menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verkleurende klimop

Ga naar meest recente reactie

olijfje

Olijfje

We hebben een haag van klimop staan en momenteel april mei ziet de haag er niet te best uit.
Hij staat dun en de bladeren vertonen geel en bruine vlekken (zie foto's)
Kan er ons iemand met een tip helpen om de klimop te behandelen.
[afbeelding verwijderd niet-https]

nog één :

Bloemen & Planten

maandag 20 april 2009 - 11:16
Fliejoor

Fliejoor

Hallo,

bij ons juist hetzelfde! En dat terwijl ernaast kleinbladige klimop staat en deze vertoont geen vlekken en sterft niet af.
Het begint in ons geval met een verkleurde vlek en op termijn sterft het blad af.
Ik hoop dat iemand een oplossing heeft. Ik heb eens gelezen over een ziekte die dit soort vlekken veroorzaakt en die zicht verspreid via de afgevallen bladeren.

Groeten!
maandag 20 april 2009 - 12:17
LauraK

LauraK

Mijn klimop doet hetzelfde, maar het gebeurt elk jaar, en die verkleurde bladeren
haal ik er zoveel mogelijk vanaf. De klimop loopt daarna toch wel weer flink uit, en
eventuele gaten groeien zo weer dicht. Ik maak me er zelf dus geen zorgen over.

Groeten van Laura.
maandag 20 april 2009 - 13:23
olijfje

Olijfje

Bedankt,

Hier nog een overzicht, moest dat misschien meer zeggen...

Bloemen & Planten

maandag 20 april 2009 - 14:02
corrielat

Corrielat

Bij mij hetzelfde probleem,

waarschijnlijk is de strenge vorst de oorzaak,

na een flinke snoeibeurt is de klimop weer een aantal nieuwe scheuten aan het maken,

misschien is dit bij jullie ook het geval.
maandag 20 april 2009 - 21:50
Esem

Esem

Ik denk ook dat de winter de boosdoener is zoals corie het al aangaf.
Je ziet op vele plaatsen de de klimop met bruine bladeren zit.
Dus even wachten of de klimop bijsnoeien en er zal wel nieuw blad verschijnen en het oudere blad en vooral het gele en bruine blad valt af of je verwijderd het met de hand.

Eddy,
dinsdag 21 april 2009 - 22:37
Polplastron

Polplastron

Ik ben niet zeker maar naar mijn mening is er sprake van een combinatie van winterkoude en wind. Deze twee samen drogen de wintergroene blaadjes uit waardoor ze verdorren. In mijn tuin is ieder jaar een deel van de klimop op deze manier beschadigd terwijl de bladeren op meer wind-beschutte plaatsen er totaal geen last van hebben. Zoals anderen hier al gezegd hebben; die blaadjes vallen gewoon af en er groeien nieuwe! Drastische middelen zijn hier dus niet nodig!

Groeten,

Pol
donderdag 23 april 2009 - 19:47
Kwest

Kwest

Dag Olijfje,

Ik zou me zeker geen zorgen maken, die bruine en vergeelde blaadjes vallen er af terwijl er nieuwe takjes in de plaats komen. Op de eerste foto in je post zie ik trouwens al een nieuw takje tevoorschijn komen. Zorg er wel voor dat je klimop niet te nat staat, ook de blaadjes, want dan kunnen er schimmels komen, zie artikel op site van Groennet http://www.groen.net/magazine.asp?id=13771
Trouwens de bladeren van klimop blijven niet eeuwig aan de takken, ik heb ergens gelezen dat meeste bladeren na 18 maanden verdorren en door nieuw groen vervangen worden.

Groet,

Kwest
donderdag 23 april 2009 - 21:34
vincentvdl

Tekst aangepast

Vincentvdl

Toevallig geen veld in de buurt?
Wij hebben ook ieder jaar opnieuw gele bladeren in onze klimop nadat onze buurman zijn veld met herbicide heeft behandeld.
De symptomen zijn pas na 1 week na het sproeien zichtbaar.
Ook andere planten worden jaarlijks aangetast (aardbeiplanten, hydrangea...).
Klimop is een sterke plant die weinig gevoelig is voor ziektes.
vrijdag 12 mei 2023 - 11:56
vincentvdl

Tekst aangepast

Vincentvdl

Boer in actie op een winderige dag.
De microdruppels herbicide die op de klimop belanden zijn volgens mij de oorzaak van de gele blaadjes.

Bloemen & Planten

vrijdag 12 mei 2023 - 14:41
Polplastron

Polplastron

In mijn tuin en bij de buren hebben we momenteel een enorme aantasting door de klimopkever of klimopboordertje: deze kevers of hun larven maken allerlei gangetjes in de stammen van de klimop waardoor deze in snel tempo afsterven. Eerste symptomen hier waren ook massaal verkleurende bladeren. Het gaat hier echter niet om hier en daar een geel blaadje, maar om grote hoeveelheden.
Tot nu toe heb ik nog niets over dit kevertje gelezen op dit forum (voor zover ik weet), daarom geef ik het ter volledigheid even mee.
maandag 15 mei 2023 - 16:06
Tuinprins

Tuinprins

Wij hebben ook ieder jaar opnieuw gele bladeren in onze klimop nadat onze buurman zijn veld met herbicide heeft behandeld.


Soms lees je dingen die van geen kant kloppen en waarvan mensen desondanks overtuigd zijn dat ze kloppen. In deze: dat er een correlatie is tussen het sproeien van de boer en en het geel worden van de bladeren van de klimop.

Duiding:

Klimop stoot het hele jaar door blad af, waarbij er een piek ligt in de tweede helft van het voorjaar. Het blad wordt langzaam geel en valt daarna van de plant. Heel veel wintergroene planten kennen dit o.a. hulst en wintergroene magnolia. Het is een natuurlijk proces dat zo oud is als Methusalem. Blad dat geraakt wordt door een herbicide als Roundup wordt niet eerst geel maar wordt bruin. Schade door drift van de spuitoplossing kan voorkomen maar is duidelijk herkenbaar en ziet er totaal anders uit als het geel worden van het blad.

Volgende keer maar eens beter je planten bestuderen ...

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 mei 2023 - 20:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon