menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia stekken

Ga naar meest recente reactie

Herms

Herms

Ik lees in een paar andere berichten hier dat je een Brugmansia ook kunt stekken.
Hoe gaat dat in zn werk?

Bij mij staat ie in de volle grond en is nu ca. 2,5 meter hoog.
Ik zal 'm van de winter goed inpakken, maar mocht ie het niet overleven, dan zou ik graag wat stekjes in mn kasje willen overhouden.

zondag 14 september 2008 - 09:27
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Herms,

Al ben ik dan maar een Brugmansia-beginneling, ik heb ook al een flink aantal stekken tot planten op
weten te kweken. Ik zet de stekken gewoon in ruim water, verschoon dat af en toe, en als de stelen dan
witte knobbelvormige uitstulpinkjes beginnen te krijgen, zet ik ze in potten met gewone potgrond.
Gisteren kreeg ik wel een tip van een kennis: doop de stekken met die uitstulpinkjes nog even licht in
stekpoeder, vóór je ze plant, dan is succes helemaal verzekerd. Maar op de eerste manier is het mij
ook voor 100% gelukt.

Veel succes en plezier ermee!
Groeten van Laura.
zondag 14 september 2008 - 10:26
fastmario

Fastmario

hallo
de meeste kweek ik gewoon op in water
tot ze geworteld zijn
lukt aardig het probleem nu is
te weinig daglicht en te koude temperaturen snachts
je moet ze binnen bij een temperatuur van rond de 20 graden houden
en aan een raam
persoonlijk stek ik niets meer tot april mei
maar als het een gewone brugmansia is zou ik zeggen ga er nog
voor en best gewoon in water tot de wortels een 5 tal cm zijn lukt best
zondag 14 september 2008 - 11:51
Vlinderr

Vlinderr

wat is het juiste moment om een Brugmansia te stekken. In het najaar of in het voorjaar?
woensdag 4 augustus 2010 - 22:43
moetje1951

Moetje1951

Ik stek mijn brugmansia altijd in het najaar. Voor ze naar binnen gaan worden ze gesnoeid en heb je stekmateriaal genoeg. Ik neem middenstekken, steek ze diep in de aarde, aarde heel goed aandrukken en de pot heel de winter vochtig houden en in het voorjaar lopen ze dan uit.
Soms rot er wel eens eentje. Genoeg stekken voorzien. Ik plaats vijf à zes stekken bij elkaar in een diepe pot.
Met water heb ik minder succes? Eens proberen zoals Laura.
donderdag 5 augustus 2010 - 10:21
jamssen

Jamssen

Wie kan me vertellen hoe ik een brugmansia het beste snoei voor de winter en waar zet ik hem het beste voor te overwinteren??(licht/donker/temperatuur?)
Het is mijn eerste brugmansia en heb ik hem gekregen en ben er erg trots op en wil hem niet verliezen.

help!!

groetjes mlouise
dinsdag 17 augustus 2010 - 01:03
printemps

Printemps

Marcoteren gaar ook zeeeeer goed
De steel eerst wat oppervlakkig inkerven
Plastiek potje open snijden en er rond doen,potgrond er in doen en regelmatig bewateren,binnen de korste keren is het potje vol met wortels,dan lossnijden van de moederplant en oppotten

Deze manier gaat zeer goed in de zomer

mvg
dinsdag 17 augustus 2010 - 13:06
moetje1951

Moetje1951

Insnoeien tot juist boven de eerste vork, licht en koel overwinteren, rond zes à zeven graden, niet meer want dan groeien ze verder en hebben ze geen rustperiode. Heel weinig water geven. Vanaf februari stilletjes aan wat meer water en voeding.
gr.
Moetje
dinsdag 17 augustus 2010 - 16:10
moetje1951

Moetje1951

liefst niet Lein, koel en licht. Als je ze donker zet krijgen ze van die sprieterige scheuten. Ik krijg het maar niet voor mekaar om stekken in water te laten wortelen?? Schijnt nochans heel vlug te gaan, mijn stekken staan daar maar wat te staan, geen sprake van wortels en opeens zijn ze rot.
Anne
woensdag 18 augustus 2010 - 19:53
moetje1951

Moetje1951

kan iemand mij helpen om mijn stekken te laten wortelen in water aub? Ik slaag er maar niet in.
donderdag 19 augustus 2010 - 08:59
fastmario

Fastmario

ik ververs iedere dag het water hoor
maandag 23 augustus 2010 - 21:44
fastmario

Fastmario

ik heb hier nu net stekken die uit de usa komen aan de wortel
maandag 23 augustus 2010 - 21:45
moetje1951

Moetje1951

Ja Mario, jij doet het waarschijnlijk veel beter dan ik. Mijn stekken zaten niet in een doorzichtige vaas, het water wordt wel ververst. Gisteren ook van Vital nog eens duidelijke uitleg gekregen en hij zegt net hetzelfde als jij, Marianne.
Waarschijnlijk dus niet licht genoeg.
Dus nog eens proberen maar. Ik wil dit gewoon ook eens kunnen!
Hou jullie op de hoogte!

Anne
dinsdag 24 augustus 2010 - 08:50
Vlinderr

Vlinderr

Afgelopen winter heb ik twee Brugmansia planten uit zaad gekweekt. Ik weet dat het lang kan duren voordat er bloemen komen (tot vijf jaar). Over een paar weken ga ik de planten, die ik uit zaad heb opgekweekt en nog niet gebloeid hebben, snoeien. Stel, ik maak stekken van deze gesnoeide stengels. Duurt het dan ook jaren voordat er bloemen komen? Heeft het zin om stekken van zo'n Brugmansia te maken of juist niet?
zondag 12 september 2010 - 17:08
printemps

Printemps

Als de vaas met stekken te koud staan rotten ze bij mij ook

mvg
dinsdag 14 september 2010 - 15:12
Vlinderr

Vlinderr

Vita1: Proberen kan altijd. Ik weet niet welke soort er uit de zaden komt. Ik heb de zaden gekregen bij een buitenlandse ruil. Het is en blijft nog even een verrassing.
dinsdag 14 september 2010 - 18:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon