menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplanten tegen draad

Ga naar meest recente reactie

Maya16

Maya16

welke klimplant (behalve klimop) voldoet aan volgende eigenschappen:
- groenblijvend
- kan op zijn eentje een hele draad volledig dichtkrijgen
- voorkant (kant zichtbaar vanuit de tuin) heeft het ZO op zich (de straatkant is NW)
- niet te veel werk aan
- hoogte: moet niet hoger dan 1,8m - 2 m worden
woensdag 24 februari 2010 - 00:50
dendrodan

Dendrodan

clematis armandi deze heeft groene bladeren in de winter en geeft mooie bloemen in het voorjaar
woensdag 24 februari 2010 - 16:57
Maya16

Maya16

ik had ook aan de clematis armandi gedacht, maar op internet zie ik eigenlijk vooral foto's als hij lokaal tegen een muur of een afsluiting groeit, of wel een beetje tegen een draad...maar ik zie hem niet echt als een groene "muur" van 10m x 2m zonder iets van doorkijk (en dat is wel de bedoeling). Vandaar dat ik dacht die misschien toch minder geschikt was dan...

Heeft die zo een horizontale steunbuis/paal nodig, zoals klimop?
woensdag 24 februari 2010 - 18:02
jdcoster

Jdcoster

Dat soort idale klimplanten bestaat gewoon niet. Tuinieren is een werkwoord en voor de mensen die tegen dat werk op zien, bestaan er tuinaannemers
Voor die draadafsluiting een haag van taxus of prunus laurocerasus (paplaurier) plaatsen zou nog een oplossing kunnen zijn. Daar volstaat één keer per jaar snoeien al wel.
Al het andere wordt een wilde warboel en groeit niet dicht, neem dat maar van mij aan.
Vriendelijke groeten
vrijdag 26 februari 2010 - 00:28
rivofa

Rivofa

Clematis Armandii moet wel beschut staan en is "vorstgevoelig". Wat je wel kan proberen is een klimopsoort nemen met hele kleine blaadjes, die groeit niet zo wild als de grootbladige soorten, die moet je dus niet zo dikwijls snoeien. Maar, je hebt wel wat meer geduld nodig eer je een mooie gesloten haag hebt natuurlijk.

vrijdag 26 februari 2010 - 16:00
evadepeva

Evadepeva

@Batdah: Die klimop, waar koop je die? Bij de grote winkelketens kon ik het niet vinden. Ik heb het in de tuin (een hele oude) maar het is me nog niet gelukt om te stekken, helaas... Ik vind het een hele mooie klimmer.
vrijdag 26 februari 2010 - 23:26
evadepeva

Evadepeva

Wat is precies vegetatief?
Ik zal het dan nog eens proberen. Het is nog niet gelukt in water en ook niet met stekpoeder in zaaigrond.
Mijn andere gestekte klimop maakt geen wortels, heeft dat er iets mee te maken..?
Bij intratuin en europatuin en bij een aantal kleine bedrijfjes heb ik dit soort nog niet gezien.
zaterdag 27 februari 2010 - 22:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon