menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hopplantjes - moeten deze in volle grond

Ga naar meest recente reactie

katleen511

Katleen511

Hallo,

Ik heb twee hopplanten gekocht. Ik had ze graag aan een tuindraad laten groeien met de bedoeling om gans deze afsluiting (zo'n 2.5 m lang) volledig dicht te laten begroeien. Mijn echtgenoot heeft al eens flink gelachen, want de ondergrond is daar... beton. Ik weet nu ook wel dat daar niets op groeit , maar ik wou eigenlijk de planten elk in een grote bloempot laten staan.
En ze dan vandaar uit beginnen leiden. Zou dit lukken? Of zet ik ze toch beter op een plekje in de volle grond?

Hetzelfde voor een passiebloem. Ik heb aan mijn achterdeur een pergola. Aan de ene kant staat een clematis (in volle grond). De andere kant wil ik graag de passiebloem. Ik heb deze in een grote vochtdoorlatende bloempot gezet om hem zo langs het traliewerk omhoog te leiden.
Het is ook zo dat ik beide klimmers wel wat onder controle wil houden. Met mijn clematis lukt dat geweldig: hij staat er nu twee jaar en er schiet bijna niets van over
Deze zomer begon hij opeens helemaal te verwelken en dacht ik dat hij er het loodje had bij neergelegd. Hij kwam er echter weer door. Nu schiet hij wel mooi uit, maar een vette plant is het toch nog lang niet...
Kan iemand advies geven?

Thanks!!!

Groetjes,

Katleen
zaterdag 3 april 2010 - 15:12
printemps

Printemps

Ik kan mis zijn maar ik dacht dat hop 1 jarig is
Sterft dus af volgens mij
Dus ik zou die nog nu nog niet buiten zetten

mvg
zaterdag 3 april 2010 - 16:01
moetje1951

Moetje1951

Wel Kathleen, laat je echtgenoot maar lachen. Ik heb ook een hoppeplant aan de voet van de paal waar mijn wasdraden aan hangen. Mijn plant had dus in het begin ongeveer 20 cm diep aarde beschikbaar. De rest is ook beton (van de waspaal) en elk jaar opnieuw kruipt mijn hoppe langs die paal omhoog en neem zelfs mijn wasdraden in beslag.
Mijn hoppe is in ieder geval niet eenjarig. Ze komt elk jaar terug en zou zelfs een beetje durven woekeren. Ze komt overal uit in de ronde, dus de wortel zoekt zich een weg uit de beton denk ik.
Succes ermee!
Wat de passieflora betreft: Mijn moeder deed het ook op de manier die jij voorstelt, in een grote pot met een klimrek erachter. Zij had ook elk jaar mooie bloemen.
Moetje
zaterdag 3 april 2010 - 18:39
katleen511

Katleen511

Bedankt!
Dan ga ik morgen direct aan de slag!
In de winkel vertelden ze me dat hoppe een vaste plant is. Daarom ook dat ik ze kocht. Ze mag ook wat woekeren, want er loopt een beek voor onze voortuin (op riool!) en dan kan ze die vuiligheid wat verdoezelen...
Ik ben al een heel stuk vooruit geholpen.
Bedankt voor de reacties en maak er nog een mooie Paasdag van!

katleen
zondag 4 april 2010 - 10:45
cornelia

Cornelia

Ha Katleen,

Hop komt inderdaad ieder jaar weer opnieuw op, de kluit zal ook steeds groter worden. Raadzaam is om in het voorjaar de oude en dus afgestorven stengels weg te halen (in de hopteelt word in september de hop tot een paar centimeter boven de grond in zijn geheel geoogst) Je afscheiding zal dus ieder jaar even een kale periode moeten doorstaan maar geen nood Hop is een plant die je echt ziet groeien. Moet je 's morgens maar eens kijken en dan vervolgens 's avonds weer eens dan zie je duidelijk dat de scheuten gegroeid zijn. Overigens kun je de jonge scheuten ook eten. Is een delicatesse.

Prachtige plant, veel plezier er mee.

Groet, Cornelia
maandag 5 april 2010 - 22:54
iecee

Iecee

je kan de wortels ook maar beter begrenzen want die willen nog wel eens weglopen en elders gaan woekeren
alles wat bovengronds is sterft af dus dat moet ieder jaar weg en als het zich door een draad slingert moet je dat er helemaal van tussen peuteren je kan dus beter even goed bekijken waar je het zet
ik probeer er al jaren vanaf te komen want hij zat al bij de buren en verder en die vonden dat niet zo leuk
dinsdag 6 april 2010 - 09:57
moetje1951

Moetje1951

Mijn hop blijft keurig op zijn plaats.Ik weet niet welke soort het is maar het is een plantje dat ik eens gekregen heb van iemand uit Poperinge, de hoppestreek bij uitstek. Het enige wat de plant soms doet is in mijn Gouden Regen kruipen, maar in het najaar snij ik de stengels onderaan door, en na een tijdje kan ik de dode ranken er zo uittrekken. Maar het is een prachtig zicht in de zomer, mijn wasdraden vol met hoppe. Heb wel een wasrek moeten kopen!
dinsdag 6 april 2010 - 10:09
cornelia

Cornelia

W.s. hebben we het in het eerste geval over de "gewone" wilde hop. Die uit Poperinge is natuurlijk de gecultiveerde hop. Hier in Limburg (NL) heb je ook nog enkele hopvelden welke de gecultiveerde soorten gebruiken (voor de bier brouwerij) en deze zijn altijd duidelijk meer in het gareel. Vaak ook grotere hopbellen etc.
dinsdag 6 april 2010 - 13:40
moetje1951

Moetje1951

Vandaar....
Alhoewel de hopbellen zijn niet zeer groot
dinsdag 6 april 2010 - 13:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon