menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verkleurde Toscaanse Jasmijn

Ga naar meest recente reactie

HermanenIngrid

HermanenIngrid

Hallo,
Vorig jaat heb ik uit Italie een Toscaanse Jasmijn meegebracht. Deze Trachelospermum Jasminoides doet het erg goed. Afgelopen winter binnen gehouden omdat hij niet tegen de vorst zou kunnen. Deze zomer heeft hij het ook erg goed gedaan, maar ruim een maand geleden begon hij sterk te verkleuren. Hij is nu bijna geheel donker rood! een paar takken zijn nog een beetje groenig.
Nu lees ik overal dat hij groen moet blijven, dus wat kan dit zijn? Maar belangrijker nog: komt dit weer goed?
Vriendelijh dank alvast,
Groeten,
Herman[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 29 november 2009 - 10:51
verbena46

Verbena46

Hallo H.

Heb iets gelezen hier over deze plant wat betreft rode bladeren.
De oorzaak is dat ie al iets te koud heeft gestaan maar komt wel weer goed.
Dus wel beschermen tegen te lage temperaturen.

grt verbena
zondag 29 november 2009 - 11:16
leeuwtje

Leeuwtje

Dit doet hij inderdaad omdat het kouder wordt. Maar hij kleurt vanzelf wel weer groen in het voorjaar. Verder heb ik zelf mijn planten allemaal in vollegrond staan en ze overleven zo al jaren zonder enkel probleem. Maar aangezien jij hem in pot hebt staan zou ik hem inderdaad wel naar binnen halen. Dat is dan toch vaak slecht voor een plant. Maar voorlopig hoeft dat nog niet hoor. Ook niet bij een nachtvorstje. Maar bij enige dagen continu vorst zou ik het toch wel doen.
zondag 29 november 2009 - 11:25
Lysianthus

Lysianthus

Hartelijk welkom Herman en Ingrid,

Wat een superkleurtje, dat is alvast mooi meegenomen.
Ik ben ook eigenaar van een fantastische Trachelospermum Jasminoïdes, maar volgens mij is er niks aan de hand met die van jou maar heb je alleen een andere soort die verkleurd in de herfst en de winter naar donkerrood.
Kijk eens op Trachelospermum jasminoides `Wilsonii`
Groetjes



Lysianthus
zondag 29 november 2009 - 12:17
annis

Annis

De Trachelospermum jasminoides heb ik ook gehad helaas. Hij heeft vorige winter niet overleefd. Het blad verkleurde ook naar rood en dit is normaal dit komt bij meerdere soorten planten voor zodra het kouder wordt.Met groenblijvend bedoelen ze natuurlijk bladhoudend.Het is een fantastisch mooie plant en hij geurt heerlijk. Ik had de mijne gekocht als jonge plant bij een bezoek aan een prachtige tropische tuin ANFRA in Grashoek boven in Ned.Limburg.Dit jaar maar weer eens op zoek naar een nieuwe.

Van mij ook nog een hartelijk welkom op dit leerzame en gezellig forum.

groetjes @nnis
zondag 29 november 2009 - 13:35
Lysianthus

Lysianthus

Ik stel me toch de vraag welke winterprik dat hij dit jaar al gehad heeft om zo'n verkleuring te krijgen.
zondag 29 november 2009 - 14:43
printemps

Printemps

@ Batdah

Lysi is van Mechelen
Dat hun je zien door op de avatar te klikken

In mijn tuin ( Sint- Niklaas) heeft het ook nog niet gevroren(of misschien een heel klein beetje)want mijn brugmansia staat nog steeds buiten en misschien binnenkort de eerste bloem (plant gekocht in afslag)

mvg
zondag 29 november 2009 - 15:11
Eniavaswen

Eniavaswen

Afslag is iets kopen met korting (Een dialecte uitdrukking uit het waasland)

Bij ons heeft het ook nog maar een paar dagen gevroren, maar da's intussen alweer een paar weken geleden.

Groetjes, karen
maandag 30 november 2009 - 10:32
ev121a

Ev121a


Ik heb de toscaanse jasmijn al jaren in mijn tuin staat
tegen een muur die in de zomer in de zon staat en erg
beschut en in de winter niet afgedekt word
Staat in de zomer in bloei en geurt heerlijk maar groeit
niet hard.
vrijdag 1 januari 2010 - 21:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon