
- goed winterhard


Wie kan me helpen aub ???

vrijdag 14 mei 2010 - 08:17
Koeier

Koeier

Hoi Sven,

Het is even de vraag of je een wil die groen blijft in de winter. 50 euro is inderdaad ontzettend duur!!! Een goedkope oplossing is natuurlijk hedera maar die bloeit vrij weinig
Ik hou zelf wel van Clematis, een groenblijvende is Clematis armandii. Verder zou je kunnen denken aan een Lonicera o.i.d
http://www.marechal.be/nl/gidsen-en-brochures/infobrochures/klimplanten-en-gevelplanten/
Na even snel zoeken vond ik deze site, misschien heb je hier wat aan, veel succes met je zoektocht
Gr Erik
vrijdag 14 mei 2010 - 08:31
loowie

Loowie

- veel bloemen en als het kan ook mooie bloemen
- goede klimmer /goede groeier
- het moet betaalbaar blijven
- niet giftig
- goed winterhard

Ik dacht gelijk aan een Braam

Deze is:
niet giftige althans de vruchten (als deze rijp zijn)
Goed winterhard
betaalbaar.
goede groeier
er zitten bloemen in

loowie
vrijdag 14 mei 2010 - 08:32
svendw

Svendw

erik ; een hedera of klimop is echt niet wat ik wil , daar komen gewoon geen bloemen aan , een clematis is ook iets waar ik al aan gedacht had en bedankt voor de tip van de site

loowie , een braam is ook absoluut niet iets voor ons ,we willen echt veel bloemen en geen vruchten e.d maar toch bedankt om mee te denken

dus wie heeft er nog ideeën ?

veel bloemen en goede groeier,winterhard en (betaalbaar)


vrijdag 14 mei 2010 - 09:17
jouk

Jouk

Is een bruidsluier niet wat voor je svendw groeit razendsnel en is niet duur verkrijgbaar onder de 10 euro. En een tweede mogelijkheid is misschien een campsis(trompetklimmer) moet wel vol in de zon, maar dan heb je ook een mooi mediteraan plaatje, ook verkrijgbaar onder de 10 euro. Hier zou ik uit kiezen.

groetjes joukje
vrijdag 14 mei 2010 - 09:29
minouke

Minouke

doorbloeiende rozen

met of zonder nog een clematis bij dat in de lente bloeit

Al aan gedacht om dan zelf te stekken bv, niet zo moeilijk en gratis

groetjes
Chantal
vrijdag 14 mei 2010 - 09:36
leeuwtje

Leeuwtje

Nou Wisteria's zijn hier toch voor heel wat minder geld verkrijgbaar. Loop maar een intratuin binnen. Ik vermoed een euro of 15. Zelf heb ik twee jaar terug een roze gekocht. Best een groot exemplaar al. Zeker 2 meter. En hooguit 20 euro denk ik. Ik koop in ieder geval zelden planten die duurder zijn.
Maar Wisteria's bloeien ook maar zo kort.
Ik zou dan toch ook voor een roos gaan of voor een campsis. Voordeel van een campsis is dat die zelfhechtend is en een roos niet (alhoewel sommige mensen dat ook een nadeel vinden omdat ze bang zijn dat hun muur beschadigd).
vrijdag 14 mei 2010 - 10:35
leeuwtje

Leeuwtje

Kijk hier maar eens: http://www.treecommerce.com/batterijen/resultaten_pagina.asp?page=1&taal=&zoekplant=Wisteria

Daar is een Wisteria met een hoogte van 175 cm niet duurder dan 22,50 euro en kleiner kosten ze maar 7,50 euro!
vrijdag 14 mei 2010 - 10:37
jouk

Jouk

MIjn persoonlijke mening vind ik een roos niet tot zijn recht komen aan een muur, ze komen helemaal tot hun recht op een pergola of een boog of overkapping. Ik deel de mening dat je voor een muur beter kunt kiezen voor een campsis zoals ook leeuwtje al aan geeft. Volgens mij kan een roos ook eerder ziektes krijgen als je ze tegen muur aan laat klimmen. Zou je nog in overweging kunnen nemen.

groet joukje
vrijdag 14 mei 2010 - 10:55
molleke32

Molleke32

Hallo,

Ik heb een Lonicera (kamperfoelie) die heeft ook heel veel bloemen. Ik heb de soort Belgica. Of een passiflora maar dan wel een winterharde. Of klimhortensia vind ik ook wel prachtig ,heeft een rijke bloei..

Groetjes Vicky
vrijdag 14 mei 2010 - 11:24
rombaft

Rombaft

Zoal Koeier al voorstelde, Clematis,
ik heb er enkele staan, zijn erg winterhard (niet wintergroen) , bloeien enorm (ik denk dat honderden bloemen zelfs een understatement is) .
Er is keuze uit allerlei soorten bloemen, kleuren, vormen, hoogtes, wintergroene soorten (al zullen wintergroene soorten over het algemeen ook iets minder winterhard zijn) .

Bovendien groeit een clematis best hard.

zie bv hier
http://tuin-aanleggen.be/?p=278

een clematis moet je in het begin wel een betje helpen, hij heeft een rooster of iets dergelijks (kabeltjes, ....) nodig .

ps, nog een voordeel, is ook goedkoop !
vrijdag 14 mei 2010 - 12:30
renate67

Renate67

Hallo
Ik heb hier nog in pot blauwe regen staan gekocht bij tuincentrum (intratuin)van 1.20m hoog en in bloei voor 18 euro IN BLOEI. altijd in bloei kopen (nu dus dan weet je zeker dat je niet jaren op bloemen moet wachten.
Clematis montana groeit heel snel en heeft kort veel bloemen lichtroze/wit (nu).
Andere clematissen groeien iets langzamer maar bloeien langer en grotere bloemen, later in jaar. en vele kleuren en vormen verkrijgbaar.
(beide combineren op 1 muur kan natuurlijk ook)
Klimroos geeft lang bloemen maar klimt niet zelf.
Winterjasmijn is wintergroen en in jan/febr veel kleine gle bloemetjes.
Bij nog niet muurbedekkend in eerste jaren combineren met snelgroeiende eenjarige klimplanten NU zaaien ter plaatse, (verlengd ook bloeiseizoen) vind ik een goed idee, denk dan aan klimmende winde=ipomea (altijd spectaculair) van wit tot knalroze en paars en ook in felblauw. of oostindische kers oranje tot rood.
renate
vrijdag 14 mei 2010 - 13:28
minouke

Minouke

wat toch ook belangrijk is, is te weten:

muur tov de zon
beschut
ingesloten tuin
wind

en als je een voor een roos gaat, kies dan een nieuwe roos die zijn ziekteresistent vooral de nieuwe van Kordes
Zelf heb ik EDEN(wel geen Kordes) tegen een oostenmuur en doet het fantastisch goed.
Van juni tot de vorst in bloei.
Houd ook rekening met de kleur van de muur, witte bloem op witte muur, roze op oranje...


Mijn Wisteria gaf geen bloem toen ze pal op het noorden stond, wel blad
vrijdag 14 mei 2010 - 14:18
svendw

Svendw

de zon komt op rechtsschuin op de muur (dus met de rug naar de muur)

en gaat na de middag (15h) achter die muur naar beneden
(heb afbeelding snel gemaakt voor goed verstaanbaar te zijn)

[url=http://img641.imageshack.us/i/zonmuur.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
vrijdag 14 mei 2010 - 15:04
minouke

Minouke

Zuidoost dan.

is wel goed : niet te heet
vrijdag 14 mei 2010 - 15:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon