menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een klimmer geschikt voor een kleine tuin

Ga naar meest recente reactie

SterrenKruid

SterrenKruid

Dag Lieve Mensen!

Enkele maanden geleden liet ik hier weten dat de klimop die ik tegen ons kotje achter in de tuin had aangeplant zodanig woekerde dat onze buren links en rechts en achter er meer hinder van hadden dan wij er plezier aan hadden.
Eindelijk hebbben wij hem onder controle gekregen (dank u Pjèrken!). Hij is eruit. Maar ik heb al gezien dat we elke cm² van ons tuintje in het oog zullen moeten houden, want elk blad klimop dat op de grond ligt kan wortel schieten. OK, een verwittigde vrouw is er twee waard. Dat lukt ons wel.

Maar, de oorspronkelijke bedoeling was ons kotje op het einde van het tuintje een mooi beplant uiterlijk te geven.

Welke klimplant kan ik hier tegen planten?

Vereisten:

-schoon zijn, ook in de winterals het even kan;
-niet te wild woekeren zodat de buren er niet te veel last van hebben;
-af en toe eens bloeien, daar zeggen wij geen neen tegen.

Graag jullie adviezen, lieve mensen!

Nog een prettig weekend!





*SterrenKruidje*
zaterdag 16 februari 2008 - 19:58
Esem

Esem

sterrekruid zet er enkele climatissen tegen die op verschillende tijdstippen bloeien.
Gr Eddy,
zaterdag 16 februari 2008 - 20:58
hildavw

Hildavw

Er zijn ook groenblijvende clematissen.

http://plantshop.be/plantshopnl.html

Lonicera zou ook nog kunnen, daar heb je ook veel soorten in en ook lekker ruikende.

groetjes

Hilda
zondag 17 februari 2008 - 13:05
jdcoster

Jdcoster

Dat van het verwijderen van die klimop zullen de bijen u dan wel kwalijk nemen. U kunt het weer goed maken door er een wilde wingerd te laten over groeien. Mijn schuurtje gonst van de bijen als de WW in de late zomer bloeit.
Ook de WW zul je moeten onder controle houden, maar dat geldt voor elke klimplant vrees ik. Geen tuin zonder werk. Tuinieren is ook (jaren) vooruitzien. Snoeien voor het te laat is voorkomt vaak veel extra werk en teleurstellingen achteraf.
zondag 17 februari 2008 - 16:03
SterrenKruid

SterrenKruid

Inderdaad, jd, de bijtjes zullen het niet graag zien dat de klimop weg is... Maar ik moet ook samenleven met de buren, en die klimop werd wel degelijk véél te groot voor dit kleine stadstuintje. Oorspronkelijk was het zo'n klein kamerplantje dat ik wel in de tuin zag groeien... wist ik veel dat dat zo'n grote woekeraar zou worden. OK, dat weet ik nu ook alweer.

Ik denk dat de clematissen het zullen halen. Een kamperfoelie staat hier al vooraan in ons tuintje, en clematissen heb wel héél mooie bleoemen. En als de bloei dan afwisselt, zit het helemaal snor!

Kijk, dat vind ik zo leuk aan dit forum: ik wist niet eens dat er groenblijvnde clematissen bestonden, weer iets om uit te pluizen!

Nu de dagen weer langer worden, en met jullie aanmoedigende antwoorden, kan ik moeilijk wachten om opnieuw in ons tuintje te beginnen!

Bedankt allemaal!

*SterrenKruid*
maandag 18 februari 2008 - 19:12
ulanka

Ulanka

Sterrenkruid ,
heb je al eens aan passiflora gedacht ? Mooie klimmer en prachtige bloemen , moet wel wat bijgesnoeid worden af en toe , maar blijft groen in de winter ! En de bijtjes zullen je dankbaar zijn !

groetjes
ULANKA
dinsdag 19 februari 2008 - 07:25
u857287

U857287

dag,

je kan ook vaste reukerwten proberen

groetjes

lieve
dinsdag 19 februari 2008 - 22:20
u857287

U857287

dag

nog eens met mij
je kan ook klimrozen proberen en die in toom houden

prachtig, de hele zomer lang tot aan het vriezen toe.

lieve
dinsdag 19 februari 2008 - 22:21
SterrenKruid

SterrenKruid

Een klimroos staat hier van voren tegen de veranda. Ik probeer daar ook een clematis door te laten groeien, zoals ik het indertijd zag bij Geoff Hamilton op BBC, maar dat lukt niet zo goed. Ik denk dat ik wat meer moet bemesten?

Passieflora en overblijvende reukerwten? Ja, dat kan ik inderdaad ook overwegen!
Bedankt voor jullie ideeën!

Nog een fijne dag!



*SterrenKruid*
woensdag 20 februari 2008 - 08:39
Nirak81

Nirak81

Clematis heeft ontzettend mooie groenblijvers zeg, met prachtig witte bloemen. Door dit forum te lezen doe ik leuke tuintips op
woensdag 20 februari 2008 - 19:47
u857287

U857287

dag sterrekruid

wij hebben verleden jaar de roos "Geoff Hamilton" gekocht, uit het assortiment Austin.

spijtig heeft ze nog niet gebloeid, we wachten af met goede hoop dit jaar.

dit maar even om te vermelden.

groetjes

lieve
woensdag 20 februari 2008 - 22:06
SterrenKruid

SterrenKruid

Ah, De Geoff Hamilton-roos!

http://www.rdrop.com/~paul/austins/geoffhamilton.html

Hij zou er blij mee geweest zijn, ben ik zeker van!

Een mooie roos, zo te zien! En met een bescheiden doch lekker geurtje? Zo stel ik het me ten minste voor!

*SterrenKruid*
woensdag 20 februari 2008 - 22:13
Esem

Esem

Clematis heeft ontzettend mooie groenblijvers zeg, met prachtig witte bloemen. Door dit forum te lezen doe ik leuke tuintips op


nirak,en de clematis andreasii is dan nog eens een zeer goede geurbloem en bloeit al in maart met witte bloemen.
is groenblijvend
Alleen de eerste levenjaren in je tuin de wortels in de winter goed toedekken voor de felle vorst, als we die al ooit nog eens krijgen.

Gr Eddy
woensdag 20 februari 2008 - 22:24
city

City

hoi ,

ik heb even een vraagje . kan je een climatis en klimrozen ook in potten planten ?? wij zouden tegen ons tuinhuisje ook klimplanten willen , maar helaas is alles aangelegd met klinkers . dus is de enige oplossing in grote bloembakken planten .

alvast bedankt .
city
dinsdag 26 februari 2008 - 14:06
Wilma58

Wilma58

Hoi Sterrenkruid....

Is een druif niks voor je? Ik heb er zelf twee tegen een schutting, je kunt ze goed in toom houden, ze geven lekkere vruchten en in het najaar kleuren de bladeren prachtig rood!
dinsdag 26 februari 2008 - 16:18
jappe

Jappe

wilde wingerd klimop kiwi(bes) deze zijn zeer snelle groeiers je gaat teveel werk hebben met snoeien plant daarom beter een passiflora (zeer mooie bloemen en blijven groen in de winter) clematis is ook een goede plant men kan ook druivelaat planten deze blijft wel niet groen in de winter cotoneaster is ook een goede plant klimrozen zijn ook goed maar eisen veel verzorging tege ziektes en ongedierte en woekeren ook heel hard

ik hoop dat je een paar mooie voorbeelden hebt gehad als je meer wilt wete vraag het me maar

greetz jasper
dinsdag 26 februari 2008 - 19:25
schuurmans

Schuurmans

Sterrenkruid,
Ook Akebia quinata is een mooie klimmer. Groeit in bijna elke grondsoort. Heeft mooi blad, maar ook hele mooie bloemtrossen die lekker geuren in het vroege voorjaar. Blijft tot jan/feb in blad. Maar hier moet de snoeischaar ook elk jaar gebruikt worden.
grt.
henk
woensdag 27 februari 2008 - 18:45
SterrenKruid

Tekst aangepast

SterrenKruid

Iedereen bedankt voor de adviezen.

Die Akebia quintana kende ik nog niet. Ik heb er eens afbeeldingen van gezocht en het heeft wel een zeer mooi bloempje! Het bloeit in het voorjaaar? Zou het te comineren zijn met een andere latere bloeier? Of duldt het geen condurrentie?

Er bestaan blijkbaar zoveel mooie klimmers dat ons kotje nog te klein zal lijken

*SterrenKruid*


donderdag 28 februari 2008 - 15:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon