menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke combinatie van planten voor hoge kruik

Ga naar meest recente reactie

peerbrok

Peerbrok

Ik heb een hoge kruik van zo'n 65 cm hoog (zie foto). Ik kan een bloempot met diameter van 19 cm bovenin de kruik plaatsen.

Nu wil ik een paar verschillende planten om de pot te vullen, o.a. in het midden een staande plant die lang bloeit en aan de randen van de pot afhangende plantjes, die slierten van zo'n 30-35 cm geven.

Welke combinatie van planten kan ik hiervoor gebruiken?

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 3 april 2010 - 19:40
moetje1951

Moetje1951

Vinca of maagdenpalm hangt prachtig af, je kunt deze ook rechtstreeks in de pot planten, want 19cm diameter is wel heel klein om veel te combineren. Prachtig die konische kruiken, maar o zo moeilijk om mee te werken.
Ik heb er al verschillende stuk moeten slaan om mijn planten te recupereren.
zaterdag 3 april 2010 - 19:47
LauraK

LauraK

Afhangend zou je klimop kunnen gebruiken, als bloeiende plant b.v. een lavendel
of fuchsia op stam o.i.d. Zelf heb ik voor precies het tegenovergestelde gekozen:
een Cordyline als opgaande plant, met een lichtblauw bloeiende Lobelia als
hangplant erbij. De binnenpot is bij mij ook niet veel groter dan die bij jou.
Ik heb in de kruik een stapel stenen gelegd, zodat de pot mooi stabiel blijft staan,
en die plastic binnenpot niet naar beneden kan zakken. Hier een fotootje ervan:

[afbeelding verwijderd niet-https]

(het gaat om de pot rechtsvoor) In de pot links daarvan staat een lavendel op stam.
En nog een voorbeeldje:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten van Laura.
zaterdag 3 april 2010 - 21:48
charelke

Charelke

In het midden een lavendel op stam en eromheen hangaardbeien zo zou ik het doen met zulke kroes.
groetjes
Charelke
zaterdag 3 april 2010 - 23:13
leeuwtje

Leeuwtje

Zelf vind ik hangrozemarijn schitterend in zo'n pot (dan vooral in de bloeiperiode).
zaterdag 3 april 2010 - 23:38
annis

Annis

Zoals laura reeds aan geeft een Lavendel op stam en dan een blauwe Lobelia of Bacopa.Plectranthus madagascariensis is ook een mooi hangplantje met bont blad. Kun je niet aan een hoge rozenpot komen die dezelfde diameter heeft voor in de pot dan hebben de plantjes in ieder geval wat meer ruimte en grond om uit te groeien.
zondag 4 april 2010 - 13:16
moetje1951

Moetje1951

Waw, prachtig Laura. En de poes mag er ook best wezen!
Welke plant staat er in het midden? Ik heb er ook zo een, maar elk jaar worden de buitenste bladeren geel en sterven dan af?
zondag 4 april 2010 - 19:40
leeuwtje

Leeuwtje

Dat is een brugmansia! Die hebben heeeel veel water nodig in de zomer en veel voedingsstoffen.
Mijn planten zijn ondertussen alweer flink aan de groei geslagen. Ik had nog geen voedingsstoffen gegeven maar daar wilde ik vandaag mee beginnen.
maandag 5 april 2010 - 11:27
moetje1951

Moetje1951

Ik bedoelde eigenlijk de plant in het midden van de pot van de foto waar de poes op staat?
De Brugmansia staat op de foto erboven.
Heb jij ook zo'n last van"iets" dat gaten in de bladeren vreet? Mijn Brugmansia's zijn elk jaar zowat kaalgevreten en ik weet niet of het slakken of oorwurmen zijn, of misschien nog iets anders????
maandag 5 april 2010 - 18:06
LauraK

LauraK

De plant in het midden op de foto met de katten (er ligt er ook een achter de pot!)
is een palm. De naam ervan is Phoenix canariensis. De palm is niet winterhard, dus
deze overwintert binnen in de huiskamer. Ook hier heb ik gebruik gemaakt van
een plastic binnenpot, die ik dus zo uit die terracotta buitenpot haal. Die buitenpot
zet ik omgekeerd in de schuur, zodat hij niet kapotvriest. Hier even een link:
http://www.oranjerievereniging.nl/Phoenix.htm
Als de palm weer naar buiten gaat, zet ik 'm eerst een paar dagen in de schaduw,
dan een paar dagen in de halfschaduw, en dan pas in de volle zon, anders
verbranden de bladeren meteen. Ik denk dat dat geel worden van de buitenste
bladeren een natuurlijk proces is: zo wordt de stam gevormd, en wordt de palm
steeds hoger. Zolang er in het midden mooi groene bladeren blijven ontstaan, is
er m.i. niets aan de hand.

De Brugmansia is aangevreten door oorwurmen, maar daar kwam ik pas te laat
achter. Ze verstoppen zich overdag meesterlijk in de bladeren, en gaan 's nachts
uit eten...

Groeten van Laura.

P.S. De kruik is schitterend! Ook helemaal mijn smaak!
woensdag 7 april 2010 - 09:13
moetje1951

Moetje1951

ok Laura, dank U wel. Wat doe jij aan die oorwurmen? Ik zit er al jaren mee geplaagd.
woensdag 7 april 2010 - 09:20
leeuwtje

Leeuwtje

Laura, ik ken iemand die heeft de phoenix al jaren buiten staan. Hij verwarmd de stam met een lichtslang in de winter en doet er wat bescherming omheen. Schitterend zo groot in de tuin!
Ik wil dat ook gaan proberen. Ik heb mijn plant al klaar staan.
woensdag 7 april 2010 - 10:26
LauraK

LauraK

@ Moetje: oorwormen schijn je te kunnen vangen in een omgekeerde bloempot
met vochtig hooi erin, geplaatst op een stok. Ik kwam daar vorig jaar te laat achter,
maar ga het dit jaar zeker proberen.

@ Jori: staat die Phoenix in een pot, of in de volle grond? Ik wil dat ook zeker
gaan proberen. Bij een winkel hier in de buurt zijn deze palmen vaak voor rond de
€ 6 te koop, en uit ervaring weet ik dat ze behoorlijk snel kunnen groeien. En wat
voor bescherming doet diegene er in de winter omheen? Ik ben heel benieuwd!

Groeten van Laura.
woensdag 7 april 2010 - 11:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon