menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Turbinicarpus met spruiten - wat te doen

Ga naar meest recente reactie

Marco

Tekst aangepast

Marco

Hierbij een opname van een Turbinicarpus schmiedickeanus v. polaskii die rondom de basis vol staat met nieuwe scheuten. Wat is nu de beste manier om werken ?

Verpotten en de aarde voorzichtig met een penseel verwijderen en proberen de scheuten die een diameter van ong. 5 mm hebben apart (of tesamen) los te peuteren en op te potten... of

de plant met scheuten eraan op te potten en wachten tot deze groter worden en ze er dan afpeuteren ?

Jullie deskundig advies is graag welkom ! 'k zou niet graag een stomiteit begaan en de ganse plant zien naar de eeuwige jachtvelden verhuizen. Nog bij vermelden : deze plant heeft in 2006 een aantal maal achter elkaar gebloeid.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 28 februari 2007 - 18:03
Lucl

Lucl

je kan ze er ook gewoon aanlaten en er een mooie groep van maken.
woensdag 28 februari 2007 - 18:54
Marco

Marco

je kan ze er ook gewoon aanlaten en er een mooie groep van maken.


Gaan die kleintjes dan op den duur de moederplant niet leegzuigen zoals ik al gehad heb met een Cleistocactus. Die begon zijscheuten te maken en de hoofdzuil is volledig tot groeistilstand gekomen. Misschien te weinig water gegeven op het moment dat ze aan de groei waren ?
woensdag 28 februari 2007 - 19:03
cactelders

Cactelders

Ik zou er ook af blijven en op die manier zul je met de tijd een mooie groep hebben ,zoals in de natuur!! Ik heb trouwens geen weet van zijscheuten diez de hoofdscheut zouden leegzuigen hoor ,waarschijnlijk gewoon te weinig water gehad !!
woensdag 28 februari 2007 - 19:08
Dany

Dany

als je de plant verpot moet je kijken welke scheuten wortel hebben, die kan je er eventueel afhalen dit zal normaal gezien met een beschadiging van de moederplant gebeuren dus moet je de wond ontsmetten en goed laten drogen voordat je hem terug oppot. Indien je ze er aanlaat om een mooie groep te vormen zoals Luc aangeeft moet je volgens mij geen schrik hebben dat ze de moederplant gaan leegzuigen.
woensdag 28 februari 2007 - 19:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon