menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Huis tuin en keuken weefselkweekhype vraag en aanbod.

Ga naar meest recente reactie

Ouwepee

Ouwepee

Iedereen vind het wel fijn om zelf eens planten te vermeerderen.
Nu is er buiten de klassieke methoden ook het kweken van plantweefsel. Tot voor kort dacht iedereen dan aan dure labo's met ingewikkelde toestanden, enz.
Heden zou dit dus thuis ook mogelijk zijn, met veel grotere slaagpercentages dan met zaden, stekken, enz.
Ik zoek bij deze, mensen die er iets van kennen,kunnen, willen (aan)leren, ervaringen delen, enz.
Om het zaakje op te starten geef ik enkele mooie hints mee:
http://www.kitchenculturekit.com/index.htm
http://www.hometissueculture.org/
http://www.accessexcellence.org/LC/ST/st2bgplant.php
Ook hier en daar iets in het Nederlands:
http://library.wur.nl/file/wurpubs/wurpublikatie_i00359106_001.pdf
woensdag 1 april 2009 - 23:51
Rudi

Rudi

Inderdaad interessant maar een bruikbare handleiding heb ik niet gevonden.

wil het best eens proberen met het juiste materiaal en de geschikte voedingsbodems, wat die dan al mogen zijn.

mvg
Rudi
donderdag 2 april 2009 - 08:55
Pieter

Pieter

Ik heb dat al enkele keren opgestart, maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het grootste probleem is het vrij houden van je culturen van schimmels en bacteriën. Dit zou je kunnen door een suikervrij medium te gebruiken, maar welke meerwaarde heb je dan nog? Met een suikerhoudend medium kan je immers vlot variegata's en albino's opkweken. En de gewone 'wild types' groeien nog altijd vlot genoeg op de klassieke manieren vind ik. Want vergeet niet dat de groeiwinst op het medium voor deze 'gewone groene' vormen voor een groot deel wordt verloren in de lange afhardingsperiode.
Dit gezegd zijnde, hier in Spanje is de lucht veel droger en properder dan in Vlaanderen. Tenminste waar ik nu woon. IK zou het dus nog eens opnieuw kunnen opstarten hier in de hoop geen contaminaties meer te hebben.

Enkele jaren geleden bij het maken van mijn thesis had ik vele culturen van Spathiphyllum lopen en die gingen goed zonder al te veel contaminaties. Alles werd dan ook in een laminar flow uitgevoerd en de culturen stonden in een kweekkast en niet gewoon op een keukentafel waar het crioelt van de vuiligheid.

Pieter
donderdag 2 april 2009 - 09:36
Ouwepee

Ouwepee

Beste vrienden,
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.
Het lijkt me wel over iets groter investering te gaan, dan ik oorspronkelijk gedacht had.
Zou de samenwerking tussen een laborant op een bedrijf en een tuinier, helpen?
Eerlijk gezegd, begin ik ook wel een beetje te vermoeden, waarom de basiskwekers je graag een aantal maanden op voorhand willen plantgoed laten bestellen. Mijn vermoeden is dan ook dat deze bedrijven dit inderdaad op bestelling doen, enkel in grote getallen.
Ik bedoel hiermee dat bvb een Haeberli plots zijn catalogus verrijkt met Lycium barbarum, terwijl hij bijna onmogelijk via klassieke methoden, op tijd aan het plantgoed kan aangeraken. Vermoedelijk werkt het dus zo, voor vele planten die plots zeer populair worden?
Parodias, wil je me misschien die catalogusgegevens of die van dat bedrijf eens doorsturen?
Zou er hier in Europa al een bedrijf zijn die kits verkoopt, zoals blijkbaar reeds gebeurt in de VS ?
Werkend aan de lange weg, mag ik jullie misschien hierbij ook uitnodigen om eens een kijkje te nemen (en eventueel wat mee te helpen) bij de [email protected] ?
hartelijke groeten,
Leo
donderdag 2 april 2009 - 12:22
Pieter

Pieter

Grotendeels correct, Willy, maar wat die hormonen betreft, die zijn niet zo specifiek als je laat doorschijnen. De methode die jij beschrijft is de meest gangbare, hoewel bv ook celculturen en zo bestaan.
Over het algemeen zijn houdachtige planten lastiger in cultuur dan kruidachtige.
Dat steriel blijven is eigelijk het grootste probleem hoor. De rest is een mouw aan te passen. Ik heb 'ergens' nog een potje staan met een kant en klare mix, bevat suikers, groeifactoren, agar, ... dus op dat vlak eiegnlijk niet meer zo moeilijk om de juiste mix te bekomen.
Ik heb destijds cactussen gezaaid in die media, maar mijn fout was om moeilijke en trage groeiers te nemen. Voor de eerste keer had ik beter gemakkelijke soorten genomen om ervaring met cactussen op te doen.
donderdag 2 april 2009 - 15:36
Ouwepee

Ouwepee

Beste vrienden,
Zelf heb ik helemaal niet de opleiding die jullie hebben, waarschijnlijk ook niet de sectorervaring. Toch rinkelt het hier van de Euros die aan het vallen zijn. Vooral na de verscheidene links van jullie eens ernstig te lezen.
Haha dus, nu begrijp ik hoe sommige kwekers, meestal met een academische achtergrond ter zake, volledig virusvrije planten kunnen aanbieden, vooral als je ze enkele maanden tijd geeft.
Stel dat jij dus toevallig iets zeer raar hebt, en met veel moeite en jaren heb je er enkele exemplaartjes van kunnen vermeerderen. Wel, geef zulk exemplaar aan een voornoemde (die wel alle klepels weet hangen). Je krijgt dan buiten een schouderklopje, zeker ook nog een gratis plantje van iets dat de goede man in huis heeft.
Wat je wel niet verwacht, is dat jou eksklusief plantje binnen de kortste keren met duizenden vermenigvuldigd wordt, en de kassa uiteraard op dezelfde exponentiële manier laat rinkelen. Bovendien, als het zaakje dus ernsig aangepakt wordt, met meristene kultuur, is alles virusvrij!

Eerst wil ik even verklaren hoe dit gedoe hier komt. Dat is heel gewoon, door de term "zaaien, verspenen, stekken en enten", die ik zag staan. Er had bovendien kunnen bijstaan "weefselkweek". Als deze site in America had geweest, zeker.
Jullie hebben gemerkt dat de urls die ik oorspronkelijk meezond, eigenlijk VS clubjes of bedrijfjes zijn, die je een kit aan de hand kunnen doen.
Eigenlijk was ik daar dan ook naar op zoek, maar blijkbaar is de commerciële geest er hier nog niet rijp voor. Dus zal ik alles doen om interesse op te wekken, zowel bij vrienden, als bij (eventueel Amerikaanse) leveranciers.
Het ei van Columbus ahw dat van de US terug naar hier komt.

Waarom zijn jullie er in feite niet mee doorgegaan?

Voorlopig heb ik nog een extra vraag. Weten jullie toevallig ook iets in de richting van genetische manipulatie in de richting van winterhardheid? Daar zouden dan ook wel eens opzienbare resultaten uit kunnen komen, denk ik tenminste.

Bedankt alleszins om me min of meer op de rails te zetten.
Ik hoop ook nog verder over dit onderwerp te kunnen hersenstormen, want met plankzeilen alleen kom ik er niet.
Hartelijke groeten,
Leo
donderdag 2 april 2009 - 22:26
Pieter

Pieter

Leo,
Winterhardheid is een erg complex iets waar je met genetische modificatie niet eenvoudig iets kunt aan verhelpen. Je kan wel een gen inbouwen, of er een uitschakelen, maar winterhardheid hangt niet van één enkel gen af en ook niet van twee of drie, ...
Het hangt bovendien ook van externe factoren af zoals luchtvochtigheid... Waar bv wel aan gewerkt wordt is bv knopvan bij Schlumbergera. Door iets in de ethyleenproductie of ethyleenreceptie te veranderen kan je planten ongevoelig maken voor knopval. Maar dat is totaal niet voor privépersonen weggelegd, tenzij je net euromillions hebt gewonnen.
donderdag 2 april 2009 - 23:04
Ouwepee

Ouwepee

OK jongens,

De extra vraag is daarmee minstens volledig beantwoord. Van die gedachtenkronkels ga ik zeker niet meer gehinderd worden. Overigens kon je dan eventueel kokosnoten gaan kweken in Ysland.
Maar wat met de andere vragen. Het lijkt me dat jullie er heel wat van af weten, maar wat weerhoudt jullie dan? Of zou het goedkoper (?) zijn om met een mooie plant, gewoon naar een Robert Wellens, of gelijkaardig labo stappen?
Wordt het vanaf daar een taboe onderwerp op een publiek forum?

Ik kan me inderdaad haast niet inbeelden, dat je mits een kit te kopen, met een handleidingetje erbij, je er zomaar kan aan beginnen. Waarschijnlijk is de enige manier, een akkoord proberen te maken met iemand in je leefomgeving, die er iets van kent. Gesteld dat je zo iemand vind tenminste.
Anders wordt het een dure zaak van missen en gissen waarschijnlijk. Dus ja, hoe pak ik het best aan? Uit de boekjes kan je zoiets toch zomaar niet leren ?
Zou een Robert Wellens “aanspreekbaar”zijn? Zou een van jullie me wat kunnen introduceren in deze materie?
Kennen jullie wellicht zo iemand?
Weten jullie misschien een bedrijf die hier het nodige materiaal zou kunnen leveren?
Houden tuinbouwscholen zich in met deze technieken?
wat een hoop vragen zeg!
Leo
vrijdag 3 april 2009 - 01:57
Paulien

Paulien

Het lijkt me een erg ingewikkelde materie die veel inzet, tijd en energie vereist. Steriel werken is moeilijk, je hebt zo bacterieen en schimmels in je preparaat.
Hoe zit het trouwens met het afharden? Is dat dan ook extra moeilijk?
Ik heb er wel een publicatie over gevonden van de universiteit van Twente:
http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=72092


Vriendelijke groeten,
Paulien
vrijdag 3 april 2009 - 13:08
Pieter

Pieter

Afharden hangt af van soort tot soort. In de tijd nog bananenplantjes uit in-vitro (uit de vuilbak) meegenomen en direct in potgrond gezet. Dat ging perfect.
Voor andere planten is dat verschikkelijk moeilijk, onder andere omdat die planten vaak problemen hebben hun stomata te sluiten.
Een eerste stap van afharding kan bv zijn actieve kool op het medium strooien. Dit om hormonen uit het medium weg te vangen en de plant al te stimuleren eigen hormoonhuishouding aan de gang te krijgen.
Zoals je ziet, het is niet zo eenvoudig en vereist een grondige kennis van plantenfysiologie om te kunnen inspelen op de vele 'onvoorziene' zaken die gebeuren.
vrijdag 3 april 2009 - 13:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon