menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel te dicht bij elkaar geplant

Ga naar meest recente reactie

rombaft

Rombaft

Ik heb een ronde pot in mijn voortuin staan met een diameter van 50cm en 75cm hoog, nu heb ik die opgevuld met lavendel, heb in die pot 6 plantjes gezet, die komen uit potten van 10cm, en heb die zo goed als tegen alkaar geplant en teelaarde tussengestoken, dit om een mooi vullen resultaat te krijgen.

Soit, lees ik op een site dat je lavendel 35cm uit elkaar moet planten, is dit echt nodig ?? of kan deplant gerust dicht bij elkaar netjes groeien en bloeien ?
dinsdag 18 maart 2008 - 08:34
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Rombaft,

De afstand van 35 cm uit elkaar is voor planten die in de border staan, zodat ze de ruimte hebben
om mooi vol te kunnen uitgroeien. De zes lavendels die jij in de pot hebt gezet, staan dus wel erg
dicht op elkaar, en zullen elkaar gaan 'verdringen', waardoor er misschien wel planten het loodje
zullen leggen. Ik begrijp dat je het gedaan hebt om meteen een mooi effect te bereiken. Wat ik
in jouw geval zou doen, is teruggaan naar drie lavendelplanten in die pot. Als de planten beginnen
uit te lopen, heb je meteen een vol boeket. Misschien dat je de andere drie in de border kwijt kan,
of ook in zo'n grote pot, of per stuk in kleinere potten?

Groeten van Laura.
dinsdag 18 maart 2008 - 09:27
fastmario

Fastmario

ik vind van wel
mijn schoonvader had er ook eens aangekocht
ik vroeg hem of hij de hele buurt van lavendel zou voorzien
hij lachte maar na enkele maanden zat hij wel met de handen in het haar
dat groeid snel en groot
vind dat ook veel lavendel kan redelijk wat groeien op korte tijd
dinsdag 18 maart 2008 - 10:29
sugar

Sugar

Ik heb een ronde pot in mijn voortuin staan met een diameter van 50cm en 75cm hoog, nu heb ik die opgevuld met lavendel, heb in die pot 6 plantjes gezet, die komen uit potten van 10cm, en heb die zo goed als tegen alkaar geplant en teelaarde tussengestoken, dit om een mooi vullen resultaat te krijgen.

Soit, lees ik op een site dat je lavendel 35cm uit elkaar moet planten, is dit echt nodig ?? of kan deplant gerust dicht bij elkaar netjes groeien en bloeien ?


Drie plantjes lavendel in dat potje zijn meer dan voldoende. koop je nog een tweede pot bij
zondag 23 maart 2008 - 23:44
rombaft

Rombaft

wel ik heb er nu wat planten uitgegooid, nu staan er nog drie in, een lavendel is verplant naar een pot(je) appart en heb nu nog twee lavendels over, moet nog even denken wat ik er schik mee te doen
maandag 24 maart 2008 - 07:59
Bartje22

Bartje22

Ik denk dat drie idd een beter aantal is zelf zet ik ook altijd een oneven aantal in een pot, maar ze kunnen wel groot worden, zorg er dus voor dat je ze voldoende snoeit. en dat je dat niet te laat doet!
woensdag 26 maart 2008 - 21:15
Quercus

Quercus

Heykes iedereen,

VRAAG 1:
Ik zit hier eigenlijk met dezelfde vraag. Ga ook langs de zijkant van onze oprit wat lavendel plaatsen (juiste soort weet ik nog niet). Het is dus de bedoeling om te starten met plantjes die uit P9 komen (dus niet te groot). Hoe veel plantjes heb je nodig voor 1 m² .

Het stuk dat ik wens te beplanten is +/- 3 m lang en 1 m breedt. Hier en daar lees je dat je toch wel ene 35 - 45 cm moet tussen laten. Ik veronderstel dat dit nodig is wanneer je ze op bolvorm wil snoeien. Maar wanneer dit alles mooi tegen elkaar mag aangroeien hoe zit het dan?

VRAAG 2:

Ik had nog een tweede vraag ook. Ik zit te twijfelen tussen de soort Lavendula augstifolia (gewone meest bekende soort) en 'Hidcote'. Ik weet dat de Hidcote wat donkerder van kleur is en iets trager groeit. Nu had ik graag vernomen welke van de twee het best tegen wat schaduw kan?

Alvast bedankt voor de tips.

Greetzz
zaterdag 5 april 2008 - 19:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon