menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat vragen over bestuiving

Ga naar meest recente reactie

DieTerXz

Tekst aangepast

DieTerXz

Hey allen

Ik heb wat vraagjes over bestuiving, want boeken zijn hierover niet altijd duidelijk...

1. Als een plant zelffertiel is, betekent dit dan: a. dat je zelfbestuiving kunt toepassen; b. dat de plant zichzelf automatisch bestuift.

2. Als een plant zelfsteriel is, betekent dit dus dat je 2 verschillende planten nodig hebt. Mogen deze planten: a. de moederplant en een uitgeplante uitloper zijn; b. beide uitgeplante uitlopers van eenzelfde moederplant zijn; c. beide uitlopers zijn die op eenzelfde moederplant groeien; d. de moederplant en een uitloper op de moederplant zijn; e. twee verschillende planten afkomstig van 2 zaden uit 1 zaadbes zijn; f. twee verschillende planten afkomstig van 2 zaden uit 2 zaadbessen van 1 moederplant zijn (met dezelfde "vaderplant" bestoven); g. twee verschillende planten afkomstig van 2 zaden uit 2 zaadbessen van 2 moederplanten zijn.

3. Zijn er tweehuizige cactussoorten?

4. Gelden vraag 1 en 2 ook voor Lithops en in het algemeen voor mesembs?

5. Gelden vraag 1 en 2 ook voor Aloe's?

6. Gelden vraag 1 en 2 ook voor Haworthia's?

7. Hoe bestuiven jullie? Hoe weet je of je juist bestoven hebt (met andere woorden of het stuifmeel op de stamper zit)?

8. Ik heb al gelezen dat soorten zelffertiel worden na bestuiven met stuifmeel van andere soorten? Hoe gaat dit in zijn werk? Geldt dit voor Aztekium (ritteri), Gymnocalycium (mesopotamicum), Mammillaria's?

9. Is Cleistocactus strausii zelffertiel?

10. Hebben bloemen om te openen nodig: a. licht; b. warmte; c. beiden?

Ik hoop dat iemand tijd heeft om deze vragenlijst af te werken :P.
zaterdag 17 juni 2006 - 15:57
DieTerXz

DieTerXz

En nu ik eraan denk, heeft iemand wat labels in de verkoop? Ik vind ze nergens en op Wijnegem waren ze uitverkocht...
zaterdag 17 juni 2006 - 16:16
DieTerXz

DieTerXz

En nu ik ook aan dit denk: hier is een lijst http://lapsyserre.free.fr/psy_liste/SPSY2K4.doc betreffende fertiliteit.
zaterdag 17 juni 2006 - 16:43
DieTerXz

DieTerXz

Bedankt Willy! Erg verduidelijkend . Ik zal nog wat verder proberen te bestuiven morgen.
zaterdag 17 juni 2006 - 18:05
cactelders

Cactelders

Kan een pakje meebrengen van 500 ,ik passeer er dagelijks,of 100 van de mijne verkopen, maar ze zijn iets te lang( de mijne zijn 12 cm. en kosten 2,5 € die andere uit de zelfde winkel kosten ong 8€ voor 500) .De mijne zijn lang genoeg om in 2 te knippen.
zaterdag 17 juni 2006 - 23:32
DieTerXz

DieTerXz

Dat zou leuk zijn! 1 pakje van 500 dan graag! Voorlopig stak ik meestal kartonnekes in de grond, maar als ik dan water geef kan ik weer opnieuw beginnen .
zondag 18 juni 2006 - 10:31
Angus

Tekst aangepast

Angus

@cactelders: zou je mij ook zo'n pakske van 500 kunnne meebrengen aub?
zondag 18 juni 2006 - 15:02
Bowie

Bowie

Waar koop je die dan?
zondag 18 juni 2006 - 15:27
cactelders

Cactelders

Tussen Ledeberg en Merelbeke Bowie, zie topic van Andre over wolluis.
O.K. dan tot nu toe 2 X een pakje van 500 (8 a 10cm.?)
zondag 18 juni 2006 - 21:13
Bowie

Bowie

Bedankt 'k zal eens gaan kijken
zondag 18 juni 2006 - 21:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon