menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia en lavendel en clematis leden onder de hitte

Ga naar meest recente reactie

mieke

Mieke

De Lavandula Papillon die in een pot op ons terras staat is uitgedroogd geraakt. De stengles met bloemen hangen er slapjes bij. Ik geef nu regelmatig water (overtollig water kan weglopen, onderaan de pot zijn gaatjes) ... maar het komt precies niet goed met de plant.
Moet ik de bloemen afknippen?

Wat moet ik doen met de bloemen van de clemiatis (Lord Neville) wanneer deze uitgebloeid zijn? De blaadjes vallen af. Moet ik de rest van de bloem wegsnijden?

Ik kreeg voor moederdag een Orthensia. Ik zette ze buiten op het terras, maar ze werd volledig bruin (zowel bloemen als bladeren). Ook had ze een dag te weinig water ... hing er slapjes bij. Met water geven kwam ze er bovenop. Maar de bruine kleur bleef ... Ik sneed de bloemen af en plantte ze in volle grond. Heb ik er goed aan gedaan de bloemen af te snoeien? MOet ik haar meer insnoeien (maar er zijn knoppen te zien op de stengels).

DANK!
vrijdag 16 juni 2006 - 13:12
Tomateboer

Tomateboer

Volgens mij bedoel je een Hortensia of Hydrangea
grt
vrijdag 16 juni 2006 - 13:25
mieke

Mieke

doet er niet toe hoe je het schrijft ... wat doe ik er best mee??

vrijdag 16 juni 2006 - 19:51
petra2

Tekst aangepast

Petra2

hortensia bloeit op hout dat zich dit jaar vormt.
ik snoei haar in het voorjaar,
de takken waar zich bladeren vormen, niet wegsnoeien, allen het dode hout verwijderen.
de bloemen laat ik over het algemeen zitten, deze vindt ik mooi asl ze gaan verdrogen, en in de winter
laat ik ze lekker zitten, hortensia staat wel het liefst in de schaduw,
ze kreeg bij jouw bruine bladeren waarschijnlijk stond ze toen in de volle zon

wat de clematis beterfd, de uitgebloeide bloem verwijderen de kans is groot dat ze dan nog eens gaat bloeien
vrijdag 16 juni 2006 - 19:54
hugo

Hugo

is het een tuin of een kamerhortensia die je hebt gekregen?

groetjes
vrijdag 16 juni 2006 - 20:01
Fons

Fons

Mieke,plaats uw lavendula in de schaduw, matig water geven ev. in volle grond plaatsen.
Bloem clematis mag weggeknipt worden.
Uw hortensia kwam waarschijnlijk uit een bloemenwinkel of centra,ge had de plant gelijdelijk moeten aanpassen aan buitenlucht en zon, nu zijn uw bloemen en bladeren verbrand door de zon,terugsnoeien mag tot juist boven flinke bladknoppen of ogen, kan ook in volle grond geplaatst worden.

Groetjes Fons.
vrijdag 16 juni 2006 - 20:05
Tomateboer

Tomateboer

is het een tuin of een kamerhortensia die je hebt gekregen?

groetjes


Doet er niet toe!
vrijdag 16 juni 2006 - 20:16
hugo

Hugo

doet er zeker toe, ik weet ook wel dat het dezelfde planten zijn, maar als hij opgekweekt is als tuinhortensia is hij gewoon om buiten te staan,, is hij opgekweekt als kamerhortensia heeft hij nog geen (nooit) buitenlucht gezien, van de serre naar de winkel goed geforceerd en volop in bloei;; zet die plant direct buiten en je hebt gegarandeerd moeilijkheden

groetjes
vrijdag 16 juni 2006 - 20:42
Tomateboer

Tomateboer

Ik bedoelde een antwoord te geven op Mieke's nogal directe reactie
grt
vrijdag 16 juni 2006 - 21:01
Esem

Esem

Mieke,
je clematis Lord Vevill hoef je niet te snoeien
Helemaal niets aan doen.
Ge Esem
vrijdag 16 juni 2006 - 23:26
Esem

Esem

Ja tomateboer
vriendelijk is toch wel anders dacht ik
Nu ben je zo goed on de schrijffout te verbeteren en ze bijten bijna je neus af.
maar je het doet er nie toe.Of wel?????
vrijdag 16 juni 2006 - 23:31
hugo

Hugo

sorry tomateboer (Angelo) indien ik verkeerd overkwam, zeker niet de bedoeling, heb trouwens best wel respect voor je;; bij de jongelui van tegenwoordig moet je exemplaren met jou gedrevenheid met een vergrootglas gaan zoeken, en wees gerust, ik weet best waarover ik spreek, heb hier ook zo'n exemplaar in huis (de lat altijd maar hoger leggen)

groetjes
zaterdag 17 juni 2006 - 07:40
Tomateboer

Tomateboer

Ja tomateboer
vriendelijk is toch wel anders dacht ik
Nu ben je zo goed on de schrijffout te verbeteren en ze bijten bijna je neus af.
maar je het doet er nie toe.Of wel?????


Inderdaad,...dank je
Hier op het forum comuniceren we via tekst en niet via woorden.
Als je dan een 'ortensia'schrijft kan je niet altijd de link leggen naar de
Hortensia of Hydrangea.
Dit was juist een verbetering.
Maar je hebt van die mensen die niet WILLEN bijleren he
grt
zaterdag 17 juni 2006 - 08:01
Tomateboer

Tomateboer

sorry tomateboer (Angelo) indien ik verkeerd overkwam, zeker niet de bedoeling, heb trouwens best wel respect voor je;; bij de jongelui van tegenwoordig moet je exemplaren met jou gedrevenheid met een vergrootglas gaan zoeken, en wees gerust, ik weet best waarover ik spreek, heb hier ook zo'n exemplaar in huis (de lat altijd maar hoger leggen)

groetjes


Hoh Hugo,zit daar niet mee in.
Weet je,...voor een stom foutje
Dank je voor de woorden.
grt
zaterdag 17 juni 2006 - 08:02
mieke

Mieke

dank je wel voor de tips over de planten. Ik ga dadelijk aan de slag.
sorry voor de te directie communicatiestijl ... het is inderdaad best om de planten juist te benoemen.
volgende keer beter !

zaterdag 17 juni 2006 - 10:04
Tomateboer

Tomateboer

Inderdaad,...al doende leert men!
grt
zaterdag 17 juni 2006 - 14:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon