menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleander

Ga naar meest recente reactie

Tortelduifjes

Tortelduifjes

Hallo,
ik heb een oleander die al 3 jaar oud is, zelf gekweekt van een klein stekje. Deze zomer vielen de takken nogal wijd naar beneden, zodat ik ze moest vastbinden. Iemand zei eens dat ik dat gerust mocht snoeien.
Ik wou dit daarstraks doen, maar zag niet goed aan de stengel waar ik best snoeide, zag daar ook nergens een knobbel staan waarboven ik kon knippen !!!!!!!!!!!!!! of mag dit toch niet te laag, waar geen bladeren stonden???
Kan iemand mij raad geven????????
vrijdag 9 november 2007 - 18:26
Kwest

Kwest

Dag Christa,

Een oleander mag gerust worden gesnoeid. Dat kan het best in de herfst. Door te snoeien wordt de struik minder spichtig. Ik zou niet onder de bladeren snoeien, in normale omstandigheden is het aangeraden te snoeien tot max het vierde bladrozet.
Opgepast voor het sap dat vrijkomt bij het snoeien, de oleander is een giftige plant.

Succes,

Kwest
vrijdag 9 november 2007 - 18:50
ines

Ines

Het zullen andere Oleanders zijn zeker die Kwest heeft, maar ik snoei mijn Oleanders altijd met beurtrol het ene jaar 1derde van de takken en de jaren nadien terug enz. Kort U alle takken in dan is ook de bloei van volgend jaar volledig weg, bij beurtrol hebt U altijd nog vollop bloei op de oude takken.
Kwest over welke soorten hebt U het hier of staan die in een warme ruimte?
En de beurtsnoei kan het best in het voorjaar nog, dan heeft de plant nog bescherming anders begint hij al uit te lopen en zijn de kleine uitlopers nog eens extra gevoelig in de koude berging. Eigenlijk is het nu al te laat.
vrijdag 9 november 2007 - 22:02
Kwest

Kwest

Fijn dat je je oleanders in een beurtrol snoeit, een beetje zoals een hydrangea? Mijn "soort" oleanders overwinteren buiten met de zachte winters van de laatste jaren en zijn nog nooit gesnoeid.
Maar indien de takken slap worden (door te warm overwinteren binnenshuis??) mogen die takken een deel worden terug gezet. Uit de gesnoeide stengels zullen drie nieuwe stengels groeien die, de heester de dichtere vorm zullen geven.

Ik zou afraden om in de lente te snoeien, zeker wanneer de planten binnen of in een verwarmde serre overwinteren wegens te vroeg uitlopen en ziektes en slappe stengels ten gevolge.

Misschien alleen van toepassing op mijn oleanders hé Ines
zaterdag 10 november 2007 - 01:26
Tortelduifjes

Tortelduifjes

ja als ik boven bladeren nu moet snoeien heeft het weinig zin te snoeien want dan blijven de stengels nog te lang. Er zijn al heel wat bladeren afgevallen................
zaterdag 10 november 2007 - 11:35
ines

Tekst aangepast

Ines

Het is wel zo dat als ze uit de koele berging komen bij mij er dan enkele bladeren afgevallen zijn, ik schrijf wel enkele (dus geen hele hoop hé) dat is vrij normaal. Dat Uw plant nu al veel laat vallen zal wel een andere oorzaak hebben. Steek eens Uw vinger naast de potrand in de aarde en voel..als die nu al kurkdroog staat en U ziet een afstand tussen pot en aarde dan staat de plant nu al te droog en zullen de bladeren helemaal bruin worden en verdrogen. Geef matig water een paar dagen en stop dan met water geven. Ziet U vlekken op de overige bladeren of kleine spinnewebjes of andere symptomen dan hebt U met ziekte of kleine insekten te maken. Controleer eens vooraleer in een berging te zetten en laat maar weten wat U ziet...een foto zou helpen.
Foto x aantal jaren geleden dan ziet Kwest over welke soort ik het heb

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 10 november 2007 - 12:02
Tortelduifjes

Tortelduifjes

Bedankt alvast voor de grondige uitleg Ines, maar mijn plant staat momenteel ook nog buiten. Staat zeker niet te droog. Geen beestjes of spinnewebjes te zien............... Het is wel zo dat hij deze zomer al debladeren verloor onder een splitsing........... Ja ik weet dat een foto gemakkelijker zou zijn, maar dat kan ik niet, heb geen digitale camera.
Ik probeer het uit te leggen.
De stengels zijn ongeveer tss de 40 en 60 cm voor ze zich splitsen in drie andere takken(die nog bladeren hebben). Bij die eerste stengels vielen zo goed als alle bladeren af.
Eén tak zonder bladeren van ongeveer 50 cm splits zich dan in 3 takken(hebben ook geen bladeren meer) en die 3 takken splitsen zich dan nog eens in 3 takken die wel nog bladeren hebben.
Ik hoop dat je het een beetje verstaat...............
Nu is mijn vraag zou ik durven snoeien op die eerste takken waarvan de bladeren afgevallen zijn???
Laat ik hem buiten staan op het terras of in een donkere kelder???
zaterdag 10 november 2007 - 13:44
ines

Ines

Efkes remediëren:
snoeien nu of niet: niet meer, het is te laat, alles dient nu toch als bescherming voor de rest van de plant en in de toestand van Uw plant zeker.
Een oleander verliest nu deze tijd door die top-of stengelsnoei ook het broodnodige om de winter door tekomen, tzz: de sappen, een witte dikke vloeistof komt dan uit de wonden, terwijl U nu deze tijd geen wonden moet maken terwijl de plant zo flauw is en ze toch in rust gaat.

Waar overwinteren? Naargelang de plaats waar U woont de berging aanpassen, ik woon 1u van de kust af dus hebben we toch een matiging en niet het extreme. Een deel van mijn planten waaronder de Oleanders gaan in een koele berging met vensters dus niet duister, als U een oleander in het duister zet dan vallen alle bladeren af en moet U opnieuw beginnen zoals een Brugmansia en hebt U zeker geen bloei. Hier zijn de bloeitoppen al aanwezig voor volgend jaar.
Een Oleander kan een paar graden vorst verdragen MAAR het is het vriesweer die maakt dat de plant geen water meer kan opnemen. (vervroren water in de pot). Woont U in een gematigde streek dan kan U altijd de pot op het terras laten en een dubbele noppenfolie rond de pot wikkelen (ps niet dichtmaken bovenaan de pot) U kan altijd wat mulching in de pot aanbrengen of afgevallen bladeren op de bovenaarde)
Hopelijk bent U geholpen hiermee?
zaterdag 10 november 2007 - 14:29
Tortelduifjes

Tortelduifjes

Ines,
bedankt voor het uitgebreidde antwoord. Ik woon in Jabbeke,dus nog dichter bij de kust
Ik denk dat ik mijn oleander voorlopig nog maar laat buiten staan zolang het niet vriest en dan in de garage, want kelder en zolder hebben geen enkel raam............Alleen vind ik het natuurlijk jammer hem niet meer te mogen snoeien. Als hij volgend jaar verder groeit zullen de takken dan misschien nog meer openvallen ????????????
Toch bedankt.
zondag 11 november 2007 - 12:10
ines

Ines

Hm, ik voorzie iets anders, die afgevallen bladeren kunnen natuurlijk wijzen op iets anders (kwa aantasting...) maar in het voorjaar kan U nog altijd bij een vormsnoei een 1ste beurtrol geven, dus bij bv 9 takken daarvan 3 drastisch terug zetten. Door de nieuwe kracht in het voorjaar zal de plant wel herstellen, voorzie een pot met verse aarde. En dan iets of wat afwachten tot juist na de zomer en dan terug 3 takken drastisch terug snoeien. Het derde deel is dan voor het jaar nadien.
Het openvallen van de plant is op die wijze opgelost.

Tracht Uw snoeidrang nu een beetje te onderdrukken tot vlak na de winter en alles komt goed
Tenzij zoals eerder geschreven er aantasting opzit dan raad ik U alsnog aan afwaswater in een sproeitoestel te gieten en over gans de plant te verstuiven.Spoel niets af maar laat gewoon opdrogen. (het proberen waard, het kost niets en zal de plant wel vrij houden van andere aanvallen).


zondag 11 november 2007 - 14:39
Tortelduifjes

Tortelduifjes

van harte bedankt hoor Ines. Zal je raad opvolgen en mijn snoeidrang onderdrukken.
zondag 11 november 2007 - 17:54
ines

Ines

Geen dank, met plezier...
zondag 11 november 2007 - 17:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon