menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid hoe te werk gaan

Ga naar meest recente reactie

dirk1980

Dirk1980

Ik heb een nieuwbouw waar ik dringend aan de tuin wil beginnen. Er moet nog veel zand weg gedaan worden, maar ik zit met 1 groot probleem: Een niet kapot te krijgen onkruid. Verschillende grondwerkers willen gewoon niet komen omdat het zo hardnekkig is.

Kent iemand de naam van dit onkruid, en hoe krijg ik het weg??? ik heb al voor 10tallen euro's onkruidverdelger gespoten, maar het wil gewoon niet weg.

hopelijk kan iemand mij helpen:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bloemen & Planten

zondag 19 april 2009 - 11:34
flipje5

Flipje5

Volgens zo te zien, is het drieblad het hele tuintje incisief zand en aarde en dan opnieuw beginnen. is geen doorkomen aan. veel succes Henk de Goei.
zondag 19 april 2009 - 19:09
dirk1980

Dirk1980

Het probleem is dat ik de aarde niet weg krijg omdat er niemand deze grond wil hebben..... Ik zou het dus eerst kapot moeten krijgen.
zondag 19 april 2009 - 19:14
leeuwtje

Leeuwtje

Ik dacht eigenlijk dat dit japanse duizendknoop was. Dat is zeer moeilijk weg te krijgen. Maar google even op die naam.
zondag 19 april 2009 - 20:15
printemps

Printemps

Inderdaad duizendknoop
Oftewel polygonum genoemd
Meestal is gewoon uitsteken het beste maar in uw geval wel een hele dobber
Misschien moet je eens zoeken naar dat produkt dat ook gebruikt wordt tegen bamboe,er helpt ook niets anders tegen ziede
Maar ik weet de naam niet meer
Ik zal eens zoeken hé

mvg lentean
zondag 19 april 2009 - 20:34
printemps

Printemps

Heb al gevonden dat je de stengels met pure rondoup kan injecteren met een spuit
Maar volgens mij ws er nog iets maar ik vind het niet meer
Het was effectief tegen woekerende bamboe of was het bambou geschreven in de topic en zal ik of jij nog wat verder moeten zoeken hier

mvg lentean
zondag 19 april 2009 - 20:56
leeuwtje

Leeuwtje

Ik dacht eigenlijk dat tegen die polygonum niets helpt. Ook roundup niet. Dat verzwakte hem iets maar hij ging er zeker niet dood van. Er liep een onderzoek en die mensen waren al 10 jaar bezig met verwijderen en ze dachten nog wel eens zo lang bezig te zijn. Ze hadden pas 1/5 e weg.
zondag 19 april 2009 - 20:58
dirk1980

Dirk1980

dan heb ik nog een lange lijdensweg te gaan

Alvast bedankt voor de reacties, nu weet ik al tenminste hoe het heet.

Heb ook al straf spul gehad van edialux, maar zoals al gezegd is, dit verzwakt het maar tijdelijk. Een flinke scheut regen en wat zon, en tis weer daar.
zondag 19 april 2009 - 21:31
spruce

Spruce

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb vorig jaar samen met mijn vrouw dagen gesleten in onze tuin om hanepoot uit te steken in het gazon. Hanepoot is een grasachtige dat je met Bofix niet kan doden - en Roundup mag je natuurllijk niet gebruiken.

In totaal heb ik een 6 tal grote zakken afgevoerd naar het containerpark. Uitsteken en zoveel mogelijk wortel mee pakken. Dit jaar zal blijken of onze actie effectief was. Efficiënt is het zeker NIET.

Wat je ook eens kan doen is je stoute schoenen aantrekken en naar een boer in de buurt trekken met je portefueille. Die mannen hebben meestal nog wel wat straf spul van vroeger staan - en ik hoop dat het straf spul wel dit onkruid kan stuk krijgen. Meestal geven ze dat niet graag mee - maar mits betaling kan veel natuurlijk. Misschien kan je eens een test doen met een kleine hoeveelheid.

good luck,
zondag 19 april 2009 - 22:12
cetinel
maandag 20 april 2009 - 12:46
kamiel2

Kamiel2

misschien kan dit helpen (ik heb er trouwens mijn meiklokjes mee weggekregen wat normaal ook niet makkelijk is, of uitgraven natuurlijk) ik heb de baadjes met een borsteltje ingewreven met een onkruidverdelger (round-up of iets anders, ik heb dit gekocht in de aldi) OPGELET het moet een verdelger zijn die via het blad naar de wortel gaat (dwz. langzaam maar efficient) en door de borstel vernietig je de andere planten niet, het is een groot werk, maar ik ben er indertijd mee geholpen geweest, Ik hoop dat ik geholpen heb (stel wel dat ik dit nu doe voor alle onkruiden die in de bloementuin verschijnen, en die meiklokken waren er duizenden) dus veel werk maar met resultaat. veel geluk!!
maandag 20 april 2009 - 14:07
cetinel

Cetinel

blijkbaar is dat enkel verzwakkend,die roundup(of welk merknaam ook)
maar sterven ze er niet van
maandag 20 april 2009 - 14:55
dirk1980

Dirk1980

Alvast bedankt voor de reacties.

Ben vandaag met volle moed begonnen aan het uitschuppen en uitrekken van de stengels en wortels. 1 bigbag vol en ongeveer 1/5de gedaan. De rest heb ik nogmaals besproeid met roundup. (bestaat er geen straffer spul??, of geconcentreerder??)
Mss dat ik toch eens ga proberen met een shalamo (of het schrijf je zoiets, da spel om te branden), mss dat dit wel effect heeft.
De bouwgrond langs ons was al verkocht voordat wij hebben gebouwd, maar de eigenares is niet bepaald van zin om direct te beginnen, en de ergste haard bevindt zich op die grond. Zolang er daar niets aan gedaan wordt zal het prbleem zich op onze grond blijven voortdoen.... lucky me
maandag 20 april 2009 - 21:02
dirk1980

Dirk1980

Heb iets gelezen over het product GARLON, dat zou blijkbaar wel werken... iemand hier ervaring meer?
maandag 20 april 2009 - 21:19
Tjoolder

Tjoolder

Je kan eens met zout proberen.

De plant zou hierdoor kunnen uitdrogen en afsterven.
dinsdag 21 april 2009 - 10:25
printemps

Printemps

Lands de kant met uw buur rhizoombegrenzer plaatsen(een voldoende groot stuk nemen anders kruipen ze ernaast hé)
Dit gebruiken ze ook bij bamboe
Dan blijven de planten tenminste toch bij uw buur
Als zij er niets aan wil doen dan is het nadien helemaal haar probleem alleen

mvg lentean
dinsdag 21 april 2009 - 12:01
leeuwtje

Leeuwtje

Wat gek. Ik dacht dat ik dit gisteren ook nog geplaatst had in een bericht (dat van die rhizoombegrenzer) maar nu zie ik nergens dat bericht staan....
dinsdag 21 april 2009 - 12:04
kamiel2

Kamiel2

ik heb ook al gewerkt met Glyfosaat 360 panic (EDIALUX) tegen alle onkruiden ook grassen (kan je doseren zoals je wil), hiermee heb ik ook de vroegere gazon weggedaan, ik had hetzelfde probleem, oude tuin en nooit onderhouden, dus veel bazaar, en mij hadden ze gezegd "alles afgraven en nieuwe grond in doen". Ik heb dit op mijn manier geprobeerd met verdelgers en nu heb ik op dezelfde plaats een moestuintje met sla en worteltjes en dergelijke. Dit is wel een 4 a 5 jaar geleden! Als het niet lukt sorry, ik tracht alleen te helpen
dinsdag 21 april 2009 - 12:25
Esem

Esem

Ik denk dat hier maar een ding help,en dat is de plant(en) uitputten,elk stukje dat bovenkomt uittrekken,en dit blijven doen tot de plant afsterft,tot je niets meer ziet boven komen

An enkele jaren duren.

De wortels verwijderen help niet,als er een stukje van één cm blijft zitten heb je binnen de korste keren en nieuwe plant.

Dus de plant uitputten is en enige en afdoende manier om er van af te raken.

Ik wens je dan ook alle sux6 toe;

gr Een kenner van het probleem Eddy,
dinsdag 21 april 2009 - 22:27
dirk1980

Dirk1980

Vorige week dus alle stengels met zo veel mogelijk wortel uitgegraven en heb totaal 3 bigbags gevuld. Tussen vorige week vrijdag en vandaag hier en daar nog wat nieuwe scheuten uitgegraven. Vandaag met de jeep en aanhangwagen zo diep mogelijk de toekomstige tuin in gereden om de bigbags erop de sleuren zodat er nergens anders een japans duizendknoop zich kan nestelen rondom het huis (moest er bij het sleuren iets verloren worden).
Vervolgens met volle moed naar het recyclingpark. Bij ons word je voor en na het binnenrijden gewogen, en amai, was ik even verschrokken van het gewicht wat we gedumpt hebben. 525kg of te wel een halve ton japans duizendknoop met wortel!!
Nu blijven volhouden om nieuwe scheuten te verwijderen en af te voeren.

Wordt vervolgd...
woensdag 29 april 2009 - 20:57
chatoela

Chatoela

Hallo Dirk,

Een halve ton!!!!Dat moet een serieus werkje geweest zijn. Hopelijk heb je het meeste mee en komen er niet teveel nieuwe scheuten.

Ik zal voor je duimen.

groeten,
karin
donderdag 30 april 2009 - 08:33
robson1

Robson1

met totale onkruidverdelger van herbit (nartiumchlooraat denk ik)
moet het wel lukken denk ik
zaterdag 2 mei 2009 - 21:45
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Ja, en deze regelmatig afwisselen met een Glysofaat oplossing en hiermee proberen te plant uit te putten.

Niet echt millieu vriendelijk maar volgens mij de enige oplossing.

Afdekken is misschien ook mogelijk?
zaterdag 2 mei 2009 - 23:19
philippe1970

Philippe1970

japanse duizendknoop laat zich niet zo gemakkelijk verwijderen ,heel hardnekkig ... je ziet het veel langs spoorwegbermen . Het verwijderen gebeurt dan ook heel grondig ... liefst met wortel en al ... dan de grond tot zeker een halve meter uitgraven en dan verse ( liefst gestoomde grond ) aanbrengen !
zondag 3 mei 2009 - 10:22
Polplastron

Polplastron

Ik zie hier verschillende keren bepaalde herbiciden staan en geef je de volgende raad (hoewel het een beetje tegen mijn principes gaat):

Roundup en vele andere contactherbiciden worden door het blad opgenomen en gaan dan naar de wortel. Bij het puur toedienen van deze producten gaat enkel de bovenkant van de plant afsterven en blijft de wortel leven. Als je het product echter in de juiste verdunning toedient zal het goed naar de wortels gevoerd worden. Ik heb hier in een vorig leven heel wat die-hards mee naar de maan geholpen al moest ik er soms wel een paar keer achter elkaar voor spuiten.

In het geval van deze contactherbiciden telt dus: lees goed de gebruiksaanwijzing. Er bestaan speciale producten voor het verwijderen van hardnekkig onkruid, maar ik ben er nu zelf al even uit!

Succes!
maandag 4 mei 2009 - 11:33
kamiel2

Kamiel2

beste vrienden!
Polplastron heeft gelijk, goed lezen en de juiste dosering gebruiken, ik heb dit indertijd ook gedaan en om andere schade te beperken niet gespoten maar de bladeren ingesmeerd met een borsteltje, een groot werk maar het jaar nadien nog hier en daar iets, nogmaals zo gewerkt, en nu een mooie voortuin met planten en bloemen, en een moestuin met allerlei groenten, dan zijn zulke drastische ingrepen niet meer nodig!! maar nog wel onkruid wieden hé! want vanzelf gaat het allemaal niet, een tuin vraagt onderhoud en tijd, niet vergeten!!
Ik ben blij dat er nog met de hand gewerkt wordt, PROFICIAT voor de man die alles met de hand verwijderd heeft, maar om nu zaailingen of overblijfselen te bestrijden is mijn methode ook goed, ik ben in principe ook tegen natuurvervuilers maar soms kan het niet anders!

veel succes en werkgenot!
Kamiel
maandag 4 mei 2009 - 13:30
dirk1980

Dirk1980

We zijn ondertussen een jaar verder...

Het Japans duizendknoop is er nog steeds maar al veel minder.

Heb dus alles laten uitgraven tot op de gele zand. Nieuwe zwarte aarde laten brengen en gras gezaaid. Heb gisteren alle zichtbare stengels gemaaid met de elektrische kantenknipper. Denk dat ik er een stuk of 20 verwijderd heb. Gelukkig heb ik maar 1 stengeltje in het gras gezien.

De stengels komen enkel uit in het achterste deel van de zwarte zand.

De eerste 2 meter van de bouwgrond rechts van ons heb ik bedekt met een dubbele dikke nylon doek. Tot nu ziet het er goed uit.


[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 mei 2010 - 12:02
Kater

Kater

Hard gezweet en gezwoegd dus.
Ik had nooit verwacht dat er op zo korte tijd een mooi gazon voor in de plaats zou kunnen komen. Chapeau!!!
woensdag 5 mei 2010 - 12:09
Esem

Esem

Het is idd. een hardnekkig onkruid,ik ben zelf al enkele jaren bezig met het verwijderen van de duizendknoop,alleen maar door elke opkomende jonge spruit uit te trekken,en nu na enkele jaren zie ik toch een duidelijke verbetering.
BTW,
ik het ook de foto van het gazon een beetje verkleint Dirk 1980 om niet steeds te moeten shrollen om alles is één keer te kunnen lezen.

Gr Eddy,
woensdag 5 mei 2010 - 12:29
dirk1980

Dirk1980

Het heeft me veel moeite gekost, maar het resultaat mag er zijn. In mijn eerste post staan een paar foto's. De foto waar de oranje draad inhangt komt overeen met onderstaande foto aan de rechterkant (perceelsgrens).

Bloemen & Planten

woensdag 5 mei 2010 - 12:37
kamiel2

Kamiel2

proficiat beste tuinliefhebber!!
Als je nog steeds last hebt van die verdomde parasieten! lees dan nog maar eens de raadgevingen, want op korte tijd zou het uit de hand kunnen lopen, en dat zou echt zonde zijn! zo een mooi resultaat!
Een goeie raad, blijf dit van kortbij volgen, want een investering zoals deze wil je toch niet op een paar jaar teniet zien gaan!
we zijn allemaal benieuwd!
groetjes
Kamiel
woensdag 5 mei 2010 - 12:59
Polplastron

Polplastron

Wij hadden hier bij de aankoop van ons huis heel wat struisriet en bamboe staan. We hebben alles met de hand verwijderd maar helaas waren heel wat worteltjes blijven zitten en verspreid geraakt over de tuin.

Overal in ons gazonnetje kwamen er bamboe- en rietscheuten piepen. 't Was echt om mistroostig van te worden. We hebben toen regelmatig "geRoundupt" en zo, maar het baatte allemaal niet.

Maar ... na een zomertje grasmaaien bleken de scheuten toch compleet uitgeput.

Ik vermoed dat deze ervaring helemaal van toepassing gaat zijn op jouw tuin! Scheuten die tussen het gras opschieten, maai je gewoon mee af. Na een jaartje zie je er waarschijnlijk niets meer van!

Groeten,

Pol
woensdag 5 mei 2010 - 14:35
moetje1951

Moetje1951

Polplastron: geldt dit ook voor zevenblad in het gazon? Ik moet zeggen dat wij het gras nooit ultrakort maaien.
Jet zevenblad in de border is sterk verminderd, wekelijks haal ik er nog wat uit maar niet veel meer na een grondige schoonmaakbeurt in Februari, maar nu steken ze verdorie hun kop op in het gras!
woensdag 5 mei 2010 - 17:44
Juelz

Juelz

Nog z'n leuk iets zevenblad, gewoon blijven maaien/schoffelen/wegtrekken maar mocht je kans zien het eruit te steken gelijk doen.
er is geen andere manier om zevenblad weg te krijgen.
woensdag 5 mei 2010 - 18:24
braze

Braze

Hoi allemaal .

zoals ik al in een andere topic aangaf , moet je deze planten soort, met een spade
en een spitriek, te lijf gaan .
de spitvork is voordeze klus , het het beste wapen in de tuin , je maakt de grond ,er los mee maar de wortels worden niet mee beschadigd , en er breekt dus hoe genaamd ,niets af .
en dan van knoop naar knoop werken , en het jonge spul er zeker uithalen .
deze remdie blijven herhalen , en elke dag tuin controle houden .
zodat je niets mist ,maar dat helpt allemaal alleen ,als er geen broedt plaats in de ,
buurt is anders is alles , voor niets geweest ,en dat geldt net zo goed voor het ,
afgraven van de tuin, dat heeft echt wel zin ,maar als jouw buurman hem heeft ,staan als tuinplant ,en hem niet wil verwijderen, is verhuizen misschien nog wel
de beste optie .
ik moet er wel bij vermelden ,dat ik in eigen tuin, deze plant deze fallopia nooit
heb gehad, maar ik ben nu eenmaal tuinman, in het grootgroen onderhoud en daar komen we de etter, vaak genoeg tegen ,en uitputten met een schoffel ?
dat gaat ,niets opleveren .
ik had wel in eigen tuin, ervaring opgedaan met zevenblad ,waar ik het bestreed ,
lied de oude buurvrouw ,het lekker groeien , dus ook hier was , verhuizen de beste
keuzen en dat hebben ,we dus ook gedaan .

Gr

Cuno alexander .
zaterdag 8 mei 2010 - 01:20
braze

Braze

Hoi allemaal .

zoals ik al in een andere topic aangaf , moet je deze planten soort, met een spade
en een spitriek, te lijf gaan .
de spitvork is voordeze klus , het het beste wapen in de tuin , je maakt de grond ,er los mee maar de wortels worden niet mee beschadigd , en er breekt dus hoe genaamd ,niets af .
en dan van knoop naar knoop werken , en het jonge spul er zeker uithalen .
deze remdie blijven herhalen , en elke dag tuin controle houden .
zodat je niets mist ,maar dat helpt allemaal alleen ,als er geen broedt plaats in de ,
buurt is anders is alles , voor niets geweest ,en dat geldt net zo goed voor het ,
afgraven van de tuin, dat heeft echt wel zin ,maar als jouw buurman hem heeft ,staan als tuinplant ,en hem niet wil verwijderen, is verhuizen misschien nog wel
de beste optie .
ik moet er wel bij vermelden ,dat ik in eigen tuin, deze plant deze fallopia nooit
heb gehad, maar ik ben nu eenmaal tuinman, in het grootgroen onderhoud en daar komen we de etter, vaak genoeg tegen ,en uitputten met een schoffel ?
dat gaat ,niets opleveren .
ik had wel in eigen tuin, ervaring opgedaan met zevenblad ,waar ik het bestreed ,
lied de oude buurvrouw ,het lekker groeien , dus ook hier was , verhuizen de beste
keuzen en dat hebben ,we dus ook gedaan .

Gr

Cuno alexander .
zaterdag 8 mei 2010 - 01:20
braze

Braze

Hoi allemaal .

zoals ik al in een andere topic aangaf , moet je deze planten soort, met een spade
en een spitriek, te lijf gaan .
de spitvork is voordeze klus , het het beste wapen in de tuin , je maakt de grond ,er los mee maar de wortels worden niet mee beschadigd , en er breekt dus hoe genaamd ,niets af .
en dan van knoop naar knoop werken , en het jonge spul er zeker uithalen .
deze remdie blijven herhalen , en elke dag tuin controle houden .
zodat je niets mist ,maar dat helpt allemaal alleen ,als er geen broedt plaats in de ,
buurt is anders is alles , voor niets geweest ,en dat geldt net zo goed voor het ,
afgraven van de tuin, dat heeft echt wel zin ,maar als jouw buurman hem heeft ,staan als tuinplant ,en hem niet wil verwijderen, is verhuizen misschien nog wel
de beste optie .
ik moet er wel bij vermelden ,dat ik in eigen tuin, deze plant deze fallopia nooit
heb gehad, maar ik ben nu eenmaal tuinman, in het grootgroen onderhoud en daar komen we de etter, vaak genoeg tegen ,en uitputten met een schoffel ?
dat gaat ,niets opleveren .
ik had wel in eigen tuin, ervaring opgedaan met zevenblad ,waar ik het bestreed ,
lied de oude buurvrouw ,het lekker groeien , dus ook hier was , verhuizen de beste
keuzen en dat hebben ,we dus ook gedaan .

Gr

Cuno alexander .
zaterdag 8 mei 2010 - 01:20
iecee

Iecee

HALLO
Er bestaan ook gewoon professionele onkruidbestrijdingsfirma's die een spuitvergunning hebben en het lijkt mij simpeler en op den duur goedkoper en millieuvriendelijker om dit door een profesioneel te laten doen ipv zo maar te gaan experimenteren met allerlei vergif uit de supermarkt.
Deze bedrijven gebruiken vergif waarvoor je een beroepsvergunning voor nodig hebt en waar wij gewone mensen gelukkig niet aan kunnen komen.
tuiniers en kwekers schakelen dit soort bedrijven ook in want het is erg gevaarlijk om bepaalde vergiften te gebruiken, je hebt daar ook speciale beschermkledij enz voor nodig dus ik zou zeggen ga er zelf niet aan beginnen je bent veel geld kwijt en misschien ook je gezondheid, want voor dit spul heb je zwaar gevaarlijk vergif nodig.
inge
zondag 9 mei 2010 - 09:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon