menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote vakken hosta wat in de winter

Ga naar meest recente reactie

Lente

Lente

Dag iedereen,

Dit weekend ga ik mijn 4 buxusvakken beplanten van allen 3 op 3 meter.

Eén ervan zou ik volledig willen beplanten met hosta's (1 soort). Hierbij heb ik enkele vragen:

1. Ik zie liefst groenbladige hosta met geen overdreven groot blad: enige suggesties?

2. Tussen de hosta's zou ik bollen planten (in de herfst ), het opkomende hostablad verdoezeld dan het afstervende bollenblad.
Maar wat met het omgekeerde: eens het hostablad is afgestorven ga ik overblijven met een grote leeg vak van 3m bij 3m tot pas in het voorjaar de bollen starten. Kan ik hier nog iets anders planten om het afstervende blad van de hosta te verdoezelen en de winterperiode te overbruggen? (Andere vaste planten, herfst of winterbollen?)

Een ander vak ga ik beplanten met vrouwenmantel. Hierbij heb ik een beetje hetzelfde probleem als in puntje 2..............



Alle advies is welkom!

alvast bedankt
lente

woensdag 16 april 2008 - 15:06
Lino

Tekst aangepast

Lino

als er wat schaduw is, kunnen groenblijvende varens een oplossing bieden.


Of je zou een heester op stam kunnen planten of een stamroos
.......................................................[afbeelding verwijderd niet-https]
lino
woensdag 16 april 2008 - 16:33
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Je kan de hostabladeren ook gewoon tijdens het verkleuren laten staan, dit geeft sowieso een mooi kleurenpallet in het najaar. Hierdoor wordt je vak al minder lang leeg. Wat ik gedaan heb is tussen de hosta's herfstanemonen geplant. Dit verlengd het bloeiseizoen ook een beetje.
Het voorstel van een stamroos lijkt me ook een goed idee.

Groeten
De lange van Bilze

woensdag 16 april 2008 - 21:39
Lino

Tekst aangepast

Lino

Wat ik gedaan heb is tussen de hosta's herfstanemonen geplant. Dit verlengd het bloeiseizoen ook een beetje.

Goed idee!
Hier wat info over anemonen: http://www.vvpv.be/ondermappen/plant%20in%20de%20kijker/Anemonen,%20Anemone.htm
blijkt dat de "Anemone hupehensis" het langste bloeit (tot oktober)
en dat je best de hostabladeren niet verwijdert (= bescherming tegen vorst)


Vrouwenmantel combineert goed met Bergenia (Schoenlappersplant), die wat eerder bloeit en groenblijvend is.
donderdag 17 april 2008 - 08:54
Fons

Fons

Arum italicum heeft een tegengestelde groei ten opzichte van hosta, wintergroen tijdens de winter en sterft af tijdens de zomer, is eveneens een schaduwplant.
woensdag 23 april 2008 - 20:46
sugar

Sugar



Ik zie liefst groenbladige hosta met geen overdreven groot blad: enige suggesties?



Devon Green : één van de beste hosta's. Goede substantie (geen/weinig slakkenvraat, goed bestand tegen evt zonlicht), donkergroen blad met diepe nerven.

Verder zijn er nog een aantal leuke echte soorten om op zo'n plaats te zetten , ik denk spontaan aan een kikutii of een longipes.

Als het iets groter mag zijn er voldoende zonlicht op dat plekje komt : Essence of Summer. Dit is een geurende hosta met erg stevig blad.


vrijdag 25 april 2008 - 21:20
Adrienne

Adrienne

Oei een stamroos tussen hosta's zou ik niet doen.
Allez ikke hé.
Een roos heeft bij mijn weten niet graag dat ge aan d' er voeten zit te friemelen.
En een host wel die moet toch al eens gescheurd worden.
Of ben ik mis !!!!
zaterdag 26 april 2008 - 11:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon