menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe bollen combineren met zomer en herfst bloeiers

Lente

Lente

Hallo,

Ik heb 4 strakke plantvakken van 3*3 m die elk omringd zijn door een buxushaagje.
Nu zou ik graag deze vakken beplanten op zo een manier dat ik zo lang mogelijk bloei heb.

Ik hou wel van strakke beplanting dus grote groepen van 1 soort.
bv: als voorjaarsbol 1 vak met boshyacint, 1 vak met witte dichtersnarcis, 1 vak met de tulp 'green spring'.
vervolgens zou ik dan zonder lang met kale plekken te zitten, 1 vak met hosta, 1 vak met vrouwenmantel, 1 vak met geranium en 1 vak met dicentra willen beplanten.
Kan dit??

En als ik ook nog herfstbloet wil, bv 1 vak met herfstanemonen en 1 met herftsasters, hoe moet ik dit dan doen? Wanneer komen deze laatste in hun blad? Kunnen zij het overnemen van de voorgaande vaste planten? Moet ik deze geschrankt planten?
Maar dan heb ik waarschijnlijk het effect niet meer van 1 soort per vak??

Iemand hulp voor deze leek?

groetjes
Lente
dinsdag 1 april 2008 - 12:10
hildavw

Hildavw

Lente,

eerst en vooral [afbeelding verwijderd niet-https]

Een welkom niet alleen voor jou, Lente, maar ook voor die andere lente, die eerstdaags misschien wel verschijnt

Wat betreft je vragen, de antwoorden zullen wel volgen.
Wat ik je alvast kan zeggen, is dat de herfstanemonen momenteel stilaan in het blad aan het komen zijn, maar nog wel langzaam.
Bij mij staan er narcissen tussen, die nu dus er boven uit steken en naderhand, als de bloemen verwelkt zijn, vallen de bladeren niet op tussen de opschietende anemonen.

succes met je tuin

groetjes

Hilda
dinsdag 1 april 2008 - 20:11
Esem

Esem

Welkom lente,en daar wachten we al lang op hoor, de lente.(grapje)

De meeste bloembollen die je hier aanhaalt zijn uitgebloeit voor de zomerbloeiende vaste planten hun intrede doen met hun bloemen.
Dus je kan perfect boembollen combineren met vaste planten en eventueel eenjarige zoals bv Cosmos om er maar eentje te noemen.
Ook in combinatie met najaarsbloeier lukt best.
Een keuze maken kan geen probleem zijn want er is zoveel te verkrijgen dat je allicht je zin zal vinden.
In mijn boorders staan nu ook narcissen tulpen Hyacinten ezm te bloeien en tegen de tijd dat e andetre vaste planten in bloei komen is er nog weinig of niet meer te merken van de uitgebloeide bollen.
Gr Eddy,
dinsdag 1 april 2008 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon