menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleander

Ga naar meest recente reactie

pauladebrie

Pauladebrie

Ik heb een prachtige oleander in pot hij heeft heel de zomer gebloeid maar word echter te groot. Nu is mijn vraag kan of mag ik mijn oleander snoeien zo ja wanneer en hoe. Kan iemand mij helpen alvast bedankt Paula
vrijdag 29 augustus 2008 - 11:16
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Paula,

Allereerst van harte welkom op dit leerzame en ook nog eens gezellige tuinforum! Maar pas wel op:
het kan behoorlijk verslavend zijn!

En over het snoeien van je oleander: ik snoei ze zelf altijd in het voorjaar, als ik ze weer buiten zet,
maar lees maar eens mee wat ik er net op internet over vond:

" Planten die te groot of aan de onderkant kaal worden, kunnen ze prima gesnoeid worden. Dat
kan het best in het najaar, wanneer de plant binnen gezet wordt. Gewoon een flink stuk van de
takken afknippen in het oude hout, tot de plek waar het volgende jaar weer de eerste vertakkingen
gewenst zijn. Dat geldt ook voor de oleanders op stam, waarbij uiteraard alleen de kroon gesnoeid
wordt. De scheuten die daarna uitlopen zullen de komende zomer bloeien. Snoeien in het voorjaar
kan ook, maar vermindert de bloeikans in het daarop volgende seizoen."

En nu heb ik er zelf dus ook weer iets van opgestoken!
Heb jij trouwens een foto van je prachtige oleander in bloei? Ik zou het heel leuk vinden die te zien!

Groeten van Laura.
vrijdag 29 augustus 2008 - 12:21
meuwissenj

Meuwissenj

Hoi Paula

Ook ik had een oleander, die veel te groot geworden was.
Ik heb hem afgelopen Maart helemaal afgeknipt.
Hoewel hij deze zomer niet gebloeid heeft, heb ik nu wel
weer een prachtige plant.
Gr [afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 29 augustus 2008 - 13:14
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hartelijk welkom pauladebrie,

Derde keer, goeie keer alle begin is verwarrend, maak je maar géén zorgen, je zal je hier wel snel thuisvoelen en je weg vinden met je oogjes toe als je moeilijkheden hebt, kan je altijd een vraag posten onder de tuinbabbel.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Tot de volgende keer

vrijdag 29 augustus 2008 - 13:46
LauraK

LauraK

Hallo Paula,

De ervaring die Marga heeft met haar oleander (niet bloeien, maar wel groeien), had ik vorig jaar
met al mijn oleanders. Ik snoeide ze ook altijd pas in het voorjaar. Op advies van medeforumleden
hier heb ik afgelopen voorjaar helemaal niet gesnoeid, en bloeien de oleanders nu allemaal uitbundig.

Nu worden bepaalde oleanders net als bij jou gewoon veel te groot, en wil ik overgaan tot gedeeltelijke
snoei: ongeveer de helft van de takken dit najaar goed inkorten, en de andere helft pas volgend jaar.
Zo worden de oleanders hopelijk weer wat compacter, en bloeien ze toch. In het voorjaar snoeien
doe ik dua al helemaal niet meer. Een mens is nooit te oud om te leren!

Groeten van Laura.

vrijdag 29 augustus 2008 - 14:40
danny2

Danny2

Als je nu snoeit, wat best kan ,moet je de plant wel in de kas overwinteren en niet laten buiten staan.
Je snoeit een oleander wanneer je wil, je krijgt hem bijna niet kapot. Er is een terechte opmerking dat wanneer je snoeit het volgende jaar geen of nauwelijks bloem hebt. Wat een mogelijkheid is, is de helft kort snoeien en de andere helft volgend jaar, zoals Laura doet. En met kort snoeien , mag je zelfs tot op 20cm snoeien.

groetjes danny
vrijdag 29 augustus 2008 - 21:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon