menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kerstcactus

Ga naar meest recente reactie

AlainFSD

AlainFSD

't Is weer de tijd van het jaar en ik heb al sedert jaar en dag de vaste 5 kleuren op mijn vensterbank staan van deze "kloeke allesoverlevers" . . . ewel jammer maar helaas maar een hele lieve mevrouw is gedurende de hele vorige maand al mijn planten komen water geven tijdens onze Ethiopië-reis en het lieve mens, haar achtergrond kennende, heeft dat met een zodanig "Duitse Grundligheit" gedaan en aldus de rode variëteit naar de eeuwige jachtvelden verbannen.
Geen getreur, ikke naar de donderdag en zaterdagmarkt alhier getrokken om er mij een nieuwe aan te schaffen . . . en wat blijkt ?
De simpele rode (originele) Schlumbergia wordt niet meer geteeld ofte te koop aangeboden in de Hollandia veiling en het dus is het gedaan met deze plant te kopen, zucht.
Bovendien (en inderdaad ik durf wel eens kritiek te hebben over het gezanik over een halve Euro min of meer) was de aankoopprijs niet minnetjes voor vrij kleine (vijf tot zes blaadjes) wel voorradige rose en witte variëteiten (2,50 tot 3,00 Euro).
Dus als, en alleen als er iemand nog ergens een stek RODE kesrtcactuis heeft liggen, I'm your man, uiteraard tegen kosten/baten-vergoeding, zolang die redelijk blijkt ???


mvg,

AlainFSD
zondag 19 november 2006 - 23:45
ines

Ines

Alain ik kan U helpen aan de oranje maar geen rode (rood is niet een van mijn lievelingskleuren...)?

maandag 20 november 2006 - 00:54
AlainFSD

AlainFSD

Alain ik kan U helpen aan de oranje maar geen rode (rood is niet een van mijn lievelingskleuren...)?



Hartelijk dank voor het aanbod, Ines, maar het gaat mij echt om de nu recentelijk ontbrekende kleur, zijnde : Rood.

Wit
Oranje,
Geel,
Roze

doen het allemaal prima, alleen die rode varieteit stond in een niet waterdoorlaatbare pot Delfts-Blauw en dat zal waarschijnlijk de te natte voeten en als gevolg een rottende plant habben veroorzaakt

Alain

dinsdag 21 november 2006 - 01:37
ines

Ines

Hoi Alain die gele is prachtig zeker?
Ik heb dat kleur nog nooit gezien.
Hebt U van deze een fotooke? Mogen wij eens mee bewonderen?

Moest ik een rode bij mijn vrienden zien dan vraag ik graag voor U een stek.
Groetjes,ines
dinsdag 21 november 2006 - 14:26
AlainFSD

AlainFSD

Hoi Alain die gele is prachtig zeker?
Ik heb dat kleur nog nooit gezien.
Hebt U van deze een fotooke? Mogen wij eens mee bewonderen?

Moest ik een rode bij mijn vrienden zien dan vraag ik graag voor U een stek.
Groetjes,ines


Dag Ines,

Ik vrees dat ik je moet teleurstellen betreffende die foto.
Beide gele soorten die ik bezit zijn zo goed als uitgebloeid,
de gele zijn namelijkde eersten die tot bloei komen,
de twee soorten zijn van een zeer verschillende intensiteit geel.
"Limelight dancer" is veeleer een lichtgele variëteit terwijl
"Thor Alex" bijna okergeel is.
Beide klonen waren een presentje van een Nederlandse vriend die ze bij
Frank Suplie kocht, een andere Nederlander die zich met de Epric-foundation
onledig houdt, een prijzige verkoper

Vorig jaar postte ik een foto op een ander forum van beide soorten voor
een Amerikaanse vriend maar helaas ik vind de foto niet meer terug op
mijn computer.

Als je mij een rode stek kunt bezorgen, heel erg graag en uiteraard tegen
vergoeding, ik liep vandaag nog een paar plantenzaken af en niks hoor,
no red ones.
Heel raar.

groetjes,

Alain
dinsdag 21 november 2006 - 23:54
ines

Ines

Alain spijtig dat we niet kunnen mee genieten, zoek later nog eens..., anders moeten we
wachten tot volgende bloei hé
Ik zoek de rode en laat U iets weten, zo rap mogelijk.

Frank Supplie (met dubbele p?) is dat de schrijver van die epip boeken?
woensdag 22 november 2006 - 00:28
bisschop

Bisschop

alain,
ik ga eens kijken of ik rode vind. Ik heb ook kerstcactussen maar er zijn nog geen botjes van bloemen te zien . morgen vraag ik het aanschoonmama of ze der heeft.
woensdag 22 november 2006 - 00:53
AlainFSD

AlainFSD

Alain spijtig dat we niet kunnen mee genieten, zoek later nog eens..., anders moeten we
wachten tot volgende bloei hé
Ik zoek de rode en laat U iets weten, zo rap mogelijk.

Frank Supplie (met dubbele p?) is dat de schrijver van die epip boeken?


Uiteraard met dubbele pp, my mistake,
heb die Epric-site inmiddels nog eens gecheckt, en zoals gezegd, zeer duur,
beide soorten te koop voor 5 euro per stekje (wortels ?)

Alain
woensdag 22 november 2006 - 00:58
AlainFSD

AlainFSD

alain,
ik ga eens kijken of ik rode vind. Ik heb ook kerstcactussen maar er zijn nog geen botjes van bloemen te zien . morgen vraag ik het aanschoonmama of ze der heeft.


Dank u wel, ik hoop op resultaat, de witte soort staat nu echt op zijn mooist, schitterend !

Alain
woensdag 22 november 2006 - 01:00
ines

Ines

Ja Alain maar als U iets graag hebt...ik heb er het geld voor over...t'ja 5 euro kan er af
anderen zijn wel veel kostelijker zie ik....
de boeken zijn ook niet goedkoop en het zijn denk ik niet de originele.
woensdag 22 november 2006 - 01:03
ines

Ines

Alain al een witte gezien met een wit hart?
woensdag 22 november 2006 - 01:04
AlainFSD

Tekst aangepast

AlainFSD

Ines,

je hebt uiteraard overschot aan gelijk.
Wat sta ik hier te lullen over 5 Euro,
als je het leuk vind dan koop je het toch

Eeen witte met een dito hart,never ? Steeds tenminste
een rood of rose streepje in de keel, ik zag nog nooit
een puur witte ?

Meer ?

Alain
woensdag 22 november 2006 - 01:10
ines

Ines

Ha ik ook niet...
woensdag 22 november 2006 - 01:17
ines

Ines

Sorry ze....maar ben altijd benieuwd of het bestaat.
En moest het zo zijn dan kon U het weten...
woensdag 22 november 2006 - 01:20
Pieter

Tekst aangepast

Pieter

Die witte met witte keel en stamper heb ik. En waarschijnlijk als enige Europeaan, ik heb rechtstreeks een stek hiervan gekregen van een Braziliaanse veredelaar die hem nog aan niemand anders heeft gegeven. Hij heeft wel nog nooit gebloeid, die cultivars die ik van daar heb zijn blijkbaar nog wat in de war met die seizoenswissel. Ik heb ook rode, maar ze zijn nog te klein om stak van te halen. Er zijn er zelfs rood met geel. [afbeelding verwijderd niet-https] (foto van Valter, de mijne heeft nog niet gebloeid)
woensdag 22 november 2006 - 09:15
Bowie

Bowie

Van waar komt de kerstcactus oorspronkelijk vandaan?
woensdag 22 november 2006 - 09:51
cactelders

Cactelders

De moederplant zou de Schlumbergera bridgesii zijn en die komt uit de Braziliaanse hooggelegen oerwouden.
woensdag 22 november 2006 - 11:46
Bowie

Bowie

Het regenwoud bedoel je? Daar ga ik dus naartoe.
woensdag 22 november 2006 - 11:48
cactelders

Cactelders

GELUKZAK!!!!
woensdag 22 november 2006 - 11:50
Bowie

Bowie

Ik denk dat ik een extra valies zal moeten meenemen (moet al uitkijken naar pepers, tomaten ea groenten, bloemen & planten, en natuurlijk de cactussen en nu ook al de kerstcactussen)

Heb al extra geheugenkaarten aangeschaft voor de camera. Stel dat ik ginder in de jungle zonder val.
woensdag 22 november 2006 - 11:59
Pieter

Pieter

Kleine correctie Dirk. De meeste kerstcactussen aangeboden in de handel zijn Schlumbergera truncata. De ouderwetse grootmoedersoort is de Schlumbergera X buckleyi, wat een kruising is tussen S. truncata en S. russeliana. De S. bridgesii is waarschijnlijk synoniem voor S. X buckleyi, maar is eigenlijk een naam die beter niet wordt gebruikt omdat die te verwarrend is en eigenlijk voor vanalles gebruikt wordt wat erop gelijkt.
Tegenwoordig kan men al eens een S. X reginae vinden ook, die wordt reeds op hele kleine schaal commercieel geteeld.
woensdag 22 november 2006 - 12:43
cactelders

Cactelders

WEERWAWIJZER ,bedankt Pieter.
woensdag 22 november 2006 - 12:46
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ben ook niet van plan hoor om overal stekken van te nemen of wat dan ook. Het is niet mijn eerste grote reis hoor.

Ik ga ter plaatse altijd op zoek naar vooral zaad. Zo heb ik jaren geleden al zaad vanuit Mexico, Peru, Australië, vanuit het Oosten enz. meegenomen en nog nooit een probleem gehad.

Als het aangekocht zaad is, is er trouwens nooit een probleem, zolang de verpakking maar intact blijft en het geen commerciële hoeveelheid is.

woensdag 22 november 2006 - 12:59
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Is het de Rhipsaldopsis die je bedoelt?? Ik ga een fototje maken van de twee ze staan toevallig bij mij op de frigo broederlijk naast elkaar!

Ha A lain, ik kom net van de C ..... ruyt en daar staan alle kleuren in aanbieding aan de kassa!!!!!
woensdag 22 november 2006 - 13:41
cactelders

Cactelders

[afbeelding verwijderd niet-https]
Rhipsaldopsisblad:
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Mijn Schlumbergera vind ik ook mooi:
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 22 november 2006 - 13:54
Bowie

Bowie

Dirk

Rhipsaldopsis is dat dan de paascactus (met die afgerond kanten)?
woensdag 22 november 2006 - 14:25
cactelders

Cactelders

Yep!!!!
woensdag 22 november 2006 - 14:26
Pieter

Pieter

vreemd misschien wel, maar zeker niets uniek hoor, ik heb er ook al in bloei gehad op alle momenten van het jaar. Idem voor de *kerst*cactus.
woensdag 22 november 2006 - 16:16
Fons

Fons

alain F SD, is het de rode kleur slumbergia waarvan ge de foto kunt zien bij exoten de 7de reeks?

Groetjes Fons.
woensdag 22 november 2006 - 17:17
Ferdinand

Ferdinand

Pieter, Heeft U nog niet geprobeerd van hem te enten. Dergelijke planten laten zich relatief goed enten, en gaan daardoor veel sneller aan de bloei en deze is het wel waard, zeer prachtige bloem.
Indien jij het niet durft te proberen wil ik het in het voorjaar wel doen voor U.
Groetjes
Fernand
woensdag 22 november 2006 - 18:34
ines

Ines

Hola dat enten wil ik ook eens proberen... waarop moet die geent worden als ik vragen mag?
Pieter hij is prachtig volledig in het wit!!!

Ik sta de eerste in de rij om een stek te kopen, noteer maar alvast
En ik ben nog eens benieuwd bestaan er ook met licht groene bloei?
woensdag 22 november 2006 - 20:31
AlainFSD

AlainFSD

Die witte met witte keel en stamper heb ik. En waarschijnlijk als enige Europeaan, ik heb rechtstreeks een stek hiervan gekregen van een Braziliaanse veredelaar die hem nog aan niemand anders heeft gegeven. Hij heeft wel nog nooit gebloeid, die cultivars die ik van daar heb zijn blijkbaar nog wat in de war met die seizoenswissel. Ik heb ook rode, maar ze zijn nog te klein om stak van te halen. Er zijn er zelfs rood met geel. [afbeelding verwijderd niet-https] (foto van Valter, de mijne heeft nog niet gebloeid)


Prachtig Pieter,

Als je ooit een stekje op overschot hebt, ben ik kandidaat afnemer.
Zou het dan toch echt bestaan, of zou hij gepfotoshopped zijn ?

Alain
woensdag 22 november 2006 - 22:21
AlainFSD

AlainFSD

alain F SD, is het de rode kleur slumbergia waarvan ge de foto kunt zien bij exoten de 7de reeks?

Groetjes Fons.


Sorry hoor Fons, maar ik snap even niet waarover je het hebt.
Gaat het over een foto site waar je die planten kunt bekijken en
zo ja wil je dan de url doormailen aub ?

Groetjes,

Alain
woensdag 22 november 2006 - 22:29
AlainFSD

AlainFSD

vreemd misschien wel, maar zeker niets uniek hoor, ik heb er ook al in bloei gehad op alle momenten van het jaar. Idem voor de *kerst*cactus.


Klopt Pieter,

Ook hier durven beide zich wel eens van feestdag vergissen

Alain
woensdag 22 november 2006 - 22:31
Dany
woensdag 22 november 2006 - 22:55
AlainFSD

AlainFSD

Hartelijk dank Dany,

Prachtige foto's Fons,
en inderdaad dat is 'em.

Alain
woensdag 22 november 2006 - 22:59
Ferdinand

Ferdinand

Ines, je kan dat enten op een harrisa jusberthii. met een schuine- of een spleetenting.
Indien je eens in mijn streek bent (Passendale)wil ik het voordoen.Doch op afspraak en in het voorjaar.
Fernand
woensdag 22 november 2006 - 23:14
bisschop

Bisschop

als je daar graag een stekje van hebt van die dat fons daar laat zien op die site daar kan ik je met onze volgende ruilbeurs een aan de hand doen.
Dat enten is dan misschien ook te tonen ferdinand?
mvg
marleen
woensdag 22 november 2006 - 23:28
AlainFSD

AlainFSD

als je daar graag een stekje van hebt van die dat fons daar laat zien op die site daar kan ik je met onze volgende ruilbeurs een aan de hand doen.
Dat enten is dan misschien ook te tonen ferdinand?
mvg
marleen

Hallo beiden,

Ik probeer mij in te houden maar ik heb dus persoonlijk geen enkeke affiniteit met geënte planten (lelijkaards, sorry)


Alain
donderdag 23 november 2006 - 00:32
ines

Ines

Ook akkoord Alain, maar als U er 250 hebt zit U toch niet verlegen om een klein experiment, met
enkelingen zou ik dit zeker niet proberen hé

Ferdinand dit is wel heel ver uit mijn buurt maar wie weet toon ik hier wel eens iets dat ik
uitprobeer...moet kunnen.

Het is niet altijd het uitzicht die mij intrigeert ...het volgen van een proces lijkt me boeiend
en soms leerrijk, het eindresultaat is soms bijkomstig bij mij.
Experimenteren is mijn ding
donderdag 23 november 2006 - 00:56
stekeltje

Stekeltje

gisteren was er ook zoiets op een topic maar nu terug normaal
vrijdag 24 november 2006 - 13:05
ines

Ines

Mooi hé dat licht roze!
Ik heb al gezien dat de bladpagina indeling veranderde bij het gebuik maken van citaten...
vrijdag 24 november 2006 - 14:53
ines

Ines

Opnieuw Alain
vrijdag 24 november 2006 - 17:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon