menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gif bij bestrijding ongewenste gasten

Ga naar meest recente reactie

Ben

Ben

ik zag dit weekend een succulentenkweker die absoluut geen giffen gebruikt, wegens te gevaarlijk voor de kweker en het milieu. blijkbaar lukt het hem goed ook, het vraagt wel duidelijk wat meer geduld en vindingrijkheid.

bepaalde aspecten zijn hier op dit forum zeker al aan bod gekomen, maar wie gebruikt welk gif en waarvoor (eerder tegen )? en wat zijn de effecten van die producten op de gebruiker (het leefmilieu) volgens enerzijds de verpakking en anderzijds de ervaring van de gebruiker?

ik ben alvast benieuwd naar reacties...
donderdag 14 september 2006 - 18:32
Lucl

Lucl

Wel ben ik doe het tot nu toe ook nog altijd zonder giftige producten en het lukt hier ook uitstekend
donderdag 14 september 2006 - 20:43
cactelders

Cactelders

Bij ons staan er 2 tabakplanten uitgeplant in de serre en dat is een goederemedie tegen veel maar niet tegen wolluis want die gastjes blijken hun sigaretten nog zelf te rollen ook.Op die Cereus in bloei heb ik deze namiddag ook wolluis ontdekt.
donderdag 14 september 2006 - 21:08
Wiebe

Wiebe

Het kweken van Stapelia-achtigen is lastig omdat ze gevoelig zijn voor vocht en makkelijk worden aangetast door met name wolluis. Admire is een product van Bayer met als werkzame bestanddeel imidachloprid. Het is een systemisch middel dat door de planten wordt opgenomen en via de sapstroom in de gehele plant terecht komt. Ik giet al een paar jaar mijn verzameling 1 x per jaar met dit middel en ben sinds het gebruik van dit voor mens en milieu relatief onschadelijke middel vrijwel wolluis-vrij. Oók in het verleden nog wel eens aanwezige wortelluis bij cactussen ben ik kwijt. Alleen spint voorkom je niet met dit middel; als ik een aantasting door spint zie gebruik ik Spruzit. Het werkzame bestanddeel hierin is (als ik mij niet vergis) een extract uit een bepaald plantensoort.

Wiebe
donderdag 14 september 2006 - 22:06
WillyN

WillyN

Alle cereussen zijn echt aantrekkers van wolluizen maar de peruvianus of hildmannianus monstrosus is hier veruit de kampioen in.
donderdag 14 september 2006 - 22:30
Pieter

Pieter

Ik beperk het gebruik van pesticiden zoveel mogelijk, maar soms is het inderdaad onvermijdelijk. In het najaar gebruik ik elk jaar imidachloprid (zoals Willy zegt: enkele dagen op voorhand wat weter geven om de wortels goed aan de groei te hebben). In de winter zijn de planten het zwakst en sinds ik dit doe heb ik nooit meer een wolluisprobleem gehad. Voordien was het elk jaar in het vroege voorjaar weer hetzelfde spelletje van alle zieke planten intesnief te gaan behandelen.
Spint daar gebruik ik een middel op basis van tebufenpyrad voor.
Schimmels: eerst het type schimmel proberen achterhalen en dan het gepaste product gaan toepassen. Bij Oomyceten (smeul, sommige types wortelrot, ...) is bv. Fosetyl-Al goed bruikbaar.
Maar beter voorkomen dan genezen. Zo heb ik sinds dat ik van de lichte grondstypes op basis van turf etc ben afgestapt geen last meer gehad van wortelluizen. Is dat grote percentage leem te verstikkend voor hen? Misschien...
donderdag 14 september 2006 - 23:00
stekeltje

Stekeltje

Tuinieren zonder gif .. ik wou dat het kon

Alhoewel ik (wegens mijn professionele achtergrond) de chemische middelen schuw als de pest kan je uiteindelijk niet zonder dus moet ook ik om de zoveel jaar naar de "klap met de hamer" grijpen

meestal kan ik individuele planten die een lichte of zelfs niet zo lichte aanval van wolluis hebben behandelen met standaard "luizenshampoo". Die bevat de klassieke Pyrethrum derivaten en werkt vrij behoorlijk. Het middel "Spruzit" bevat deze producten eveneens (weet ik ondertussen via mijn maat in Duitsland, we zijn het samen gaan kopen) en tegen spint werkt het waarschijnleijk net iets beter dan gewoon wijwater waarschijnlijk gaan er meer spintmijten dood door versmachting in de toegevoegde koolzaadolie dan door de pyrethrines maar dat blijft te bewijzen Ik denk dat tegen iets hardnekkig zoals spint de door Pieter vernoemde nieuwe? middelen (acariciden) veel nuttiger zijn en waarschijnlijk minder resistentie opbouwen ..

Normaal zou men nieuwe aanwinsten zeker een aantal weken in quarantaine moeten houden maar wie kan dat en wie doet het ?

Normaal gebruik is dus op een zonnige, niet te warme en windstille (Lente of Herfst)dag mijn infernaal mengsel van Dimethoaat + Confidor + Topsin ... straffe tist die daar doorheen komt .. het is een hele scheikundige operatie waarbij iedereen mij gerust moet laten want ik wil geen enkel risico lopen .. Ik giet de planten aan en ik gebruik nooit een sproeier omdat ik geen ge-eiegen gasmasker heb dat de sproeidruppeltjes kan neutraliseren ..

Het is uitermate belangrijk om insecticiden niet aan te gieten op een droge grond ! De grond dient vooraf gelijkmatig vochtig te zijn ttz desgevallend moet men een paar dagen voor de behandeling licht gieten. Mijn voorkeur gaat steeds uit naar systeemgiften en niet naar contactgiften omdat de pesten die we bestrijden zich steeds op de meest onmogelijke plaatsen verstoppen ..

.. en ja .. een reeks stammen van wolluizen zijn tegenwoordig behoorlijk resistent geworden vandaar de noodzaak om heel naukeurig de doseringen van de bestrijdingsmiddelen na te volgen !

Willy, in welke dosering gebruik je dat mengsel?en welk dimethoaat?
donderdag 14 september 2006 - 23:07
stekeltje

Stekeltje

ik heb ook al eens overwogen om met sluipwespen te werken, heeft iemand daar enige evaring mee?
donderdag 14 september 2006 - 23:08
Pieter

Pieter

Mja, sluipwespen (en andere predatoren/parasieten) zou ik in een cactusverzameling niet aanraden wel wel om deze redenen:
* bij dat type bestrijding moet je een zeker tolerantieniveau hebben. Bij tomatenplantages kan dat want daar wordt het blad aangetast en niet de vrucht bijvoorbeeld. Als bij een laag niveau van beestjes handhaven in onze collectie... geen zo'n goed idee vrees ik.
* heel duur
* hoe raken deze beestjes bij hun voedsel/eilegplaatsen tussen de soms hele dichte bedoorning
* elk type plaag vereist een ander type predator/parasiet. Hou jij de verschillende soorten spint uit elkaar? Ik in elk geval niet...
donderdag 14 september 2006 - 23:25
stekeltje

Stekeltje

Mja, sluipwespen (en andere predatoren/parasieten) zou ik in een cactusverzameling niet aanraden wel wel om deze redenen:
* bij dat type bestrijding moet je een zeker tolerantieniveau hebben. Bij tomatenplantages kan dat want daar wordt het blad aangetast en niet de vrucht bijvoorbeeld. Als bij een laag niveau van beestjes handhaven in onze collectie... geen zo'n goed idee vrees ik.
* heel duur
* hoe raken deze beestjes bij hun voedsel/eilegplaatsen tussen de soms hele dichte bedoorning
* elk type plaag vereist een ander type predator/parasiet. Hou jij de verschillende soorten spint uit elkaar? Ik in elk geval niet...

bedankt pieter voor de informatie,eerst eens navragen kan nooit kwaad,want op dat gebied een komplete leek
het leek me al omslachtig omdat ze spraken van verschillende soorten wolluizen....
de laatste keer heb ik perfekthion gebruikt, heel doeltreffend, maar ja ook niet zo gezond
donderdag 14 september 2006 - 23:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon