menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen en lavendel

Ga naar meest recente reactie

u857287

U857287

dag tuinvrienden

indien je lavendel tussen je rozen zou planten, heb je dan minder bladluizen en ziekten e.d. ?

dank voor jullie advies.

groeten

lieve
zondag 24 februari 2008 - 19:42
Esem

Esem

Ik denk niet dat deze combinatie de bladluizen gaat verminderen maar het is een prachtig huwelijk
rozen met lavendel.

Gr Eddy,
zondag 24 februari 2008 - 19:47
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De geur van lavendel schijnen luizen niet aangenaam te vinden. Daarom wordt lavendel vlak bij rozen geplant. Andere planten met hetzelfde effect zijn knoflook en dille, allebei sterk van geur.
zondag 24 februari 2008 - 19:50
cornelia

Cornelia

Wat een huwelijk zou dat zijn tussen rozen en knoflook ?

cornelia
zondag 24 februari 2008 - 20:13
lentemode

Lentemode

Hallo Cornelia,

Daar wordt volgens mij alleen de knoflook maar beter van ...

Groetjes,
Mia[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 24 februari 2008 - 20:53
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ Lieve,

Neem het maar aan van Martje van Detuinenindemen want zij hebben 800 soorten rozen staan het kan dus niet anders , dan dat zij ervaring heeft met rozen
zondag 24 februari 2008 - 22:12
Matabish

Matabish

dag Lieve,

ik heb ook altijd lavendel vlak naast enkele klimrozen staan en heb daar nog nooit (knock on wood!!!) miertjes gezien, dus ook geen bladluizen gehad op die rozen.
Nochtans kwijnen die sukkels alle paar jaar weg, dus plant ik telkens nieuwe lavendel omdat het echt wel schijnt te werken. Bovendien is het èrg mooi samen. En nu de zomers natter worden zullen mijn lavendeltjes misschien wèl aanslaan, dàn krijgen àl mijn rozen een lavendel-vriendje.

Groetjes,

Matabish.
zondag 24 februari 2008 - 23:30
Sandy

Sandy

Als lavendel moet helpen tegen rozen, dan moeten de rozen er toch wel in de lavendel staan . hier staat een volledige lavendelhaag rond de rozen en bij sommige rozen staat de lavendel er bijna in. Maar toch blijven die vieze bladluizen komen. Ik heb nu al moeten optreden tegen de bladluizen.
dinsdag 26 februari 2008 - 09:23
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Sandy, Kan het zijn dat je rozen heel erg beschut staan? Vaak komen luizen op de rozen als de standplaats niet ideaal is. Rozen houden er van, een beetje luchtig te staan, niet verstikt. Misschien staat de lavendel er wel verstikkend dicht op!!
dinsdag 26 februari 2008 - 12:00
Sandy

Sandy

nee, hoor ze staan absoluut niet beschut. En de lavendel staat er ook niet echt dicht op, ze vormen een haagje rond een perkje met rozen en dat ik zo'n 1,5 m. op 1,5 m... maar ik denk dat ze te veel tocht krijgen. We hebben op die plaats bijna altijd wind. Nochtans hebben ze veel zon... ik weet het niet. Maar met het zeepwatersopje-truukje van vorig jaar, lukt het vrij goed om ze onder controle te houden, die bladluizen dan !
We hebben als bodemondergrond zo cacaodoppen gelegd omdat volgens het tuincentrum dat het beste zou zijn en ik geef ze alle jaren mest voor rozen, maar ik heb nog nooit ergens rozen gehad zonder bladluizen. Maar goed, ik dacht ook dat lavendel toch zou helpen, maar niet dus.
woensdag 27 februari 2008 - 08:59
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nou dan kun je dus ook nog knoflook proberen; je kunt enkele teentjes tussen de rozen poten, dat zie je nauwelijks. Groeten Martje
woensdag 27 februari 2008 - 09:53
minouke

Minouke

YEP! hier houden die beesten van lavendel de rozen staan er midden in en toch luizen en als ik zeg middenin dat zijn dat toch 20 lavendelstruiken .... en de lieveheersbeestje .... die lopen de andere kant op als ik ze erbij zet
woensdag 27 februari 2008 - 17:43
annis

Annis

Hier in het perkje geen last van luizen op de rozen er staat een lavendel haagje omheen. De wind en de zon hebben hier wel vrij spel.
woensdag 27 februari 2008 - 18:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon