menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helleborus zaaien

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

ik heb in de lente een paar zaadjes van de helleborus argustifolia kunnen opvangen. ik heb ze nu uitgezaaid, in een zaaibakje.
maar ik las eerder al iets over een koude periode . zet ik dit bakje dan best buiten vanaf nu tot in de winter? of had ik ze best nu niet gezaaid?
martine
woensdag 6 september 2006 - 22:35
tuinlief

Tuinlief

hallo Martine,
Volgens mijn ervaring is het zo dat helleborus zich spontaan uitzaait en dat je na de winter, indien je de bloemen hebt laten staan welliswaar, een hoop jonge frisje plantjes naast je moederplant zal vinden. Niet te grondig wieden dus, en de plantjes de tijd geven wat uit te groeien. Ik weet niet wat het effect van jouw zaaien zal zijn, ik zou ze ik ieder geval buiten zetten.
Lieve
woensdag 6 september 2006 - 23:15
martine

Martine

naast mijn plant heb ik nog geen zaailingen gezien, ... eerlijk gezegd had ik daar een beetje op gehoopt.
ik zal mijn bakje buiten zetten en afwachten, ...
Martine
donderdag 7 september 2006 - 08:20
louise

Louise

Hallo

Ik heb enkele jaren voor de eerste helleborus gezaaid. Zoals jij: veel te vroeg. ik heb het bakje in de ijskast gezet tot januari, dan eerst in een koude plaats, later op de vensterbank. En ik had veel jonge plantjes, die ik opgepot heb bij het begin van de zomer. Ze hebben de zomer en de winter doorgebracht, ingegraven in de luwte van enkele struiken, genoeg water gekregen... Bij de aanplant van de éénjarigen dit voorjaar, heb ik er een aantal in volle grond geplaatst. Een tiental heb ik in grotere potten, ingegraven gelaten. De planten in volle grond zijn goed uitgegroeid, nu maar hopen op bloemen.

Nu heb ik weer zaad in de ijskast staan, om weer rond januari te zaaien.

succes met uw zaadjes, het is wel een werk van lange adem
donderdag 7 september 2006 - 09:19
martine

Martine

dat lijkt me inderdaad een hele onderneming, maar misschien toch de moeite waard.
bedankt voor de duidelijke info;
Martine
donderdag 7 september 2006 - 09:26
Fons

Fons

Martine,bakje buiten zetten tijdens de winter,vanaf Maart zullen de eerste kiemen verschijnen.

Groetjes Fons.
donderdag 7 september 2006 - 20:46
Geertje

Geertje

ik heb deze week in mijn tuin , net naast de pot waar de helleborus in staat, al verschillende zaailingen ontdekt dus dat ziet er goed uit , ik heb ook enkele zaden van een heleborus orientalis en ik denk dat ik die gewoon buiten ga zaaien en zien wat het geeft
donderdag 7 september 2006 - 21:16
Vlinderr

Vlinderr

Zaden van Helleborus zijn maar kort kiemkrachtig (wat is kort??) en moeten glanzen. Nu, in juni/juli laat de Helleborus de zaden vallen. Ik weet dat je ze nu het best kunt laten liggen in de grond, naast de plant. Maar wat doe je wanneer je ze buiten je eigen tuin wilt opkweken (in een pot). Nu uitzaaien of pas in het najaar?
Kunnen Helleborussen ook steriele zaden voortbrengen of is dat onmogelijk?
maandag 5 juli 2010 - 09:39
renate67

Renate67

als ze zichzelf uitzaaien vallen de zaden ook nu in de grond, dus ik zou zegen nu zaaien
dinsdag 6 juli 2010 - 00:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon