menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hij bloeit toch nog

Ga naar meest recente reactie

an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]

mijn zelf gezaaide passieflora na ruim 2 jaar is ie gaan bloeien ben er erg blij mee
zelf gezaaid uit een passiebloem zaaddoos.
zondag 28 september 2008 - 16:04
annis

Annis

An , mooi is hij. Hier kun je ook echt blij van worden. Dat zou ik ook zijn als je zelf iets heb gezaait wat in bloei komt.
zondag 28 september 2008 - 16:29
an

An

heb het later met stekken geprobeert waarvan ik er dit jaar 1 in de volle grond heb gezet bloeit nog niet ,een andere staat in potaarde en de andere staat nog in een pot met water weet helaas niet meer welke er van nou mooi blauw is en welke lila,had het er wel bij gedaan maar ben het kwijt .
moet wachten tot ze gaan bloeien . deze op de foto is dua wit met een blauw hartje
zondag 28 september 2008 - 16:38
LordOfCantecroy

Tekst aangepast

LordOfCantecroy

Ik heb een Passiflora Cearulea (ik denk dat die van jou dezelfde ondersoort is), zoals je hier kan zien:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hij staat buiten tegen een zuidelijke muur in een vierkante kuip. Hij bloeit nu 2 jaar achter elkaar (er zit een tijdsverschil van 1 jaar tussen beide foto's), het enige wat ik moet doen is de kuip in de winter inpakken met noppenfolie en jute zakken, want ze durven weleens stuk vriezen.

Ter info: de bloemen zijn zeer goed eetbaar, maar er zit wel een natuurlijke vorm van LSD in!

Oh ja, je mag een Passiflora pas in april snoeien, niet voor de winter.
zondag 28 september 2008 - 18:02
LauraK

LauraK

Hallo An,

Wat knap dat het je gelukt is de passiflora te zaaien, en dat hij ook al bloeit! Ik kan me heel goed
voorstellen dat je er trots op bent, en dat mag je ook zeker zijn! De plant ziet er mooi diepgroen en
gezond uit.

Ik had zelf ook een roze-kleurige passiflora (welke soort weet ik niet meer), maar dat bleek een
heel moeilijke en vorstgevoelige plant te zijn. Nogal een teleurstelling dus...

Groeten van Laura.

(P.S. De stekken van de klokwinde (Cobaea scandens) zien er nog steeds goed uit in de stekgrond.
Ik zet ze waarschijnlijk over een week of twee binnen neer.)
zondag 28 september 2008 - 18:03
an

An

@die passie bloem mag er ook wezen wat een plaatje .
ik ga hem nog niet snoeien want zoveel bedkt hij nog niet.
ik weet niet eens wat voor soort het is,
ik ga hier de buurt af zomers en vraag als ik hem mooi vind om stekken normaal en die pakken ook vrij goed .
maar dit was de eerste keer dat ik zaaide ,ik had toen ook nog nooit gestekt.
maar ik ga twijfelen of ik nou deze uit een zaadbol heb gehaald of dat ik een zakje zaad had gekocht.

@hoi Laura,
ze zijn heel eenvoudig te stekken hoor ze hebben zo wortels maar je moet er wel even gedult mee hebben voor dat ze gaan wortelen ,en wat meer nemen dan 1 want de ene gaat dood en de andere gaat wortelen.
IK zou het zekker nog eens als ik jou was proberen en dan met stekken gaat sneller, je hebt dan gelijk al een takje, het begin dus en niet een heel dun zaaibeginseltje zoals die van mij was .
want ik twijfelde in het begin met dat wordt nks duurde zeker een jaar voordat hij echt begon te groeien
het tweede en derde jaar is hij pas gaan groeien en voorals het derde jaar pas. dit jaar dus.

IK heb nog geen stekken genomen van de klokwinde moet ik nog doen ,hij bloeit nog steeds, hoe gaat dat bij jou dat bloeien,het is niet een hele muur vol maar steeds eentje.
zondag 28 september 2008 - 23:11
LauraK

LauraK

Hallo An,

De roze-achtige passiflora die ik had, is buiten dood gegaan (te vorstgevoelig), en de stekjes die ik
ervan genomen had, wortelden niet, en gingen ook dood. Ik heb toen besloten niet opnieuw zo'n
passiflora te kopen, maar door te gaan met andere klimplanten, waaronder dus de klokwinde.

Er zitten heel veel knoppen aan mijn klokwide, maar of die nog gaan bloeien met dit weer...
Gelukkig doen de stekken het goed, zodat ik volgend jaar met een voorsprong kan beginnen!

Groeten van Laura.
maandag 29 september 2008 - 10:46
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Zoals je kan lezen op http://www.tuinadvies.be/passiflora_caerulea_passiebloem_passievrucht.htm is enkel de blauwe Passiflora caerulea min of meer vorstbestendig. Daar zou je dus verder mee kunnnen experimenteren, bij mij lukt het in ieder geval al 2 jaar zeer goed. Zoals reeds gezegd is het het enige wat ik moet doen de kuip in de winter inpakken met noppenfolie en jute zakken

maandag 29 september 2008 - 12:37
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

PS: An, ik probeer mij zo weinig mogelijk te laten hinderen door schrijffouten, maar in dit geval maak ik even een uitzondering omdat het foutje in je vaste tekst onderaan je posts staat (en dus steeds opnieuw verschijnt): het engelse woord voor bloemen is namelijk 'flowers' en niet 'flouwers'. Ik hoop dat je het kan waarderen

Ter info: als je de fout corrigeert, dan is het meteen gecorrigeerd in alle posts die je ooit geplaatst hebt, als dat niet handig is!

maandag 29 september 2008 - 12:46
an

An

PS: An, ik probeer mij zo weinig mogelijk te laten hinderen door schrijffouten, maar in dit geval maak ik even een uitzondering omdat het foutje in je vaste tekst onderaan je posts staat (en dus steeds opnieuw verschijnt): het engelse woord voor bloemen is namelijk 'flowers' en niet 'flouwers'. Ik hoop dat je het kan waarderen

Ter info: als je de fout corrigeert, dan is het meteen gecorrigeerd in alle posts die je ooit geplaatst hebt, als dat niet handig is!



Bedankt het is mij eigenlijk nog nooit opgevallen.
bedankt dat je het even zei.
maandag 29 september 2008 - 14:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon