menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pleiospillos grond

Ga naar meest recente reactie

dilisen

Dilisen

Hallo,

Weet er iemand welke grond ik moet gebruiken voor de pleiospillos,heb er enkele gekocht en zou ze willen samenzetten in één schaal.

Cactus grond ??

mvg,
Caroline
woensdag 22 oktober 2008 - 16:44
jumperke

Jumperke

Cactusgrond vind ik niet goed voor C&S, er zit namelijk TEVEEL turf in, en da's wel het laatste wat een cactus nodig heeft!
Naar 't schijnt houden mesems niet van humus of compost, dus gebruik een mengsel met leem,zand,en veel steentjes/grind al dan niet met verschillende korrelgroottes.
Bij mij staan die in een superdoorlatend mengsel en krijgen ze maar af en toe water,

jerko
woensdag 22 oktober 2008 - 17:00
dilisen

Dilisen

Het enige exemplaar van Pleiospilos dat ik heb (dank u Harry!) staat in een mengsel van .. hou u vast !

gebroken baksteen, rood grind (goede mijnsteen), leem, grof rijnzand, bimskies (zware puimsteen) en aquariumkiezeltjes ... gehalte potgrond NUL komma nul

.. en op 1 2 3 doet hij dit ... nu dus

[afbeelding verwijderd niet-https]


Kan ik geloven:had 2potten met elk 5 stuks in gekocht,2 dagen later zag ik er beestjes uitkomen, vlug eventjes verpot in eigrond+lava+grind, op 1 week tijd had ik er nog 2 over van de 10.(rot)
Dus vandaag 3 stuks bij gekocht,wil ze in voorjaar samenzetten.

Heb problemen met fenestraria en frithia en de pleiospilos,groot verlies wegens rot.
Hoe geven jullie die water ??
Heb ook nog een haworthia truncata die geef ik nu met spuitje 1xweek 10 druppeltje water tot ik beter weet hoe te behandelen.

mvg Caroline
woensdag 22 oktober 2008 - 19:00
jumperke

Jumperke

Willy is ook een voorstander van een substraat met een groot gehalte aan anorganisch materiaal, ik ook!
Maarrrr, ge moet weten bij welke soort, bij sommige moet je toch wel zorgen dat ze voldoende humus of compost of dergelijke hebben, en je moet ook steeds zorgen als er veel steentjes/grind in de bodem gebruikt dat er voldoende leem of klei in de bodem verwerkt zit zodat het water een houvast heeft.
Wat betreft die Frithia, ik heb er verschillende en ik geef die om de 2-3 weken water, want die verlangen toch redelijk wat water.
Tot over een grote maand had ik er 1, die was op een jaar tijd geweldig goed gegroeid, en heeft me uiteindelijk in juni beloond met bloempjes.
Ondertussen heb ik er een heel wat bij, wat verschillende soorten, dus volgend jaar zal er meer dan 1 plantje kleur bekennen!
Gebruikt ge ook lava in het substraat bij Uw cactussen???

jerko
woensdag 22 oktober 2008 - 20:45
dilisen

Tekst aangepast

Dilisen

Willy is ook een voorstander van een substraat met een groot gehalte aan anorganisch materiaal, ik ook!
Maarrrr, ge moet weten bij welke soort, bij sommige moet je toch wel zorgen dat ze voldoende humus of compost of dergelijke hebben, en je moet ook steeds zorgen als er veel steentjes/grind in de bodem gebruikt dat er voldoende leem of klei in de bodem verwerkt zit zodat het water een houvast heeft.
Wat betreft die Frithia, ik heb er verschillende en ik geef die om de 2-3 weken water, want die verlangen toch redelijk wat water.
Tot over een grote maand had ik er 1, die was op een jaar tijd geweldig goed gegroeid, en heeft me uiteindelijk in juni beloond met bloempjes.
Ondertussen heb ik er een heel wat bij, wat verschillende soorten, dus volgend jaar zal er meer dan 1 plantje kleur bekennen!
Gebruikt ge ook lava in het substraat bij Uw cactussen???

jerko


Ja,ik ben pas begonnen en had +- 2 weken terug voor de eerste keer grond nodig.

Heb ik als leek grond samen gesteld met :
- gewone eigrond
- lava
- grind(steentjes voor in visbokaal uit tuin-centra)

Ben nog altijd op zoek naar goede samenstelling ! !
Ben vandaag achter grond geweest met in de hand de info van forum humus-rijk en weinig turf.
Ben naar huis gekomen met zak cactusgrond ? ? Zal ik deze nu mengen met mijn lava en steentjes ???

In de gekochte boeken staat dat de aangeboden cactusgrond goed is maar op forum ben ik van mening dat jullie deze afraden ??

Mijn frithia hebben gebloeid maar ben 2/3 van de plant verloren,als ik durf water te geven (op korrels in sierpot dus net rechtstreeks in hun pot) heb ik enkele dagen nadien rot.
Geef je die ook winterrust ?

WAAROM JE VRAAG: is lava niet goed in substraat voor cactussen ???


mvg,Caroline
woensdag 22 oktober 2008 - 21:06
jumperke

Jumperke

CITAAT:
">#666666;'>
Willy is ook een voorstander van een substraat met een groot gehalte aan anorganisch materiaal, ik ook!
Maarrrr, ge moet weten bij welke soort, bij sommige moet je toch wel zorgen dat ze voldoende humus of compost of dergelijke hebben, en je moet ook steeds zorgen als er veel steentjes/grind in de bodem gebruikt dat er voldoende leem of klei in de bodem verwerkt zit zodat het water een houvast heeft.
Wat betreft die Frithia, ik heb er verschillende en ik geef die om de 2-3 weken water, want die verlangen toch redelijk wat water.
Tot over een grote maand had ik er 1, die was op een jaar tijd geweldig goed gegroeid, en heeft me uiteindelijk in juni beloond met bloempjes.
Ondertussen heb ik er een heel wat bij, wat verschillende soorten, dus volgend jaar zal er meer dan 1 plantje kleur bekennen!
Gebruikt ge ook lava in het substraat bij Uw cactussen???

jerko


Ja,ik ben pas begonnen en had +- 2 weken terug voor de eerste keer grond nodig.

Heb ik als leek grond samen gesteld met :
- gewone eigrond
- lava
- grind(steentjes voor in visbokaal uit tuin-centra)

Ben nog altijd op zoek naar goede samenstelling ! !
Ben vandaag achter grond geweest met in de hand de info van forum humus-rijk en weinig turf.
Ben naar huis gekomen met zak cactusgrond ? ? Zal ik deze nu mengen met mijn lava en steentjes ???

In de gekochte boeken staat dat de aangeboden cactusgrond goed is maar op forum ben ik van mening dat jullie deze afraden ??

Mijn frithia hebben gebloeid maar ben 2/3 van de plant verloren,als ik durf water te geven (op korrels in sierpot dus net rechtstreeks in hun pot) heb ik enkele dagen nadien rot.
Geef je die ook winterrust ?

WAAROM JE VRAAG: is lava niet goed in substraat voor cactussen ???


mvg,Caroline


Cactusgrond zit barstensvol turf,...niet erg goed dus.
U heeft Uw Frithia waarschijnlijk in een CachePot (sierpot) gezet????
Het beste is om cactussen geen water van langsboven te geven, maar ze in een schaal te zetten zodat ze zelf hun water kunnen opnemen.
Ik zet al mijn potjes met de cactussen erin in grote zwarte vierkante bakken van harde plastiek (ik koop die aan 3Euro/stuk) en daar giet ik in het groeiseizoen dan om de 3-tal weken 1.5L water in.
Ik geef de Frithia net als de cactussen ook een winterrust,ze staan dan aan 7°C en krijgen geen water.

Ja, lava is een twijfelgeval.
Indien de lava kalk bevat (wat wel het geval zal zijn) dan zijn ze niet zo goed.
Althans, ge kunt er wel eens een schepje van in uw grond doen, maar alleszins niet te veel,want de cactussen zullen er na enige tijd een groeistilstand van krijgen.
Best niet teveel gebruiken dus!!!

jerko
woensdag 22 oktober 2008 - 21:21
dilisen

Dilisen

CITAAT:
">#666666;'>
CITAAT:
">#666666;'>
Willy is ook een voorstander van een substraat met een groot gehalte aan anorganisch materiaal, ik ook!
Maarrrr, ge moet weten bij welke soort, bij sommige moet je toch wel zorgen dat ze voldoende humus of compost of dergelijke hebben, en je moet ook steeds zorgen als er veel steentjes/grind in de bodem gebruikt dat er voldoende leem of klei in de bodem verwerkt zit zodat het water een houvast heeft.
Wat betreft die Frithia, ik heb er verschillende en ik geef die om de 2-3 weken water, want die verlangen toch redelijk wat water.
Tot over een grote maand had ik er 1, die was op een jaar tijd geweldig goed gegroeid, en heeft me uiteindelijk in juni beloond met bloempjes.
Ondertussen heb ik er een heel wat bij, wat verschillende soorten, dus volgend jaar zal er meer dan 1 plantje kleur bekennen!
Gebruikt ge ook lava in het substraat bij Uw cactussen???

jerko


Ja,ik ben pas begonnen en had +- 2 weken terug voor de eerste keer grond nodig.

Heb ik als leek grond samen gesteld met :
- gewone eigrond
- lava
- grind(steentjes voor in visbokaal uit tuin-centra)

Ben nog altijd op zoek naar goede samenstelling ! !
Ben vandaag achter grond geweest met in de hand de info van forum humus-rijk en weinig turf.
Ben naar huis gekomen met zak cactusgrond ? ? Zal ik deze nu mengen met mijn lava en steentjes ???

In de gekochte boeken staat dat de aangeboden cactusgrond goed is maar op forum ben ik van mening dat jullie deze afraden ??

Mijn frithia hebben gebloeid maar ben 2/3 van de plant verloren,als ik durf water te geven (op korrels in sierpot dus net rechtstreeks in hun pot) heb ik enkele dagen nadien rot.
Geef je die ook winterrust ?

WAAROM JE VRAAG: is lava niet goed in substraat voor cactussen ???


mvg,Caroline


Cactusgrond zit barstensvol turf,...niet erg goed dus.
U heeft Uw Frithia waarschijnlijk in een CachePot (sierpot) gezet????
Het beste is om cactussen geen water van langsboven te geven, maar ze in een schaal te zetten zodat ze zelf hun water kunnen opnemen.
Ik zet al mijn potjes met de cactussen erin in grote zwarte vierkante bakken van harde plastiek (ik koop die aan 3Euro/stuk) en daar giet ik in het groeiseizoen dan om de 3-tal weken 1.5L water in.
Ik geef de Frithia net als de cactussen ook een winterrust,ze staan dan aan 7°C en krijgen geen water.

Ja, lava is een twijfelgeval.
Indien de lava kalk bevat (wat wel het geval zal zijn) dan zijn ze niet zo goed.
Althans, ge kunt er wel eens een schepje van in uw grond doen, maar alleszins niet te veel,want de cactussen zullen er na enige tijd een groeistilstand van krijgen.
Best niet teveel gebruiken dus!!!

jerko


de Frithia staan niet in sierpot,ik heb hun plastieke pot in aarde potje hangen(2tandenstokjes eronder zodat ze niet verder zakken )daaronder is er nog kleine ruimte vann -5cm en op de boddem wat hydra-korrels en daar giet ik wat water.

wat betreft de lava,als ik goed begrijp veel te veel gebruikt.Moet volgend jaar met uitkom alle cactussen verplanten(die staan nog in hun winkel-grond) dus zal deze vlug meeverpotten.

Zal nog goede samenstelling moeten vinden.
Weet je misschien waar er goede compost te koop is ?

Caroline
woensdag 22 oktober 2008 - 21:37
jumperke

Jumperke

Het beste vind ik nog altijd om die zelf te composteren.
Ik heb zelf een composthoop liggen.
Daar zit vanalles in, blad,afval van groentjes,hohja...vanalles eigenlijk doch enkel als het goed composteert.
Vb. afval van citrusvruchten gaat er niet in,eierschalen ook niet,snoeiafval,etc etc etc....
Ik zou niet direct kunnen denken waar goede compost te vinden is,
Maar ga vooreerst nog een naar enkele winkels op speurtocht naar een goede potgrond die weinig turf bevat en een groot aandeel aan humus.

jerko
donderdag 23 oktober 2008 - 19:02
dilisen

Tekst aangepast

Dilisen

Het beste vind ik nog altijd om die zelf te composteren.
Ik heb zelf een composthoop liggen.
Daar zit vanalles in, blad,afval van groentjes,hohja...vanalles eigenlijk doch enkel als het goed composteert.
Vb. afval van citrusvruchten gaat er niet in,eierschalen ook niet,snoeiafval,etc etc etc....
Ik zou niet direct kunnen denken waar goede compost te vinden is,
Maar ga vooreerst nog een naar enkele winkels op speurtocht naar een goede potgrond die weinig turf bevat en een groot aandeel aan humus.

jerko


Ben ook van plan om zelf te composteren maar moet nog eventjes geduld hebben.
We zijn namelijk van plan om in het voorjaar ons huis te verkopen,dus alle toekomstige plannen staan eventjes op de wachtlijst en daar hoor ook een serre bij want wordt hier wel eventjes te vol.Zit rondom in de kamer-planten,orchideeén en cactussen.Geen hoekje meer vrij ! ! Heb zelfst al de woonkamer en keuken moeten herinrichten.

Nog eventjes:hoe kan ik zien wat de verhouding is van de turf / humus.Ik heb het gevraagd in de winkel ! ! MAAR ze kunnen het niet zeggen " er staat enkel op de zak amenstelling , turf enz .. maar niet de verhouding.Kan ik dit opmaken uit andere info op de zak ?

Caroline
donderdag 23 oktober 2008 - 19:44
dilisen

Dilisen

BTW ik heb vrij behoorlijke compost gevonden bij de winkelketen GAMMA .. je moet 'm wel zeven want er zit veel houtafval in en soms ook nog een stuk plastic haha maar redelijk korrelig van struktuur en goed droog ...


Op naar de gamma dan !!

BTW = ??

mvg
Caroline
donderdag 23 oktober 2008 - 21:24
dilisen

Dilisen

CITAAT:
">#666666;'>
CITAAT:
">#666666;'>
BTW ik heb vrij behoorlijke compost gevonden bij de winkelketen GAMMA .. je moet 'm wel zeven want er zit veel houtafval in en soms ook nog een stuk plastic haha maar redelijk korrelig van struktuur en goed droog ...


Op naar de gamma dan !!

BTW = ??

mvg
Caroline


By The Way .. courante email acroniemen nu populair in het sms'en ook LOL !


Thanks !

Wordt hier niet alleen wijzer wat betreft cactussen ! !

mvg
Caroline
donderdag 23 oktober 2008 - 22:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon