menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog een foto

Ga naar meest recente reactie

tjeef

Tjeef

Die zelfde Micranthocereus

mvg

Jozef

C&S Identificatie

zondag 21 februari 2010 - 19:33
Pieter

Pieter

Geen idee welke het is, maar ik vind dat wel mooi die 'kleine' zuilen.
maandag 22 februari 2010 - 09:26
jumperke

Jumperke

Idd, mooie planten en mooite bloemen. Alleen jammer dat die wat warmer willen staan. Kamiel Neyrinck heeft mooie exemplaren getoond op de laatste vergadering.

jerko
maandag 22 februari 2010 - 12:28
Discolover

Discolover

Jozef,

Heb deze planten in het verleden bij 'Cactusflower' ook al eens van naderbij aan het bekijken geweest. Ik heb het er moeilijk mee om er een naam op te plakken.
Als ik het lijstje met Micranthocereus even afloop, kunnen er wel een heleboel geëlimineerd worden die het zeker NIET zijn;

- auri-azureus (is goudgeel bedoornd), kan dus NIET
- flaviflorus ssp. flaviflorus,
(bloeit overwegend geel, vaak met iets of wat rood aan de buitenkant), dus NIET
- flaviflorus ssp. densiflorus,
(bloeit rood met een gele keel), kan dus NIET
- streckeri (bloeit ongeveer hetzelfde als jou afgebeelde plant, maar maakt in tegenstelling tot de andere soorten Micranthocereus, een 'echt' cephalium waaruit de bloemen tevoorschijn komen), kan dus NIET (ziet er ook anders uit!)
- violaciflorus (is de zeldzaamste uit het geslacht en wordt zo goed als nooit aangeboden), is het ZEKER NIET!

Wat nog drie mogelijkheden open laat:

- polyanthus ssp. polyanthus (bloeit donkerroze met witte keel), in hoeverre is de keel bij jou plant wit? Dit lijkt mij evenwel de best passende naam ofschoon de bloemen van jou plant tamelijk donker zijn aan de buitenzijde.

- polyanthus ssp. alvinii (een recente ssp. die kleiner blijft en in de wijde omgeving van Morro do Chapéu groeit). De bloem is ook roze met wit.

- flaviflorus var. uilianus (bloeit rozig met een wittere bloemkeel)
Deze soort is ook zo goed als onvindbaar, er worden geen zaden of planten van aangeboden. Heb van deze soort ook zelf geen materiaal om te kunnen vergelijken. Deze soort zou het eventueel ook kunnen zijn.

Ik zou het echter houden op Micranthocereus polyanthus ssp. polyanthus.
Iemand een ander idee?
Mgv,

Peter.
maandag 22 februari 2010 - 21:04
Paronoto

Paronoto

Nee, u hebt het bij het rechte eind, dacht ik. mocht in 't voorjaar er ene meebrengen van bij den Eduard, in ruil voor wat ik hem had beloofd ..
maandag 22 februari 2010 - 22:37
tjeef

Tjeef

Dank voor de naam,
Deze plant "Micranthocereus polyanthus ssp. polyantyhus" komt inderdaad van Cactusflower en is nog niet beworteld.
Vorige week aangeschaft.
Moeilijke plant?

Slaapwel

Jozef
donderdag 25 februari 2010 - 00:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon