menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stadstuintje inrichten

Ga naar meest recente reactie

eyehrev

Eyehrev

Beste mensen

Ik ben onlangs verhuisd en heb nu een mooi stadstuintje. Wel, "mooi", zo zou ik het willen, maar dat is het nog niet.

'k Heb het vandaag helemaal opgekuist, en nu moet ik planten kiezen. En daarvoor had ik graag een beetje advies gehad, want ik ben eerder een leek.

Ik huur de plaats, dus heel veel geld wil ik er niet in investeren. En ik mag dan wel graag een tuintje onderhouden, ik wil er niet elke week úren werk aan hebben. Vandaar dat ik dacht aan vooral blijvende planten, kleine struiken.. Een paar eenjarigen mogen ook, maar niet te veel. Ik hou van bloemen, struiken met bloemen zou ik prachtig vinden.

Op de helft van het tuintje zit de zon een paar uur per dag recht op de muren, zo tussen 11u en 16u, maar dat zal nog meer zijn in de zomer. De felste uren dus. De andere helft krijgt nooit zon. Een deel van het tuintje wil ik bewaren om een beetje te experimenteren Tomaten, de occasionele pompoen, weetjewel. Wat kruiden misschien, zou ik machtig vinden.
Ik denk dat ik een deel van de zonnekant best daarvoor reserveer.

Maar om kort te gaan: welke planten raden jullie mij aan?

Ah, nog iets: in het midden van het tuintje ligt een stuk aarde, omzoomd met bakstenen. Daar lagen een soort steentjes op, geen keitjes, ook niet het soort dat op opritten gebruikt wordt. Ik weet niet hoe ze heten. Ik heb ze opgeruimd omdat ze vuil waren, en ik wil ze nu vervangen door iets gelijkaardigs. Ik heb daar ook een hele hoop onkruid weggeruimd, en denk dat het misschien best is om eerst een herbicide te gebruiken. Heeft iemand daar tips voor? En een idee hoe die steentjes heten?

Veel vragen, veel vragen, I know Daarom ben ik hier, ik zou jullie hulp oneindig appreciëren.

Groeten

Els
dinsdag 6 april 2010 - 18:46
Musje

Musje

Hoi Els,