menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje over rijnzand en rode schiste

Ga naar meest recente reactie

LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik ben al enige tijd bezig met het aankopen, zeven en drogen van de verschillende onderdelen voor mijn substraat ter vervanging van DCM cactusgrond met turf.

Ik heb ondertussen volgende onderdelen:

- compost (merk: Gamma - Peltracom)
- kleine hydro korrels (merk: Viano)
- japanse split 2 - 6 mm. (merk: Michel Oprey & Beisterveld)
- leem (uit Haspengouw)
- limburgs wit grind 8 - 16 mm. (merk: Michel Oprey & Beisterveld - enkel te gebruiken om potten mee af te dekken)
- puimsteen 2 - 5 mm. (merk: Vulkatec)
- quartz kiezel 2 - 5 mm. (merk: Red Stone)
- rijnzand 0 - 2 mm. (rivierzand - merk: Cobo Garden)
- schiste rood 7 - 14 mm. (Brico)

Over de laatste 2 heb ik een vraagje:

1) rijnzand (rivierzand):

Ik heb heel wat merken en soorten met elkaar vergeleken en overal zijn er gebroken schelpjes in te vinden. Ik veronderstel dat ik deze er moet uit zeven wegens teveel kalk, moet ik ook het zand zelf ontkalken door het te spoelen met water met azijn (wat een standaard gebruik is bij rijnzand voor aquariumliefhebbers)?

2) schiste rood:

Ik heb lang getwijfeld over het aandeel 'gemalen baksteen' in mijn substraat en had moeite om dit in een handelbare hoeveelheid te vinden in de handel. Ik ben weliswaar begonnen met oude bloempotten en bakstenen stuk te slaan, maar dit heb ik snel opgegeven. Dan dacht ik aan kleine hydro korrels, maar nog wat later zag ik in de Brico zakken met 'schitse rood' of schilfers van rode leisteen (m.a.w. door de natuur gebakken klei die gedelft wordt) en heb ik een zak gekocht. Ik vermoed dat dit ook OK is om in mijn substraat te gebruiken als aandeel 'gemalen baksteen', aangezien de gemalen baksteen in een substraat dient voor het vasthouden van water en minerale zouten, rode schift er bijna net hetzelfde uitziet, ook voornamelijk bestaat uit klei en even poreus is als baksteen, is dit correct?

Alvast bedankt op voorhand!
woensdag 8 april 2009 - 20:37
jumperke

Jumperke

Ziet er allemaal heel goed uit!
Doch zou ik opletten met de compost uit de Gamma, want die bevat nogal wat stukjes plastic en andere dingen waar onze cactussen niks mee kunnen aanvangen!

Ik ken die 'Schiste' niet, maar let goed op dat die niet uit elkaar vast als het nat wordt!
Maak een 'proefpot' en zet die tussen Uw andere cactussen en geef die gelijk water met de rest van de cactussen, kijk na een tijdje eens of die Schiste wel degelijk op zijn geheel blijft en niet uiteenvalt en zich vastkoekt.

De rest van hetgeen je in Uw substraat zal doen lijkt me allemaal OK, doch is het wel een hele waslijst, zorg dat je er zelf nog aan uitgeraakt hoeveel je telkens van wat allemaal in het substraat moet doen hé.
Een goede tip: maak je substraat niet te ingewikkeld,

jerko
woensdag 8 april 2009 - 21:12
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

De compost van de Gamma heb ik gezeefd, 30% ging niet door de zeef van 5 mm., waren over het algemeen takjes en inderdaad hier en daar een beetje plastic en vreemde voorwerpen. Maar nu heb ik droge, fijnkorrelige compost die er best wel OK uitziet en aangenaam ruikt naar bosgrond.

De schiste is een natuurproduct, komt uit de Ardennen en ze zien er net zo uit als stukjes baksteen. Ze zijn even hard en even rood, maar dan geschilferd zoals stukjes leisteen. Je kan het zien als 'natuurlijke' baksteen, want het is klei die door geologische druk 'gebakken' (samengedrukt) werd, maar niet zo hard als de gekende zwartgrijze leisteen. Na wat opzoekingswerk blijkt het enige mogelijke risico te zijn dat het ijzergehalte nogal hoog zou kunnen zijn, maar ik weet niet of dit daarom slecht is voor een cactussubstraat (en ik weet ook niet of specifiek mijn zak schiste inderdaad een te hoog ijzergehalte zou hebben)...

Wat de ingewikkeldheid betreft: als ik de lijstjes bovenaan deze afdeling zie (bij SUBSTRATEN) lijkt het toch niet zo hard af te wijken, jouw substraat telt trouwens 7 onderdelen en het mijne eigenlijk ook (het limburgs grind is voor bovenop het substraat en ofwel worden het hydro korrels of de schiste, niet beide). Als ik iets doe, probeer ik het meteen goed te doen
woensdag 8 april 2009 - 21:36
Paronoto

Paronoto

Ge maakt het u allemaal VEEL te moeilijk hé makker....make it simple nespa, al dien KMW is daar niet bij nodig zeker (?) tenzij ge niks anders te doen hebt natuurlijk.
woensdag 8 april 2009 - 22:19
cactelders

Cactelders

De brave man wil het té goed doen maar heeft wijwater vergeten !
woensdag 8 april 2009 - 22:32
Paronoto

Paronoto

En ook niet te vergeten "Lourdeswater" !
woensdag 8 april 2009 - 22:37
WillyN
donderdag 9 april 2009 - 08:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon