menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Babybloembolletjes

Ga naar meest recente reactie

mieke8

Mieke8

Bij de tulpen (die ik in de grond gelaten heb deze zomer) en bij de narcissen zijn er bollen die slechts 1 blad krijgen en geen bloem. Opgegraven gaat het hier om kleinere bolletjes dan normaal. Zijn dit oude bollen die uitgeput zijn of zijn dit nieuwe, kweekbolletjes en zo ja wat doe ik ermee en wanneer gaan die bloemen?
woensdag 19 maart 2008 - 11:36
danny2

Danny2

Hallo Mieke,

dit zijn nieuwe bolletjes van voorig jaar, meestal is het vier jaar eer ze volgroeid zijjn en hun eerste bloemen geven.

groetjes danny
woensdag 19 maart 2008 - 18:40
iecee

Iecee

hallo
tulpen bloeien normal het tweede jaar niet of slecht
die horen uit de grond gehaald te worden als ze zijn uitgebloeid en in de herfst weer geplant dus het is logisch dat ze niet bloeien.
tegenwoordig kopen de meeste mensen ieder jaar nieuwe bollen want ze zijn niet duur er is steeds meer keuze en er is zo natuurlijk minder werk aan.
van de narcissen is het wel vreemd want die horen ieder jaar te verdubbelen.
tulpen ieder jaar opnieuw planten en narcissen laten verwilderen en die zaaien zichzelf.
groet inge
zaterdag 22 maart 2008 - 09:16
mieke8

Mieke8

Vraagjes aan Inge:
Waarom is het logisch dat tulpen het tweede jaar niet of slecht bloeien? Als je zegt 'narcissen zaaien zich uit en verdubbelen zich', bloeien die al het volgende jaar?
Ieder jaar ca. 1000 tulpenbollen uit de grond halen en terug planten of nieuwe kopen: minder werk? niet zo duur?
zaterdag 22 maart 2008 - 14:59
Fons

Fons

Op arme kempische zandgrond verrijkt met kompost en gedroogde koemest is het bijna onmogelijk een tweede jaar tulpenbollen of narcissen in bloei te krijgen,wanneer men hier de afgestorven bollen bovenhaalt zijn ze nog half zo dik als de nieuw geplante, sporadisch komen er nog een paar in bloei, om die reden moeten we jaarlijks nieuwe bollen aankopen.
zaterdag 22 maart 2008 - 19:48
Rita1960

Rita1960

hallo
tulpen bloeien normal het tweede jaar niet of slecht
die horen uit de grond gehaald te worden als ze zijn uitgebloeid en in de herfst weer geplant dus het is logisch dat ze niet bloeien.
tegenwoordig kopen de meeste mensen ieder jaar nieuwe bollen want ze zijn niet duur er is steeds meer keuze en er is zo natuurlijk minder werk aan.
van de narcissen is het wel vreemd want die horen ieder jaar te verdubbelen.
tulpen ieder jaar opnieuw planten en narcissen laten verwilderen en die zaaien zichzelf.
groet inge


Hallo Inge,

Ik ben het in dit geval niet geheel met je eens. Tulpen haal je uit de grond als het loof is afgestorven. Niet eerder want dan zullen de bollen geen voedsel op kunnen halen. Dus vrij vroeg in het begin van het jaar (afhankelijk van de soort tulp).
De botanische tulpen, en de tulpen waarbij specifiek aangegeven wordt dat ze voor verwildering geschikt zijn kun je laten staan.)
Daarna laat je de bollen drogen en in het najaar zet je ze weer in de grond. Liefst op een andere plaats. Dan zullen ze het volgende jaar weer goed bloeien.
Als de tulpen broedbolletjes hebben haal je die eraf. Deze bloeien pas na een jaar of 4. Wil je hier bloeiende tulpen uit kweken ben je een heleboel tijd kwijt, met wisselend gevolg. (Eigen ervaring)
(De broedbollen behandel je net zo als de "gewone"tulpen)
De reden waarom je de tulpen ieder jaar, na het afsterven uit de grond moet halen is dat er het gevreesde "tulpenvuur"kan ontstaan. Dan kun je nog net zoveel tulpen zetten als je wilt maar er komt niets van!
Verdere zul je er op moeten letten dat de gerooide tulpenbollen niet "rot" zijn. Dit voel je als je er even in knijpt. Voelen ze echt zacht aan dan weggooien!.
Ook als je ieder jaar nieuwe tulpen koopt, moet je de oude tulpen verwijderen. ( tulpenvuur)

Voor wat betreft de narcissen: Ieder jaar verdubbelen zou mooi zijn. Eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde als de broedbollen bij de tulpen. Het duurt een paar jaar. Bijkomend voordeel van narcissen is dat je deze wel kunt laten staan. Vooral de nieuwere kleinere soorten breiden zich na een paar jaar goed uit. Scheelt ook veel werk want deze kun je laten staan.

Prettige Paasdagen toegewenst,

groetjes,

Rita

Mieke,
Ik hoop dat je hier wat mee kunt!

groetjes en ook prettige Paasdagen toegewenst.
zaterdag 22 maart 2008 - 20:21
iecee

Iecee

Hallo,
Bedankt voor de uitleg, moet ik het niet meer doen.
Weer wat geleerd .
Ik koop gewoon wel nieuwe tulpen maar een of twee zakjes is wel genoeg voor mij.

Iedere bol of knol heeft een eigen gebruiksaanwijzing .
Daarom heb ik er nooit bij stilgestaan waarom je tulpen (behalve de soorten voor verwildering) ieder jaar uit de grond moest halen, alleen altijd geleerd dat ze uit de grond moeten.
Je ondervind dan wel dat je geen bloemen krijgt als je ze in de grond laat zitten. (vandaar mijn logisch)
De narcissen in mijn tuin haal ik er nooit uit en er worden er veel door de muizen opgegeten maar degene die het doen zijn op een paar jaar tijd enorme bossen geworden maar ik moet er wel bij zeggen dat ik op goeie grond tuinier.

Prettige paasdagen en beter weer.
Inge





zondag 23 maart 2008 - 10:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon