menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helleborus niger

Ga naar meest recente reactie

Portos56

Portos56

Beste forumlezer,

Graag had ik wat meer info vernomen over deze prachtige bloem. Deze kerstroos, zoals men ze noemt, heb ik mij aangeschaft omdat deze in de winter doorbloeit. Ik heb namelijk een tweetal vragen :
a) Wanneer de bloem verandert van kleur (wit naar groen) komen er in de kern van de bloem veelvuldige zaden (?). Kan ik deze gebruiken om deze te zaaien ? zo ja, wanneer is de tijd er rijp voor ? Dienen de zaden gedroogd te worden ? Hoe worden ze geplant ?
b) Moeten de bloemen, eens ze veranderd zijn naar een groene kleur, worden verwijderd om alzo de kracht van de plant te behouden zodat deze dan groter - vermenigvuldigd - wordt ?

Graag een antwoordje aub

Vriendelijke groeten,

Portos
vrijdag 14 maart 2008 - 19:35
piet1

Piet1

Als deze in volle grond staat, laat gewoon en geniet ervan. Het enige wat je moet doen is als de blaren 'vies' worden (bruin, zwart) knip die weg en voor de rest niks. Dat is toch wel fijn hé. Een heerlijke plant. En als de tijd rijp is, krijg je gewoon zaailingen rondom je plant, de moederplant. Het kan zijn dat je 2 of 3 jaar geduld moet hebben. Maar ze komen die zaailingen. En dan plant je die later gewoon uit, of je doet er iemand een plezier mee.
De niger, gaat heel vlug zaailingen geven, de orientalis (rood/paars) had bij ons enkele jaren meer nodig.
Succes ermee.
vrijdag 14 maart 2008 - 21:35
Adrienne

Adrienne

Hallo Portos,

Ze houden wel van kalk.
Dus wil je ze verwennen geef ze dan wat kalk bij.
doe ik ook en ze bloeien nu veel rijker dan voorheen.
Succes
vrijdag 14 maart 2008 - 22:13
hildavw

Hildavw

Hé Adrienne,
wanneer geef je dan die kalk ?
tijdens, na of voor de bloei

tot morgen !

Hilda
vrijdag 14 maart 2008 - 22:44
Esem

Esem

Portos56 ,
nog even dit meegeven,
strooi rond en onder de plant fijne gemalen schors deze zorgt voor een betere kieming van de zaden.
En als je de zaden wil opvangen doet dit dan net voor ze zich spontaan gaan uitzaaien.
Dit zal je merken als de zaaddoss naar bruin verkleurt.
Verzamel dan de zaden en zaai ze direct weer uit op de door jou verziene plaats.
Gebruik ook hier weer fijngemalen schors om in te zaaien.
Laat de zaden buiten overwinteren,deze hebben een koude periode nodig om goet te kiemen.

Maar zoals gezegd zal je na enkele jaren wel zaailingen zien verschijnen rond de moederplant.

Gr Eddy,
zaterdag 15 maart 2008 - 09:04
Portos56

Portos56

Beste forumlezers,

Bij deze dank ik jullie allemaal van harte voor de vlugge respons en de zeer nuttige info.

Groetjes,

Portos
zaterdag 15 maart 2008 - 20:05
varen

Varen

Soms merk je dat planten zich heel verschillend gedragen in andere tuinen. Het zal uiteraard veel te maken hebben met de ligging en vooral de grondsoort, vermoed ik.
In onze tuin hebben we al bijna 20 jaar helleborussen en de niger is daarbij een moeilijke klant, want zaait zich alleen uit in de dolomiet van het nabije tuinpad (in die dolomiet doet ie het overigens zeer goed, elders in de gewone Kempense zand is dat dus heel wat minder).
De Helleborus orientalis hybriden doen het hier bijna overal uitstekend en zaaien zich spontaan en veelvuldig uit. Het valt op dat dit uitzaaien bij de geelachtige en de echt donkerpaarse een stuk minder vlot verloopt dan bij de gewoon gekleurde. Ook de dubbele zaaien zich eerder moeizaam uit.
zondag 16 maart 2008 - 11:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon