menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekels vermijden

Ga naar meest recente reactie

bartos

Bartos

hoe neem je een cactus best vast.
sommige hebben lange naalden die door krantenpapier doorgaan.

zijn er ergens speciale handschoenen te vinden waar je tevreden van bent?
zijn er nog trucken die je toepast?
dinsdag 30 december 2008 - 01:59
Lysianthus

Lysianthus

hOE NEEM JE EEN CACTUS BEST VAST: HEEL VOORZICHTIG
dinsdag 30 december 2008 - 08:07
cactelders

Cactelders

Voor het verpotten kan je o.a. blokken piepschuim hanteren .
dinsdag 30 december 2008 - 09:24
Dany

Dany

je kan ook stukken isomo gebruiken of plastiek zakken vullen met verfrommeld krantenpapier
dinsdag 30 december 2008 - 09:25
Harry54

Harry54

gewoon flink zijn.

Harry
dinsdag 30 december 2008 - 10:59
succulenta2000

Succulenta2000

Gewoon flink zijn, Harry hoe flink ben jij ??
Met een Cotyledon hoef je niet flink te zijn...is het een C. orbiculata of ? er zijn meer rode.
Maar om cactussen te verpoten of op te paken moet je iets nemen waar de doorns in kunnen gaan zodat ze niet afbreken een handdoek of piepschuim aan de doorns prikken ..dan prikken ze niet in je hand.
Cok.
dinsdag 30 december 2008 - 13:08
printemps

Printemps

hallo

die dikke naalden is nog niks

die kleine dunne venijnige dinkskes daar ben je goe mee
ze zijn er wel,je ziet ze bijna niet en ze zijn zeer irritant als ze in je vel zitten
(als die in uw vinger steken met een scheermesje over vinger gaan,tot eventueel uw vel er ook af is,anders blijven ze u irriteren de komende weken)

dus geef mij maar die dikke stekels

mvg
an
dinsdag 30 december 2008 - 13:13
Harry54

Harry54

Cok, ik heb hem staan als Cotyledon orbiculata dinteri, maar zeker ben ik allerminst.
groet harry, die bijna altijd flink is (behalve bij Opuntia;s en zo nog wat meer)
dinsdag 30 december 2008 - 13:24
linkin711

Linkin711

@printemps

ik heb ook liever de goeie dikke stekels
het is een merd als ik volgend jaar mijn opuntia microdasys ga verpotten!!!
weet er iemand de varieteit??
het is er een met bruine (stekeltjes )
of hoe noemen ze die?



de (stekeltjes)?
[afbeelding verwijderd niet-https]

de gehele plant
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes

jens
dinsdag 30 december 2008 - 14:29
printemps

Printemps

@ LP

had vroeger ook zo een plant heb hem met een mooie zwier in de vuilbak gegooid
na weer eens gestekelt te zijn
was het echt beu
denk dat die stekeltjes een naam hebben
maar weet het niet goed

dinsdag 30 december 2008 - 15:02
linkin711

Linkin711

als ik mij niet vergis zijn dat glochiden.....
enne een cactus weggooien zou ik niet over mijn hart krijgen ....


jens
dinsdag 30 december 2008 - 15:14
matteke

Matteke

Inderdaad dat zijn glochiden. Kleine stekels die erg veel jeuk kunnen veroorzaken.
dinsdag 30 december 2008 - 15:16
linkin711

Linkin711

idd de bovenstaande cactus is een keer op mijn dekens gevallen en al die glochiden op mijn deken .....toezn stond hij nog in de slaapkamer.
gewassen...en na 4 maanden voel je het nog
LOL

jens
dinsdag 30 december 2008 - 15:22
Paronoto

Paronoto

Jaren geleden kon ik op een rommelmarkt 2 van die krulijzers (coiffeuse) bemachtigen. Heb die thuis gloeiend heet gemaakt en in een hoek van 45° gebogen = perfecte tangen om om het even welke "stekelplant" vast te grijpen.
'k Zal er eens een fototje van maken ter illustratie.
P.S. onlangs heb ik 2 meterslange Cleisto's ingekort : eerst 2 lasso's er omheen en die vastgemaakt aan de nokbalk, dan cleisto doorgeknipt met een "secateur" en dan lasso's voorzichtig van de nokbalk lossen, transport kan beginnen..niks gestoken! Al doende leert men en al draaiende keert men..zeg dat de Polle het u gezegd heeft...

Nog P.S. Er bestaan SPECIALE Viltleren HANDSCHOENEN die lassers ook gebruiken (heb ik ook nog) Informeer eens in een speciaalzaak (ijzerwinkel met lasgerief o.i.d.)
Cactustang

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 30 december 2008 - 15:46
stekeltje

Stekeltje

Ik gebruik een BBQ-tang om te verplanten.
dinsdag 30 december 2008 - 16:28
bartos

Bartos

allez, ik ga nog afzien met mijn verzameling opuntias die ik net begonnen ben die hebben lange en korte stekels samen.
dus een handdoek is na één keer goed voor de vuilbak, zie dat mijn vrouw hem wast samen met mijn onderbroeken
ik ga me twee kussensloopjes vullen met van die piepschuimchips, en zien wat dat geeft, en absoluut een set dikke lederen laswanten,,thanks for the hint!
dinsdag 30 december 2008 - 16:34
printemps

Printemps

en misshien een brilleke opzetten
voor dat er ongelukken gebeuren

mvg
an
dinsdag 30 december 2008 - 16:37
Dany

Dany

CITAAT:
allez, ik ga nog afzien met mijn verzameling opuntias die ik net begonnen ben die hebben lange en korte stekels samen.



Je moet niet klagen, Tephroachtigen zijn nog een stuk slechter [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 30 december 2008 - 18:18
printemps

Printemps

ah jaa

die met da oranje bloemeke
die hebben van die leuke weerhaakjes

mvg
an
dinsdag 30 december 2008 - 18:45
linkin711

Linkin711

ik ken mammillaria's bie veel erger zijn!!
of een Stsonia coryne neem maar!!

groetjes
jens
dinsdag 30 december 2008 - 19:54
Alain1

Alain1

Een tip om doorntjes van Opuntia's te verwijderen uit de huid ... "Gebruiksklare Koude Wasstrips".
dinsdag 30 december 2008 - 20:27
Pirex

Pirex

Waarom toch al die rompslomp bij het verpotten van cactussen?

Gewoon: doornen demonteren, verpotten, doornen terug monteren, klaar!

Paul
dinsdag 30 december 2008 - 21:32
Dany

Dany

CITAAT
ik ken mammillaria's bie veel erger zijn!!
of een Stsonia coryne neem maar!!

groetjes
jens

Ik denk dat je nog niet veel van die Tephro' hebt verpot, bij de minste aanraking hangt hij aan je huid, het lid breekt af en haal maar een tang om hem uit je huid te trekken.
Bij de mammillaria's zitten ook wel moeilijke met hun haakdoorns en stetsonia coryne dat is simpel, het is niet omdat ze lange stekels hebben dat ze moeilijk zijn om te verpotten.
dinsdag 30 december 2008 - 22:04
AlainFSD

AlainFSD

Om nog maar eens op Chili terug te komen; ik denk dat deze 'hors competition' anders ook wel kan tellen. Eulychnia's hebben heel mooie bloemen :
[afbeelding verwijderd niet-https]
maar hun stekels zijn nogal buiten proportie :
[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat me er helaas aan doet denken dat één mijner poezen aan een soort circusact bezig was in de cactusserre met als desastreuse gevolg dat ze zo'n exemplaar van een tafel stootte en ik als reactie mijn hand uitstak om dat ding op te vangen. Weet niet meer op wie ik het meest kwaad was, hare majesteit Minoes of mezelf.

grtz,

Alain
woensdag 31 december 2008 - 00:19
bartos

Bartos

mooie foto's allemaal!!er zijn inderdaad serieus zwaar gewapende exemplaren zo te zien. ik denk dat als daar een dier intrapt in de vrije natuur dat dat ten dode is opgeschreven omdat het kreupel zal zijn.

en dan te bedenken dat een kameel die schijven van een vijgencactus gewoon opeet en doorslikt.
woensdag 31 december 2008 - 05:38
maurice2

Maurice2

AlainFSD

prachtige bloem is dat op die Eulychcia, is de eerste maal dat ik daarvan een bloem zie. Zou u deze planten hier bij ons ook in bloei krijgen, maar ja men komt ze hier bij de liefhebbers ook niet dikwijls tegen
woensdag 31 december 2008 - 10:40
jumperke

Jumperke

Haha, wie zou dat nu kunnen zijn?

jerko
woensdag 31 december 2008 - 11:23
maurice2

Maurice2

@ willy Parodias

Heb u die Eulyncia's al in bloei gehad bij u. heb hier ook een paar van staan, maar bloem nog niet gezien
woensdag 31 december 2008 - 14:37
jumperke

Jumperke

Ik heb er daar 1 van, maar bij gelegenheid zal ik er nog wel enkele aanschaffen.
Wie weet, zie ik die OOIT dan nog wel eens in bloei, maar OF dat zal gebeuren is de vraag hé!

jerko
woensdag 31 december 2008 - 17:04
micraracer

Micraracer

Hoi Linkin711 Die opuntia is een microdasys rubispina echt een venijnige hoor kijk er maar voor uit je kunt 'm het beste in een stuk noppenfoli draaien om te verpoten heb ik ook gedaan nix geen stekeltjes in mijn handen wel die dikke noppenfoli gebruiken.


Gr Mart.
zaterdag 3 januari 2009 - 20:20
linkin711

Linkin711

dank voor de naam!!
ik heb die plant 2 jaar geleden als 2 delig stekje ....
sindsdien groeit hij heel goed...
ik heb hem nog niet verpot maar ik ga het toch dit jaar eens moten proberen
ze hadden mij de naam gegeven maar ja je kent dat hé je schrijft dat op en verliest het dan ,
ik wist dat het een O.microdasys was maar de varieteit is me ontsnapt LOL!

is een goede tip van die noppenfolie

groetjes
jens
zaterdag 3 januari 2009 - 20:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon