menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderlavendel

Ga naar meest recente reactie

kristel

Kristel

Ik heb me vorig jaar enkele plantjes "vlinderlavendel" aangeschaft met sierlijke, lange bloemblaadjes. Na de winter zijn ze allemaal dood. Is deze soort lavendel niet wintervast?
woensdag 27 februari 2008 - 23:53
LauraK

LauraK

Hallo Kristel,

Diezelfde ervaring heb ik ook met de vlinderlavendel. Ik heb dan ook het idee dat deze lavendelsoort
(Lavandula stoechas) veel gevoeliger is voor weersinvloeden dan de gewone lavendel (Lavendula
angustifolia). Vreemd genoeg heeft één van mijn vlinderlavendels (ook wel kuiflavendel genaamd)
zichzelf uitgezaaid op een heel nat en schaduwrijk plekje, en die plant overleeft wél. Ik vind het
een schitterende lavendelsoort, maar ben er een beetje op afgeknapt door zijn moeilijke 'karakter'.

Groeten van Laura.
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 28 februari 2008 - 07:51
city

City

hoi kristel ,

ik denk dat die lavendel niet winterhard is . is wel een hele mooie lavendel , en ruikt heel lekker .
. ik had er ook aan gedacht om hem in bloembakken te planten dit jaar ,maar is wel zonde als hij elk jaar stuk is he .

groetjes city
donderdag 28 februari 2008 - 08:18
minouke

Minouke

Spijtig maar hij is niet winterhard
donderdag 28 februari 2008 - 08:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Niet winterhard, die ervaring heb ik ook. Maar hij is opvallend mooi.
donderdag 28 februari 2008 - 09:12
Esem

Esem

Als deze in droge grond staan en hij word in de winter afgedekt met vliesdoek wil het nog wel eens lukken om de lavendel over te houden.

Gr Eddy
donderdag 28 februari 2008 - 09:14
an

An

bij mij is ie ook dood gegaan ik had hem ook in de volle grond gezet ,ik zal nog eens goed kijken of er gen leven in zit voor dat ik hem weg gooi
op het labeltje stond dat ie wel kon overwinteren het was geen eenjaars plant
donderdag 28 februari 2008 - 10:34
kristel

Kristel

Bedankt voor jullie reacties. Zouden er variëteiten bestaan die wel winterhard zijn, want mijn ouders hebben er ook staan en die doen het prima.
donderdag 28 februari 2008 - 14:00
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
zoals je ziet heeft ie bij mij prima de winter doorstaan,
hem hem in het najaar in de volle grond gezet zal is kijken of
er nog een kaartje aan hangt voor zijn naam
ik ben alleen vergeten de bloemen er af te knippen

kan ik dat nog doen en wanneer
donderdag 28 februari 2008 - 14:17
annis

Tekst aangepast

Annis

De Lavendel stoechas is inderdaad een moeilijke en is vorstgevoeliger dan de echte Lavendel. De Lavendel stoechas verlangd ook zure grond in tegenoverstelling van de gewone Lavendel deze verlangd juist een kalkrijke grond.

An, zo te zien staat hij er bij jouw nog goed bij. Na de bloei de plant halfhoog terugknippen, dat is dan het begin of in de loop van de zomer. Ze zullen niet meer veel groeien en niet al te fors door de winter gaan om in april-mei te bloeien.
donderdag 28 februari 2008 - 19:54
an

An

hoi annis
moet ik nou de bloemen nog weg knippen voor dat ie weer gaat bloeien want ik was het vergeten
en als ik ze laat zitten zal hij wel niet gaan bloeien
wat moet ik doen
donderdag 28 februari 2008 - 21:03
annis

Tekst aangepast

Annis

Haal nu alleen de uitgebloeide bloemen eruit. Zo te zien zitten er nog veel toppen waar geen bloemen op hebben gezeten hier zullen wel weer nieuwe bloemen op uit komen.
donderdag 28 februari 2008 - 21:09
an

An

kan dat wel ook als er nog sneeuw en forst voorspeldt wordt
want anders ga ik ze er morgen afhalen
donderdag 28 februari 2008 - 21:14
annis

Annis

Knip vlak onder de uitgebloeide bloem dan kan er niet zoveel misgaan. Als je het niet goed durft laat ze dan nog even zitten.
donderdag 28 februari 2008 - 21:22
an

An

nee ik geloof je ik zal ze er uit knippen
want ik wil wel bloemen zien
bedankt voor je advies
donderdag 28 februari 2008 - 21:29
annis

Annis

Graag gedaan An.
donderdag 28 februari 2008 - 21:30
hildavw

Hildavw

Vorig jaar hadden wij ook een kleintje in een pot gezet, voor op de tuintafel.
Die werd echter vergeten in de winter en na de winter dacht ik dat hij dood was.
Maar, vermits ik niet gemakkelijk iets weggooi, heb ik hem laten staan en hij is er voor 3/4 doorgekomen.
Hij draagt nog geen bloemen.
Maar nu ik dat artikel heb gelezen, zal ik er binnenkort eens stekken van nemen en afwachten wat dat geeft.

groetjes

Hilda
vrijdag 8 augustus 2008 - 20:08
miema

Miema

[afbeelding verwijderd niet-https]
Deze heeft de winter goed doorstaan,en staat nu nog mooi in bloem.
Groetjes Miema
zondag 10 augustus 2008 - 20:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon