menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje over half schaduw

an

An

ik heb een vraagje over half schaduw ivm mijn campanula die ik nog even in de aarde moet zetten.
ik wil hem op een plaats zetten waar heel weinig zon komt (het komt er wel maar minimaal)
nou staat er op het kaartje zonof/half schaduw kan ik hem daar gewoon neerzetten (planten)
want zon klopt ook niet want andere die ik in de zon had zijn van elende gestopt met bloeien (blaadjes zijn nog wel goed )

maar wat hout het precies in die halve schaduw
want ik heb 1 kant waar wel zon komt maar heel weinig ook door de hoge struiken hibiscus(niet die van de foto) ,vlinder struik e.d

want dan ga ik hem nog zo planten

gr an
vrijdag 26 juni 2009 - 19:40
minouke

Minouke

3à5 uren zon in de zomer.
Of spikkelschaduw (zon tussen de bomen bv) kan ook.
vrijdag 26 juni 2009 - 20:28
an

An

ja dan wordt het van allebei wat want er schijnt wel een zonnetje maar niet veel
anders moet ik het gewoon proberen
vrijdag 26 juni 2009 - 20:40
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Dat Campanula's wegens te veel zon van ellende zijn gestopt met bloeien lijkt mij toch onwaarschijnlijk..., maar te weinig water geven kan wel kloppen. Campanula's hebben namelijk veel water nodig (aangezien ze een groot bladoppervlak hebben en daardoor veel water verdampen), zeker als ze in volle zon staan. Bij mij staan ze allemaal in volle zon in bloempotten en ze doen het prima, al vraagt het met deze warme dagen heel wat heen-en-weer geloop met een gieter...

Maar veel hangt ook af van de soort Campanula's, vele soorten komen uit het noorden en kunnen dus met wat minder zon perfect bloeien, maar anderen komen eerder uit het zuiden, zoals bv. de Campanula isophylla 'Napoli', die komt uit Italië en is dus wel heel wat zon gewend.

Zijn het kleine Campanula's (bv. Campanula portenschlagiana), dan kan een beetje schaduw zeker geen kwaad, zijn het grote Campanula's (bv. Campanula persicifolia), dan is veel water en veel zon toch wel belangrijk. De kleur van de bloemen wordt dan wel lichter, maar dat hoort dan eigenlijk zo...

Om te antwoorden op de vraag: halfschaduw wil zeggen gericht naar het oosten of het westen, volle zon wil eerder zeggen gericht naar het zuiden...

zaterdag 27 juni 2009 - 00:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon