menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houtskool of kaneel

Ga naar meest recente reactie

Wardje

Wardje

Ja, ik heb eerst gekeken of daar al iets van vermeld was op het forum maar mijn honger is nog niet gestild. Ik heb wel gezien dat oa Dirk kaneel blijkbaar al langer kent om snijwonden te behandelen. En na wat googelen ook gezien dat bbq-houtskool gebruikt wordt, zoals ik zelf ook gebruik(te). Maar graaag nog eens wat vragen hierover. Wanneer men bvb stekken behandelt met kaneel, moet het overtollige ervan geblazen worden vooraleer in het substraat te steken ? En verder, ik gebruik al jaren bbqhoutskool die ik fijn 'maal' tot poeder waar ik mijn stekken mee behandel. Tot nu toe heb ik met dat poeder al altijd goeie resultaten gehad, wat ik niet kan zeggen van kaneel. OK, ik geef direct toe, ik maakte waarschijnlijk een kapitale fout door het substraat te vlug te bevochtigen. Overigens werd ons door een paar Duitsers het gebruik van kaneel aangepraat, ze waren er lovend over. Maar behalve apotheek, zijn er nog plaatsen waar je houtskoolpoeder kan kopen (liefst in wat grotere verpakkingen). Ik las recent nog over het gebruik van houtskoolpoeder in de bovenste gedeeltes van grond waarin zaailingen werden verspeend.
dinsdag 21 november 2006 - 20:43
cactelders

Cactelders

Er werd aluminiumpoeder gebruikt ook , het is toch aluminiumpoeder hé? Ik denk dat we daarvoor meer naar de West-Vlamingen moeten kijken , Ferdinand ,weet jij meer?
dinsdag 21 november 2006 - 21:18
Pieter

Pieter

Dat aluminiumpoeder is meer voor bij enten de restwonde af te dekken om te verhinderen dat die indroogt en zo de ent eraf duwt.
Met kaneel en houtskool heb ik nog geen ervaringen, maar ik weet dat ook in Frankrijk kaneel behoorlijk polulair is. Het zou schimmelwerend werken.
dinsdag 21 november 2006 - 21:25
cactelders

Cactelders

Wat met de Ph van de grond bij gebruik van houtskool?
dinsdag 21 november 2006 - 22:33
Wardje

Wardje


PS Wardje .. houtskool vind je ook in de aquariumwinkel (voor hun filters .. maar mogelijk duur ! heb je zoveel nodig ?) 't is wel uit te zoeken of je het in bulk kan kopen ..


Willy, niet dat ik er een halve emmer van wil. Maar als iemand een suggestie heeft om het wat sneller te maken dan nu (poeder van bbq-houtskool) dan ben ik die persoon wel heel dankbaar. Nu poeder ik het snijvlak van de stek in zoals wij het poepje van de baby's met talkpoeder bedekten Misschien ware het gemakkelijker als ik er wat meer heb, dat ik de stekken er in kan doppen, begrijp je ? Dus suggesties heel welkom BTW die bbq-houtskool die is toch goed hé ? heb er zelf nooit geen probleem mee gehad, dus neem ik aan van wel
dinsdag 21 november 2006 - 22:41
stekeltje

Stekeltje

lukt dat niet met een oude koffiemolen?
dinsdag 21 november 2006 - 23:03
Ferdinand

Ferdinand

Inderdaad ik gebruik altijd aluminiumpoeder wanneer ik snijwonden afdek, meestal bij het enten in minder goede weersomstandigheden.
Wanneer ik een scheut afsnij van een moederplant om te bewortelen en als ik die onmiddelijk oppot doe ik er stekpoeder aan en plant hem dan ik bims.
Houtskool heb ik bij andere liefhebbers ook nog zien gebruiken, zal vermoedelijk even goed zijn denk ik. Het is toch de bedoeling dat het snijvlak zo vlug mogelijk afgeschermd is van de vochtige lucht.
Groetjes
Fernand
dinsdag 21 november 2006 - 23:19
AlainFSD

AlainFSD

CITAAT:
">#666666;'>

PS Wardje .. houtskool vind je ook in de aquariumwinkel (voor hun filters .. maar mogelijk duur ! heb je zoveel nodig ?) 't is wel uit te zoeken of je het in bulk kan kopen ..


Willy, niet dat ik er een halve emmer van wil. Maar als iemand een suggestie heeft om het wat sneller te maken dan nu (poeder van bbq-houtskool) dan ben ik die persoon wel heel dankbaar. Nu poeder ik het snijvlak van de stek in zoals wij het poepje van de baby's met talkpoeder bedekten Misschien ware het gemakkelijker als ik er wat meer heb, dat ik de stekken er in kan doppen, begrijp je ? Dus suggesties heel welkom BTW die bbq-houtskool die is toch goed hé ? heb er zelf nooit geen probleem mee gehad, dus neem ik aan van wel


Hallo allen,

Ik herinner me van een vriend die een aquariumwinkel uitbaat dat houtskool in poedervorm (voor de visjes) identiek dezelfde merknaam had / heeft als het toenmalige purgeermiddel waar mijn generatie als kind bang voor was in drageevorm ; nl, Norit.

Goedkoop spul, wel even onder de kraan houden om er geen stoflong aan over te houden

Alain
woensdag 22 november 2006 - 00:52
Wardje

Wardje

Allen bedankt voor de info

@Willy : ja zonder kleerscheuren ben ik zaterdag in Meise!
woensdag 22 november 2006 - 07:50
WillyN

WillyN

ivm met houtskool of kaneel kijk een naar het volgende item
http://forum.tuinadvies.be/10_2930_Dit_ziet_er_niet_gezond_uit.htm
De plant leeft nog altijd, ik kan niet bevestigen dat hij de winter en lente zal doorkomen, maar ontsmet is hij zeker, want hij rot niet voort
woensdag 22 november 2006 - 08:53
Lucia

Lucia

Voor orchideeën gebruiken ze ook kaneelpoeder om de snij wonden te desinfecteren.
na natuurlijk de zieken delen of wortels met een ontsmet mes te hebben weg gesneden.

Houtskool stukjes gebruiken ze in het substraat voor de zuurgraad.
woensdag 22 november 2006 - 17:23
Lucia

Lucia

Ik heb even moeten zoeken , maar heb hulp gehad op de orchideeën site.
Hier komt het.

Houtskool, voorzover dit goed verkoold en dus nagenoeg voor 100% uit koolstof bestaat, is in principe chemisch inert. Dat wil zeggen, het reageert nergens mee, ook niet met zuren of basen. Houtskool wordt dan ook niet aan media tegevoegd om het medium zuurder of basischer (alkalischer) te maken, maar vooral voor een betere drainage.

Houtskool op zich gaat geen schimmelvorming tegen. Integendeel, het is bekend dat schimmelsporen zich onder gunstige condities (vocht) tot schimmels kunne ontwikkelen. Ik denk dat een betere drainage, dus minder vochtretentie, door de toevoeging van houtskool tot minder gunstige groeicondities voor schimmels leidt.

Houtskoolpoeder om plantwonden af te dekken werkt niet ontsmettend (immers, het is chemisch inert) maar zuiver afdekkend, wat overigens zeer effectief kan zijn om schimmels en bacterien buiten de deur te houden.
Kaneelpoeder daarentegen bevat het cinnamaldehyde wat een (matige) antimicrobiele werking bezit.

Voor degenen die graag kaneelpoeder gebruiken om plantenwonden af te dekken: kaneelpoeder met zoveel alcohol 70% (ethanol) of vloeibare paraffine (!) mengen tot er een goed smeerbare pasta ontstaat en darrmee de wond afdekken.

Dit antwoord kwam van een van de ervarene orchideeën houders.
Daar zitten ook de nodige lopende encyclopieën tussen. Waar we met z n allen dankbaar gebruik van maken.
Net als hier.
zondag 26 november 2006 - 04:41
Pieter

Pieter

Ja Willy, daar zitten we dan met wat je met inert bedoeld hé. Die absobtie waarover je praat is voor zover ik weet meer een fysische absobtie en geen chemische dus inert is volgens mij een woord dat in deze context niet gebruikt mag worden. Voor wat het waard is
zondag 26 november 2006 - 18:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon