menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom laat takken hangen

Ga naar meest recente reactie

Nordin

Nordin

Ik heb onderstaande boom (zie foto) in mijn tuin staan. De juiste benaming ken ik niet. Ik ben er sedert ongeveer 2 jaar woonachtig, en de boom laat zijn takken hangen. De eerste maal dat dit gebeurde heb ik de takken doorgezaagd. Nu gebeurt dit weer. Hoe komt dit en kan er nog iets aan gedaan worden?

Bloemen & Planten

zondag 22 februari 2009 - 13:09
printemps

Printemps

het gebeurd wel vaker met dat soort van bomen
meestal worden dan de takken met een touw vastgemaakt aan de hoofdstam
als je de takken afknipt ga je open/kale plekken krijgen

mvg
an
zondag 22 februari 2009 - 13:38
Nordin

Nordin

Had ik aanvankelijk ook gedaan, de takken aan de hoofdstam vastmaken met een touw, maar door het gewicht neigt de hoofdstam ook te buigen.
Weet ik je ook om welke boom het handelt, ik dacht aan een soort conifeer doch weet het niet juist.
zondag 22 februari 2009 - 14:19
printemps

Printemps

ja
is een soort conifeer
maar weet de naam niet

mvg
an
zondag 22 februari 2009 - 15:04
Rita1960

Rita1960

Hé Willy,
da's ook een manier om je buren op kosten te jagen

grt'n

Rita
zondag 22 februari 2009 - 20:47
Audrie

Audrie

Het is volgens mij ook een jeneverbes met rechtopgaande takken en niet zo'n snelle groeier als Chamaecyparis leylandii. Het probleem kan zich ook voorkomen bij sneeuwval - door het gewicht van de sneeuw begeven sommige takken het al eens. - maar meestal komt het door hevige windstoten. De boom is daarom niet ziek hoor.
Vellen kan natuurlijk altijd maar wij hebben bij de onze met grote elastieken (spanelastieken die gebruikt worden voor bevestiging van zeildoek aan aanhangwagens) tussen de takken een soort van rasterverdeling (van de ene tak naar de andere en zo voort en dit verschillende keren zodat er een stevig netwerk van verbindingen bestaat waartussen de meeste takken verweefd zijn)
Met stevige touwen gaan het ook maar aangezien die niet zo elastisch zijn gaan de takken misschien sneller afbreken.

Langs de buitenkant zie je er niets van en zo kan hij nog wel eventjes meegaan.
Succes ermee!
maandag 23 februari 2009 - 11:36
Audrie

Audrie

Het is volgens mij ook een jeneverbes met rechtopgaande takken en niet zo'n snelle groeier als Chamaecyparis leylandii. Het probleem kan zich ook voorkomen bij sneeuwval - door het gewicht van de sneeuw begeven sommige takken het al eens. - maar meestal komt het door hevige windstoten. De boom is daarom niet ziek hoor.
Vellen kan natuurlijk altijd maar wij hebben bij de onze met grote elastieken (spanelastieken die gebruikt worden voor bevestiging van zeildoek aan aanhangwagens) tussen de takken een soort van rasterverdeling (van de ene tak naar de andere en zo voort en dit verschillende keren zodat er een stevig netwerk van verbindingen bestaat waartussen de meeste takken verweefd zijn)
Met stevige touwen gaan het ook maar aangezien die niet zo elastisch zijn gaan de takken misschien sneller afbreken.

Langs de buitenkant zie je er niets van en zo kan hij nog wel eventjes meegaan.
Succes ermee!
maandag 23 februari 2009 - 11:37
Nordin

Nordin

alvast bedankt voor de antwoorden. Ik ga de takken eens samenbinden met touw of zoals hier vermeld met elastiek.
maandag 23 februari 2009 - 20:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon