menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stadstuintje inrichten

Ga naar meest recente reactie

eyehrev

Eyehrev

Beste mensen

Ik ben onlangs verhuisd en heb nu een mooi stadstuintje. Wel, "mooi", zo zou ik het willen, maar dat is het nog niet.

'k Heb het vandaag helemaal opgekuist, en nu moet ik planten kiezen. En daarvoor had ik graag een beetje advies gehad, want ik ben eerder een leek.

Ik huur de plaats, dus heel veel geld wil ik er niet in investeren. En ik mag dan wel graag een tuintje onderhouden, ik wil er niet elke week úren werk aan hebben. Vandaar dat ik dacht aan vooral blijvende planten, kleine struiken.. Een paar eenjarigen mogen ook, maar niet te veel. Ik hou van bloemen, struiken met bloemen zou ik prachtig vinden.

Op de helft van het tuintje zit de zon een paar uur per dag recht op de muren, zo tussen 11u en 16u, maar dat zal nog meer zijn in de zomer. De felste uren dus. De andere helft krijgt nooit zon. Een deel van het tuintje wil ik bewaren om een beetje te experimenteren Tomaten, de occasionele pompoen, weetjewel. Wat kruiden misschien, zou ik machtig vinden.
Ik denk dat ik een deel van de zonnekant best daarvoor reserveer.

Maar om kort te gaan: welke planten raden jullie mij aan?

Ah, nog iets: in het midden van het tuintje ligt een stuk aarde, omzoomd met bakstenen. Daar lagen een soort steentjes op, geen keitjes, ook niet het soort dat op opritten gebruikt wordt. Ik weet niet hoe ze heten. Ik heb ze opgeruimd omdat ze vuil waren, en ik wil ze nu vervangen door iets gelijkaardigs. Ik heb daar ook een hele hoop onkruid weggeruimd, en denk dat het misschien best is om eerst een herbicide te gebruiken. Heeft iemand daar tips voor? En een idee hoe die steentjes heten?

Veel vragen, veel vragen, I know Daarom ben ik hier, ik zou jullie hulp oneindig appreciëren.

Groeten

Els
dinsdag 6 april 2010 - 18:46
Musje

Musje

Hoi Els,

Hortensia`s zijn erg mooi,het is een struik en met bloemen en als je niet wilt dat het teveel geld kost,kun je altijd aan bekende vragen als ze een hortensia in huis hebben gehad,of je ze daarna zou mogen hebben en poot je ze in de tuin en de Helleborus is een mooie plant,het blad blijft in de winter ook groen en in het vroege voorjaar komen de bloemen,ze zijn er veel kleuren en hoeft niet duur te zijn,het is misschien ook leuk om erop te letten dat er steeds wat bloeit in je tuin, niet dat het een paar maanden mooi is en dan niets meer,haha ik kan nog wel even doorgaan met planten op noemen,maar misschien krijg je ook nog leuke tips van anderen,groetjes Musje.
dinsdag 6 april 2010 - 19:17
eyehrev

Eyehrev

Hey Musje

Hartelijk dank voor je antwoord! Een helleborus heb ik, die hangt aan de muur, die had ik nog van op het terrasje aan mijn vorig appartement. Inderdaad een prachtige plant. Daar staan altijd wéken bloemen op! Ik heb er wel nooit bij stilgestaan om die in volle grond te planten, die plant van mij die heeft eerder hangende bladeren, ik zou denken dat ze dan over de grond sleept Rare uitleg, maar oké, als die uitgebloeid is ga ik ze verplanten.
Hortensia's ken ik van bij mijn moeder. Dat ik daar nog niet aan gedacht had! Ik vind ze prachtig!

Ik heb ook nog een Camellia, staat nu nog in een pot, maar die ga ik na de bloei ook in mijn tuintje zetten. Wel 's googlen waar die best staat..

In ieder geval, bedankt! En wat mij betreft mag je nog even doorgaan hoor En je hebt overschot van gelijk trouwens, wat dat altijd bloeien betreft. 't Is inderdaad niet de bedoeling dat mijn tuintje ineens "stilvalt"

Groetjes
Els
dinsdag 6 april 2010 - 19:28
eyehrev

Eyehrev

Dag Marjoleine

Heel erg bedankt voor je bericht!

Wat dat onkruid verdelgen betreft.. Ik zou de grond ook liever niet volstoppen met chemische troep, echt niet. Maar toen ik daar vanmiddag zo bezig was, altijd met hetzelfde plantje.. Wat het is, no idea, maar het heeft een wortel waar je kan aan blijven trekken en twee meter verder zit het einde. Of twee meter dieper (ik overdrijf, maar je snapt het wel). En op die wortel zitten natuurlijk allemaal vertakkingen naar andere plantjes van dezelfde clan. Ik denk dat de vorige bewoners niet al te veel aandacht besteed hebben aan wat er daar zoal groeit en bloeit en woekert. Ik had de indruk dat het plantje er aan de andere kant van de aardbol ook weer uitkomt, zo diep zaten die dingen soms! Vandaar.. Ik dacht, als ik daar dan terug van die steentjes op gooi, en die plantjes blijven maar woekeren.. Maar goed, ik ben er nog niet, ik zie het wel, de volgende dagen, wat er allemaal teruggroeit. Ik denk (wel, "hoop") dat ik toch wel redelijk intensief die dingen verwijderd heb.

En rozen.. die wil ik ook. Ik ga deze site zeker verder uitpluizen. En de plantennamen die jij (en hopelijk nog mensen) hier posten, daar maak ik een lijstje van. En dan zondag naar de bloemenmarkt

Bedankt!

Els

dinsdag 6 april 2010 - 19:53
eyehrev

Eyehrev

Hey Marjoleine

Foto gaat nu niet, alles is weg, maar als ik naar de foto's kijk op Google, denk ik dat het toch een ander plantje was. Geen zevenblad.

Als er ("als", wat maak ik mijzelf wijs, "wanneer" is beter) iets teruggroeit, dan post ik er hier een foto van.

Nog een vraagje: ik heb ook "dingen" uitgedaan met een bolletje (knol?) als wortel. De blaadjes boven de grond leken op die van kleine tulpen. Maar tulpen en andere bol (knol? ik vergeet het altijd..)-gewassen, die zijn rond deze tijd van het jaar toch al uitgebloeid? Of staan nu in bloei? Maar vorige week stonden die kleintjes er nog niet..

Groetjes

Els
dinsdag 6 april 2010 - 20:23
Musje

Musje

Hoi Els,

graag gedaan,ik ben ook bezig met de tuintjes,ik heb een voor en achtertuin en dit jaar ga ik ze volpoten,ik ben al begonnen ermee,ik zoek voornamelijk plukbloemen,want ik vind het leuk om zelf boeketjes te knippen,zo ben ik ook dol op pioenrozen,die ruiken zo zalig,de aanschaf is dan weer niet voordelig,maar als ze eenmaal aanslaan kun je zelf knippen,want deze bloemen zijn in de winkel ook duur,wil je eigenlijk een beetje op kleur de tuin,of van alles door elkaar,gewoon belangstelling hoor,ik ben gewoon een grote tuinfan,groetjes Musje.
dinsdag 6 april 2010 - 20:51
cornelia

Cornelia

Ha Els,

Ik wou nog even op je steentjes terug komen. Kun je ze een beetje omschrijven. Als je zegt dat je niet al te veel geld wil spenderen zou ik ze zeker niet meteen weg doen. Met wat energie kun je ze nog best schoon krijgen of op een andere wijze her-gebruiken.

Je kunt ze b.v. verzamelen en in een emmer sop even met een borstel erdoor, afspoelen en klaar.
Zijn ze groen van aanslag; even in een emmer met chloor en daarna in de zon leggen, goed afspoelen en klaar (de bio methode is om ze af te spoelen met het water dat je overhoud na het koken van aardappels, dan heb je geen chloor nodig)
Enfin, zo zijn er nog wel wat methodes.

Je kunt ze ook ergens in een hoekje van de tuin, uit het zicht evt., op een hoopje leggen. Ze zullen dan vanzelf mogelijk wel overdekt raken met mossen etc. en kunnen voor diverse insecten nog als woonplaats dienen.

Enfin, ik ben zo iemand die denkt dat ik bijna alles kan gebruiken in de tuin en nieuwe steentjes kopen kan duur zijn afhankelijk van wat je wil en wat je nu zou weg gooien.

groeten, cornelia
dinsdag 6 april 2010 - 22:42
eyehrev

Eyehrev

Hm, bedankt Marjoleine, maar daar is het nu te laat voor, ze zijn weg.. Ze groeiden op zo'n onpraktische plaats, tussen onkruid, ze waren half bedekt met oude bladeren van een boom in de tuin, die steentjes.. Er is hier en daar wel een bolletje blijven zitten, daar ben ik zeker van. Ik zie wel wat er uitkomt.

Wat die steentjes betreft Cordelia: ik heb me het hoofd al gebroken over de naam, maar die ben ik kwijt. Ze zijn klein, niet glad, geelbruin van kleur. En om ze schoon te maken.. Ze zaten ook gemengd met bladeren en vanalles, ik heb het hele boeltje gewoon in zakken gestoken. Ik heb hier trouwens geen plaats om die dingen schoon te maken. En om ze in een hoekje van de tuin te leggen ook niet, daarvoor is die niet groot genoeg. Er hangt trouwens een dik gordijn van klimop naar beneden, plaats genoeg voor creepy crawlies

Musje, ik heb niet de ambitie om met mijn tuintje een prijs te winnen Er mag een beetje vanalles door elkaar. Ik vind het tof om dingen te planten, en dan te zien wat er uitkomt en wat het geeft. Maar een kakofonie van kleuren bijvoorbeeld, dat hoeft niet voor mij. En sommige dingen komen er niet in, omdat ik ze niet mooi vind. Ik moet nu ineens aan Afrikaantjes denken Dat vind ik zo'n ouwerwets bloemetje. Hoe kom ik daar nu bij?! Jeugdherinnering zeker..

Bedankt allemaal, en groetjes

Els
woensdag 7 april 2010 - 12:55
eyehrev

Eyehrev

Ik bedoelde wel degelijk "Cornelia" hoor, Cornelia
woensdag 7 april 2010 - 12:56
cornelia

Cornelia

Ach Cordelia of Cornelia; whatever.
Ik heet eigenlijk gewoon Wilma. Ha




woensdag 7 april 2010 - 16:46
Musje

Musje

Hoi Els,

haha niet eens prijzen winnen met je tuin,wat is dat nou,nee hoor ik ook niet,maar in mijn achtertuin wil ik graag groen,wit paars en mijn voortuin juist rose,paars wit,afrikaantjes is zekers oud,maar wel schattig,je moet lekker doen wat je zelf het mooiste vind,het is jouw tuintje,echt genieten deze tijd,groetjes Musje.
woensdag 7 april 2010 - 18:43
eyehrev

Eyehrev

oké, Wilcordia
(altijd al een probleem gehad met namen, en als ik dan zoals hier alleen maar kan replyen op de laatste post, tsja, dan is het hek van de dam..

ik ken ondertussen de naam van de steentjes: dolomiet. Niet fijngemalen, maar grof, zoals kleine keitjes. Zoals ik gezegd heb, heb ik die dus weggehaald, en 'k zou er zo gewoon nieuwe in de plaats leggen. Iemand een alternatief? 'k Heb zelf al gedacht aan van die grote stenen om op te stappen, en daartussen een bodembedekker. Maar daarvoor moet ik in een ander forum zijn denk ik.

Toch even zeggen dat ik, terwijl ik hier nog maar een dag zit, al heel wat hulp gekregen heb, en ideeën opgedaan heb. Waarvoor dank

Els
woensdag 7 april 2010 - 18:45
cornelia

Cornelia

Nee, nee. niet naar een ander forum gaan.
Mooie platte stenen (kun je kopen, kun je verzamelen door iedere leuke steen die je tegenkomt mee naar huis te nemen, soms kun je bij verbouwinswerken in puin tegles vinden die je dan als mozaiek kunt gebruiken of kapotte stoeptegels)
Die leg je dan leuk met een tussenruimte neer en dan vul je de spleten op met kruipende plantjes zoals muur of mijn favoriet; kruipende tijm.

Joh, ik weet zeker dat je nog diverse tips gaat krijgen.

donderdag 8 april 2010 - 08:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon