menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eenjarigen

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Lysianthus

Hallo forummers,

Wat gaat er gebeuren met mijn éénjarigen die ik al voor de vorst in volle grond geplant heb, nu deze laatste zo aanhoudt?
Ik ben bang dat ik er géén meer over hou.
Het gaat hier over:
Gaura Lindheimerii
AgastacheDelphinium
Heuchera
Rudbeckia enz........................
Zelfs de planten in pot die in het tuinhuisje staan ter bescherming, zijn bevrozen, zelfs mijn Brugmansias, alles is dus bevrozen dat niet winterhard is en ik vrees dat dat hen fataal zal worden, is dat zo?
Hopelijk kunnen jullie me wat beter nieuws geven.
Alvast bedankt.


ps: werkt de wijzig toets bij jullie ook nog niet?
vrijdag 2 januari 2009 - 18:20
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Lysianthus, de planten die je noemt zijn niet allemaal eenjarigen. De Gaura is een kortlevende vaste plant en op natte grond gevoelig voor vorst. Dat kan bij jou dus best meevallen. Agastache overleeft het als het droog genoeg is ook wel. Heuchera is prima winterhard! De Brugmansia's, dat klinkt me wat minder goed in de oren...Bij aanhoudende kou blijkt je tuinhuis dus niet vorstvrij. Ik hoop dat het mee zak vallen!
Groeten Martje
vrijdag 2 januari 2009 - 18:27
annis

Annis

Lysianthus de planten die je hier opnoemt zijn vaste planten die kunnen wel vorst verdragen. Alleen de Gaura zou schade kunnen onder vinden van een langdurige vorst maar ik denk dat het nog wel zal meevallen. De Gaura heb ik in de herfst tot de helft terug gesnoeid zodat het bovenste deel nog iets kan invriezen. Heuchera heeft het blad er nog op zitten en hangt maar zal met de temperatuur stijging wel weer normaal worden. Het blad laten hangen doen ze ter verkoming van teveel verdamping en zich zo te beschermen tegen uitdroging.

Martje je was me net voor.
vrijdag 2 januari 2009 - 18:31
Rita1960

Rita1960

Hoi Lysianthus,

Hopen maar op een goede afloop. Heb trouwens ergens op dit forum gelezen dat de brugmansia's zonder problemen - 5 gr C overleven. En als alles bovengronds is afgevroren en de wortels niet zijn bevroren, zouden ze toch terug kunnen komen.
Sterkte!

groetjes,

Rita

PS; de wijzigknop doet het hier wel
vrijdag 2 januari 2009 - 18:36
Lysianthus

Lysianthus

Bedankt voor de hoopgevende woorden, ik zal inderdaad moeten afwachten, maar ik vrees.
Ik sprak altijd maar over mijn stadstuintje en dat is het ook wel maar ik woon hier nog maar 2 jaar en heb dus nog géén erge vorst meegemaakt
Wat blijkt nu.................dat het hier harder vriest dan op straat, de kou en de noorderwind botst tegen de hoge muur en kan alleen maar draaien of terug weg langs de zijingang, recht mijn tuintje in
Op het water van de regenton staat 15 cm ijs en dito een emmer met groen en cornustakken , die ik bij had gehouden voor te bloemschjikken dat is al een bloemstuk op zichzelf ( ijssculptuur )
Ik denk ook nog aan mijn sterjasmijn, zal die het halen?
dan heb ik nog Ceratostigma, Scutellaria, Leucothoe, Itea virginica, Nandina Domestica, Choissa enz..........
vrijdag 2 januari 2009 - 19:04
Rita1960

Rita1960

Lysianthus, om je een beetje moed in te spreken.. alle planten willen overleven en sommigen zijn sterker dan ze eruit zien. Daar ga ik dan altijd maar van uit
Bij mij in de regenton, die ik gelukkig nog heb verlost van een aantal liters waters staat nu helemaal geen water meer in, 't is één klomp ijs.
Maar.. mocht het allemaal verkeerd aflopen na deze ijstijd... hoe beroerd ook.. geeft ook weer nieuwe kansen voor nieuwe plan(t)(n)en. Ik moet ook vrezen voor sommige van mijn planten
Laten we wel wezen.. wij zijn de afgelopen jaren wel erg verwend geweest met de zeer milde winters.
En je kunt altijd op het forum vragen om nieuwe stekken/planten.

groetjes
Rita

Die ook zeer verlangt naar de lente!
vrijdag 2 januari 2009 - 19:19
minouke

Minouke

Het zal afwachten zijn maar Ceratostigma loopt wel laat uit in de lente, dus niet te vlug denken dat die dood is.
Leg nu niets op de planten zolang het vriest, je zou zo eerder een omgekeerd effect krijgen
vrijdag 2 januari 2009 - 19:43
Lysianthus

Lysianthus

Allemaal bedankt voor de hoopvolle reacties, 'k ben benieuwd
Groetjes
Lysianthus
dinsdag 20 januari 2009 - 06:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon